B9 to piąta odsłona modelu. Auto zaprezentowano na salonie we Frankfurcie w 2015 roku. Oferowane jest jako klasyczny czterodrzwiowy sedan i kombi, tradycyjnie dla audi nazywane Avant. W ubiegłym roku przeprowadzono lifting, który na pierwszy rzut oka był wyłącznie kosmetyczny. W praktyce jednak zmieniono kształt większości paneli karoserii. Przeprojektowano też wygląd przednich i tylnych lamp oraz odświeżono obsługę systemu MMI. Przy okazji liftingu zupełnie zmieniono też sposób nazewnictwa wersji silnikowych. Inne wzory tapicerek i nowe kolory nadwozia stanowią niejako kropkę nad i przeprowadzonych modyfikacji.
Używane Audi A4 B9. Nadwozie/wnętrze
Audi A4 nigdy nie słynęło z nadmiernie przestronnej kabiny pasażerskiej. Nie inaczej jest w generacji B9, chociaż trzeba przyznać, że poprawa względem poprzednika jest zauważalna. Główne zarzuty dotyczą niewielkich otworów drzwiowych z tyłu, które nieco utrudniają zajmowanie miejsca na kanapie, obszernej konsoli z przodu skutecznie przeszkadzającej długonogim oraz umiarkowanej ilości miejsca na kolana z tyłu. Bagażnik o pojemności 460 l (sedan) i 495 l (Avant) jest wystarczający na wakacyjny wyjazd, ale w segmencie nietrudno o lepsze rezultaty. Kompromisów nie ma w kwestii jakości wykonania. Po pierwsze, większość materiałów jest szlachetna w dotyku, po drugie nawet po większym przebiegu nie ujawniają się żadne niedokładności montażu.
Premium czuć też m.in. w przyjemnym zapachu unoszącym się w kabinie oraz po sposobie pracy przycisków. Wyraźne „kliknięcie” nie pozostawia wątpliwości w tym, czy wydane naszym palcem polecenie zostało zrozumiane przez samochód. Z jego interpretacją jednak różnie bywa. System multimedialny niekiedy działa ze sporym opóźnieniem, a czasami ulega awariom, o czym donoszą użytkownicy. Inne problemy elektroniki dotyczą dostępu komfortowego i skrzypiących podnośników szyb bocznych. W ogóle A4 B9 to bardzo zaawansowany pod względem elektronicznym samochód. Najlepiej wyposażone odmiany mają na pokładzie m.in. wyświetlacz head up, system audio Bang&Olufsen, sportowe fotele (z wentylacją i ogrzewaniem), reflektory Matrix LED i szeroki wachlarz systemów wspomagających kierowcę.
Używane Audi A4 B9. Napęd/podwozie
Mało który samochód ma tak szeroką gamę silnikową jak Audi A4. Klienci mogą wybierać spośród cztero i sześciocylindrowych odmian benzynowych i wysokoprężnych. W przeciwieństwie do poprzednika, który w wersji RS4 miał pod maską wolnossące V8, B9 ma „zaledwie” uturbioną V6. W przeciwieństwie do BMW, które do serii 3 montowało siniki trzycylindrowe, w A4 minimalną liczbą cylindrów zawsze były cztery. Każdy silnik trafiający pod maskę A4 B9 jest też wyposażony w turbodoładowanie.
Najmniejszym silnikiem, który był montowany jest benzynowa jednostka 1.4 TFSI o mocy 122 KM. Motor wypadł z oferty pod koniec 2018 roku. W zależności od skrzyni biegów i nadwozia, silnik ten pozwala na rozpędzenie się 0-100 km/h w 8,5-9 s. Najsłabszy, 122-konny, 2-litrowy diesel (montowany do liftingu) potrzebuje na to ponad sekundę więcej. Na rynku wtórnym królują jednak dwa silniki dwulitrowe - 190-konny diesel (kod DETA) oraz motor benzynowy o tej samej mocy (kod CVKB). Oba najczęściej występują z 7-biegowym automatem S-Tronic. Czterocylindrowe benzyniaki (poza 1.4 TFSI) należą do rodziny EA888.
Typową przypadłością tych jednostek bywają wycieki z obudowy termostatu, sporadycznie występują też problemy z pompą wodną. Co ważne, EA888 jest pozbawiony problemów poprzednich jednostek TFSI dotyczących wadliwych pierścieni tłokowych i związanego z nimi podwyższonego zużycia oleju. Czterocylindrowe diesle z kolei pochodzą z rodziny EA288 i EA288 evo. Pierwszy z nich miewa usterkowy wtryskiwacz systemu AdBlue. Ten ostatni trafia pod maski egzemplarzy poliftingowych i korzysta z technologii mild hybrid. Poza tym nie ma doniesień o poważnych awariach tych jednostek.
Motory sześciocylindrowe w naszym kraju stanowią margines ofert. Ze względu na dużą różnicę w cenie względem wersji dwulitrowych w salonie (spowodowaną przez wyższą akcyzę), nie były chętnie wybierane przez klientów. Benzynowe V6 pojawiają się jednak czasem, głównie w autach sprowadzonych zza oceanu. Z punktu widzenia codziennej eksploatacji, A4 idealnym do pokonywania dłuższych tras będzie właśnie to z trzylitrowym dieslem pod maską. Póki co nie ma doniesień o nadmiernej awaryjności zawieszenia. Układ jezdny A4 z dzisiejszego punktu widzenia jest dość trwały. Nie ma też zastrzeżeń do skuteczności i trwałości układu hamulcowego.
Używane Audi A4 B9. Sytuacja rynkowa
Ceny używanych A4 B9 zaczynają się od 55-60 tys. zł. W oczy rzuca się amerykańskie pochodzenie najtańszych egzemplarzy. Przypadek? Nie, po prostu realia rynku zachęcające handlarzy do ściągania zza oceanu aut po wypadkach. Nie ma się co łudzić, że kupimy w ten sposób auto bezwypadkowe. Pytania, jak bardzo było rozbite i jak dobrze je naprawiono. Po drugiej stronie tabeli z ofertami stoją samochody z polskich salonów z udokumentowaną przeszłością. Stanowią ok. 1/3 ofert w ogłoszeniach. Czteroletnie A4 z silnikiem dwulitrowym i przebiegiem 150-200 tys. km, w zależności od wyposażenia będzie kosztowało 70-95 tys. zł. Oczywiście najdroższe oferty dotyczą aut podemonstracyjnych sprzedawanych przez autoryzowane salony Audi. W tabeli z danymi technicznymi uwzględniliśmy wyłącznie silniki sprzed liftingu - to one stanowią zdecydowaną większość jednostek zamontowanych w autach używanych.
ZALETY:
- szeroki wachlarz jednostek napędowych;
- wysoka jakość wykończenia;
- póki co brak doniesień o poważnych awariach.
WADY:
- wysokie koszty serwisu.
Podstawowe dane techniczne Audi A4 B9
1.4 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 2.0 TFSI | 3.0 TFSI (S4) | 2.9 TFSI (RS4) | |
Okres produkcji | 08/2015–06/2018 | 08/2017–03/2018 | 08/2015–06/2018 | 01/2018–06/2018 | ||
Kod silnika | CVNA | CVKB | CVLA | CYRB / DDWA (Mildhybrid) | CWGD | DECA |
Kod wewnętrzny | EA211 | EA888 | EA839 | |||
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 6/24 | ||||
Pojemność skokowa | 1395 cm³ | 1984 cm³ | 2995 cm³ | 2894 cm³ | ||
Moc maks. Przy obr/min | 110 kW (150 KM)/5000–6000 | 140 kW (190 KM)/4200–6200 | 125 kW (170 KM)/4450–6000 | 185 kW (252 KM)/5000–6000 | 260 kW (354 KM)/5400–6400 | 331 kW (450 KM)/5700–6700 |
maks. moment obr przy obr/min | 250 Nm/1500–3500 | 320 Nm/1450–4200 | 270 Nm/1650–4400 | 370 Nm/1600–4500 | 500 Nm/1370–4500 | 600 Nm/1900–5000 |
Napęd standardowy | Na przednie koła | Na wszystkie koła | ||||
Napęd opcjonalny | — | Na wszystkie koła | — | |||
Skrzynia standardowa | 6-biegowa, manualna | 8 biegowa, automatyczna | ||||
Skrzynia opcjonalna | 7-biegowa, automatyczna | — | ||||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5–9,0 s | 7,2–7,5 s | 8,4–8,5 s | 5,8–6,3 s | 4,7–4,9 s | 4,1 s |
Prędkość maksymalna | 210 km/h | 236–240 km/h | 221–223 km/h | 250 km/h | 250 km/h 280 km/h |
2.0 TDI | 3.0 TDI | ||||
Okres produkcji | 05/2016–08/2018 | 08/2015–08/2018 | 10/2015–02/2019 | 08/2015–08/2018 | |
Kod silnika | DEUC | DEUA | DETA | CSWB | CRTC |
Kod wewnętrzny | EA288 | EA897 evo | |||
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 6/24 | |||
Pojemność skokowa | 1968 cm³ | 2967 cm³ | |||
Moc maksymalna przy obr/min | 090 kW (122 KM)/3500–4000 | 110 kW (150 KM)/3250–4200 | 140 kW (190 KM)/3800–4200 | 160 kW (218 KM)/4000–5000 | 200 kW (272 KM)/3250–4250 |
maks. moment obr przy obr/min | 270 Nm/1500–3000 | 320 Nm/1500–3250 | 400 Nm/1750–3000 | 400 Nm/1250–3750 | 600 Nm/1500–3000 |
Napęd standardowy | Na przednie koła | Na wszystkie koła | |||
Napęd opcjonalny | — | Na wszystkie koła | — | ||
Skrzynia biegów standardowa | 6-biegowa manualna | 7-biegowa automatyczna | 8-biegowa automatyczna | ||
Skrzynia biegów opcjonalna | 7-biegowa automatyczna | — | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2–10,5 s | 8,5–9,2 s | 7,2–7,9 s | 6,3–6,7 s | 5,3–5,4 s |
Prędkość maksymalna | 204–205 km/h | 210–221 km/h | 210–240 km/h | 245–250 km/h | 250 km/h |
[b]Zobacz także: Porsche Macan S. Test wzorcowego SUV-a z mocnym silnikiem[/b]
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?