Używane Audi A3 I. Namiastka premium (poradnik zakupowy)

MDO, MRO
Audi A3 I 1.8 125 KM, wersja sprzed liftingu
Audi A3 I 1.8 125 KM, wersja sprzed liftingu
Pierwsze Audi A3 (1996-2003) przyciąga wysoką jakością wykonania, udanymi silnikami i czterema pierścieniami na masce. Na rynku trudno jednak o zadbany egzemplarz, a komfort podróży i przestronność kabiny mogą lekko rozczarować. Radzimy, na co zwrócić uwagę szukając tego auta.
Audi A3 I 1.8 125 KM, wersja sprzed liftingu
Audi A3 I 1.8 125 KM, wersja sprzed liftingu

Wielu kierowców uwielbia to auto. Mimo upływu kilkunastu lat od prezentacji, Audi A3 nadal zaskakuje dobrą trakcją i stanowi świetną bazę do tuningu. Można je kupić za rozsądne pieniądze i cieszyć się solidną konstrukcją klasy premium. Przed zakupem trzeba się jednak będzie sporo naszukać.

Audi A3 I 8L (1996-2003) – historia i stylistyka modelu
Zaprezentowane w 1996 r. Audi A3, oznaczone kodem 8L, było pierwszym kompaktem klasy premium. Do platformy VW Golfa IV i Skody Octavii I niemiecka marka z czterema pierścieniami dołożyła materiały wyższej jakości i lepsze wyposażenie. Jej śladem w kolejnych latach poszły BMW i Mercedes. Audi A3 8L od początku było oferowane z napędem na przód lub dołączanym napędem wszystkich kół, wykorzystującym sprzęgło Haldex (opcja dla 1.8 T i 130-konnego 1.9 TDI, standard w S3).

Filmowy poradnik zakupowy dla zainteresowanych zakupem używanego Audi A3 I (8L):

 

Trzy lata po premierze modelu zaoferowano jego pięciodrzwiową wersję – Audi A3 Sportback. Pojawiło się też usportowione Audi S3. W 2000 r. przeprowadzono lifting. Jak to w Audi, był bardzo delikatny. Z przodu i z tyłu pojawiły się lekko zmienione światła, poprawiono też wygląd i jakość materiałów we wnętrzu. Audi A3 ma 4,15 m długości, 1,73 m szerokości, 1,42 m wysokości i 2,51 m rozstawu osi niezależnie od liczby drzwi. W wersji quattro rozstaw osi wynosi 2,52 m. Sylwetka Audi A3 I dobrze zniosła próbę czasu. Auto do dziś prezentuje się atrakcyjnie.


Audi A3 I 1.8 125 KM, wersja sprzed liftingu
Audi A3 I 1.8 125 KM, wersja sprzed liftingu

Audi A3 I 8L – wnętrze i wyposażenie

Wnętrze zaprojektowane jest w typowo niemieckim, surowym stylu i budzi skojarzenia z innymi modelami Audi. Jakość materiałów wykończeniowych jest wysoka, ale mówimy o kilkunastoletnich autach. Powycierane fotele, kierownica czy gałka dźwigni zmiany biegów nie powinny więc dziwić.

Przednie fotele są wygodne, zdarza się, że mają nawet regulowane podparcie boczne. Na ilość miejsca z przodu i ergonomię deski rozdzielczej też nie można narzekać. Z tyłu wysokim osobom może brakować miejsca na nogi, ale Audi A3 nie odbiega przestronnością od innych kompaktów z tamtych lat. Co ciekawe, wersja pięciodrzwiowa ma ten sam rozstaw osi, co trzydrzwiowa. Bagażnik ma pojemność 350-1100 l, w autach z napędem na obie osie (270-1020 l).

Podstawowe wyposażenie Audi A3 (także w Polsce) było bogate jak na klasę kompakt. W podstawowym pakiecie Attraction były m.in. czołowe poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby czy ABS. W sprowadzanych samochodach praktycznie standardem jest automatyczna klimatyzacja, nietrudno znaleźć też auto ze skórzaną tapicerką. Pozostałe wersje wyposażeniowe to Ambition, Ambiente i S-Line. Ta ostatnia obejmuje też pakiet stylistyczny, dzięki któremu A3 przypomina S3.

[page_break]


Audi A3 I 1.8 125 KM, wersja sprzed liftingu
Audi A3 I 1.8 125 KM, wersja sprzed liftingu

Audi A3 I 8L – silniki i ich usterki

Większość silników montowanych w Audi A3 była udana i jest godna polecenia. Trzeba sobie jednak zdawać sprawę, że zarówno jednostki benzynowe 1.8 turbo, jak i turbodiesle 1.9 TDI są zazwyczaj mocno zużyte, co oznacza wydatki. Audi A3 występowało z pięcio- i sześciobiegowymi przekładniami manualnymi oraz cztero- i pięciobiegowymi automatycznymi. Lepszy wybór z uwagi na koszty napraw to oczywiście wersje ze skrzyniami manualnymi.

Silniki benzynowe – typowe usterki i polecane jednostki
Podstawowy silnik 1.6 101 lub 102 KM wystarczy do spokojnej jazdy, w trasie lepiej sprawdzają się mocniejsze jednostki. Jego zaletą są za to niskie koszty eksploatacji i – dzięki ośmiozaworowej konstrukcji - podatność na zasilanie LPG. Mocniejszy silnik – 1.8 125 KM w wersji bez turbo – ma po pięć zaworów na cylinder, co podnosi koszty ewentualnych napraw głowicy w autach z instalacją gazową. Tak czy inaczej musi to być układ sekwencyjny.

Audi A3 I 1.8 125 KM, wersja sprzed liftingu
Audi A3 I 1.8 125 KM, wersja sprzed liftingu

Zdarza się, że kierowcy montują instalacje gazowe także do mocniejszych silników 1.8, doładowanych turbosprężarką. Auta z tymi jednostkami – szczególnie Audi S3 – polecamy tylko osobom, których nie przerażają wydatki na takie naprawy, jak regeneracja turbosprężarki za co najmniej 800 zł. W tych autach trzeba się też liczyć z większym zużyciem paliwa.

Silniki wysokoprężne – typowe usterki i polecane jednostki
W Audi A3 8L montowano dwie wersje silnika 1.9 TDI. Starszą – z pompą wtryskową - mocy 90 i 110 KM oraz nowszą – z pompowtryskiwaczami – o mocy 100 i 130 KM. Lepszą kulturą pracy wykazuje się ta druga jednostka, ta pierwsza będzie za to tańsza w naprawach. To ważne, bo samochody z tymi silnikami mają zazwyczaj duże przebiegi i są po prostu zużyte.

Dlatego oglądając Audi A3 z silnikiem Diesla, trzeba zwrócić uwagę na jego historię serwisową i sprawdzić, czy przebieg jest autentyczny. Koszt naprawy wtryskowej oscyluje wokół 500 zł, chyba że konieczna jest wymiana sterownika – wtedy może sięgnąć 1800 zł. Za regenerację wtryskiwaczy w starszym silniku trzeba zapłacić ok. 300 zł za sztukę. W przypadku pompowtryskiwaczy ok. 500 zł za sztukę (są cztery).

Audi A3 I 1.8 125 KM, wersja sprzed liftingu
Audi A3 I 1.8 125 KM, wersja sprzed liftingu

Najsłabszy silnik 1.9 TDI nie miał dwumasowego koła zamachowego ani turbiny o zmiennej geometrii. Za regenerowaną turbosprężarkę o stałej geometrii łopatek trzeba zapłacić ok. 700 zł, a za VTG -1500 zł. Nowe elementy kosztują średnio dwa razy więcej. Wymiana „dwumasu" ze sprzęgłem to wydatek ok. 2500 zł. W Audi A3 z najmocniejszym silnikiem 1.9 TDI 130 KM zdarzały się awarie skrzyni biegów. W żadnym z diesli nie było natomiast filtra cząstek stałych. Wiele samochodów z silnikami turbo było poddawanych chip-tuningowi. Tylko jeśli wykonano go profesjonalnie, w renomowanej firmie, nie należy się takich aut obawiać.

Audi A3 I 8L – zawieszenie i jego trwałość
Pierwszy kompakt klasy premium ma proste zawieszenie – kolumny McPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu. Tylko Audi A3 z napędem quattro ma z tyłu układ wielowahaczowy. Resorowanie zestrojono sztywno, więc samochód bardzo dobrze się prowadzi, ale komfort podróży pozostawia nieco do życzenia.** Koszty napraw zawieszenia nie przerażają, choć niższe będą oczywiście w wersji z napędem na przód. Tylną belkę można zregenerować za 500 zł. Atutem Audi A3 jest duży wybór części zamiennych w różnych cenach, ale i różnej jakości. Samochód jest dobrze zabezpieczony przed korozją.

Euro NCAP przeprowadziło testy zderzeniowe Audi A3 w 1998 r. Samochód dostał cztery gwiazdki na pięć możliwych:


Audi A3 I 8L – podsumowanie i sytuacja rynkowa
Kompaktowe Audi to ciekawa alternatywa dla VW Golfa IV czy Skody Octavii I. Mniejszą funkcjonalność, wynagradza lepszą jakością wykonania. Poszukiwanie zadbanego Audi A3 może jednak trwać tygodniami. Prezentowany na filmie samochód to unikat – pochodzi z 2000 r. i kupiono go w polskim salonie. Ma oryginalny przebieg wynoszący 68 tys. km. Niestety rynek jest wręcz zalany powypadkowymi wrakami, z cofniętym licznikiem. Przed zakupem warto dokładnie sprawdzić stan poszczególnych elementów auta, zaczynając od powłoki lakierniczej i podwozia. Ceny Audi A3 startują od ok. 4000 zł i sięgają 14000-15000 zł za egzemplarze z końca produkcji, z mocniejszymi silnikami i bogatym wyposażeniem. Na auto po liftingu trzeba przygotować co najmniej 7500 zł. Flagowe S3 startuje z pułapu 13 tys. zł, a doinwestowane egzemplarze z udokumentowaną historią serwisową, przebiegiem poniżej 150 tys. km. z ostatnich lat produkcji są wyceniane na przeszło 30 tys. zł.

Audi A3 I 8L – dane techniczne

Silniki benzynowe:
1.6**8V** (1595 cm³), 101 KM (74 kW) przy 5600 obr/min, maks.moment obr. 145 Nm przy 3800 obr/min, 0-100 km/h w 11,3 s, v-max 188 km/h, 1996-2000

1.6**8V** (1595 cm³), 102 KM (75 kW) przy 5600 obr/min, max. moment obr. 148 Nm przy 3800 obr/min, 0-100 km/h w 10,9 s, v-max 189 km/h, 2000-2003

1.8**20V** (1781 cm³), 125 KM (92 kW) przy 6000 obr/min, max. moment obr. 172 Nm przy 4100 obr/min, 0-100 km/h w 9,6 s, v-max 202 km/h, 1996-2003

1.8 T (1781 cm³), 150 KM (110 kW) przy 5700 obr/min, max. moment obr. 210 Nm przy 1750-4600 obr/min, 0-100 km/h w 8,2 s, v-max 217 km/h, 1996-2003

1.8 T (1781 cm³), 180 KM (132 kW) przy 5500 obr/min, max. moment obr. 235 Nm przy 1900-5000 obr/min, 0-100 km/h w 7,5 s, v-max 226 km/h, 1998-2003

1.8 T (Audi S3) (1781 cm³), 210 KM (154 kW) przy 5800 obr/min, max moment obr. 270 Nm przy 2100-5000 obr/min, 0-100 km/h w 6,8 s, v-max 238 km/h, 1999-2001

1.8 T (Audi S3) (1781 cm³), 224 KM (165 kW) przy 5900 obr/min, max. moment obr. 280 Nm przy 2200-5500 obr/min, 0-100 km/h 6,6 s, v-max 243 km/h, 2001-2003

Silniki wysokoprężne:
1.9 TDI VP (1896 cm³), 90 KM (66 kW) przy 4000 obr/min, max. moment obr. 210 Nm przy 1900 obr/min, 0-100 km/h w 12,4 s, v-max 181 km/h, 1996-2001

1.9 TDI PD (1896 cm³), 100 KM (74 kW) przy 4000 obr/min, max. moment obr. 240 Nm przy 1800-2400 obr/min, 0-100 km/h w 11,0 s, v-max 188 km/h, 2001-2003

1.9 TDI VP (1896 cm³), 110 KM (81 kW) przy 4150 obr/min, max. moment obr. 235 Nm przy 1900 obr/min, 0-100 km/h 10,5 s, v-max 194 km/h, 1997-2001

1.9 TDI PD (1896 cm³), 130 KM (96 kW) przy 4000 obr/min, max. moment obr. 310 Nm przy 1900 obr/min, 0-100 km/h 9,2 s, v-max 205 km/h, 2000-2003 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty