Używane BMW Serii 3 E46, czyli nowoczesny klasyk: poradnik zakupowy (WIDEO)

redakcja.regiomoto
„Trójka” to najpopularniejszy model bawarskiej marki. Na rynku wtórnym szczególnie poszukiwane jest obecnie BMW E46. Podpowiadamy, które silniki są godne uwagi i czym kierować się przy wyborze używanego egzemplarza.
BMW E46 318Ci
BMW E46 318Ci

Klimatyczne, okrągłe reflektory, chromowane ,,nerki" błyszczące niczym sygnet na ręce szejka. Nadwozie zaprojektowane jakby od linijki, ale tej trzymanej przez artystę plastyka. Do tych charakterystycznych atrybutów będących jednocześnie wyznacznikami stylu starszych modeli BMW przywykli chyba wszyscy.

Oto filmowy poradnik zakupowy dla wszystkich, którzy interesują się używanym BMW Serii 3 E46:

 

BMW E46 – historia modelu (1998-2005)

Na szczęście, wprowadzona do produkcji w 1998 roku czwarta generacja BMW Serii 3 – typoszereg E46 - nie upodobniła się do balona – nadwozie co prawda wygładzono, ale nie przesadzono z krągłościami. Nowy model bawarskiej marki wyglądał lepiej, będąc jednocześnie nie do pomylenia z żadnym innym autem. Nadwozie nabrało nieco muskulatury ale mimo to zachowało swój niepowtarzalny styl. Co ważne, mimo upływu lat BMW E46 nadal może się podobać. Szczególnie jeśli wybierzemy wariant coupe lub cabrio. W 2001 roku przeprowadzono facelifting (w przypadku odmian coupe i cabrio rok później), a w 2005 roku zakończono produkcję E46 (poza wersją M3, którą produkowano do 2007 roku).

Jeden z najbardziej charakterystycznych elementów kojarzonych z BMW w odniesieniu do projektu wnętrza to deska rozdzielcza pochylona delikatnie ku kierowcy. Każdy kto jeździł modelami tej marki przyzna, że dzięki temu zabiegowi na ergonomię nie można było narzekać. Podobnie jest w BMW E46.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć używanego BMW E46 318Ci

BMW E46 318Ci
BMW E46 318Ci

 

BMW E46 – kabina i wyposażenie

Oglądając używany egzemplarz zwróćmy uwagę na działanie elektrycznych szyb, automatycznej klimatyzacji, czy fabrycznej nawigacji GPS. Jest to wyposażenie spotykanie praktycznie tylko w autach sprowadzonych. O ile usterki elektrycznego sterowania szybami są stosunkowo łatwe i tanie do usunięcia, o tyle awaria klimatyzacji może oznaczać spore wydatki.

Na jakość materiałów w kabinie nie można narzekać – mimo upływu lat trzymają się całkiem nieźle (pamiętajmy jednak, że z uwagi na wiek auta, można na nich znaleźć wiele zarysowań). Co do miejsca w kabinie, należy podkreślić, że pod tym względem E46 nie rozpieszcza swoich użytkowników. Pojemność bagażnika w przypadku wersji sedan to 440 litrów. Jeśli więc szukacie czegoś bardziej pojemnego, to wybierzcie inne auto albo wersję Touring (kombi), w której pojemność bagażnika można powiększyć do 1345 litrów (choć bazowo jest mniejsza o 5 litrów niż w sedanie). Odmiany takie jak coupe, cabrio czy compact, polecamy jedynie osobom, które na przestrzeń we wnętrzu kładą najmniejszy nacisk.

Liczba jednostek napędowych, w jakie wyposażano modele E46 jest naprawdę duża i każdy powinien znaleźć coś dla siebie (lista silników i ich oznaczenia kodowe pod tekstem).


Zobacz też: Używane BMW Serii 3 E46 - oferty sprzedaży aut w regiomoto.pl


BMW E46 - polecane silniki

Osobom, które cenią sobie niezawodność i przewidywalne koszty eksploatacji można polecić dwie wersje silnikowe: benzynową 318 oraz turbodiesla 330d. Pierwsza, to silnik o pojemności 1895 ccm i mocy 118 KM. Dla amatorów ostrej jazdy nie będzie dobrym wyborem, co innego w przypadku osób, które reflektują spokojny styl jazdy i zwracają szczególną uwagę na kwestie ekonomiczne. Dwulitrowa jednostka, jest bardziej dynamiczna niż ta w wersji 316i, a przy tym zużywa niewiele więcej paliwa. Kolejny plus to stosunkowo niska awaryjność, szeroki wybór części zamiennych w atrakcyjnych cenach i równie korzystne koszty serwisowania.

Alternatywą oprócz turbodiesli są sześciocylindrowe silniki benzynowe, szczególnie dwuipółlitrowe 323i o mocy 170 KM (do 2000 r.) i 325i o mocy 192 KM (po 2000 r.), które dobrze współpracują z LPG. Podobnie jak większe z rzędowych „szóstek". 

Drugą propozycją jest sześciocylindrowy turbodiesel o pojemności 2926 ccm (M57). Uważany za jedną z najbardziej udanych jednostek wysokoprężnych, jaka powstała w ostatnich latach. Nie bez powodu zdobywał aż cztery razy pod rząd tytuł silnika roku w klasie 2,5 - 3,0 litrów. Zaprezentowany w 1998 roku (wraz z debiutem modelu E46) miał moc 184 KM. W kolejnych latach stopniowo go modernizowano (między innymi zmieniono napęd rozrządu – łańcuch zamiast napędzania dwóch wałków, napędzał jeden). Silnik ten ujął użytkowników wysoką kulturą pracy, niską awaryjnością i dobrymi osiągami. Średnie zużycie paliwa nawet na poziomie 8 litrów na 100 kilometrów, to kolejny atut. Niestety, większość używanych egzemplarzy najlepsze lata ma już za sobą i kosmiczne wręcz przebiegi.

Kilkunastoletni diesel z przebiegiem 150000 km, za kilka tysięcy złotych? Na to radzimy nie liczyć, choć faktycznie co jakiś czas takie oferty można spotkać w ogłoszeniach. Koszty serwisowania w tym przypadku, będą podobne jak w przypadku konkurentów wyposażonych w silniki wysokoprężne (koszt regeneracji jednego wtryskiwacza to ok. kilkuset złotych). Innym problemem, wynikającym głównie z przebiegów oferowanych na rynku wtórnym egzemplarzy, może okazać się awaria turbosprężarki – można ją regenerować (choć wielu mechaników nie poleca tego zabiegu) lub kupić używaną za ok. 1500 zł (koszt nowej w ASO to ponad 4000 zł).

BMW E46 – najczęstsze usterki

Radzimy unikać pojazdów mocno wyeksploatowanych, do remontu. Niezależnie od tego którą wersję silnikową wybierzemy, należy liczyć się z innymi, ewentualnymi usterkami, np. dyferencjału, przekładni kierowniczej (koszt regeneracji to co najmniej kilkaset złotych) czy koniecznością wymiany podpory wału (koszt dobrego jakościowo zamiennika, wraz z łożyskiem to 150-300 zł).

Zawieszenie BMW E46 (kolumny McPhersona - przód, układ wielowahaczowy - tył) jeśli chodzi o trwałość, wypada podobnie jak u konkurentów. Z tą drobną różnicą, że auto prowadzi się o niebo lepiej i nie bez powodu jego układ jezdny jest uważany za jeden z lepszych w swojej klasie. Drążki, łączniki, elementy metalowo-gumowe – tak, zużywają się i będą się zużywać ale jeśli ktoś wie gdzie szukać dobrych zamienników i regularnie serwisuje swoje BMW u dobrego mechanika, to koszty ewentualnych napraw nie będą straszne.


 

Jest to szczególnie ważne, ponieważ niechlubnymi przypadłościami trapiącymi ten model (szczególnie najstarsze egzemplarze) są pękające sprężyny tylnego zawieszenia (koszt kompletu dobrych zamienników to ok. 250 zł) i urywające się mocowania tylnej belki (koszt używanych w dobrym stanie to ok. 200 zł). BMW E46 jest szczególnie podatne na różnego rodzaju modyfikacje, dlatego przed zakupem egzemplarza wyposażonego w obręcze większe niż seryjne, z obniżonym zawieszeniem, obowiązkowo udajmy się na oględziny do warsztatu. Warto dodać, że E46 występowało także z napędem na 4 koła (wersje x). W testach zderzeniowych Euro NCAP, auto uzyskało wynik czterech gwiazdek na pięć możliwych.

Podsumowanie

Auto polecamy szczególnie tym, którzy nie boją się stereotypów a przy okazji chcą cieszyć się naprawdę ciekawym samochodem, którego koszty utrzymania nie doprowadzą do bankructwa. Są tylko dwa warunki – przed zakupem obejrzymy kilkanaście egzemplarzy, by mieć skalę porównawczą, a wybrane auto sprawdźmy w warsztacie. Popularność BMW E46 na rynku wtórnym sprawia, że w ogłoszeniach, na giełdach i w komisach nie brakuje powypadkowych aut, naprawionych najtańszym kosztem albo skrajnie wyeksploatowanych diesli.

Najtańsze BMW E46 kupimy już za ok. 8000 zł, a na najdroższe osiągają ceny rzędu nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych (M3). Przy tej okazji, należy podkreślić, że jest to jeden z tych samochodów, w przypadku którego ważniejszy niż cena i rocznik jest stan ogólny, przez co poszukiwania upragnionej ,,trójki" mogą trwać miesiącami.

BMW Serii 3 E46 – wybrane dane techniczne

Poszczególne wersje silnikowe i nadwoziowe oraz lata ich montażu:

Silniki benzynowe

316i – 1895 ccm – 105 KM – silnik M43TU B19 – od 1998 do 2001
316i/ti - 1796 ccm - 116 KM - N42/N46 B18 – od 2001 do 2005
318i/Ci – 1895 ccm – 118 KM - M43TU B19 – od 1998 do 2001
318i/Ci/ti – 1995 ccm – 143 KM - N42/N46 B20 – od 2001 do 2007
318Ci – 1995 ccm – 150 KM - N46 B20 – od 2005 do 2007
320i/Ci – 1991 ccm – 150 KM - M52TU B20 – od 1998 do 2000
320i/Ci - 2171 ccm – 170 KM - M54 B22 – od 2000 do 2007
323i/Ci – 2494 ccm – 170 KM - M52TU B25 – od 1998 do 2000
325i/Ci/ti/xi – 2494 ccm – 192 KM - M54 B25 - od 2000 do 2007
328i/Ci – 2793 ccm – 193 KM - M52TU B28 – od 1998 do 2000
330i/Ci/xi – 2979 ccm – 231 KM - M54 B30 – od 2000 do 2007
M3 – 3246 ccm – 343 KM - S54 B32 - od 2000 do 2007
M3 CSL 3246 ccm – 360 KM - S54 B32 – od 2002 do 2005
M3 GTR – 3997 ccm – 350 KM – P60B40 - 2001 rok

Silniki wysokoprężne

318d/td – 1951 ccm – 116 KM - M47 D20 – od 2002 do 2003
318d/td – 1995 ccm - 116 KM - M47 D20TÜ – od 2003 do 2005
320d – 1951 ccm – 136 KM - M47 D20 – od 1998 do 2001
320d/td/cd – 1995 ccm – 150 KM – M47 D20TÜ - od 2001 do 2006
330d/xd – 2926 ccm – 184 KM - M57 D30 - od 1999 do 2003
330d/cd/xd – 2993 ccm – 204 KM - M57 D30TÜ – od 2003 do 2006

Oznaczenia poszczególnych odmian:

Sedan oraz kombi (i – z silnikami benzynowymi, d – z silnikami wysokoprężnymi, a w przypadku odmian z napędem na 4 kołach przed oznaczeniem jednostki napędowej pojawiała się litera ,,x"),

Coupe oraz Cabrio (Ci – z silnikami benzynowymi, Cd – z silnikami wysokoprężnymi),

Compact (ti – z silnikami benzynowymi, td – z silnikami wysokoprężnymi).

Wymiary (długość/szerokość/wysokość):

4488/1739/1369 mm (sedan), 4478/1739/1409 mm (kombi), 4488/1757/1369 (coupe),
4488/1757/1372 mm (cabrio), 4262/1751/1408 mm (compact).

Pojemność bagażnika:

440 l(sedan),435 l(kombi),410 l (coupe),300 l (cabrio),310 l(compact).

M. Rokicki 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty