Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używane Audi A4 B9 (od 2015 r.). Opinie, wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Jakub Mielniczak
Audi A4 to jeden z najbardziej pożądanych przez polskich kierowców samochodów. Każda kolejna generacja szlagiera z Ingolstadt od razu staje się królem rynku wtórnego. W Motofaktach przyglądamy się ostatniej odsłonie A4 - o wewnętrznym kodzie B9. Czy jako auto używane wart jest naszej uwagi?Fot. Audi
Audi A4 to jeden z najbardziej pożądanych przez polskich kierowców samochodów. Każda kolejna generacja szlagiera z Ingolstadt od razu staje się królem rynku wtórnego. W Motofaktach przyglądamy się ostatniej odsłonie A4 - o wewnętrznym kodzie B9. Czy jako auto używane wart jest naszej uwagi?Fot. Audi
Audi A4 to jeden z najbardziej pożądanych przez polskich kierowców samochodów. Każda kolejna generacja szlagiera z Ingolstadt od razu staje się królem rynku wtórnego. W Motofaktach przyglądamy się ostatniej odsłonie A4 - o wewnętrznym kodzie B9. Czy jako auto używane wart jest naszej uwagi?

B9 to piąta odsłona modelu. Auto zaprezentowano na salonie we Frankfurcie w 2015 roku. Oferowane jest jako klasyczny czterodrzwiowy sedan i kombi, tradycyjnie dla audi nazywane Avant. W ubiegłym roku przeprowadzono lifting, który na pierwszy rzut oka był wyłącznie kosmetyczny. W praktyce jednak zmieniono kształt większości paneli karoserii. Przeprojektowano też wygląd przednich i tylnych lamp oraz odświeżono obsługę systemu MMI. Przy okazji liftingu zupełnie zmieniono też sposób nazewnictwa wersji silnikowych. Inne wzory tapicerek i nowe kolory nadwozia stanowią niejako kropkę nad i przeprowadzonych modyfikacji.

Używane Audi A4 B9. Nadwozie/wnętrze

Audi A4 to jeden z najbardziej pożądanych przez polskich kierowców samochodów. Każda kolejna generacja szlagiera z Ingolstadt od razu staje się królem
Audi A4 to jeden z najbardziej pożądanych przez polskich kierowców samochodów. Każda kolejna generacja szlagiera z Ingolstadt od razu staje się królem rynku wtórnego. W Motofaktach przyglądamy się ostatniej odsłonie A4 - o wewnętrznym kodzie B9. Czy jako auto używane wart jest naszej uwagi?

Fot. Audi

Audi A4 nigdy nie słynęło z nadmiernie przestronnej kabiny pasażerskiej. Nie inaczej jest w generacji B9, chociaż trzeba przyznać, że poprawa względem poprzednika jest zauważalna. Główne zarzuty dotyczą niewielkich otworów drzwiowych z tyłu, które nieco utrudniają zajmowanie miejsca na kanapie, obszernej konsoli z przodu skutecznie przeszkadzającej długonogim oraz umiarkowanej ilości miejsca na kolana z tyłu. Bagażnik o pojemności 460 l (sedan) i 495 l (Avant) jest wystarczający na wakacyjny wyjazd, ale w segmencie nietrudno o lepsze rezultaty. Kompromisów nie ma w kwestii jakości wykonania. Po pierwsze, większość materiałów jest szlachetna w dotyku, po drugie nawet po większym przebiegu nie ujawniają się żadne niedokładności montażu.

Premium czuć też m.in. w przyjemnym zapachu unoszącym się w kabinie oraz po sposobie pracy przycisków. Wyraźne „kliknięcie” nie pozostawia wątpliwości w tym, czy wydane naszym palcem polecenie zostało zrozumiane przez samochód. Z jego interpretacją jednak różnie bywa. System multimedialny niekiedy działa ze sporym opóźnieniem, a czasami ulega awariom, o czym donoszą użytkownicy. Inne problemy elektroniki dotyczą dostępu komfortowego i skrzypiących podnośników szyb bocznych. W ogóle A4 B9 to bardzo zaawansowany pod względem elektronicznym samochód. Najlepiej wyposażone odmiany mają na pokładzie m.in. wyświetlacz head up, system audio Bang&Olufsen, sportowe fotele (z wentylacją i ogrzewaniem), reflektory Matrix LED i szeroki wachlarz systemów wspomagających kierowcę.

Używane Audi A4 B9. Napęd/podwozie

Audi A4 to jeden z najbardziej pożądanych przez polskich kierowców samochodów. Każda kolejna generacja szlagiera z Ingolstadt od razu staje się królem
Audi A4 to jeden z najbardziej pożądanych przez polskich kierowców samochodów. Każda kolejna generacja szlagiera z Ingolstadt od razu staje się królem rynku wtórnego. W Motofaktach przyglądamy się ostatniej odsłonie A4 - o wewnętrznym kodzie B9. Czy jako auto używane wart jest naszej uwagi?

Fot. Audi

Mało który samochód ma tak szeroką gamę silnikową jak Audi A4. Klienci mogą wybierać spośród cztero i sześciocylindrowych odmian benzynowych i wysokoprężnych. W przeciwieństwie do poprzednika, który w wersji RS4 miał pod maską wolnossące V8, B9 ma „zaledwie” uturbioną V6. W przeciwieństwie do BMW, które do serii 3 montowało siniki trzycylindrowe, w A4 minimalną liczbą cylindrów zawsze były cztery. Każdy silnik trafiający pod maskę A4 B9 jest też wyposażony w turbodoładowanie.

Najmniejszym silnikiem, który był montowany jest benzynowa jednostka 1.4 TFSI o mocy 122 KM. Motor wypadł z oferty pod koniec 2018 roku. W zależności od skrzyni biegów i nadwozia, silnik ten pozwala na rozpędzenie się 0-100 km/h w 8,5-9 s. Najsłabszy, 122-konny, 2-litrowy diesel (montowany do liftingu) potrzebuje na to ponad sekundę więcej. Na rynku wtórnym królują jednak dwa silniki dwulitrowe - 190-konny diesel (kod DETA) oraz motor benzynowy o tej samej mocy (kod CVKB). Oba najczęściej występują z 7-biegowym automatem S-Tronic. Czterocylindrowe benzyniaki (poza 1.4 TFSI) należą do rodziny EA888.

Typową przypadłością tych jednostek bywają wycieki z obudowy termostatu, sporadycznie występują też problemy z pompą wodną. Co ważne, EA888 jest pozbawiony problemów poprzednich jednostek TFSI dotyczących wadliwych pierścieni tłokowych i związanego z nimi podwyższonego zużycia oleju. Czterocylindrowe diesle z kolei pochodzą z rodziny EA288 i EA288 evo. Pierwszy z nich miewa usterkowy wtryskiwacz systemu AdBlue. Ten ostatni trafia pod maski egzemplarzy poliftingowych i korzysta z technologii mild hybrid. Poza tym nie ma doniesień o poważnych awariach tych jednostek.

Motory sześciocylindrowe w naszym kraju stanowią margines ofert. Ze względu na dużą różnicę w cenie względem wersji dwulitrowych w salonie (spowodowaną przez wyższą akcyzę), nie były chętnie wybierane przez klientów. Benzynowe V6 pojawiają się jednak czasem, głównie w autach sprowadzonych zza oceanu. Z punktu widzenia codziennej eksploatacji, A4 idealnym do pokonywania dłuższych tras będzie właśnie to z trzylitrowym dieslem pod maską. Póki co nie ma doniesień o nadmiernej awaryjności zawieszenia. Układ jezdny A4 z dzisiejszego punktu widzenia jest dość trwały. Nie ma też zastrzeżeń do skuteczności i trwałości układu hamulcowego.

Używane Audi A4 B9. Sytuacja rynkowa

Audi A4 to jeden z najbardziej pożądanych przez polskich kierowców samochodów. Każda kolejna generacja szlagiera z Ingolstadt od razu staje się królem
Audi A4 to jeden z najbardziej pożądanych przez polskich kierowców samochodów. Każda kolejna generacja szlagiera z Ingolstadt od razu staje się królem rynku wtórnego. W Motofaktach przyglądamy się ostatniej odsłonie A4 - o wewnętrznym kodzie B9. Czy jako auto używane wart jest naszej uwagi?

Fot. Audi

Ceny używanych A4 B9 zaczynają się od 55-60 tys. zł. W oczy rzuca się amerykańskie pochodzenie najtańszych egzemplarzy. Przypadek? Nie, po prostu realia rynku zachęcające handlarzy do ściągania zza oceanu aut po wypadkach. Nie ma się co łudzić, że kupimy w ten sposób auto bezwypadkowe. Pytania, jak bardzo było rozbite i jak dobrze je naprawiono. Po drugiej stronie tabeli z ofertami stoją samochody z polskich salonów z udokumentowaną przeszłością. Stanowią ok. 1/3 ofert w ogłoszeniach. Czteroletnie A4 z silnikiem dwulitrowym i przebiegiem 150-200 tys. km, w zależności od wyposażenia będzie kosztowało 70-95 tys. zł. Oczywiście najdroższe oferty dotyczą aut podemonstracyjnych sprzedawanych przez autoryzowane salony Audi. W tabeli z danymi technicznymi uwzględniliśmy wyłącznie silniki sprzed liftingu - to one stanowią zdecydowaną większość jednostek zamontowanych w autach używanych.

ZALETY:

  • szeroki wachlarz jednostek napędowych;
  • wysoka jakość wykończenia;
  • póki co brak doniesień o poważnych awariach.

WADY:

  • wysokie koszty serwisu.

Podstawowe dane techniczne Audi A4 B9



1.4 TFSI
2.0 TFSI 
2.0 TFSI 
2.0 TFSI
3.0 TFSI (S4)
2.9 TFSI (RS4)
Okres produkcji
08/2015–06/2018
08/2017–03/2018
08/2015–06/2018
01/2018–06/2018
Kod silnika
CVNA
CVKB
CVLA
CYRB / DDWA (Mildhybrid)
CWGD
DECA
Kod wewnętrzny
EA211
EA888
EA839
Liczba cylindrów/zaworów
4/16
6/24
Pojemność skokowa
1395 cm³
1984 cm³
2995 cm³
2894 cm³
Moc maks. Przy obr/min
110 kW (150 KM)/5000–6000
140 kW (190 KM)/4200–6200
125 kW (170 KM)/4450–6000
185 kW (252 KM)/5000–6000
260 kW (354 KM)/5400–6400
331 kW (450 KM)/5700–6700
maks. moment obr przy obr/min
250 Nm/1500–3500
320 Nm/1450–4200
270 Nm/1650–4400
370 Nm/1600–4500
500 Nm/1370–4500
600 Nm/1900–5000
Napęd standardowy
Na przednie koła
Na wszystkie koła
Napęd opcjonalny
Na wszystkie koła
Skrzynia standardowa
6-biegowa, manualna
8 biegowa, automatyczna
Skrzynia opcjonalna
7-biegowa, automatyczna
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,5–9,0 s
7,2–7,5 s
8,4–8,5 s
5,8–6,3 s
4,7–4,9 s
4,1 s
Prędkość maksymalna
210 km/h
236–240 km/h
221–223 km/h
250 km/h
250 km/h
280 km/h


2.0 TDI
3.0 TDI
Okres produkcji
05/2016–08/2018
08/2015–08/2018
10/2015–02/2019
08/2015–08/2018
Kod silnika
DEUC
DEUA
DETA
CSWB
CRTC
Kod wewnętrzny
EA288
EA897 evo
Liczba cylindrów/zaworów
4/16
6/24
Pojemność skokowa
1968 cm³
2967 cm³
Moc maksymalna przy obr/min
090 kW (122 KM)/3500–4000
110 kW (150 KM)/3250–4200
140 kW (190 KM)/3800–4200
160 kW (218 KM)/4000–5000
200 kW (272 KM)/3250–4250
maks. moment obr przy obr/min
270 Nm/1500–3000
320 Nm/1500–3250
400 Nm/1750–3000
400 Nm/1250–3750
600 Nm/1500–3000
Napęd standardowy
Na przednie koła
Na wszystkie koła
Napęd opcjonalny
Na wszystkie koła
Skrzynia biegów standardowa
6-biegowa manualna
7-biegowa automatyczna
8-biegowa automatyczna
Skrzynia biegów opcjonalna
7-biegowa automatyczna
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,2–10,5 s
8,5–9,2 s
7,2–7,9 s
6,3–6,7 s
5,3–5,4 s
Prędkość maksymalna
204–205 km/h
210–221 km/h
210–240 km/h
245–250 km/h
250 km/h

[b]Zobacz także: Porsche Macan S. Test wzorcowego SUV-a z mocnym silnikiem[/b]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty