Co pewien czas koncerny samochodowe obwieszczają, że rozpoczynają produkcję „światowego” modelu, wytwarzanego na kilku kontynentach dla wielu grup nabywców. Światową karierę miały zrobić Ford Mondeo, Fiat Palio/Siena i wiele innych.
Ten samochód zadebiutował w 1966 roku i przez 38 lat wytwarzania sprzedano 30 milionów egzemplarzy na całym świecie. Nowe generacje są stale modernizowane i mają niewiele wspólnego ze swymi przodkami. Toyota, średnio co pięć lat, zdobywa rynki całkowicie odmienioną Corollą.
Nadwozie
Corolla VIII generacji była wytwarzana jako 3-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowy liftback, 4-drzwiowy sedan oraz kombi, u Toyoty zwane Wagon. W latach 1997-2000, nadwozia miały charakterystyczne pojedyncze, okrągłe reflektory oraz kratkę wlotu powietrza do chłodnicy o wyglądzie
przypominającym plaster miodu. W roku 2000 pojedyncze reflektory zastąpiono podwójnymi zespolonymi, powiększono kierunkowskazy, zmieniono atrapę wlotu powietrza oraz dodano całkiem nowy zderzak przedni.
Kabina pasażerska Corolli jest przestronna i zbudowana z wykorzystaniem zasad ergonomii, obsługa dźwigni i przycisków nie sprawia najmniejszych kłopotów. Mankamentem są szare kolory tworzyw sztucznych i materiałów tapicerskich użytych we wnętrzu. Z przodu podróżuje się bardzo wygodnie, czemu sprzyjają prawidłowo wyprofilowane fotele o dobrym trzymaniu bocznym. Z tyłu
jest nieco ciaśniej, natomiast pojemność bagażnika we wszystkich wersjach nadwoziowych może zadowolić tylko minimalistów.
Poduszka powietrzna kierowcy, wspomaganie kierownicy, układ ABS, centralny zamek były w standardzie. Dopłatom podlegały inne udogodnienia oraz dodatkowe poduszki powietrzne, elektryczne podnośniki szyb, klimatyzacja i radioodbiornik.
Silniki
W latach 1997-2000 Corollę napędzały silniki benzynowe o pojemności 1332 ccm oraz 1587 ccm zasilane wtryskiem wielopunktowym. Przez zmianę m.in. stopnia sprężania i maksymalnej prędkości obrotowej z tych pojemności uzyskiwano moce 86 i 97 KM dla mniejszego silnika oraz 107 i 110 KM dla większej jednostki napędowej. Do nadwozia kombi z napędem 4x4 montowano silnik 1,8 o mocy 110 KM.
Miłośnikom diesli oferowano bardzo oszczędny, lecz przestarzały konstrukcyjnie silnik 2,0 l o mocy 72 KM lub zapożyczony z francuskiego koncernu PSA 1,9 l o mocy 69 KM. Toyota opracowała własną konstrukcję nowoczesnego turbodiesla 2,0 D-4D z zasilaniem common rail o mocy 90 KM. Diesel 2,0 l o mocy 72 KM zadowoli kierowców preferujących spokojną jazdę, nowoczesna jednostka 2,0 D-4D jest bardziej dynamiczna.
Po roku 2000 Corollę wyposażano także w bardzo nowoczesne, 16-zaworowe silniki benzynowe o pojemności 1,4 i 1,6 litra, w których zastosowano system zmiennych faz rozrządu i wzniosu zaworów VVTi.
Jednostki napędowe Toyoty są bardzo trwałe i nie przysparzają właścicielom kłopotów. Silnik 1,4 l jest oszczędny i wystarczająco dynamiczny, silnik 1,6 l spotykany najczęściej z nadwoziem
liftback, zapewnia dużą dynamikę.
Eksploatacja
Toyota stanowi wzór do naśladowania w dziedzinie niezawodności eksploatacyjnej. Zużywa mało paliwa - na poziomie 7,5 do 9,5 litra na 100 km w stosunku do oferowanej mocy jest do zaakceptowania, wymaga rzadkich wizyt w serwisie i jest niezawodna na trasie. Corolla ma bardzo skuteczny układ hamulcowy. Pojazd rozpędzony do prędkości 100 km/h zatrzymuje się na dystansie 38,4 m. Właściciele Corolli sygnalizują następujące usterki: szybkie zużycie paska rozrządu, zużycie tarcz sprzęgła w silnikach pracujących na wysokich obrotach, korodujący układ wydechowy, nierówną pracę silników VVTi, po kilku latach użytkowania zaczyna skrzypieć tylna półka.
Zawieszenie Corolli niezbyt elastycznie reaguje na nierówności podłoża, lecz żywotność poszczególnych części jest bardzo wysoka.
Sytuacja rynkowa
W rankingach niemieckiego stowarzyszenia ADAC kolejne generacje Corolli zajmują bardzo wysokie pozycje. Samochody te charakteryzują się małą utratą wartości. W rankingach podatności na kradzież Corolla zajmuje szesnaste miejsce w grupie samochodów osobowych. Ceny oryginalnych części zamiennych są bardzo wysokie, lecz relatywnie rzadko musimy je kupować. Na ponadprzeciętnym poziomie ustalone są ceny obsługi serwisowej. Trzeba jednak podkreślić wysoką jakość usług, świadczoną przez autoryzowane serwisy tej marki w Polsce.
Podsumowanie
Z uwagi na bardzo dobrą jakość wykonania i niezawodność eksploatacyjną Corolla jest poszukiwanym samochodem. Z ankiet przeprowadzanych wśród właścicieli Toyot wynika, że ponad 83 % użytkowników jest zadowolonych ze swych pojazdów. Na podkreślenie zasługuje fakt, że Toyota w modelu Corolla nie prowadziła żadnej fabrycznej akcji naprawczej.
Zalety:
Bardzo dobra jakość wykonania
Dynamiczne, trwałe silniki
Wady:
Bagażniki o małej pojemności
Relatywnie wysoka cena zakupu
Historia modelu
- 1997 r. - wprowadzenie VIII generacji, cztery wersje nadwoziowe, silniki: 1,4 l/88 KM; 1,6 l/107 KM, diesel 2,0 l/72 KM
- 1999 r. - wprowadzenie sportowego modelu G 6 z silnikiem 110 KM
- 2000 r. – face lifting nadwozia, nowe silniki VVTi
- 2002 r. - zmiana modelu
Orientacyjne ceny części zamiennych w złotych
Reflektor przedni 830,-
Kierunkowskaz przedni 130,-
Błotnik przedni 780,-
Zderzak przedni 740,-
Sprzęgło kompletne 950,-
Klocki hamulcowe 250,-
Tarcze hamulcowe 400,-
Rozrząd z wymianą 1200,-
Pompa wodna z wymianą 550,-
Wymiary i masy wersji nadwoziowych
Rodzaj nadwozia | Wymiary (mm) | Poj. Bagażnika (l) | Masa własna (kg) | Ładowność (kg) |
Hatchback | 4120/1690/1390 | 280 | 1070 | 510 |
Limuzyna | 4295/1690/1390 | 390 | 1115 | 465 |
Kombilimuzyna | 4270/1690/1390 | 372 | 1090 | 490 |
Kombi | 4320/1690/1450 | 380 | 1110 | 540 |
Dane techniczne silników
Silnik | Pojemność (ccm) | Moc (KM/obr.min) | Maks. moment obr. (Nm/obr.min) | Zużycie paliwa miasto/trasa (l/100 km) |
Benz. 4/16 V | 1332 | 97/6000 | 130/4800 | 8,9/5,7 |
Benz 4/16 V | 1587 | 110/6000 | 150/4800 | 9,1/5,9 |
Diesel 2,0 D | 1975 | 72/4600 | 131/2600 | 8,4/5,3 |
Diesel 2,0 D-4D | 1996 | 90/4000 | 215/2400 | 7,6/4,8 |
Ceny wybranych modeli
Model | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 |
Corolla 1,4 Terra htb | 18,9 | 23,1 | 23,5 | 25,0 | - |
Corolla 1,4 VVTi Terra 1 htb | - | - | - | 29,0 | 33,5 |
Corolla 2,0 D-4D Terra 1 htb | - | - | - | 33,7 | 36,6 |
Corolla 1,4 Terra Lfb | 20,1 | 24,1 | 24,8 | 25,8 | - |
Corolla 1,6 Luna Lfb | 21,3 | 25,5 | 26,6 | 28,4 | - |
Corolla 1,4 Terra sedan | 21,6 | 25,1 | 25,2 | 26,3 | - |
Corolla 2,0 D Terra kombi | 24,5 | 27,0 | 28,5 | 30,3 | - |
Corolla 2,0 D-4D Sol kombi | - | - | - | 35,2 | 42,5 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?