Wprawdzie wiele osób patrzy na A1 jak na wybryk stylistów i konstruktorów, którzy postanowili opracować „Audi Baby”, ale przecież nie jest to pierwsza próba w koncernie. Od sierpnia 1974 do czerwca 1978 sprzedawane było Audi 50 (od marca 1975 model oferowany był też jako VW Polo i stał się początkiem typoszeregu Polo), a od listopada 1999 do czerwca 2005 na rynku był oferowany model A2 (drugi samochód na świecie z aluminiową karoserią ASF).
Trzecie podejście do tematu małego samochodu w Audi rozpoczęto w roku 2008, wraz z wprowadzeniem do produkcji nowej platformy, na której powstał Seat Ibiza i VW Polo V. Zgodnie z wytycznymi badań wykonanych przed rozpoczęciem produkcji, starano się zbudować samochód skierowany do nowoczesnej grupy klientów – ludzi młodych, z metropolii, przywiązujących dużą wagę do stylu. Według badań, klienci A1 interesowali się stylistyką, muzyką, modą i sportem, a wśród nich było wiele kobiet. Do największych konkurentów modelu zaliczano: Alfa Romeo MiTo, Mini, Citroen DS3.
Audi A1 – styl Premium w małej karoserii
Model seryjny wyjechał na drogi we wrześniu 2010, a to co zwracało uwagę w tym samochodzie to brak ekstrawagancji, jakie wprowadzono w A2.
Przy długości 396 cm, szerokość 174 cm i wysokości zaledwie 142 cm udało się zbudować pojazd, który jest prawdziwym watażką na ulicach miast. Stylistyka trzydrzwiowego modelu jest niepowtarzalna i nowoczesna. Linia boczna z wyraźnie zaznaczonym łukiem dachu i kolumną C w stylu coupe, podobnie jak przód z typową dla marki osłoną chłodnicy Singleframe, świadczą jednoznacznie o przynależności A1 do rodziny Audi.
Podobnie rozwiązania techniczne nie dają wątpliwości, iż jest to klasa Premium. W mieście, poza miastem, czy na autostradzie – A1 gwarantuje wszędzie prawdziwą przyjemność z jazdy dzięki sportowemu dostrojeniu, optymalnemu rozdziałowi masy i bezpośrednio działającemu układowi kierowniczemu. Do wyposażenia seryjnego należy system stabilizacji toru jazdy ESP z elektroniczną blokadą poprzeczną osi przedniej, który wspomaga precyzyjne i sportowe zachowanie samochodu oraz zwiększa bezpieczeństwo jazdy.
Na początku produkcji, do Audi A1 montowano cztery silniki czterocylindrowe: dwa benzynowe i dwa diesle. Moc jednostek sięgała od 86 KM do122 KM, a wszystkie zbudowano zgodnie z zasadą downsizingu - zamiast dużej pojemności, turbodoładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa. Wraz z rozwojem typoszeregu gama silnikowa rozrosła się i były nawet oferowane silniki o mocy ponad 200 KM.
Ofertą szczególnie polecaną dla tego modelu jest wersja 1,4 oferowana po listopadzie 2014, kiedy nastąpił lifting modelu. Silniki te zapewniają doskonałe osiągi małego i lekkiego auta, a dodatkowo są dość oszczędne w czasie eksploatacji. W przypadku silników 1,4 oferowanych przed liftingiem, można natrafić na uszkodzenia wariatora rozrządu, a ponadto często rozciąga się łańcuch rozrządu, co wiąże się z koniecznością jego wymiany. Z doświadczenia zalecałbym też dokładniejszy przegląd silnika 1,4 z systemami turbiny i kompresora. Wprawdzie w przypadku A1 nikt nie żalił się na te wersje, ale z innych modeli rodziny VAG wiadomo, że nie jest to silnik będący szczytem marzeń.
W przypadku silników wysokoprężnych, to żaden z nich nie jest awaryjny, ani narażony na „typowe usterki“. To efekt niezbyt wysilonych wersji TDI, a ponadto fakt, że modelem A1 nikt nie pokonywał ogromnych przestrzeni, bo... to przecież maluch.
W przypadku silników trzycylindrowych, to za krótko są na rynku, aby dopatrzeć się wad. Niestety - moim zdaniem - nie po to kupuje się droższy model Premium, żeby odczuwać dyskomfort klekotania silnika w pierwszej fazie jazdy.
Ponieważ wszystkie wyroby firmy są nierozerwalnie związane z nowoczesnymi technologiami, nie inaczej jest w A1. Mimo swych niewielkich wymiarów oferuje on m.in. dwusprzęgłową skrzynię S-tronic, zmieniającą biegi szybko, komfortowo i bez wrażenia utraty siły ciągu. Biegi można zmieniać automatycznie lub manualnie manetkami na kierownicy. Nie zabrakło również wielu nowoczesnych rozwiązań znanych z droższych modeli. Przykładowo, przy kombinacji systemu MMI Navigation Plus z telefonem samochodowym Bluetooth, A1 może łączyć się z Internetem.
A1 pięciodrzwiowy, czyli Sportback
Na początku 2012 do trzydrzwiowego modelu Audi A1 dołączył pięciodrzwiowy Audi A1 Sportback, który w stylistyce i lekkiej budowie karoserii nawiązuje do swojego trzydrzwiowego brata. Dotyczy to zarówno wyglądu z przodu, jak i wymiarów (długość - 3954 mm i rozstaw osi – 2469 mm są identyczne jak w wersji trzydrzwiowej, zaś szerokość i wysokość są o 6 mm większe). Przy takich samych wymiarach dodanie tylnych drzwi wymusiło skrócenie przednich drzwi o 23 cm i wydłużenie płaszczyzny dachu.
A1 Sportback był seryjnie wyposażone w cztery miejsca, ale na życzenie – bez dopłaty – mogło być pięciomiejscowe.
S1 – sportowe serce
Kolejnym przełomem był rok 2014, kiedy Audi zaprezentowało usportowioną odmianę A1 – modele S1 i S1 Sportback. Oba auta napędzane były benzynowym silnikiem 2.0 TFSI o mocy 231 KM i maksymalnym momencie obrotowym 370 Nm. S1 rozpędzał się do 100 km/h w 5,8 s. – S1 Sportback w 5,9 s. Prędkość maksymalna obu modeli to 250 km/h. W stosunku do standardowego A1 dokonano szeregu zmian w zawieszeniu. Z tyłu zamiast belki skrętnej zastosowano układ wielowahaczowy. Z przodu inne są m.in. łożyska kolumn McPhersona.
Niestety osoby zainteresowane tym modelem muszę ostrzec o konieczności sprawdzenia skrzyni biegów. Jak wskazuje wielu użytkowników Audi S1, duże obciążenia i energiczna jazda sprawiają, że w używanych modelach skrzynia biegów nie pracuje poprawnie.
W listopadzie 2014 roku Audi zaprezentowało modele A1 i A1 Sportback po liftingu. Samochody zyskały przestylizowany pas przedni - zmieniono wygląd zintegrowanego z grillem zderzaka oraz reflektorów. Nowością był również system sterowania MMI z pokładową siecią Wi-Fi. Największe zmiany dotyczyły jednak unowocześnienia silników i nowego elektromechanicznego wspomagania ukladu kierowniczego. Od tego też czasu wersje wyposażeniowe: Attraction, Ambition i S-line zastąpiły: A1, A1 design i A1 sport.
Jako ciekawostkę warto też zauważyć Audi A1 quattro, które było oferowane z silnikiem o mocy 256 KM. Ta limitowana wersja była wyprodukowana w ilości 333 egzemplarzy.
Zakończenie produkcji nastąpiło w maju 2018. Przez cały okres produkcji z fabryk wyjechało 909 000 sztuk Audi A1.
A jakie wersje królują na rynku wtórnym?
Aktualnie na rynku wtórnym w Polsce znaleźliśmy 150 nieuszkodzonych modeli Audi A1. Ceny z roczników 2010-2013 oscylują między 25-35 tys. Wszystko zależy od poziomu wyposażenia i stanu wizualnego/technicznego. W przypadku najdroższych wersji z lat 2017-2018 musimy liczyć się z wydatkiem powyżej 80 tys zł.
Jeżeli chodzi o wersje silnikowe to jest prawie równo w preferencjach diesel/benzyna gdyż wśród 150 modeli, 81 to wersje benzynowe. Najbardziej popularne są silniki 1,2. Duża ilość Diesli w ogłoszeniach w Polsce dowodzi, że wiele pojazdów trafiło na nasz rynek z Włoch i Francji.
W Niemczech jest obecnie na rynku wtórnym 6400 szt. Modelu Audi A1, z czego 4500 egzemplarzy to wersje benzynowe.
Audi A1 chronologia
rok 2008 – rozpoczęcie prac projektowych i konstrukcyjnych
maj 2010 – wprowadzenie do oferty wersji trzydrzwiowej,
wrzesień 2010 – wydawanie pierwszych modeli
luty 2012 – wprowadzenie do oferty pięciodrzwiowego modelu Sportback
listopad 2014 – nowe oferty silnikowe, wymuszone normą Euro 6,
listopad 2014 – lifting
maj 2018 – zakończenie produkcji
Audi A1 dane techniczne i produkcyjne
Silnik benzynowy | 1,0 TFSI | 1,0 TFSI | 1,2 TFSI | 1,4 TFSI | 1,4 TFSI | 1,4 TFSI |
Czas produkcji | 02/2016-05/2018 | 02/2015-05/2018 | 07/2010-11/2014 | 05/2010-11/2014 | 11/2014-05/2018 | 02/2013-11/2014 |
Układ cylindrów | R3 | R3 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Poj [ccm] | 999 | 999 | 1197 | 1390 | 1395 | 1395 |
Moc [KM/obr/min] | 82/3500-5500 | 95/5000-5500 | 86/4800 | 122/5000 | 125/5000 | 140/5000 |
Moment [Nm/obr/min] | 160/3500-5500 | 160/3500-5500 | 160/3500-5500 | 200/1500-4000 | 200/1400-4000 | 250/1500–3500 |
turbodoładowanie | TAK | TAK | TAK | TAK | TAK | TAK |
Skrzynia biegów | Manual 5 | Manual 5(aut) | Manual 5 | Manual 6 (aut) | Manual 6 (aut) | Manual 6 (aut) |
Prędk maks [km/h] | 177 | 186 | 180 | 203 | 204 | 212 |
Przysp. 0-100 km/h [sek] | 12,4 | 10,9 (11) | 11,7 | 8,9 (8,9) | 8,8 (8,9) | 7,9 (8,0) |
Śr zużycie paliwa NEDC [l/100 km] | 4,2 | 4,4 (4,2) | 5,1 | 5,4 (5,2) | 5,1(4,9) | 4,9 (4,7) |
Silnik benzynowy | 1,4 TFSI | 1,4 TFSI | 1,8 TFSI | 2,0 TFSI | 2,0 TFSI |
Czas produkcji | 11/2014-05/2018 | 11/2010-11/2014 | 11/2014-05/2018 | 03/2014-05/2018 | 07/2012-12/2012 |
Układ cylindrów | R4 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Poj [ccm] | 1395 | 1390 | 1798 | 1984 | 1984 |
Moc [KM/obr/min] | 150/5000 | 185/6200 | 192/5400 | 231/6000 | 256/6000 |
Moment [Nm/obr/min] | 250/1500–3500 | 250/2000-4500 | 250/ 1250–5300 | 370/ 1600–3000 | 350/2500-4500 |
turbodoładowanie | TAK | TAK/compr | TAK | TAK | TAK |
Skrzynia biegów | Manual 6 | Automatyczna | Automatyczna | Automatyczna | Automatyczna |
Prędk maks [km/h] | 215 | 227 | 234 | 250 | 245 |
Przysp. 0-100 km/h [sek] | 7,8 (7,9) | 6,9 | 6,8 | 5,8 | 5,7 |
Śr zużycie paliwa NEDC [l/100 km] | 4,7 | 5,9 | 5,6 | 7,2 | 8,6 |
Silnik Diesla | 1,4 TDI | 1,6 TDI | 1,6 TDI | 1,6 TDI | 2,0 TDI |
Czas produkcji | 11/2014-05/2018 | 03/2011-11/2014 | 05/2010-11/2014 | 11/2014-05/2018 | 08/2011-11/2014 |
Układ cylindrów | R3 | R4 | R4 | R4 | R4 |
Poj [ccm] | 1422 | 1598 | 1598 | 1598 | 1968 |
Moc [KM/obr/min] | 90/3250 | 90/4200 | 105/4400 | 116/3500-4000 | 143/4200 |
Moment [Nm/obr/min] | 230/1500-2500 | 230/1500-2500 | 250/1500-2500 | 250/1500-3250 | 320/1750-2500 |
turbodoładowanie | TAK | TAK | TAK | TAK | TAK |
Skrzynia biegów | Manual 5 (automat) | Manual 5 (automat) | Manual 5 | Manual 5 (automat) | Manual 6 |
Prędk maks [km/h] | 182 | 182 | 190 | 200 | 217 |
Przysp. 0-100 km/h [sek] | 11,4 (11,6) | 11.4 (11,6) | 10,5 | 9,4 (9,5) | 8,2 |
Śr zużycie paliwa NEDC [l/100 km] | 3,4 (3,6) | 3,8 (4,2) | 3,8 | 3,5 (3,7) | 4,1 |
Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?