Używane Audi 80 B4 (1991-1995). Czy warto kupić? [galeria]

Bartosz Gubernat
Audi 80 / Fot. Bartosz Gubernat
Audi 80 / Fot. Bartosz Gubernat
Kiedy w latach 90-tych na polskich ulicach przeważały Polonezy oraz „małe” i „duże” Fiaty, Audi 80 było prawdziwym rarytasem. Dzisiaj większość polskich aut to już tylko wspomnienie. A 80-tki ciągle jeżdżą, przewyższając kondycją niejeden nowoczesny model.
Audi 80 / Fot. Bartosz Gubernat
Audi 80 / Fot. Bartosz Gubernat

W historii nowoczesnej motoryzacji Audi 80 B4 jest kamieniem milowym. Samochód, który zmotoryzował naszych zachodnich sąsiadów niezwykle popularny był także w pozostałych krajach Europy. W drugiej połowie lat 90-tych używane egzemplarze stały się jednym z ulubionych pojazdów polskich taksówkarzy, a to najlepszy dowód na to, że auto było nieprzeciętnie trwałe. Po wejściu Polski do Unii Europejskiej Audi 80 wskoczyło do czołówki samochodów importowanych nad Wisłę z zachodniej Europy.

Produkcję 80-tki rozpoczęto w 1972 roku. Pierwsza generacja już w 1973 roku zdobyła tytuł europejskiego samochodu roku. Co ciekawe, oszczędny silnik diesla Audi wprowadziło pod maskę tego modelu już w 1982 roku, a dwa lata później producent zaczął zabezpieczać nadwozie przed korozją poprzez pełne ocynkowanie. W Stanach Zjednoczonych wersja B4 była sprzedawana jako Audi 90. Była znacznie lepiej wyposażona, m.in. w klimatyzację, tempomat, elektrycznie regulowane fotele, szyberdach, skórzaną tapicerkę i silnik 2,8E V6. Wersja B4 była w rzeczywistości efektem liftingu odmiany B3, produkowanej między 1986 a 1991 rokiem. Samochód dostał m.in. maskę zespoloną z grillem, nieco inne przednie i tylne światła, o 7 cm zwiększono rozstaw osi. W takiej formie 80-tka była produkowana do 1995 roku, kiedy zastąpiono ją modelem A4.

Milion kilometrów bez remontu

Audi 80 / Fot. Bartosz Gubernat
Audi 80 / Fot. Bartosz Gubernat

Gama silników to przede wszystkim 15 wersji benzynowych. Wyjściową była jednostka o pojemności 1,6 litra oferowana w wariantach 70 KM i 100 KM (od 1993 roku). Popularny na polskich drogach silnik 2,0 występował w odmianach o mocy 90, 115 lub 140 KM z napędem przednim, oraz 115, 137 i 140 KM w wersji quattro z napędem na obie osie. Rzadziej spotykane silniki to m.in. 2,3 E 133 KM, 2,6 V6 150 KM i 2,8 E 174 KM. Diesel to niezmordowany silnik 1,9 TDI w wersjach 75 KM i 90 KM (1991-1994). Jednostki napędowe to jedna z najmocniejszych stron Audi 80 B4. Wśród silników benzynowych najbardziej polecane i popularne są wersje 1,6 i 2,0. To silniki z jednopunktowym wtryskiem paliwa. Są bardzo trwałe. Po większych przebiegach, rzędu 200-300 tys. km wystarczy wymienić w nich uszczelniacze zaworów i bez problemu samochód pokona kolejny taki dystans. Naprawa jest bardzo prosta, nie wymaga nawet ściągania głowicy, a wraz z częściami nie powinna kosztować więcej niż 300-400 zł. Inną, często powtarzającą się awarią były uszkodzenia gumowych węży, którymi powietrze jest prowadzone od przepływomierza do kolektora ssącego. Ze względu na słabszy materiał przewody pękały, co skutkowało falowaniem obrotów, gaśnięciem silnika, a często także kłopotliwym jego rozruchem. Niestety węże występowały tylko jako oryginalne części i kosztowały z wymianą nawet 500-600 zł.

Audi 80 B4 dobrze współpracuje z instalacją LPG. Pod warunkiem, że układ dobierze się dobrze do wersji silnikowej. Jeśli auto jest wyposażone w mechaniczny wtrysk paliwa, wystarczy zamontować układ III generacji (instalacja rozdzielaczowa). W wersjach z wtryskiem elektronicznym najlepiej poradzi sobie układ sekwencyjny – IV generacji. Paradoksalnie nowsza instalacja będzie tańsza i zapłacimy za nią ok,. 2,3-2,5 tys. zł. Układy III generacji występują już coraz rzadziej. Produkują je jeszcze Holendrzy, a przeróbka auta może kosztować nawet 4 tys. zł. - Silniki w Audi 80 są bardzo trwałe, jeśli instalacja jest na bieżąco kontrolowana i strojona w wykwalifikowany serwisie, nie ma problemu z podpalaniem gniazd zaworowych – zapewnia Wojciech Zieliński z serwisu Awres w Rzeszowie.

Audi 80 / Fot. Bartosz Gubernat
Audi 80 / Fot. Bartosz Gubernat

Silnika 1,9 TDI przedstawiać specjalnie nie trzeba, bo to jeden z najbardziej poszukiwanych i popularnych na polskim rynku wtórnym. W 80-tce montowano jego początkowe wersje, bardzo trwałe i tanie w ewentualnych naprawach. Zarówno wersja 75 jak i 90 KM jest wyposażona w elektroniczną pompę wtryskową, która jest rozwiązaniem o wiele trwalszym od dzisiejszych pompowtryskiwaczy czy układów Common Rail. Pompa powinna wytrzymać bez remontu przynajmniej 250-300 tys. km. Ewentualna regeneracja to w zależności od zakresu usługi od 1500 do 2500 zł. Jedynym mankamentem silników 1,9 TDI jest niedopracowany napinacz paska wielorowkowego, napędzającego kompresor klimatyzacji i alternator. Ewentualna awaria skutkuje niedostatecznym napięciem paska, co rodzi problemy m.in. z ładowaniem silnika. Naprawa kosztuje ok. 800 zł.

Elementy zawieszenia są bardzo trwałe. Tulejki i wahacze na polskich drogach wytrzymują nawet 200 tys. km, nieco szybciej wymiany mogą wymagać łączniki stabilizatora. Na szczęście na rynku jest sporo zamienników części, które są tanie i trwałe.

Konserwatywna stylistyka

Audi 80 / Fot. Bartosz Gubernat
Audi 80 / Fot. Bartosz Gubernat

Wnętrze Audi 80 nie jest przesadnie obszerne. Chociaż samochód aspiruje do segmentu „D", w rzeczywistości tylko nieznacznie przewyższa pojemnością większość popularnych samochodów kompaktowych. Na niedostatek miejsca można narzekać przede wszystkim z tyłu, gdzie od siedziska kanapy do oparć przednich foteli przestrzeni nie ma przesadnie dużo. Z przodu jest nieco lepiej, ale także bez rewelacji. Braki auto nadrabia wykonaniem, które stoi na bardzo wysokim poziomie. Zdaniem wielu kierowców, to ostatnie Audi produkowane bez przesadnej oszczędności na materiałach, z dużą dbałością i smakiem. Wnętrze 80-tki jest zbudowane z miękkich, ale bardzo solidnych materiałów, które doskonale znoszą upływ czasu. Widać to szczególnie na fotelach, których gruba i solidna tapicerka nie przeciera się w newralgicznych miejscach nawet po przejechaniu przez auto kilkuset tysięcy kilometrów. Kontrowersje może dzisiaj budzić stylistyka wnętrza. Z jednej strony jej prostota jest urzekająca. Kokpit jest wolny od zbędnych przełączników, przetłoczeń i wstawek imitujących drewno czy metal. W centralnej części pod trzema dużymi kratkami nawiewu umieszczono jedynie włączniki świateł awaryjnych, przeciwmgielnych, ogrzewanie szyby i pokrętła wentylacji, które w bogatszych wersjach są zastąpione panelem sterowania klimatyzacją. Górna część drzwi zarówno z tyłu, jak i z przodu została wykończona tym samym materiałem, co fotele.

Standardem w większości wersji są elektrycznie sterowne przednie szyby oraz lusterka boczne, ABS, wspomaganie kierownicy i centralny zamek. Szczególnie pod koniec produkcji auta miały też poduszki powietrzne, a wiele egzemplarzy można znaleźć z szyberdachem. W latach 1994-1995 bardzo popularne były oryginalne, 15-calowe alufelgi.

Przed zakupem Audi 80 B4 należy sprawdzić w pierwszej kolejności historię samochodu. Jeśli jest bezwypadkowy, nie powinien mieć śladów korozji. Ponieważ produkcja tych samochodów zakończyła się 20 lat temu, trudno będzie znaleźć egzemplarz z przebiegiem mniejszym niż 250-300 tys. km. Dlatego do samochodów, które mają na liczniku znacznie mniej, lepiej podchodzić ostrożnie. Najlepsze silniki to benzynowe 1,6 i 2,0 oraz diesel 1,9 TDI, w każdej wersji. Zarówno 75 jak i 90 KM to ostatnie silniki wyposażone w pompę, a nie wtryskiwacze. Są dzięki temu bardzo trwałe i bez remontów przejeżdżają nawet milion kilometrów. Znalezienie samochodu zadbanego, sprawnego i z udokumentowaną historią nie będzie jednak łatwe, dlatego należy się nastawić na dłuższe poszukiwania.

Audi 80 B4 – dane techniczne i osiągi

Wersja
silnikowa
NadwoziePojemność
skokowa (cm3)
Maksymalna moc
(KM/obr./min)
Maksymalny moment
obrotowy (Nm/obr./min)
Prędkość
maksymalna
(km/h)
Przyspieszenie
0-100 km/h (s)
Średnie zużycie
paliwa (l/100km)
1.6 E benzynasedan1595100/6000130/320018213,48,6
2.0 E benzynasedan1984115/5400165/320019011,88,2
2.3 E benzynasedan2309133/5500186/40002009,88,9
1.9 TDI
turbodiesel
sedan189690/4000182/230017414,15,1

Średnie ceny używanych egzemplarzy (w tys. zł)

Rocznik/wersja19911992199319941995
Sedan, 1.6 E3,54,04,75,05,5
Sedan, 2.0 E4,14,54,95,56,0
Avant, 1.9 TDI5,04,95,55,96,5

Wymiary

 Sedan 4dKombi 5d
Długość4405 mm4480 mm
Szerokość1695 mm1695 mm
Wysokość1395 mm1408 mm
Rozstaw osi2535 mm2597 mm
Pojemność
bagażnika
320 l370-650 l
Pojemność
baku
64 l64 l
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty