Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używane Audi A1 (2010-2018). Maluch klasy premium

Bogusław Korzeniowski
Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia można stworzyć w samochodzie o długości poniżej czterech metrów?  A1 pokazało, że dla stylistów Audi nie ma rzeczy niemożliwych...Fot. Archiwum
Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia można stworzyć w samochodzie o długości poniżej czterech metrów? A1 pokazało, że dla stylistów Audi nie ma rzeczy niemożliwych...Fot. Archiwum
Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia można stworzyć w samochodzie o długości poniżej czterech metrów? A1 pokazało, że dla stylistów Audi nie ma rzeczy niemożliwych...

Wprawdzie wiele osób patrzy na A1 jak na wybryk stylistów i konstruktorów, którzy postanowili opracować „Audi Baby”, ale przecież nie jest to pierwsza próba w koncernie. Od sierpnia 1974 do czerwca 1978 sprzedawane było Audi 50 (od marca 1975 model oferowany był też jako VW Polo i stał się początkiem typoszeregu Polo), a od listopada 1999 do czerwca 2005 na rynku był oferowany model A2 (drugi samochód na świecie z aluminiową karoserią ASF).

Trzecie podejście do tematu małego samochodu w Audi rozpoczęto w roku 2008, wraz z wprowadzeniem do produkcji nowej platformy, na której powstał Seat Ibiza i VW Polo V. Zgodnie z wytycznymi badań wykonanych przed rozpoczęciem produkcji, starano się zbudować samochód skierowany do nowoczesnej grupy klientów – ludzi młodych, z metropolii, przywiązujących dużą wagę do stylu. Według badań, klienci A1 interesowali się stylistyką, muzyką, modą i sportem, a wśród nich było wiele kobiet. Do największych konkurentów modelu zaliczano: Alfa Romeo MiTo, Mini, Citroen DS3.

Audi A1 – styl Premium w małej karoserii

Model seryjny wyjechał na drogi we wrześniu 2010, a to co zwracało uwagę w tym samochodzie to brak ekstrawagancji, jakie wprowadzono w A2.

Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia
Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia można stworzyć w samochodzie o długości poniżej czterech metrów? A1 pokazało, że dla stylistów Audi nie ma rzeczy niemożliwych...

Fot. Bogusław Korzeniowski

Przy długości 396 cm, szerokość 174 cm i wysokości zaledwie 142 cm udało się zbudować pojazd, który jest prawdziwym watażką  na ulicach miast. Stylistyka trzydrzwiowego modelu jest niepowtarzalna i nowoczesna. Linia boczna z wyraźnie zaznaczonym łukiem dachu i kolumną C w stylu coupe, podobnie jak przód z typową dla marki osłoną chłodnicy Singleframe, świadczą jednoznacznie o przynależności A1 do rodziny Audi.

Podobnie rozwiązania techniczne nie dają wątpliwości, iż jest to klasa Premium.  W mieście, poza miastem, czy na autostradzie – A1 gwarantuje wszędzie prawdziwą przyjemność z jazdy dzięki sportowemu dostrojeniu, optymalnemu rozdziałowi masy i bezpośrednio działającemu układowi kierowniczemu. Do wyposażenia seryjnego należy system stabilizacji toru jazdy ESP z elektroniczną blokadą poprzeczną osi przedniej, który wspomaga precyzyjne i sportowe zachowanie samochodu oraz zwiększa bezpieczeństwo jazdy.

Na początku produkcji, do Audi A1 montowano cztery silniki czterocylindrowe: dwa benzynowe i dwa diesle. Moc jednostek sięgała od 86 KM do122 KM, a wszystkie zbudowano zgodnie z zasadą downsizingu -  zamiast dużej pojemności, turbodoładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa. Wraz z rozwojem typoszeregu gama silnikowa rozrosła się i były nawet oferowane silniki o mocy ponad 200 KM.

Ofertą szczególnie polecaną dla tego modelu jest wersja 1,4 oferowana po listopadzie 2014, kiedy nastąpił lifting modelu. Silniki te zapewniają doskonałe osiągi małego i lekkiego auta, a dodatkowo są dość oszczędne w czasie eksploatacji. W przypadku silników 1,4 oferowanych przed liftingiem, można natrafić na uszkodzenia wariatora rozrządu, a ponadto często rozciąga się łańcuch rozrządu, co wiąże się z koniecznością jego wymiany. Z doświadczenia zalecałbym też dokładniejszy przegląd silnika 1,4 z systemami turbiny i kompresora. Wprawdzie w przypadku A1 nikt nie żalił się na te wersje, ale z innych modeli rodziny VAG wiadomo, że nie jest to silnik będący szczytem marzeń.

W przypadku silników wysokoprężnych, to żaden z nich nie jest awaryjny, ani narażony na „typowe usterki“. To efekt niezbyt wysilonych wersji TDI, a ponadto fakt, że modelem A1 nikt nie pokonywał ogromnych przestrzeni, bo... to przecież maluch.
W przypadku silników trzycylindrowych, to za krótko są na rynku, aby dopatrzeć się wad. Niestety - moim zdaniem - nie po to kupuje się droższy model Premium, żeby odczuwać dyskomfort klekotania silnika w pierwszej fazie jazdy.

Ponieważ wszystkie wyroby firmy są nierozerwalnie związane z nowoczesnymi technologiami, nie inaczej jest w A1. Mimo swych niewielkich wymiarów oferuje on m.in. dwusprzęgłową skrzynię S-tronic, zmieniającą biegi szybko, komfortowo i bez wrażenia utraty siły ciągu. Biegi można zmieniać automatycznie lub manualnie manetkami na kierownicy.  Nie zabrakło również wielu nowoczesnych rozwiązań znanych z droższych modeli. Przykładowo, przy kombinacji systemu MMI Navigation Plus z telefonem samochodowym Bluetooth, A1 może łączyć się z Internetem.

A1 pięciodrzwiowy, czyli Sportback

Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia
Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia można stworzyć w samochodzie o długości poniżej czterech metrów? A1 pokazało, że dla stylistów Audi nie ma rzeczy niemożliwych...

Fot. Bogusław Korzeniowski

Na początku 2012 do trzydrzwiowego modelu Audi A1 dołączył pięciodrzwiowy Audi A1 Sportback, który w stylistyce i lekkiej budowie karoserii nawiązuje do swojego trzydrzwiowego brata. Dotyczy to zarówno wyglądu z przodu, jak i wymiarów (długość - 3954 mm i  rozstaw osi – 2469 mm są identyczne jak w wersji trzydrzwiowej, zaś szerokość i wysokość są o 6 mm większe). Przy takich samych wymiarach dodanie tylnych drzwi wymusiło skrócenie przednich drzwi o 23 cm i wydłużenie płaszczyzny dachu.

A1 Sportback był seryjnie wyposażone w cztery miejsca, ale na życzenie – bez dopłaty – mogło być pięciomiejscowe.

S1 – sportowe serce

Kolejnym przełomem był rok 2014, kiedy Audi zaprezentowało usportowioną odmianę A1 – modele S1 i S1 Sportback. Oba auta napędzane były benzynowym silnikiem 2.0 TFSI o mocy 231 KM i maksymalnym momencie obrotowym 370 Nm. S1 rozpędzał się do 100 km/h w 5,8 s. – S1 Sportback w 5,9 s. Prędkość maksymalna obu modeli to 250 km/h. W stosunku do standardowego A1 dokonano szeregu zmian w zawieszeniu. Z tyłu zamiast belki skrętnej zastosowano układ wielowahaczowy. Z przodu inne są m.in. łożyska kolumn McPhersona.

Niestety osoby zainteresowane tym modelem muszę ostrzec o konieczności sprawdzenia skrzyni biegów. Jak wskazuje wielu użytkowników Audi S1, duże obciążenia i energiczna jazda sprawiają, że w używanych modelach skrzynia biegów nie pracuje poprawnie.

Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia
Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia można stworzyć w samochodzie o długości poniżej czterech metrów? A1 pokazało, że dla stylistów Audi nie ma rzeczy niemożliwych...

Fot. Archiwum

W listopadzie 2014 roku Audi zaprezentowało modele A1 i A1 Sportback po liftingu. Samochody zyskały przestylizowany pas przedni - zmieniono wygląd zintegrowanego z grillem zderzaka oraz reflektorów. Nowością był również system sterowania MMI z pokładową siecią Wi-Fi. Największe zmiany dotyczyły jednak unowocześnienia silników i nowego elektromechanicznego wspomagania ukladu kierowniczego. Od tego też czasu wersje wyposażeniowe: Attraction, Ambition i S-line zastąpiły: A1, A1 design i A1 sport.

Jako ciekawostkę warto też zauważyć Audi A1 quattro, które było oferowane z silnikiem o mocy 256 KM. Ta limitowana wersja była wyprodukowana w ilości 333 egzemplarzy.
Zakończenie produkcji nastąpiło w maju 2018. Przez cały okres produkcji z fabryk wyjechało 909 000 sztuk Audi A1.

A jakie wersje królują na rynku wtórnym?

Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia
Serie limuzyn Audi z lat 2000-2010 mają swój niepowtarzalny charakter, który zdominował klasę Premium. Czy jednak dystyngowaną i sportową linię nadwozia można stworzyć w samochodzie o długości poniżej czterech metrów? A1 pokazało, że dla stylistów Audi nie ma rzeczy niemożliwych...

Fot. Archiwum

Aktualnie na rynku wtórnym w Polsce znaleźliśmy 150 nieuszkodzonych modeli Audi A1. Ceny z roczników 2010-2013 oscylują między 25-35 tys. Wszystko zależy od poziomu wyposażenia i stanu wizualnego/technicznego. W przypadku najdroższych wersji z lat 2017-2018 musimy liczyć się z wydatkiem powyżej 80 tys zł.

Jeżeli chodzi o wersje silnikowe to jest prawie równo w preferencjach diesel/benzyna gdyż wśród 150 modeli, 81 to wersje benzynowe. Najbardziej popularne są silniki 1,2. Duża ilość Diesli w ogłoszeniach w Polsce dowodzi, że wiele pojazdów trafiło na nasz rynek z Włoch i Francji.

W Niemczech jest obecnie na rynku wtórnym 6400 szt. Modelu Audi A1, z czego 4500 egzemplarzy to wersje benzynowe.

Audi A1 chronologia

rok 2008 – rozpoczęcie prac projektowych i konstrukcyjnych
maj 2010 – wprowadzenie do oferty wersji trzydrzwiowej,
wrzesień 2010 – wydawanie pierwszych modeli
luty 2012 – wprowadzenie do oferty pięciodrzwiowego modelu Sportback
listopad 2014 – nowe oferty silnikowe, wymuszone normą Euro 6,
listopad 2014 – lifting
maj 2018 – zakończenie produkcji

 

Audi A1 dane techniczne i produkcyjne

Silnik
benzynowy
1,0 TFSI1,0 TFSI1,2 TFSI1,4 TFSI1,4 TFSI1,4 TFSI
Czas produkcji02/2016-05/201802/2015-05/201807/2010-11/201405/2010-11/201411/2014-05/201802/2013-11/2014
Układ cylindrówR3R3R4R4R4R4
Poj [ccm]9999991197139013951395
Moc [KM/obr/min]82/3500-550095/5000-5500
86/4800122/5000125/5000140/5000
Moment [Nm/obr/min]160/3500-5500160/3500-5500160/3500-5500200/1500-4000200/1400-4000250/1500–3500
turbodoładowanieTAKTAKTAKTAKTAKTAK
Skrzynia biegówManual 5Manual 5(aut)Manual 5Manual 6 (aut)Manual 6 (aut)Manual 6 (aut)
Prędk maks [km/h]177186180203204212
Przysp. 0-100 km/h [sek]12,410,9 (11)11,78,9 (8,9)8,8 (8,9)7,9 (8,0)
Śr zużycie paliwa NEDC [l/100 km]4,24,4 (4,2)5,15,4 (5,2)5,1(4,9) 4,9 (4,7)

 

Silnik
benzynowy
1,4 TFSI1,4 TFSI1,8 TFSI2,0 TFSI2,0 TFSI
Czas produkcji11/2014-05/201811/2010-11/201411/2014-05/201803/2014-05/201807/2012-12/2012
Układ cylindrówR4R4R4R4R4
Poj [ccm]13951390179819841984
Moc [KM/obr/min]150/5000185/6200192/5400231/6000256/6000
Moment [Nm/obr/min]250/1500–3500 250/2000-4500250/
1250–5300
370/
1600–3000
350/2500-4500
turbodoładowanieTAKTAK/comprTAKTAKTAK
Skrzynia biegówManual 6AutomatycznaAutomatycznaAutomatycznaAutomatyczna
Prędk maks [km/h]215227234250245
Przysp. 0-100 km/h [sek]7,8 (7,9)6,96,85,85,7
Śr zużycie paliwa NEDC [l/100 km]4,75,95,67,28,6

 

Silnik Diesla1,4 TDI1,6 TDI1,6 TDI1,6 TDI2,0 TDI
Czas produkcji11/2014-05/201803/2011-11/201405/2010-11/201411/2014-05/201808/2011-11/2014
Układ cylindrówR3R4R4R4R4
Poj [ccm]14221598159815981968
Moc [KM/obr/min]90/325090/4200105/4400116/3500-4000143/4200
Moment [Nm/obr/min]230/1500-2500230/1500-2500250/1500-2500250/1500-3250320/1750-2500
turbodoładowanieTAKTAKTAKTAKTAK
Skrzynia biegówManual 5 (automat)Manual 5 (automat)Manual 5
Manual 5 (automat)Manual 6
Prędk maks [km/h]182182190200217
Przysp. 0-100 km/h [sek]11,4 (11,6)11.4 (11,6)10,59,4 (9,5)8,2
Śr zużycie paliwa NEDC [l/100 km]3,4 (3,6)3,8 (4,2)3,83,5 (3,7)4,1

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty