Wszystko
o samochodach

Samochody / Używane

Używane BMW serii 3 E90 (2005 - 2012). Zalety, wady i typowe usterki

Data publikacji: Autor: (MDO, MRO) / (kr)

BMW serii 3 E90 / Fot. MRO Piąta generacja BMW serii 3 może pochwalić się dobrymi osiągami i atrakcyjnym wyglądem. Jest to jednak również auto drogie w serwisie i dość awaryjne.

Po raz pierwszy samochód ten został zaprezentowany jesienią 2005 roku, co oznacza, że jego ceny są przystępne dla coraz większej liczby kierowców. Na polskim rynku E90 cieszy się sporą popularnością, jednak jego stan nierzadko zostawia wiele do życzenia. Piąta generacja stylistycznie nawiązuje do poprzednika, ale otrzymała bardziej muskularny i agresywny wygląd. W 2006 roku pojawiła się odmiana Coupe, która uchodzi za najładniejszą, a w 2008 roku przeprowadzono face lifting auta. Modernizacja objęła wygląd przednich i tylnych świateł, maski i klapy bagażnika. Zwiększono również moc silników dostępnych w gamie. Do momentu zakończenia produkcji w 2012 roku, wypuszczono sedana (E90), coupe (E92), kombi (E91) oraz kabriolet (E93).

Wnętrze i wyposażenie

BMW serii 3 E90 / Fot. MRODo obsługi elektroniki pokładowej służy system iDrive, który jest dość skomplikowany. Zastrzeżeń nie można za to mieć do wyglądu kokpitu, który został zaprojektowany w nowoczesnym stylu.

E90 przypomina rozmiarami dzisiejsze samochody kompaktowe. Dość ciasna kabina jest rekompensowana wygodnymi fotelami. Pojemność bagażnika to w tym przypadku ok. 460 l (z wyjątkiem kabrioleta).

W standardowym wyposażeniu auto posiada m.in. klimatyzację, elektrycznie otwierane cztery szyby oraz radio z CD/MP3 i sześcioma głośnikami. Wśród opcji pojawia się także nawigacja GPS, tempomat, czy elektrycznie sterowane fotele.

Silniki

BMW serii 3 E90 / Fot. MROBMW E90 oferuje naprawdę mnóstwo, bo aż ponad trzydzieści jednostek napędowych. Niestety, niezależnie na który z nich byśmy się zdecydowali, koszty serwisowania są w tym przypadku dość spore, ponieważ silniki posiadają skomplikowaną konstrukcję.

W większości wersji mamy do wyboru skrzynie manualną i automatyczną. Przekładnie automatyczne ZF 6HP nie są jednak wzorem awaryjności, dlatego wielu klientów decyduje się na wybór skrzyni ręcznej. Montaż instalacji LPG jest nieopłacalny w wersjach od 2007 roku, ponieważ zmodernizowano wtedy silniki, wprowadzając m.in. bezpośredni wtrysk do wszystkich jednostek benzynowych.

Za najtrwalsze jednostki benzynowe uchodzą R4 2.0 lub R6 2.5 wyprodukowane przed 2007 rokiem. Ich eksploatacja nie jest zbyt kosztowna, a dodatkowo dobrze znoszą one montaż instalacji LPG. Wśród diesli dużą popularnością cieszą się 6-cylindrowe, 3-litrowe motory. W mniej pojemnych wersjach zdarzają się pękające klapki w kolektorze dolotowym (koszt ich wymiany wraz z całym kolektorem to co najmniej 2000 zł), które mogą wpaść do cylindra i spowodować uszkodzenie takich elementów jak tłok czy zawory oraz awarie pomp wtryskowych i koła pasowego (pęka, koszt wymiany ok. 1500 zł). W dwulitrowych turbodieslach trzeba też liczyć się z przyspieszonym zużywaniem wtryskiwaczy. Warto też zwrócić uwagę na stan turbosprężarki oraz na kondycję koła dwumasowego.

Hamulce i zawieszenie

Układ hamulcowy jest dość trwały, ale jego wymiana może kosztować nawet ponad 1000 zł. Zawieszenie również spisuje się dobrze. Na polskich drogach zużywają się typowe elementy eksploatacyjne jak drążki kierownicze, amortyzatory czy tuleje tylnych wahaczy. Wykonano je w większość z aluminium, dlatego koszty serwisowania są wyższe od przeciętnych. Przed zakupem warto sprawdzić szczególnie stan przekładni kierowniczej, ponieważ jej wymiana to koszt rzędu kilku tysięcy zł. Zdarzają się także problemy z elektroniką.

BMW serii 3 E90 / Fot. MROSytuacja rynkowa

Egzemplarze BMW E90, które nie wymagają natychmiastowej renowacji i są w niezłym stanie, kosztują ok. 24-26 tys zł. Tańsze oferty z reguły oznaczają, że będziemy musieli sięgnąć do kieszeni po więcej pieniędzy na naprawy. Koniecznie domagajmy się od sprzedającego książki serwisowej, która stanowi udokumentowanie przebiegu (pod warunkiem, że jest autentyczna) i sprawdźmy samochód pod kątem blacharsko-lakierniczym. Rozbieżności cenowe pomiędzy poszczególnymi rocznikami, wersjami, autami przed i po liftingu mogą być naprawdę spore – wszystko zależy od stanu i specyfikacji wyposażeniowej danego egzemplarza.

Plusy: atrakcyjny design, bardzo dobre właściwości jezdne, szeroka paleta jednostek napędowych do wyboru, niska utrata wartości.

Minusy: wiele egzemplarzy ma za sobą poważne wypadki lub nie były należycie serwisowane co oznacza duże wydatki w przyszłości (na rynku dominują głównie auta sprowadzane, najczęściej w odmianach sedan i kombi, z silnikami wysokoprężnymi), silniki 2.0d (M47 i N47) to jednostki przysparzająca wiele problemów, wysokie ceny aut używanych, niektórzy konkurenci oferują więcej miejsca w kabinie i przestrzeni bagażowej.

BMW serii 3 E90 - dane techniczne

Wymiary:

Wersja Długość Szerokość Wysokość
sedan 4520 mm 1817 mm 1421 mm
coupe 4580 mm 1782 mm 1384 mm
kombi 4527 mm 1817 mm 1418 mm
cabrio 4580 mm 1782 mm 1384 mm
M3 4615 mm 1804 mm 1424 mm
M3 cabrio 4615 mm 1804 mm 1392 mm

Silniki, ich parametry, średnie zużycie paliwa oraz osiągi

Benzynowe:

Rodzaj
silnika
Pojemność Moc i moment obrotowy Przyspieszenie
0-100 km/h
Prędkość
maksymalna
Średnie
spalanie
Lata produkcji
316i, R4 1,6 l 1597 cm³ 122 KM i 160 Nm 10,8 s 210 km/h 5,9 l/100 km 2007–2011
318i, R4 2,0 l 1995 cm³ 129 KM i 180 Nm 10,0 s 208 km/h 7,3 l/100 km 2005–2007
318i, R4 2,0 l 1995 cm³ 136 KM i 190 Nm 9,3 s 210 km/h 6,3 l/100 km 2007-b.d.
318i, R4 2,0 l 1995 cm³ 143 KM i 190 Nm 9,1 s 210 km/h 5,9 l/100 km 2007-2012
320i, R4 2,0 l 1995 cm³ 150 KM i 200 Nm 9,0 s 220 km/h 7,4 l/100 km 2005–2009
320i, R4 2,0 l 1995 cm³ 163 KM i 210 Nm 8,3 s 225 km/h 6,4 l/100 km b.d.
320i, R4 2,0 l 1995 cm³ 170 KM i 210 Nm 8,2 s 228 km/h 6,1 l/100 km 2007-2012
320si, R4 2,0 l 1997 cm³ 173 KM i 200 Nm 8,7 s 225 km/h b.d. 2006-2007
323i, R6 2,5 l 2497 cm³ 177 KM i 230 Nm 7,9 s 229 km/h 8,4 l/100 km 2005-2007
323i, R6 2,5 l 2497 cm³ 191 KM i 230 Nm 7,8 s 233 km/h 8,4 l/100 km 2008-b.d.
323i, R6 2,5 l 2497 cm³ 203 KM i 244 Nm 7,4 s 210 km/h b.d. b.d.
325i, R6 2,5 l 2497 cm³ 218 KM i 250 Nm 7,0 s 245 km/h 8,4 l/100 km b.d.
325i, R6 3,0 l 2996 cm³ 218 KM i 270 Nm 6,8 s 248 km/h 7,2 l/100 km 2006-2012
328i (USA),
R6 3,0 l
2996 cm³ 233 KM i 271 Nm 6,3 s 209 km/h b.d. 2007-2011
330i, R6 3,0 l 2996 cm³ 257 KM i 300 Nm 6,1 s 250 km/h 8,7 l/100 km 2005-2007
330i, R6 3,0 l 2996 cm³ 272 KM i 320 Nm 6,1 s 250 km/h 7,2 l/100 km 2007-2012
330i (USA),
R6 3,0 l
2979 cm³ 304 KM i 407 Nm 5,4 s 209 km/h b.d. b.d.
335i, R6 3,0 l 2979 cm³ 306 KM i 400 Nm 5,6 s 250 km/h 9,6 l/100 km 2006-2012
M3, V8 4,0 l 3999 cm³ 420 KM i 400 Nm 4,9 s 250 km/h 12,4 l/100 km 2007-2013

Diesle:

Rodzaj silnika Pojemność Moc i moment obrotowy Przyspieszenie
0-100 km/h
Prędkość
maksymalna
Średnie
spalanie
Lata produkcji
316d, R4 2,0 l 1995 cm³ 115 KM i 260 Nm 10,9 s 202 km/h 4,5 l/100 km 2009-2011
318d, R4 2,0 l 1995 cm³ 122 KM i 280 Nm 10,6 s 206 km/h 5,3 l/100 km 2005-2007
318d, R4 2,0 l 1995 cm³ 136 KM i 300 Nm 9,5 s 210 km/h 4,7 l/100 km 2007-b.d.
318d, R4 2,0 l 1995 cm³ 143 KM i 300 Nm 9,3 s 210 km/h 4,7 l/100 km 2005-2012
320d ED, R4 2,0 l 1995 cm³ 163 KM i 380 Nm 8,0 s 228 km/h 4,1 l/100 km 2010-2011
320d, R4 2,0 l 1995 cm³ 163 KM i 340 Nm 8,4 s 225 km/h 5,7 l/100 km 2005-2007
320d, R4 2,0 l 1995 cm³ 177 KM i 350 Nm 7,9 s 230 km/h 4,8 l/100 km 2007-2010
320d, R4 2,0 l 1995 cm³ 184 KM i 380 Nm 7,5 s 235 km/h 4,7 l/100 km 2010-2012
325d, R6 3,0 l 2993 cm³ 197 KM i 400 Nm 7,8 s 235 km/h 6,4 l/100 km 2006-2010
325d, R6 3,0 l 2993 cm³ 204 KM i 430 Nm 7,0 s 242 km/h 5,7 l/100 km 2010-2012
330d, R6 3,0 l 2993 cm³ 231 KM i 500 Nm 6,7 s 250 km/h 6,5 l/100 km 2005-2008
330d, R6 3,0 l 2993 cm³ 245 KM i 520 Nm 6,1 s 250 km/h 5,7 l/100 km 2009-2012
335d, R6 3,0 l 2993 cm³ 286 KM i 580 Nm 6,2 s 250 km/h 7,5 l/100 km 2006-2012
BMW serii 3 E90 / Fot. MRO

BMW serii 3 E90 / Fot. MRO

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Mario (gość)

    Mam 320 d 163 km rok 2006 i nie mam żadnych problemów z tym modelem . Auto sprawuje się super i bardzo niskie spalanie , miasto 7.5 średnio, na trasie 5.6-6.2 w zależności od średniej prędkości. Napewno następny samochód też będzie bmw.

  • Piotr (gość)

    Na pirwszy rzut oka odrzuca brud w samochodzie.

  • slawek52 (gość)

    Co poniekturzy to umią obrzydzić kupna,bo ich poprostu na taki nie stać.więcej empatii i samokrytycyzmu

  • lepo1992 (gość)

    Posiadam BMW e90 163km. Z 2009 rok. Posiadam ją dwa lata I jak narazie tylko podstpodstawowe wymiany oleje filtry. I latamy dalej.

  • kat825 (gość)

    Silniki Diesla R4 do mocy 163km są OKi, mają rozrząd z przodu który nie pada tak jak w 177 KM. Co do klapek to najlepiej od razu usunąć je kupując zaślepki w ich miejsce. Wywalenie ich nie spowoduje zauważalną awarię, więc po co mieć je lepiej się pozbyć problemu z głowy. Silnik o oznaczeni 316d to silnik 2.0d tylko z mniejszą turbiną. Nie posiada on również klapek w kolektorze dolotowym. Silniki R6 diesla to można brać wszystkie do mocy 231km, po wyżej już są dwie turbiny i rozrząd z tyłu silnika. We wszystkich też bym radził usunąć klapki w dolocie.

  • Sebix (gość)

    Witam mam na oku bmw e90 z 2008 polift o mocy 177km 2.0d. To czyli szmelc?

  • Adam (gość)

    Mam w posiadaniu e90 320si ,sprawuje się dobrze ,robię wszystkie wymiany na czas i jest ok.Daje frajde z jazdy i jest inne od wszystkich.Auto trzeba umieć kupić.

  • eveneme (gość)

    Większych bajek nie słyszałem. M47 uchodzą za awaryjne i drogie w naprawie. Lecz się typie

  • peter (gość)

    Ja posiadam BMW 318d e91 z silnikiem N47 143 konny silnik , auto z roku 2009 2,5 roku w moich rękach . Na liczniku ma 305 tyś km ..i do tej pory nic nie miał wymieniane jak tylko koło pasowe , a i jeszcze wachacze tył i to wszystko . wychodząc na przeciw opinia wukupiłem pomoc drogową wrazie coś z uwagi na to że długie trasy robię i na szczęście do tej pory się nie przydała ,zobaczymy co będzie dalej ....Pozdrawiam

  • tom (gość)

    nie macie problemu z tymi automi bo jak sie z kumplami na paliwo zrzuca to kilometrów nie trzaskacie

  • Deex (gość)

    I te komentarze januszy motoryzacji -.- Kierowcy nie mają problemu z tymi autami bo potrafią o nie zadbać. Połowa ciśnie na czerwone do upalenia a potem płacz bo silnik sie sypie. Potem Sebix z ziomkami opycha ci to auto ty nie sprawdzasz i placzesz. Olej najgorszy czesci ze zlomu i jakie to drogie bo co chwile trzeba wymieniać. Jak ktoś na bieżąco robi serwis a nie czeka az sie rozsypie to nie ma z tym problemow. Jak 10 letni silnik ma nie być awaryjny jak go 3 wlascicieli upalało. Kup auto z salonu wtedy masz gwarancje i jak zadbasz tak bedziesz jezdzil.

  • gronitta (gość)

    A powiedzcie mi bo chcę kupić używane BMW, jaki będzie dobry dealer? Czytałem fajne opinie o Bawarii Motors BMW z Warszawy i chyba się na nich zdecyduję bo potrzebuję kogoś z doświadczeniem. Miał może ktoś z nimi do czynienia?

  • Radek (gość)

    Mam e90 318d o mocy 143 km z roku 2007. Jak wygląda sprawa z przyrządem wymieniam od razu po zakupie bo poprzedni właściciel nie wie bo miał go kurtki?

  • Łukasz (gość)

    Witam chce kupic bmw e90 rok 2011 benzyna 2.0i czy warto kupic takie auto ?

  • witekk649 (gość)

    Tak, Bawaria Motors jest godna polecania - kupiłem tam swoje auto używane, fajnie doradzili i pomogli w wyborze. Obsługa też na wysokim poziomie także naprawdę warto.

  • Anthony (gość)

    co znaczy wyrażenie: "Przekładnie automatyczne ZF 6HP nie są jednak wzorem awaryjności" ?? Szukamy skrzyń i napędów, które są "wzorem awaryjności"? Masakra... Polski język trudna język.

  • karinka55 (gość)

    Fajnie że powiedzieliście o Bawarii Motors bo szukałam konkretnego dealera i faktycznie obsługę mają na wysokim poziomie. I mam swoje wymarzone BMW w końcu!

  • Daniel (gość)

    Witam. Od 2 lat mam 530d 2010r. 273tys.km. 8,8l/100km. Klapki na kolektorze wyrzuciłem od razu. Termostaty (tylko oryginal) wymieniłem bo nie grzał i tyle! Poprzednie przez 4lata 530d 2002r. 270tys.km. 8,5l/100km. pompka paliwowa pod podłaogą i tyle. Więc przez 6lat tylko tyle oczywiście zawieszenie, tarcze, klocki (tylko dobrej marki) nie lubi zamienników zaraz drgania! I w takich rocznikach nie ma 100-150ty.km. tylko 200 i więcej no chyba że handlarze. Jak słysze będziesz miał wydatki to mówie nie kupuj! Renówki i Toyoty są bezawaryjne? Pozdrawiam Aha teraz sprzedaje tą E91 więc zapraszam (608446372) oczywiście kolejne będzie BMW.

  • Daniel (gość)

    pomyłka - oczywiście E61

  • Bartek (gość)

    Silnik N46B20B to złom pali olej 0,5 l /100km. Samochód stoi u mechanika jak go odbiorę odrazu wystawie na aledrogo, niech ktoś inny się martwi. Wg mnie jest to marka przereklamowana, lepiej kupić japonca nie będzie taki awaryjny. Niemieckie auta skończyły się w 2004 roku a szkoda bo byłem wielkim fanem BMW. Odradzam kupno tego auta wszystkim

  • Bartek (gość)

    0,5l /500km pomyłka * co i tak jest dużo

  • Właściciel BMW (gość)

    Pozdrawiam autorów którzy piszą artykuły zazwyczaj nawet nie mając do czynienia z samochodem. Posiadam E91 2.0D z przebiegiem przeszlo 300 tys km. Auto bez poważnych napraw od nowosci . Wtryskiwacze, dwumas oryginalny . Auto z roku 2006. Czy było bezwypadkowe ? Na pewno nie, czy licznik był kręcony ? Przypuszczam że tak . Super igla powinna kosztować 40 tys zl tego roku . Cudów nie ma. Śmieszą mnie ludzie którzy chcą kupić auta 12 letni bez lakierowanych elementów z przebiegami nie więcej niż 150 tys km . Jak czytam artykuły w których pisze się że auta z przebiegami powyżej 200 tys to tylko wydatki to śmiać mi się chce. W moim zrobiłem 100 tys km przez 4 lata wymieniałem tylko filtry oleje i niewielkie rzeczy w zawieszeniu które kosztują tyle co do innych marek. Znajomi którzy mają BMW z przebiegami 300 i grubo więcej tys km jeżdżą i sobie chwalą jak i ja sobie chwale. Zazwyczaj diesle 2 letnie sprowadzane mają przebiegi 120 tys km, ile zatem mogą mieć w wielu 12 lat? :))) OBUDZCIE SIE

  • Właściciel BMW (gość)

    Kiedyś miałem bmw E46 2.0D fabrycznie 150 koni chip na 200 koni sprzedałem z przebiegiem 430 tys km. Wymieniłem tylko koło dwumasowe, autem zrobiłem 200 tys km . Poza tym bez poważnych napraw :) . W aucie było malowanych 6 elementow jak kupowałem i co z tego ?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości