Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36852 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Używane Audi A1 (2010-2018). Maluch klasy premium

Data publikacji: Autor: Bogusław Korzeniowski

Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia można stworzyć w samochodzie o długości poniżej czterech metrów?  A1 pokazało, że dla stylistów Audi nie ma rzeczy niemożliwych...

Fot. Archiwum Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia można stworzyć w samochodzie o długości poniżej czterech metrów? A1 pokazało, że dla stylistów Audi nie ma rzeczy niemożliwych...

Wprawdzie wiele osób patrzy na A1 jak na wybryk stylistów i konstruktorów, którzy postanowili opracować „Audi Baby”, ale przecież nie jest to pierwsza próba w koncernie. Od sierpnia 1974 do czerwca 1978 sprzedawane było Audi 50 (od marca 1975 model oferowany był też jako VW Polo i stał się początkiem typoszeregu Polo), a od listopada 1999 do czerwca 2005 na rynku był oferowany model A2 (drugi samochód na świecie z aluminiową karoserią ASF).

Trzecie podejście do tematu małego samochodu w Audi rozpoczęto w roku 2008, wraz z wprowadzeniem do produkcji nowej platformy, na której powstał Seat Ibiza i VW Polo V. Zgodnie z wytycznymi badań wykonanych przed rozpoczęciem produkcji, starano się zbudować samochód skierowany do nowoczesnej grupy klientów – ludzi młodych, z metropolii, przywiązujących dużą wagę do stylu. Według badań, klienci A1 interesowali się stylistyką, muzyką, modą i sportem, a wśród nich było wiele kobiet. Do największych konkurentów modelu zaliczano: Alfa Romeo MiTo, Mini, Citroen DS3.

Audi A1 – styl Premium w małej karoserii

Model seryjny wyjechał na drogi we wrześniu 2010, a to co zwracało uwagę w tym samochodzie to brak ekstrawagancji, jakie wprowadzono w A2.

Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia można stworzyć w samochodzie o długości poniżej czterech metrów?  A1 pokazało, że dla stylistów Audi nie ma rzeczy niemożliwych...

Fot. Bogusław KorzeniowskiPrzy długości 396 cm, szerokość 174 cm i wysokości zaledwie 142 cm udało się zbudować pojazd, który jest prawdziwym watażką  na ulicach miast. Stylistyka trzydrzwiowego modelu jest niepowtarzalna i nowoczesna. Linia boczna z wyraźnie zaznaczonym łukiem dachu i kolumną C w stylu coupe, podobnie jak przód z typową dla marki osłoną chłodnicy Singleframe, świadczą jednoznacznie o przynależności A1 do rodziny Audi.

Podobnie rozwiązania techniczne nie dają wątpliwości, iż jest to klasa Premium.  W mieście, poza miastem, czy na autostradzie – A1 gwarantuje wszędzie prawdziwą przyjemność z jazdy dzięki sportowemu dostrojeniu, optymalnemu rozdziałowi masy i bezpośrednio działającemu układowi kierowniczemu. Do wyposażenia seryjnego należy system stabilizacji toru jazdy ESP z elektroniczną blokadą poprzeczną osi przedniej, który wspomaga precyzyjne i sportowe zachowanie samochodu oraz zwiększa bezpieczeństwo jazdy.

Na początku produkcji, do Audi A1 montowano cztery silniki czterocylindrowe: dwa benzynowe i dwa diesle. Moc jednostek sięgała od 86 KM do122 KM, a wszystkie zbudowano zgodnie z zasadą downsizingu -  zamiast dużej pojemności, turbodoładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa. Wraz z rozwojem typoszeregu gama silnikowa rozrosła się i były nawet oferowane silniki o mocy ponad 200 KM.

Ofertą szczególnie polecaną dla tego modelu jest wersja 1,4 oferowana po listopadzie 2014, kiedy nastąpił lifting modelu. Silniki te zapewniają doskonałe osiągi małego i lekkiego auta, a dodatkowo są dość oszczędne w czasie eksploatacji. W przypadku silników 1,4 oferowanych przed liftingiem, można natrafić na uszkodzenia wariatora rozrządu, a ponadto często rozciąga się łańcuch rozrządu, co wiąże się z koniecznością jego wymiany. Z doświadczenia zalecałbym też dokładniejszy przegląd silnika 1,4 z systemami turbiny i kompresora. Wprawdzie w przypadku A1 nikt nie żalił się na te wersje, ale z innych modeli rodziny VAG wiadomo, że nie jest to silnik będący szczytem marzeń.

W przypadku silników wysokoprężnych, to żaden z nich nie jest awaryjny, ani narażony na „typowe usterki“. To efekt niezbyt wysilonych wersji TDI, a ponadto fakt, że modelem A1 nikt nie pokonywał ogromnych przestrzeni, bo... to przecież maluch.
W przypadku silników trzycylindrowych, to za krótko są na rynku, aby dopatrzeć się wad. Niestety - moim zdaniem - nie po to kupuje się droższy model Premium, żeby odczuwać dyskomfort klekotania silnika w pierwszej fazie jazdy.

Ponieważ wszystkie wyroby firmy są nierozerwalnie związane z nowoczesnymi technologiami, nie inaczej jest w A1. Mimo swych niewielkich wymiarów oferuje on m.in. dwusprzęgłową skrzynię S-tronic, zmieniającą biegi szybko, komfortowo i bez wrażenia utraty siły ciągu. Biegi można zmieniać automatycznie lub manualnie manetkami na kierownicy.  Nie zabrakło również wielu nowoczesnych rozwiązań znanych z droższych modeli. Przykładowo, przy kombinacji systemu MMI Navigation Plus z telefonem samochodowym Bluetooth, A1 może łączyć się z Internetem.

A1 pięciodrzwiowy, czyli Sportback

Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia można stworzyć w samochodzie o długości poniżej czterech metrów?  A1 pokazało, że dla stylistów Audi nie ma rzeczy niemożliwych...

Fot. Bogusław KorzeniowskiNa początku 2012 do trzydrzwiowego modelu Audi A1 dołączył pięciodrzwiowy Audi A1 Sportback, który w stylistyce i lekkiej budowie karoserii nawiązuje do swojego trzydrzwiowego brata. Dotyczy to zarówno wyglądu z przodu, jak i wymiarów (długość - 3954 mm i  rozstaw osi – 2469 mm są identyczne jak w wersji trzydrzwiowej, zaś szerokość i wysokość są o 6 mm większe). Przy takich samych wymiarach dodanie tylnych drzwi wymusiło skrócenie przednich drzwi o 23 cm i wydłużenie płaszczyzny dachu.

A1 Sportback był seryjnie wyposażone w cztery miejsca, ale na życzenie – bez dopłaty – mogło być pięciomiejscowe.

S1 – sportowe serce

Kolejnym przełomem był rok 2014, kiedy Audi zaprezentowało usportowioną odmianę A1 – modele S1 i S1 Sportback. Oba auta napędzane były benzynowym silnikiem 2.0 TFSI o mocy 231 KM i maksymalnym momencie obrotowym 370 Nm. S1 rozpędzał się do 100 km/h w 5,8 s. – S1 Sportback w 5,9 s. Prędkość maksymalna obu modeli to 250 km/h. W stosunku do standardowego A1 dokonano szeregu zmian w zawieszeniu. Z tyłu zamiast belki skrętnej zastosowano układ wielowahaczowy. Z przodu inne są m.in. łożyska kolumn McPhersona.

Zobacz także: Silniki współpracujące z LPG. Na co zwrócić uwagę

Niestety osoby zainteresowane tym modelem muszę ostrzec o konieczności sprawdzenia skrzyni biegów. Jak wskazuje wielu użytkowników Audi S1, duże obciążenia i energiczna jazda sprawiają, że w używanych modelach skrzynia biegów nie pracuje poprawnie.

Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia można stworzyć w samochodzie o długości poniżej czterech metrów?  A1 pokazało, że dla stylistów Audi nie ma rzeczy niemożliwych...

Fot. ArchiwumW listopadzie 2014 roku Audi zaprezentowało modele A1 i A1 Sportback po liftingu. Samochody zyskały przestylizowany pas przedni - zmieniono wygląd zintegrowanego z grillem zderzaka oraz reflektorów. Nowością był również system sterowania MMI z pokładową siecią Wi-Fi. Największe zmiany dotyczyły jednak unowocześnienia silników i nowego elektromechanicznego wspomagania ukladu kierowniczego. Od tego też czasu wersje wyposażeniowe: Attraction, Ambition i S-line zastąpiły: A1, A1 design i A1 sport.

Jako ciekawostkę warto też zauważyć Audi A1 quattro, które było oferowane z silnikiem o mocy 256 KM. Ta limitowana wersja była wyprodukowana w ilości 333 egzemplarzy.
Zakończenie produkcji nastąpiło w maju 2018. Przez cały okres produkcji z fabryk wyjechało 909 000 sztuk Audi A1.

A jakie wersje królują na rynku wtórnym?

Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia można stworzyć w samochodzie o długości poniżej czterech metrów?  A1 pokazało, że dla stylistów Audi nie ma rzeczy niemożliwych...

Fot. ArchiwumAktualnie na rynku wtórnym w Polsce znaleźliśmy 150 nieuszkodzonych modeli Audi A1. Ceny z roczników 2010-2013 oscylują między 25-35 tys. Wszystko zależy od poziomu wyposażenia i stanu wizualnego/technicznego. W przypadku najdroższych wersji z lat 2017-2018 musimy liczyć się z wydatkiem powyżej 80 tys zł.

Jeżeli chodzi o wersje silnikowe to jest prawie równo w preferencjach diesel/benzyna gdyż wśród 150 modeli, 81 to wersje benzynowe. Najbardziej popularne są silniki 1,2. Duża ilość Diesli w ogłoszeniach w Polsce dowodzi, że wiele pojazdów trafiło na nasz rynek z Włoch i Francji.

W Niemczech jest obecnie na rynku wtórnym 6400 szt. Modelu Audi A1, z czego 4500 egzemplarzy to wersje benzynowe.

Audi A1 chronologia

rok 2008 – rozpoczęcie prac projektowych i konstrukcyjnych
maj 2010 – wprowadzenie do oferty wersji trzydrzwiowej,
wrzesień 2010 – wydawanie pierwszych modeli
luty 2012 – wprowadzenie do oferty pięciodrzwiowego modelu Sportback
listopad 2014 – nowe oferty silnikowe, wymuszone normą Euro 6,
listopad 2014 – lifting
maj 2018 – zakończenie produkcji

 

Audi A1 dane techniczne i produkcyjne

Silnik
benzynowy
1,0 TFSI 1,0 TFSI 1,2 TFSI 1,4 TFSI 1,4 TFSI 1,4 TFSI
Czas produkcji 02/2016-05/2018 02/2015-05/2018 07/2010-11/2014 05/2010-11/2014 11/2014-05/2018 02/2013-11/2014
Układ cylindrów R3 R3 R4 R4 R4 R4
Poj [ccm] 999 999 1197 1390 1395 1395
Moc [KM/obr/min] 82/3500-5500 95/5000-5500
86/4800 122/5000 125/5000 140/5000
Moment [Nm/obr/min] 160/3500-5500 160/3500-5500 160/3500-5500 200/1500-4000 200/1400-4000 250/1500–3500
turbodoładowanie TAK TAK TAK TAK TAK TAK
Skrzynia biegów Manual 5 Manual 5(aut) Manual 5 Manual 6 (aut) Manual 6 (aut) Manual 6 (aut)
Prędk maks [km/h] 177 186 180 203 204 212
Przysp. 0-100 km/h [sek] 12,4 10,9 (11) 11,7 8,9 (8,9) 8,8 (8,9) 7,9 (8,0)
Śr zużycie paliwa NEDC [l/100 km] 4,2 4,4 (4,2) 5,1 5,4 (5,2) 5,1(4,9) 4,9 (4,7)

 

Silnik
benzynowy
1,4 TFSI 1,4 TFSI 1,8 TFSI 2,0 TFSI 2,0 TFSI
Czas produkcji 11/2014-05/2018 11/2010-11/2014 11/2014-05/2018 03/2014-05/2018 07/2012-12/2012
Układ cylindrów R4 R4 R4 R4 R4
Poj [ccm] 1395 1390 1798 1984 1984
Moc [KM/obr/min] 150/5000 185/6200 192/5400 231/6000 256/6000
Moment [Nm/obr/min] 250/1500–3500 250/2000-4500 250/
1250–5300
370/
1600–3000
350/2500-4500
turbodoładowanie TAK TAK/compr TAK TAK TAK
Skrzynia biegów Manual 6 Automatyczna Automatyczna Automatyczna Automatyczna
Prędk maks [km/h] 215 227 234 250 245
Przysp. 0-100 km/h [sek] 7,8 (7,9) 6,9 6,8 5,8 5,7
Śr zużycie paliwa NEDC [l/100 km] 4,7 5,9 5,6 7,2 8,6

 

Silnik Diesla 1,4 TDI 1,6 TDI 1,6 TDI 1,6 TDI 2,0 TDI
Czas produkcji 11/2014-05/2018 03/2011-11/2014 05/2010-11/2014 11/2014-05/2018 08/2011-11/2014
Układ cylindrów R3 R4 R4 R4 R4
Poj [ccm] 1422 1598 1598 1598 1968
Moc [KM/obr/min] 90/3250 90/4200 105/4400 116/3500-4000 143/4200
Moment [Nm/obr/min] 230/1500-2500 230/1500-2500 250/1500-2500 250/1500-3250 320/1750-2500
turbodoładowanie TAK TAK TAK TAK TAK
Skrzynia biegów Manual 5 (automat) Manual 5 (automat) Manual 5
Manual 5 (automat) Manual 6
Prędk maks [km/h] 182 182 190 200 217
Przysp. 0-100 km/h [sek] 11,4 (11,6) 11.4 (11,6) 10,5 9,4 (9,5) 8,2
Śr zużycie paliwa NEDC [l/100 km] 3,4 (3,6) 3,8 (4,2) 3,8 3,5 (3,7) 4,1

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia można stworzyć w samochodzie o długości poniżej czterech metrów?  A1 pokazało, że dla stylistów Audi nie ma rzeczy niemożliwych...

Fot. Archiwum

Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia można stworzyć w samochodzie o długości poniżej czterech metrów? A1 pokazało, że dla stylistów Audi nie ma rzeczy niemożliwych...

Fot. Archiwum

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Marek (gość)

    Mam z 2012 roku świetny

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Audi A1 zdjęcia

Audi A1 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Audi A1 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Audi A1 Cena

Części dla marki Audi

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

680 zł