Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Używane auta z Unii: Polska oskarżona

Data publikacji: Autor: łm

fot. Andrzej Grygiel Do Komisji Europejskiej wpłynęła pierwsza skarga na Polskę. Nasz kraj został oskarżony o dyskryminację importu aut używanych z krajów Wspólnoty.

Spór dotyczy wprowadzonego we wrześniu 2002 roku podatku akcyzowego, który jest płacony od każdego samochodu sprowadzanego na teren Polski z krajów Unii.

 

fot. Andrzej Grygiel Jego wysokość zależy od pojemności silnika i wieku pojazdu. Gdy kupujemy auto w wieku do 2 lat o pojemności mniejszej niż 2 l, podatek wynosi 3,1 proc. jego wartości celnej (dla samochodu o pojemności powyżej 2 l – 13,6 proc.). Wraz z wiekiem samochodu akcyza się zwiększa. Dla pojazdu z roku 1999 o pojemności do 2 l wynosi 51,1 proc. jego wartości celnej, a dla auta z silnikiem do 2 l z 1998 roku już 63,1 proc.

 

Według skarżących taki system jest niezgodny z artykułem 90 traktatu o UE. Artykuł ten zabrania stosowania ceł lub instrumentów o podobnym skutku, które mogą utrudniać swobodny przepływ towarów.

 

Komisja Europejska najprawdopodobniej podzieli pogląd skarżących. Już przed 1 maja komisarz ds. Jednolitego Rynku Frits Bolkenstein zwracał uwagę na ten problem. Twierdzi on, że Polska powinna uznawać „pierwszą rejestrację” innych państw Unii, czyli nie powinna pobierać żadnych dodatkowych opłat.

 

W przypadku ustąpienia Ministerstwa Finansów pod naciskiem Brukseli, auta kupowane na giełdach np. w Niemczech mogą być znacznie tańsze w naszym kraju. Tego obawiają się krajowi producenci nowych samochodów, bo wtedy nastąpiłby masowy import aut z drugiej ręki.

 

Ministerstwo Finansów nie zajęło jeszcze jednoznacznego stanowiska w tej sprawie.

 

Podatek akcyzowy naliczany od wartości celnej przywożonego samochodu

 

Dla samochodów do 2 lat (roczniki 2003, 2004)

-          o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 – 13,6%

-         pozostałe – 3,1%

 

Dla samochodów 3 – letnich (rocznik 2002)

-          o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 – 25,6%

-          pozostałe – 15,1%

 

Dla samochodów 4 – letnich (rocznik 2001)

-     o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 – 37,6%

-          pozostałe – 27,1%

 

Dla samochodów 5 – letnich (rocznik 2000)

-          o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 – 49,6%

-          pozostałe  - 39,1%

 

 Dla samochodów 6 – letnich (rocznik 1999)

-          o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 – 61.6%

-          pozostałe – 51,1%

 

Dla samochodów 7 – letnich (rocznik 1998)

-          o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 – 65,0%

-          pozostałe – 63,1%

 

Dla samochodów 8 – letnich i starszych

bez względu na pojemność –65,0%

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości