Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używana Toyota Yaris II (2005-2010). Wady, zalety, najczęstsze usterki

Jakub Mielniczak
Przez lata Toyota, poza małymi wyjątkami, utrwaliła swoją pozycję rynkową solidnymi i niezawodnymi samochodami. Kto z Was pamięta Starleta P9, który przez lata okupował pierwsze miejsca statystyk niezawodności? Dziś przyjrzymy się jego prawnukowi - oto używana Toyota Yaris II generacji. Fot. Toyota
Przez lata Toyota, poza małymi wyjątkami, utrwaliła swoją pozycję rynkową solidnymi i niezawodnymi samochodami. Kto z Was pamięta Starleta P9, który przez lata okupował pierwsze miejsca statystyk niezawodności? Dziś przyjrzymy się jego prawnukowi - oto używana Toyota Yaris II generacji. Fot. Toyota
Przez lata Toyota, poza małymi wyjątkami, utrwaliła swoją pozycję rynkową solidnymi i niezawodnymi samochodami. Kto z Was pamięta Starleta P9, który przez lata okupował pierwsze miejsca statystyk niezawodności? Dziś przyjrzymy się jego prawnukowi - oto używana Toyota Yaris II generacji.

Debiutująca w 1999 roku pierwsza generacja Yarisa, była wielkim skokiem w nowoczesność względem swojej poprzedniczki. Oto Toyota zerwała z wszechobecną w Starlecie nudą i wprowadziła do segmentu B nieco polotu - począwszy od nowoczesnego jak na owy czas designu karoserii na nieco futurystycznym wnętrzu z cyfrowym, centralnie umieszczonym zestawie wskaźników skończywszy. W 2005 roku przyszedł czas na aktualizację modelu i oto do salonów wjechała druga generacja - tutaj zamiast rewolucji, Toyota zdecydowała się na delikatną ewolucję swojego „malucha”.


Przez lata Toyota, poza małymi wyjątkami, utrwaliła swoją pozycję rynkową solidnymi i niezawodnymi samochodami. Kto z Was pamięta Starleta P9, który
Przez lata Toyota, poza małymi wyjątkami, utrwaliła swoją pozycję rynkową solidnymi i niezawodnymi samochodami. Kto z Was pamięta Starleta P9, który przez lata okupował pierwsze miejsca statystyk niezawodności? Dziś przyjrzymy się jego prawnukowi - oto używana Toyota Yaris II generacji.

Fot. Toyota

Nadwozie/wnętrze

Jak na auto segmentu B, Yaris jest stosunkowo przestronny. Krótkie zwisy pozwoliły konstruktorom na wygospodarowanie we wnętrzu przestrzeni do w miarę wygodnej podróży dla 4 osób o wzroście ok. 175 cm. Tylna kanapa jest przesuwana, dzięki czemu jest wybór między większą przestrzenią na bagaż lub lepszym komfortem podróży w drugim rzędzie siedzeń. Przednie fotele są umieszczone stosunkowo wysoko, co w połączeniu z dużą przeszkloną powierzchnią zapewnia całkiem dobrą widoczność dookoła. Jedyny problem, który można zauważyć dotyczy dość szerokiego słupka C ograniczającego pole widzenia przy cofaniu. Ergonomia wnętrza nie jest niestety wzorowa - po pierwsze centralnie umieszczony, cyfrowy zestaw wskaźników wymaga przyzwyczajenia, po drugie doskwierać może brak regulacji wzdłużnej kierownicy. Materiały są w większości twarde i dość podatne na zarysowania. Bywa, że po latach wiele elementów trzeszczy, przez co ogólne wrażenie jakości wykonania wnętrza jest dość kiepskie. Same pochwały kierujemy za to w stronę zaplanowania miejsc do przechowywania mniej lub bardziej potrzebnych w czasie jazdy drobiazgów - schowków jest dużo i są dość pojemne. Wyposażenie Yarisa jest zależne od wersji - Terra oferuje jedynie podstawowe elementy jak: radio, 4 poduszki powietrzne i ABS. Lepiej jest w wyższej Sol - tam dochodzi m.in. wielofunkcyjna, skórzana kierownica. Generalnie lepiej wyposażone są auta po faceliftingu, który przeprowadzono w 2009 r. - tam rzadkością nie jest automatyczna klimatyzacja, czy system nawigacji. Użytkownicy narzekają na delikatny lakier - jest on podatny na zarysowania i słabo znosi długotrwałe i regularne mycie na myjniach automatycznych. Aby zachować świeży wygląd Yarisa, zdecydowanie lepiej jest go myć ręcznie.


Przez lata Toyota, poza małymi wyjątkami, utrwaliła swoją pozycję rynkową solidnymi i niezawodnymi samochodami. Kto z Was pamięta Starleta P9, który
Przez lata Toyota, poza małymi wyjątkami, utrwaliła swoją pozycję rynkową solidnymi i niezawodnymi samochodami. Kto z Was pamięta Starleta P9, który przez lata okupował pierwsze miejsca statystyk niezawodności? Dziś przyjrzymy się jego prawnukowi - oto używana Toyota Yaris II generacji.

Fot. Toyota

Napęd

Podstawowym źródłem napędu Yarisa II był litrowy, 69-konny silnik, rozpędzający to miejskie auto do 100 km/h w ok. 16 sekund. W przeciwieństwie do podstawowej jednostki w poprzedniej generacji, ten motor ma trzy cylindry, na czym nieco ucierpiała kultura jego pracy. Sprawne poruszanie się w trasie (prędkość maksymalna - 155 km/h) wymaga utrzymywania wysokich obrotów, co podnosi poziom hałasu i zwiększa zużycie paliwa. Jeżeli jednak w planach jest wyłącznie jazda miejska, to źródło napędu powinno być wystarczające. Realne spalanie w mieście w granicach 6,5-7 l/100 km jest możliwe do uzyskania. Kolejnym wyborem może być motor 1.33 dual VVT-i o mocy 101 KM (przed liftingiem VVT-i 87 KM). Pozamiejskie wycieczki takim Yarisem będą znacznie przyjemniejsze. Topowa odmiana 1.8 o mocy 133 KM występowała w usportowionej wersji TS. Zapewnia świetne osiągi (9,3 s w sprincie 0-100 km/h), ale są one okupione zużyciem paliwa przekraczającym 10 l/100 km. Miłośnicy silników wysokoprężnych muszą się zadowolić jedynym dieslem, który trafiał pod maski Yarisa II - to jednostka 1.4 D-4D o mocy 90 KM. Zapewnia znakomitą ekonomię jazdy (4,5 l/100 km w trasie) i niezłe osiągi, a w dodatku wersja ta nie ma dwumasowego kola zamachowego i prostą w konstrukcji turbosprężarkę. Jeżeli dodamy do tego wysoką niezawodność tej jednostki to okaże się, że może być ona optymalnym źródłem napędu dla tego miejskiego auta. Problem w tym, że rzadko była wybierana przez użytkowników indywidualnych, a auta flotowe często mają za sobą bardzo duże przebiegi. Przy odrobinie szczęścia, można trafić na D-4D bez filtra cząstek stałych. W wersji przed liftingiem był on montowany na niektórych rynkach, egzemplarze po lifcie miały go zawsze. W Yarisie II były dostępne cztery skrzynie biegów - mechaniczne 5 i 6-biegowe, przekładnia bezstopniowa CVT oraz zautomatyzowana 5-biegowa. Dwie ostatnie są wyborami podwyższonego ryzyka. Lepiej wybrać auto z manualem, chociaż nie grzeszą one precyzją pracy.


Przez lata Toyota, poza małymi wyjątkami, utrwaliła swoją pozycję rynkową solidnymi i niezawodnymi samochodami. Kto z Was pamięta Starleta P9, który
Przez lata Toyota, poza małymi wyjątkami, utrwaliła swoją pozycję rynkową solidnymi i niezawodnymi samochodami. Kto z Was pamięta Starleta P9, który przez lata okupował pierwsze miejsca statystyk niezawodności? Dziś przyjrzymy się jego prawnukowi - oto używana Toyota Yaris II generacji.

Fot. Toyota

Typowe usterki

Chociaż Yaris II na tle rywali wyróżnia się trwałością i niezawodnością, to po latach eksploatacji mogą pojawić się usterki. W litrowym siniku bywa, że przedwcześnie zużywają się pierścienie tłokowe, powodując podwyższone zużycie oleju silnikowego. Jak to w aucie miejskim bywa, elementem narażonym na przyspieszone zużycie jest sprzęgło. Poza tym, użytkownicy skarżą się na drobne usterki elektryczne - wypinanie się kostek połączeniowych, czy awarie czujników ABS. Dość szybko zużywają się też uszczelki drzwiowe, objawem czego jest podwyższony hałas przy prędkościach autostradowych. Zawieszenie jest dość trwałe - auto z przebiegiem ponad 200 tys. km, w którym nie trzeba było wymieniać elementów podwozia nie jest niczym nadzwyczajnym. Pod warunkiem wyboru dobrego egzemplarza, utrzymanie Yarisa nie zrujnuje kieszeni - oferta części zamiennych jest szeroka, a co jakiś czas ASO Toyoty organizują akcje promocyjne skierowane do właścicieli starszych modeli.

Sytuacja rynkowa
Szukający używanego Yarisa II zadają sobie pytanie - jak z prawie 800 aut wystawionych w tej chwili na sprzedaż w polskich ogłoszeniach wybrać ten właściwy? Mała Toyota była chętnie wybierana przez floty, dlatego liczba egzemplarzy z taką historią jest duża. Takie auta mają za sobą duże przebiegi i nieznaną liczbę kierowców, dlatego lepiej poszukać samochodu od osoby prywatnej. Na szczęście nie powinno być z tym problemu. Najdroższe egzemplarze Yarisa II kosztują ponad 25 tys. zł - za takie pieniądze można mieć auto ze znikomym przebiegiem (nawet 30-40 tys. km) i udokumentowanym pochodzeniem i historią serwisową. Budżet mniejszy o 5 tys. zł pozwoli na zakup auta z przebiegiem przekraczającym 100 tys. km, ale nie jest to żaden powód do obaw, o ile auto było rzetelnie serwisowane. Najtańsze (od ok. 10 tys, zł) są Yarisy z przeszłością flotową i dużymi przebiegami - nie brakuje aut, w których licznik pokazuje wartości 350-400 tys. km, co i tak dobrze świadczy o trwałości tego modelu.


Przez lata Toyota, poza małymi wyjątkami, utrwaliła swoją pozycję rynkową solidnymi i niezawodnymi samochodami. Kto z Was pamięta Starleta P9, który
Przez lata Toyota, poza małymi wyjątkami, utrwaliła swoją pozycję rynkową solidnymi i niezawodnymi samochodami. Kto z Was pamięta Starleta P9, który przez lata okupował pierwsze miejsca statystyk niezawodności? Dziś przyjrzymy się jego prawnukowi - oto używana Toyota Yaris II generacji.

Fot. Toyota

Podsumowanie

Yaris II to solidne i trwałe auto. Pod warunkiem znalezienia dobrego egzemplarza, można liczyć na długoletnią eksploatację przy umiarkowanych kosztach utrzymania samochodu. Na plus należy też zaliczyć niską utratę wartości. Model ten godnie kontynuuje dobrą opinię o Toyocie jako producencie aut niezawodnych.

PLUSY:
wysoka trwałość i niezawodność;
funkcjonalne i stosunkowo przestronne wnętrze;
dużo aut polskiego pochodzenia na rynku wtórnym.

MINUSY:
kiepskie materiały wykończeniowe we wnętrzu;
miękki i delikatny lakier.

Toyota Yaris II podstawowe dane techniczne:

Oznaczenie:Liczba drzwi:Skrzynia biegów:Rodzaj paliwa:Moc [KM]:Prędkość max [km/h]:0-100 km/h [s]:
 1.05ManualnaBenzyna6915515,7
 1.03ManualnaBenzyna6915515,7
 1.33ManualnaBenzyna8717011,5
 1.35ManualnaBenzyna8717011,5
 1.33Zautomatyzowana manualnaBenzyna8717013,1
 1.35Zautomatyzowana manualnaBenzyna8717013,1
 1.333ManualnaBenzyna10017511,7
 1.53ManualnaBenzyna106—*—*
 1.53AutomatycznaBenzyna106—*—*
 1.8 TSport3ManualnaBenzyna1331949,3
 1.8 TSport5ManualnaBenzyna1331949,3
 1.45ManualnaDiesel9017510,7
 1.43ManualnaDiesel9017510,7
 1.4 D-4D3Zautomatyzowana manualnaDiesel9017511,8
 1.45Zautomatyzowana manualnaDiesel9017511,9

*-silnik dostępny tylko na rynku USA

Zobacz także: Testujemy Mazdę 6 z silnikiem benzynowym SKyActiv-G 2.0 165 KM

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty