Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używana Toyota Corolla (2001–2006)

Dariusz Dobosz
Dziewiąta generacja Corolli, rynkowego przeboju z Japonii, otworzyła nowy rozdział w historii kompaktowych aut Toyoty. Dzisiaj model ten jest cenionym samochodem używanym.

 

 

Fot. Toyota
Fot. Toyota

Debiutująca w 2001 r. Corolla zupełnie zerwała z poprzednikami, w których schemat konstrukcyjny nie zmieniał się przez blisko 10 lat. Nowy samochód otrzymał wreszcie atrakcyjniejsze nadwozie, zaprojektowane w europejskim centrum Toyoty, estetyczniejsze wnętrze wykończone lepszymi materiałami i nowocześniejsze, bardziej dynamiczne silniki.

 

Mocną stroną auta była także szeroka gama wersji, od trzy- i pięciodrzwiowego hatchbacku poprzez sedana (dłuższy o 18,5 cm) i kombi (dłuższe o kolejne 2 cm), aż po najbardziej funkcjonalnego minivana o nazwie Verso. Rozstaw osi 260 cm,

Fot. Toyota
Fot. Toyota

prawie 14 cm większy niż w Corolli ósmej generacji, pozwolił zaprojektować wygodny przedział pasażerski, w którym wreszcie nie brakowało przestrzeni dla pasażerów tylnej kanapy.

 

Rozczarowały za to bagażniki. W wersji hatchback na pakunki przewidziano zaledwie 290 l. Nawet kombi, w którym pojemność bagażnika ledwie przekracza 400 l, nie ma się czym poszczycić. Pod tym względem najlepszy jest sedan (437 l).

 

W Corolli dziewiątej generacji wreszcie można pochwalić podwozie. Nie ma tutaj śladu dawnych problemów z przechyłami czy dobijaniem na nierównościach. Odpowiednio precyzyjny jest układ kierowniczy, skutecznie działają hamulce. Jedno tylko nie zmieniło się w Corolli produkowanej od 2001 do 2006 r. – legendarna niezawodność, która przyciąga do tego modelu tak wielu nabywców.

Fot. Toyota
Fot. Toyota

 

Na jakość aut nie wpłynęło ani utrzymanie produkcji wersji hatchback w Wielkiej Brytanii, powierzenie produkcji odmiany sedan zakładom w Turcji, ani wytwarzanie turbo diesli i skrzyń biegów w Polsce (tylko wersje kombi i minivan powstawały w Japonii).

 

W momencie wprowadzenia na rynek Corolla dziewiątej generacji dysponowała silnikami starej. Były to benzynowe jednostki 1.3 16V (88 KM), 1.5 16V (110 KM), 1.8 16V (136 lub 190 KM w wersji T-Sport) oraz turbo diesel 2.2 TD (79 KM). Ale już w 2002 r. pojawiły się nowe silniki benzynowe 1.4 16V (97 KM) i 1.6 16V (110 KM) oraz nowoczesne, dwulitrowe turbo diesle serii D-4D o mocy 90 lub 110 KM. Na sezon 2006 przygotowano jeszcze jeden doładowany mechanicznie silnik benzynowy 1.8 16V o mocy 225 KM (zmodernizowana wersja T-Sport) oraz turbo diesle 1.4 D-4D (90 KM) i 2.0 D-4D (116 KM).

Fot. Toyota
Fot. Toyota

 

Generalnie wybór jednostek napędowych nie jest szczególnie duży, ale przemyślany i dobrze zestawiony. Największym powodzeniem w salonach sprzedaży cieszyły się najsłabsze, a więc najtańsze i najskromniej wyposażone wersje. Silnik 1.4 16V dobrze radzi sobie z Corollą i oszczędnie obchodzi się z paliwem. Nie można jednak oczekiwać od niego zbyt wiele, ponieważ stanowi absolutne minimum pod względem dynamiki.

 

Bardziej godny polecenia jest jednak silnik 1,6 l, który przy niewiele większym zużyciu paliwa zapewnia sporo lepsze osiągi. Turbo diesle serii D-4D charakteryzują się wysoką kulturą pracy i niskim zużyciem paliwa. Są godne polecenia, ale nie należą do tanich, a na dodatek jest ich mało na rynku wtórnym.

 

Eksploatacja

 

Corolla to jeden z liderów rankingów niezawodności. Nie oznacza to jednak, że awarie w ogóle się nie zdarzają. Rzecz w tym, że nie ma typowych, często powtarzających się usterek. Nawet zawieszenia, tak brutalnie doświadczane przez dziurawe nawierzchnie polskich dróg, wytrzymują bardzo długie przebiegi. Zdarzają się przerwy w pracy oświetlenia lub elektrycznie sterowanych szyb. Po kilku latach eksploatacji powstają przebicia na przewodach wysokiego napięcia i trzeba je wymienić. Stosunkowo szybko wygniatają się poduszki w punktach mocowania silnika. Najbardziej dokuczliwe z punktu widzenia użytkownika jest szybkie zużywanie się tarcz i okładzin hamulcowych przy kołach przednich.

Używana Toyota Corolla (2001–2006)

 

Zdaniem eksperta...

 

Corolla z lat 2001–2006 to samochód, który z powodzeniem można polecać każdemu, kto szuka może nie najpiękniejszego, ale za to niezawodnego i trwałego kompaktu. Warunkiem bezawaryjnej eksploatacji jest jednak systematyczne serwisowanie. Egzemplarze spod ciężkiej nogi i zaniedbane mogą sprawić kłopoty nowemu właścicielowi. W samochodach z pierwszych lat produkcji z silnikami benzynowym i 1.4 i 1.6 mogą pojawić się problemy z układem smarowania i zwiększonym zużyciem oleju. Sporadycznie pojawiają się usterki pompy wody, natomiast układy napędowy i zawieszenie są trwałe i dobrze radzą sobie z naszymi dziurawymi drogami. 

 

Wady:

- przeciętny komfort jazdy

- przeciętne wyposażenie

- mały bagażnik

 

Zalety:

- niska awaryjność

- dobre własności jezdne

- szeroka gama nadwozi

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty