Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używana Toyota RAV4 IV (2013-2019). Wady, zalety, typowe usterki, polecane wersje

Jakub Mielniczak
Protoplasta kompaktowych SUV-ów to auto niezwykle popularne na polskim rynku. Niedawno weszła do sprzedaży V generacja Toyoty RAV4 i od samego początku wzbudziła tak duże zainteresowanie klientów, że na odbiór zamówionego egzemplarza trzeba czekać kilka miesięcy. W Motofaktach przyglądamy się schodzącej z rynku odmianie RAV-czwórki i sprawdzamy, które jej wersje są warte uwagi na rynku aut używanych.Fot. materiały producenta
Protoplasta kompaktowych SUV-ów to auto niezwykle popularne na polskim rynku. Niedawno weszła do sprzedaży V generacja Toyoty RAV4 i od samego początku wzbudziła tak duże zainteresowanie klientów, że na odbiór zamówionego egzemplarza trzeba czekać kilka miesięcy. W Motofaktach przyglądamy się schodzącej z rynku odmianie RAV-czwórki i sprawdzamy, które jej wersje są warte uwagi na rynku aut używanych.Fot. materiały producenta
Protoplasta kompaktowych SUV-ów to auto niezwykle popularne na polskim rynku. Niedawno weszła do sprzedaży V generacja Toyoty RAV4 i od samego początku wzbudziła tak duże zainteresowanie klientów, że na odbiór zamówionego egzemplarza trzeba czekać kilka miesięcy. W Motofaktach przyglądamy się schodzącej z rynku odmianie RAV-czwórki i sprawdzamy, które jej wersje są warte uwagi na rynku aut używanych.

Debiut 4. generacji Toyoty RAV4 oznaczonej fabrycznym kodem XA40 odbył się podczas Targów Motoryzacyjnych w Los Angeles w 2012 r. Do salonów sprzedaży samochód trafił kilka miesięcy później i był produkowany przez 6 lat. W 2015 roku auto przeszło facelifting, w czasie którego przeprojektowano m.in.: zderzaki, atrapę chłodnicy, przednie i tylne lampy oraz dokonano modernizacji wnętrza, poprawiając m.in. materiały wykończeniowe. Jednak najbardziej istotną zmianą było wprowadzenie do oferty odmiany hybrydowej, która ze swoimi 197 KM zajęła miejsce topowej w gamie.

Nadwozie/wnętrze

Protoplasta kompaktowych SUV-ów to auto niezwykle popularne na polskim rynku. Niedawno weszła do sprzedaży V generacja Toyoty RAV4 i od samego początku
Protoplasta kompaktowych SUV-ów to auto niezwykle popularne na polskim rynku. Niedawno weszła do sprzedaży V generacja Toyoty RAV4 i od samego początku wzbudziła tak duże zainteresowanie klientów, że na odbiór zamówionego egzemplarza trzeba czekać kilka miesięcy. W Motofaktach przyglądamy się schodzącej z rynku odmianie RAV-czwórki i sprawdzamy, które jej wersje są warte uwagi na rynku aut używanych.

Fot. materiały producenta

Omawiana generacja RAV4 to auto zdecydowanie większe gabarytowo od swojej poprzedniczki. Dzięki sporej długości nadwozia wynoszącej 4570 mm i rozstawowi osi równemu 2660 mm, udało się wygospodarować sporo przestrzeni dla pasażerów. Nadwozie narysowano wyraziście, nie brakuje w nim ostrych linii, zwłaszcza w jego tylnej części. Offroadowe akcenty to przede wszystkim nakładki nadkoli i progów wykonane z tworzywa. Cieszy fakt, że drzwi zasłaniają progi, więc nie pobrudzimy spodni podczas wsiadania i wysiadania. Pokaźna klapa kryje pod sobą kufer o pojemności 547 litrów lub 501 l w wersji hybrydowej. Opcjonalnie występowało sterowanie elektryczne klapy, ale użytkownicy narzekają na jego wyjątkowo powolne działanie.

Protoplasta kompaktowych SUV-ów to auto niezwykle popularne na polskim rynku. Niedawno weszła do sprzedaży V generacja Toyoty RAV4 i od samego początku
Protoplasta kompaktowych SUV-ów to auto niezwykle popularne na polskim rynku. Niedawno weszła do sprzedaży V generacja Toyoty RAV4 i od samego początku wzbudziła tak duże zainteresowanie klientów, że na odbiór zamówionego egzemplarza trzeba czekać kilka miesięcy. W Motofaktach przyglądamy się schodzącej z rynku odmianie RAV-czwórki i sprawdzamy, które jej wersje są warte uwagi na rynku aut używanych.

Fot. materiały producenta

Wewnątrz nikomu nie powinno zabraknąć miejsca. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest przestronnie i nawet osoby o wzroście ok. 190 cm nie powinny narzekać na ciasnotę. RAV4 w podstawowych wersjach miała tapicerkę z tkaniny, w odmianach droższych występowała skóra. Niestety, jej jakość po kilku latach eksploatacji okazuje się nie najlepsza. Ma ona tendencję do odgniatania się i marszczenia. Nie będziemy też chwalili jakości wykonania wnętrza. W wielu miejscach zastosowano twarde tworzywa, które łatwo się rysują i po kilku latach zaczynają trzeszczeć. Wiele egzemplarzy wyposażono bogato - często RAV4 mają system inforozrywki z nawigacją, kamerę cofania, podgrzewane fotele, czy szyberdach. Wyposażenie auta generalnie jest bezawaryjne, chociaż pojawiają się doniesienia o przeciekających oknach dachowych i szwankującym systemie dostępu bezkluczykowego.

Napęd/podwozie

Protoplasta kompaktowych SUV-ów to auto niezwykle popularne na polskim rynku. Niedawno weszła do sprzedaży V generacja Toyoty RAV4 i od samego początku
Protoplasta kompaktowych SUV-ów to auto niezwykle popularne na polskim rynku. Niedawno weszła do sprzedaży V generacja Toyoty RAV4 i od samego początku wzbudziła tak duże zainteresowanie klientów, że na odbiór zamówionego egzemplarza trzeba czekać kilka miesięcy. W Motofaktach przyglądamy się schodzącej z rynku odmianie RAV-czwórki i sprawdzamy, które jej wersje są warte uwagi na rynku aut używanych.

Fot. materiały producenta

Wśród ofert na rynku wtórnym dominują auta napędzane dwulitrowym silnikiem benzynowym. To trwała jednostka o mocy 152 KM, która była łączona ze skrzynią manualną lub automatyczną, bezstopniową CVT. Osiągi tego silnika zadowolą osoby jeżdżące spokojnie - sprint do „setki” zajmuje 9,9 s (z automatem prawie 11 s), zużycie paliwa wyniesie nawet 12 l/100 km w mieście i podobnie na autostradzie. W czasie spokojnej jazdy pozamiejskiej, można je obniżyć do ok. 8 l/100 km.

Alternatywnie, można rozpatrywać zakup diesla. Najpopularniejsze są dwulitrowe, 124-konne D-4D (kod fabryczny 1AD-FTV). Montowano też mocniejsze, 150-konne silniki o pojemności 2,2 l. Ich wspólną cechą jest wysoki koszt naprawy układu wtryskowego i problematyczny filtr cząstek stałych. Słabszy diesel występował tylko z napędem na przednią oś, mocniejszego łączono z napędem na wszystkie koła. W odmianach z manualną skrzynią biegów, awaryjne i drogie w wymianie bywa koło dwumasowe. Po liftingu wprowadzono dwulitrowe, 143-konne silniki diesla zapożyczone od BMW (kod N47) łączone tylko z napędem na przednie koła. Niestety, mimo wielu prób poprawienia trwałości łańcuchowego napędu rozrządu, nadal jest to element podwyższonego ryzyka i należy się liczyć z koniecznością jego wymiany.

Z punktu widzenia eksploatacji, zdecydowanie najciekawsza jest wersja hybrydowa. Przyspiesza 0-100 km/h w 8,3 s i według producenta zużywa średnio nieco ponad 5 l benzyny na 100 km. O ile nie można mieć zastrzeżeń do dynamiki jazdy to fabryczne dane o zużyciu paliwa należy uznać za naciągane. Zejście do 6,5 l/100 km w mieście będzie dużym sukcesem, w trasie należy liczyć się z 8-9 l/100 km, a na autostradzie nawet 12-13 l/100 km. Wersja hybrydowa występowała w odmianie przednionapędowej i 4x4. Póki co, nie ma doniesień o jej awariach, a ogólna świetna opinia o napędach hybrydowych Toyoty pozwala wierzyć, że to będzie zdecydowanie najmniej problematyczna w eksploatacji odmiana omawianego SUV-a.

Podwozie RAV4 zestrojono komfortowo, dzięki czemu auto bardzo płynnie pokonuje nawet duże nierówności. Z drugiej strony lepiej odpuścić sobie chęć do dynamicznej jazdy - nadwozie na szybko pokonywanych zakrętach ma tendencję do przechyłów, a układ kierowniczy nie należy do najbardziej precyzyjnych.

Sytuacja rynkowa

Protoplasta kompaktowych SUV-ów to auto niezwykle popularne na polskim rynku. Niedawno weszła do sprzedaży V generacja Toyoty RAV4 i od samego początku
Protoplasta kompaktowych SUV-ów to auto niezwykle popularne na polskim rynku. Niedawno weszła do sprzedaży V generacja Toyoty RAV4 i od samego początku wzbudziła tak duże zainteresowanie klientów, że na odbiór zamówionego egzemplarza trzeba czekać kilka miesięcy. W Motofaktach przyglądamy się schodzącej z rynku odmianie RAV-czwórki i sprawdzamy, które jej wersje są warte uwagi na rynku aut używanych.

Fot. materiały producenta

Najstarsze egzemplarze RAV4 IV generacji kupimy już za ok. 50-55 tys. zł. Takie pieniądze pozwalają na wybór między dwulitrowym dieslem D-4D z przebiegiem przekraczającym 200 tys. km lub z benzyniakiem o tej samej pojemności i nieco mniejszym przebiegu. Ceny aut po liftingu zaczynają się od 80 tys. zł. Zdecydowanie najdroższe są hybrydy - nie ma co liczyć na znalezienie sensownej oferty na takie auto poniżej 100 tys. zł. Pocieszający jest fakt, że 2/3 z 450 ofert RAV4 wystawionych na sprzedaż, dotyczy samochodów z polskich salonów sprzedaży, najczęściej z udokumentowaną historią serwisową.

Podsumowanie
Niska utrata wartości nie bierze się z niczego - RAV4 IV generacji to auto przestronne, komfortowe i w większości wersji solidne. Nasz typ to albo przedliftingowa, dwulitrowa odmiana benzynowa z manualną skrzynią biegów, albo wersja hybrydowa po liftingu. Od diesli lepiej trzymać się z daleka. Nie są mistrzami trwałości, a ich naprawy potrafią zrujnować niejedną kieszeń.

ZALETY:
przestronne wnętrze;
komfort jazdy;
duża podaż egzemplarzy z polskich salonów.

WADY:
słaba jakość wykonania wnętrza;
ryzykowne w zakupie diesle.

Dane techniczne Toyoty RAV4

Okres produkcjiOd 04/201304/2013–01/201602/2016–01/201804/2013–01/2016Od 02/2016
Typ silnikaR4-benzynowyR4-wysokoprężnyR4-benzynowy + elektryczny
Pojemność skokowa1987 cm³1998 cm³1995 cm³2231 cm³2494 cm³
Moc maksymalna silnika spalinowego112 kW (152 KM)przy 6200/min91 kW (124 KM)przy 3600/min105 kW (143 KM)przy 4000/min110 kW (150 KM)przy 3600/min114 kW (155 KM)przy 5700/min
Moc maksymalna silnika elektrycznego (przód)105 kW (143 KM)
Moc maksymalna silnika elektrycznego (tył)50 kW (68 KM)
Moc systemowa145 kW (197 KM)
maks.moment obr. Silnika spalinowego195 Nm przy 4000/min310 Nm przy 1600–2400/min320 Nm przy 1750–2500/min340 Nm przy 2000–2800/min210 Nm przy 4200–4400/min
max. Moment obr. Silnika elektrycznego (przód)270 Nm
max. Moment obr. Silnika elektrycznego (tył)139 Nm
Napęd4.10.2004Na przednie koła lub 4x44.10.20044.10.2004Na przednie koła lub 4x4
Skrzynia biegów6-biegowa-manualnaAutomatyczna Multidrive S6-biegowa-manualna6-biegowa-automatycznaAutomatyczna bezstopniowa
Prędkość maksymalna185 km/h180 km/h195 km/h190 km/h185 km/h180 km/h
przyspieszenie 0–100 km/h9,9 s10,7 s10,5 s9,6 s10,0 s8,3 s
Średnie zużycie paliwa (dane fabryczne)6,7 l/100 km6,5 l/100 km4,9 l/100 km4,7 l/100 km5,7–5,6 l/100 km6,7–6,6 l/100 km5,1–4,9 l/100 km

Zobacz także: Kia Picanto w naszym teście

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty