Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używana Toyota Yaris III (od 2011 r.). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Jakub Mielniczak
Wkrótce do salonów sprzedaży trafi czwarta generacja miejskiego bestsellera Toyoty. Dla osób szukających w miarę młodego, miejskiego auta to dobry moment, by zainteresować się schodzącym modelem oferowanym od 2011 roku. Czy ogromna popularność Toyoty Yaris III znajduje uzasadnienie w jej trwałości?Fot. Toyota
Wkrótce do salonów sprzedaży trafi czwarta generacja miejskiego bestsellera Toyoty. Dla osób szukających w miarę młodego, miejskiego auta to dobry moment, by zainteresować się schodzącym modelem oferowanym od 2011 roku. Czy ogromna popularność Toyoty Yaris III znajduje uzasadnienie w jej trwałości?Fot. Toyota
Wkrótce do salonów sprzedaży trafi czwarta generacja miejskiego bestsellera Toyoty. Dla osób szukających w miarę młodego, miejskiego auta to dobry moment, by zainteresować się schodzącym modelem oferowanym od 2011 roku. Czy ogromna popularność Toyoty Yaris III znajduje uzasadnienie w jej trwałości?

Toyota Yaris na dobre wtopiła się w krajobraz polskich dróg. Chętnie wybierają ją zarówno klienci indywidualni, jak i flotowi. Od wprowadzenia do sprzedaży pierwszej generacji tego auta mija właśnie 21 lat. Trzecia generacja Yarisa, którą bierzemy pod lupę w Motofaktach, zadebiutowała w 2011 roku. Produkcja auta odbywała się we francuskiej fabryce Toyoty w Valenciennes.

W całym okresie produkcji, samochód przeszedł dwa większe faceliftingi - w 2014 i 2017 roku. Ten drugi spowodował gruntowną zmianę prawie 1000 elementów samochodu. Wówczas, oprócz modyfikacji wizualnych, mocniejszy silnik benzynowy 1.33 l ustąpił miejsca nowej jednostce napędowej 1.5 l.

Toyota Yaris III. Nadwozie/wnętrze

Wkrótce do salonów sprzedaży trafi czwarta generacja miejskiego bestsellera Toyoty. Dla osób szukających w miarę młodego, miejskiego auta to dobry moment,
Wkrótce do salonów sprzedaży trafi czwarta generacja miejskiego bestsellera Toyoty. Dla osób szukających w miarę młodego, miejskiego auta to dobry moment, by zainteresować się schodzącym modelem oferowanym od 2011 roku. Czy ogromna popularność Toyoty Yaris III znajduje uzasadnienie w jej trwałości?

Fot. Toyota

W stosunku do poprzednika, sylwetka auta nabrała nieco muskułów i dynamicznych akcentów. Nadwozie urosło na długość o 10 cm. We wnętrzu zmieści się czworo pasażerów, a wzrostem granicznym do komfortowej jazdy jest 175 cm. 286-litrowy bagażnik można powiększyć do 768 l po złożeniu oparć tylnej kanapy. Pozycja za kierownicą jest dość wysoka, fotele są wygodne, chociaż w podstawowych wersjach o podparciu bocznym można jedynie pomarzyć.

Jedynym wyraźnym mankamentem jest brak osiowej regulacji kierownicy. Dotyczy to wszystkich wersji, z limitowaną GRMN włącznie. Po raz pierwszy w Yarisie, producent zdecydował się na przeniesienie zestawu wskaźników z części centralnej kokpitu za koło kierownicy. Materiały wykończeniowe są w większości twarde. Jakość montażu w egzemplarzach z początku produkcji nie zachwyca - trzeszczące uchwyty do zamykania drzwi, czy plastiki konsoli środkowej to norma. Na szczęście, w autach z końca produkcji jest pod tym względem sporo lepiej. Lakier Yarisa jest dość miękki i wrażliwy na uszkodzenia i zarysowania. Jeżeli użytkownikowi zależy na utrzymaniu go w jak najlepszym stanie, warto unikać myjni automatycznych.

Auto nie ma większych problemów z korozją. Ta może pojawić się jedynie na klapie bagażnika i na układzie wydechowym. Wyposażenie egzemplarzy na rynku wtórnym jest zróżnicowane. Najbardziej ubogie wersje (Terra z początku produkcji, Life po liftingu) nie mają klimatyzacji, aluminiowych felg, a udogodnienia „elektryczne” ograniczają się do sterowania przednich szyb. Z kolei najlepiej skonfigurowane egzemplarze z ostatnich lat produkcji często są wyposażone w fabryczną nawigację z ekranem centralnym, dwustrefową automatyczną klimatyzację, tempomat, czy światła LED.

Toyota Yaris III. Napęd/prowadzenie

Wkrótce do salonów sprzedaży trafi czwarta generacja miejskiego bestsellera Toyoty. Dla osób szukających w miarę młodego, miejskiego auta to dobry moment,
Wkrótce do salonów sprzedaży trafi czwarta generacja miejskiego bestsellera Toyoty. Dla osób szukających w miarę młodego, miejskiego auta to dobry moment, by zainteresować się schodzącym modelem oferowanym od 2011 roku. Czy ogromna popularność Toyoty Yaris III znajduje uzasadnienie w jej trwałości?

Fot. Toyota

W pierwszych latach produkcji, nabywca Yarisa miał do wyboru dwa silniki benzynowe (1.0, 1.33) i jeden wysokoprężny (1.4). Najsłabsza, litrowa jednostka ma trzy cylindry i moc 69 KM (72 KM po drugim liftingu). Główną zaletą tego silnika jest niskie zużycie paliwa. Mizerny moment obrotowy wynoszący niewiele ponad 90 Nm sprawia, że motor ten najlepiej czuje się podczas jazdy miejskiej.

Kupujesz auto? Kliknij i sprawdź historię pojazdu

Jeżeli planujemy Yarisa eksploatować także w trasie, lepiej będzie kupić 99-konną wersję 1.33 l, a jeżeli budżet pozwoli, także wprowadzoną w 2017 r. 111-konną odmianę 1.5 l. Obie te jednostki lubią wysokie obroty i zapewniają niewielkiej Toyocie przyzwoite osiągi. Jak na jednostki wolnossące przystało, różnice w zużyciu paliwa w mieście i poza nim nie są duże - należy przyjąć, że średnie spalanie 6-7 l/100 km uda się uzyskać bez większego trudu. Wszystkie motory benzynowe są trwałe. Jedyne, okazjonalne problemy mogą dotyczyć nagaru zbierającego się przy zaworach silnika 1.33 w przypadku jego eksploatacji na krótkich trasach. Diesel jest mistrzem oszczędności - może zużyć nawet poniżej 4 l paliwa na 100 km, ale po większym przebiegu osprzęt tego silnika może wygenerować koszty.

Skrzynię manualną 5-biegową montowano do silnika 1.0, większe silniki łączono z przekładniami 6-stopniowymi. Opcjonalnie, do silników 1.33 i 1.5 można było zamówić przekładnię bezstopniową. W 2012 roku do oferty dołączył wariant hybrydowy. Składa się z 1,5-litrowego, 73-konnego silnika spalinowego i 61-konnego elektrycznego. Moc systemowa to w tym przypadku 100 KM. Jak przystało na konstrukcję Toyoty, układ działa bardzo sprawnie i jest niemal zupełnie bezawaryjny.

Topowy Yaris GRMN powstał w limitowanej liczbie 400 egzemplarzy. Auto napędza zbudowany we współpracy z Lotusem 212-konny silnik 1.8 l doładowany kompresorem. Oprócz oszałamiających wręcz osiągów, auto już w tej chwili ma status kolekcjonerski. Warto nadmienić, że Yarisowi obcy jest tryb obsługi long life. Według zaleceń producenta, właściciel tej miejskiej Toyoty powinien stawiać się na przeglądy co rok lub 15 tys. km. Z całą pewnością to jeden z powodów, dla których cała mechanika samochodu jest w zasadzie bezawaryjna. Bezawaryjne jest także zawieszenie. Prosty układ jezdny oparty na kolumnach McPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu pierwszej ingerencji może wymagać dopiero po przejechaniu ponad 200 tys. km. Jak na auto miejskie, to znakomity rezultat.

Toyota Yaris III. Sytuacja rynkowa

Wkrótce do salonów sprzedaży trafi czwarta generacja miejskiego bestsellera Toyoty. Dla osób szukających w miarę młodego, miejskiego auta to dobry moment,
Wkrótce do salonów sprzedaży trafi czwarta generacja miejskiego bestsellera Toyoty. Dla osób szukających w miarę młodego, miejskiego auta to dobry moment, by zainteresować się schodzącym modelem oferowanym od 2011 roku. Czy ogromna popularność Toyoty Yaris III znajduje uzasadnienie w jej trwałości?

Fot. Toyota

Wyjątkowa popularność Yarisa III na polskich drogach przekłada się na ok. 1000 ofert sprzedaży dostępnych w chwili pisania tego tekstu. Ponad połowa dotyczy aut z polskich salonów Toyoty. Najtańsze sprawne i jeżdżące auta kosztują 14-15 tys. zł. Najczęściej mają za sobą flotową przeszłość i przebiegi przekraczające 200 tys. km. Wiele z nich wyposażono w zasilanie LPG. Najdroższe to auta demonstracyjne sprzedawane przez autoryzowane salony. Są bogato wyposażone, mają symboliczne przebiegi i mogą stanowić dobrą alternatywę dla aut fabrycznie nowych.

Nie brakuje aut z przebiegami przekraczającymi 300 tys. km. Są wśród nich zarówno wersje 1.4 D, jak i podstawowe, 1.0 z instalacją gazową. Ze względu na dobrą opinię, Yaris jest autem pożądanym na rynku wtórnym i zadbany egzemplarz z udokumentowanym pochodzeniem i historią serwisową nie czeka długo na nowego właściciela. Ciekawostką są limitowane Yarisy GRMN, których do Polski według oficjalnych danych trafiło zaledwie 7 sztuk. Ceny używanych egzemplarzy przekraczają wartość fabrycznie nowego auta, które, gdy było dostępne, kosztowało 139 900 zł.

Toyota Yaris III. Podsumowanie

Yaris III generacji, poza najmocniejszą wersją, to nie jest auto, które dostarczy emocji z jazdy. Ani pod względem designerskim, ani konstrukcyjnym nie wyróżnia się niczym szczególnym. Z drugiej strony, jego ponadprzeciętna trwałość i niskie koszty eksploatacji powodują, że jest to jeden z najbardziej pożądanych samochodów segmentu B.

ZALETY:

  • wysoka trwałość, bezawaryjność;
  • stosunkowo niskie koszty eksploatacji;
  • duża podaż egzemplarzy używanych, większość z polskich salonów Toyoty.

WADY:

  • kiepskie osiągi wersji 1.0;
  • brak osiowej regulacji kierownicy.

 

Podstawowe dane techniczne Toyoty Yaris III

 1.0 VVT-i

1.33 Dual VVT-i

1.5 Dual-VVT-iE

1.8 GRMN

Hybrid

1.4 D-4D

Okres produkcji

10/2011–08/2018

Od 08/2018

10/2011–04/2017

Od 04/2017

01/2018–08/2018

od 06/2012

10/2011–04/2017

Silnik - rodzaj konstrukcji

rzędowy, 3-cylindrowy

Rzędowy, 4-cylindrowy

Rzędowy, 4-cylindrowy + elektryczny

Rzędowy, 4-cylindrowy

Doładowanie



Kompresor



Turbosprężarka

Liczba zaworów

12 (DOHC)

16 (DOHC)

8 (SOHC)

Pojemność skokowa

998 cm³

1329 cm³

1497 cm³

1798 cm³

1497 cm³

1364 cm³

Moc maksymalna (systemowa)

51 kW (69 KM)

przy 6000/min

53 kW (72 KM)

przy 6000/min

73 kW (99 KM)

przy 6000/min

82 kW (111 KM)

przy 6000/min

156 kW (212 KM)

przy 6800/min

74 kW (100 KM)

66 kW (90 KM)

przy 3800/min

Moc maksymalna (elektr.)



45 kW (61 KM)



Moc maksymalna silnika spalinowego

51 kW (69 KM)

przy 6000/min

53 kW (72 KM)

przy 6000/min

73 kW (99 KM)

przy 6000/min

82 kW (111 KM)

przy 6000/min

156 kW (212 KM)

przy 6800/min

54 kW (73 KM)

przy 4800/min

66 kW (90 KM)

przy 3800/min

Maks. Moment obr. Silnika spalinowego

95 Nm

przy 4300–6000/min

93 Nm

przy 4400–6000/min

125 Nm

przy 4000/min

136 Nm

przy 4400/min

249 Nm

przy 5000/min

111 Nm

przy 3600–4400/min

205 Nm

przy 1800–2800/min

maks. moment obr. silnika elektrycznego



169 Nm



Prędkość maksymalna

155 km/h

175 km/h

230 km/h(1)

165 km/h

175 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h (aut.)

15,3 s

11,7 s (12,6 s)

11,0 s (11,2 s)

6,3 s

11,8 s

10,8 s

Pojemność zbiornika paliwa

42 l

36 l

42 l

To tutaj jest produkowany Volkswagen ID.3

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty