Używane BMW serii 3 F30 (2011-2015 lifting). Zalety, wady i typowe usterki

Krzysztof Klucznik
Używane BMW serii 3 F30BMW serii 3 to obok Audi A4 i Mercedesa klasy C jeden z głównych graczy w segmencie D premium. Ma to przełożenie na rynek aut używanych, gdzie różne generacje „trójki” od lat należą do samochodów najbardziej pożądanych. F30 to fabryczne oznaczenie ostatniego wcielenia monachijskiego szlagieru. W tej chwili można je kupić jako nowe w salonie, ale też coraz częściej obecna generacja serii 3 jest wybierana jako auto używane. Dziś prześwietlimy tę drugą opcję. fot. BMW
Używane BMW serii 3 F30BMW serii 3 to obok Audi A4 i Mercedesa klasy C jeden z głównych graczy w segmencie D premium. Ma to przełożenie na rynek aut używanych, gdzie różne generacje „trójki” od lat należą do samochodów najbardziej pożądanych. F30 to fabryczne oznaczenie ostatniego wcielenia monachijskiego szlagieru. W tej chwili można je kupić jako nowe w salonie, ale też coraz częściej obecna generacja serii 3 jest wybierana jako auto używane. Dziś prześwietlimy tę drugą opcję. fot. BMW
BMW serii 3 to obok Audi A4 i Mercedesa klasy C jeden z głównych graczy w segmencie D premium. Ma to przełożenie na rynek aut używanych, gdzie różne generacje „trójki” od lat należą do samochodów najbardziej pożądanych. F30 to fabryczne oznaczenie ostatniego wcielenia monachijskiego szlagieru. W tej chwili można je kupić jako nowe w salonie, ale też coraz częściej obecna generacja serii 3 jest wybierana jako auto używane. Dziś prześwietlimy tę drugą opcję.

BMW F30 to następca „trójki” o oznaczeniu E90. Co się zmieniło w nowym modelu? Przede wszystkim samochód nieco urósł i zyskał bardziej agresywny wygląd. Zmieniono też nazewnictwo, dlatego auta Coupe, Gran Coupe i Cabrio od tej pory należą do serii 4. Seria 3 za to, oprócz sedana i kombi (Touring), zyskała odmianę GT zbudowaną na płycie podłogowej „trójki” z przedłużonym o 11 cm rozstawem osi oferowanej na rynku chińskim. W połowie 2015 roku BMW F30 przeszło facelifting, w ramach którego nieco zmieniono stylistykę zderzaków i przedniego grilla oraz niektóre detale we wnętrzu. Wprowadzono też nowe silniki - od tej pory każdy z nich spełnia normę emisji spalin Euro 6.

Zobacz także: Dacia Sandero 1.0 SCe. Budżetowe auto z oszczędnym silnikiem

fot. BMW">Kabina F30 jest bardziej przestronna niż w poprzedniku, chociaż pasażerowie tylnej kanapy mogą narzekać na niewielką przestrzeń na nogi, którą dodatkowo ogranicza wysoki tunel środkowy. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są dobrej jakości, chociaż nie dorównują tym stosowanym w Audi A4 B8. Jakość montażu nie budzi zastrzeżeń. Pozycja za kierownicą jest wygodna, a zakres regulacji zarówno foteli (elektrycznie sterowanych w opcji) jak i kierownicy jest na tyle duży, że nikt nie będzie narzekał na niewygodę.

Warto zwrócić uwagę na fotele, w które wyposażony jest rozważany przez nas egzemplarz - oferowano ich dwa rodzaje. Standardowe co prawda nie męczą w długich trasach, ale nie mają dobrego trzymania bocznego. Sportowe są o wiele lepsze - nie dość, że mają regulowaną długość siedziska to jeszcze ich boczki pompują się elektrycznie, co pozwala idealnie dopasować trzymanie boczne do sylwetki kierowcy i pasażera. Chociaż każda „trójka” F30 ma centralny ekran systemu info-rozrywki, to nawigacja zawsze była elementem opcjonalnym. Poszukiwanym dodatkiem jest system Professional, który od tańszego Business różni się bardziej rozbudowanym menu oraz twardym dyskiem, który można wykorzystać do przechowywania multimediów. Lepszej jakości i większego rozmiaru jest też sam wyświetlacz. Niezależnie od tego, który system zamontowano, jego obsługa należy do najprostszych i najbardziej intuicyjnych spośród rozwiązań oferowanych na rynku.

Używane BMW serii 3 F30BMW serii 3 to obok Audi A4 i Mercedesa klasy C jeden z głównych graczy w segmencie D premium. Ma to przełożenie na rynek aut
Używane BMW serii 3 F30

BMW serii 3 to obok Audi A4 i Mercedesa klasy C jeden z głównych graczy w segmencie D premium. Ma to przełożenie na rynek aut używanych, gdzie różne generacje „trójki” od lat należą do samochodów najbardziej pożądanych. F30 to fabryczne oznaczenie ostatniego wcielenia monachijskiego szlagieru. W tej chwili można je kupić jako nowe w salonie, ale też coraz częściej obecna generacja serii 3 jest wybierana jako auto używane. Dziś prześwietlimy tę drugą opcję.

fot. BMW

Bagażnik wersji sedan ma 480 l pojemności. Ten w kombi jest większy o 15 litrów. Użytkownicy F30 narzekają na kiepskie wyciszenie odgłosów opływającego powietrza - nie pomaga wymiana uszczelek szyb i drzwi. Sytuacja jest jeszcze gorsza w przypadku wariantu GT - tam szyby drzwiowe są pozbawione ramek.

Zdecydowana większość używanych egzemplarzy serii 3 jest napędzana silnikami wysokoprężnymi. I dobrze, bo nie wszystkie benzyniaki są godne polecenia. Najmniejsze, doładowane trzycylindrowce o pojemności 1,5 litra montowane w poliftowych autach o oznaczeniu 318i spalają więcej niż deklaruje producent (w mieście nawet 10-11 l/100 km), a kultura ich pracy na biegu jałowym, jak również sposób działania standardowego systemu start-stop nieco rozczarowują. Czterocylindrowe silniki benzynowe oznaczone kodem N20 montowano w przedliftowych modelach 320i, 328i Ich zaletą jest liniowa charakterystyka oddawania momentu obrotowego - w każdym z wariantów jest on dostępny poniżej 1500 obr/min.

Używane BMW serii 3 F30BMW serii 3 to obok Audi A4 i Mercedesa klasy C jeden z głównych graczy w segmencie D premium. Ma to przełożenie na rynek aut
Używane BMW serii 3 F30

BMW serii 3 to obok Audi A4 i Mercedesa klasy C jeden z głównych graczy w segmencie D premium. Ma to przełożenie na rynek aut używanych, gdzie różne generacje „trójki” od lat należą do samochodów najbardziej pożądanych. F30 to fabryczne oznaczenie ostatniego wcielenia monachijskiego szlagieru. W tej chwili można je kupić jako nowe w salonie, ale też coraz częściej obecna generacja serii 3 jest wybierana jako auto używane. Dziś prześwietlimy tę drugą opcję.

fot. BMW

Wadą jest awaryjność. Użytkownicy narzekają na problemy z rozrządem i pompą oleju - ta druga bywa, że hałasuje i przez swoją obniżoną wydajność może doprowadzić nawet do zatarcia silnika. Po liftingu wyprowadzono następcę o oznaczeniu B48. Póki co nie ma doniesień o poważnych usterkach trapiących te silniki. Ich zaletą jest niższe możliwe do uzyskania spalanie niż w przypadku poprzednika. Można polecić sześciocylindrowy wariant 335i (340i po liftingu), chociaż jego podaż na rynku jest niewielka. W każdym silniku benzynowym warto co ok. 50 tys. km zdjąć kolektor ssący i oczyścić go z nagaru.

Wśród diesli królują odmiany 318d i 320d napędzane silnikami N47 lub B47 (po liftingu). To dobre jednostki, chociaż też mają słabe punkty. Należą do nich nietrwały rozrząd (zwłaszcza w przypadku N47), który często wymaga wymiany przed osiągnięciem 200 tys. km przebiegu. Z racji tego, że jest umieszczony od strony ściany grodziowej, dostęp do niego jest utrudniony co podnosi koszt robocizny. W przypadku silnika B47 usterkowy bywa zawór EGR. Cieszą w miarę bezproblemowe filtry cząstek stałych. Na szczycie gamy diesli są odmiany 330d i 335d. To modele zdecydowanie godne polecenia - łączą świetną dynamikę i kulturę pracy z niskim zużyciem paliwa. Trójka występuje także w odmianie hybrydowej Active Hybrid 3 (przed liftingiem) oraz jako hybryda plug-in 330e iPerformance. Modele te są niszowe i praktycznie nie występują na rynku wtórnym.[page_break]

Używane BMW serii 3 F30BMW serii 3 to obok Audi A4 i Mercedesa klasy C jeden z głównych graczy w segmencie D premium. Ma to przełożenie na rynek aut
Używane BMW serii 3 F30

BMW serii 3 to obok Audi A4 i Mercedesa klasy C jeden z głównych graczy w segmencie D premium. Ma to przełożenie na rynek aut używanych, gdzie różne generacje „trójki” od lat należą do samochodów najbardziej pożądanych. F30 to fabryczne oznaczenie ostatniego wcielenia monachijskiego szlagieru. W tej chwili można je kupić jako nowe w salonie, ale też coraz częściej obecna generacja serii 3 jest wybierana jako auto używane. Dziś prześwietlimy tę drugą opcję.

fot. BMW

Niezależnie od silnika, warto skrócić interwały wymiany oleju - z fabrycznych ok. 30 tys. km do 15 tys. km, a nawet 10 tys. km jeżeli auto większość czasu spędza w mieście. Problemów nie sprawiają skrzynie biegów - zarówno manualna jak i ośmiobiegowy „automat” produkcji ZF są godne polecenia. Z ostrożnością za to należy podejść do napędu na cztery koła xDrive. Co prawda działa on świetnie zapewniając autu doskonałą trakcję, ale problematyczne bywają jego skrzynie rozdzielcze - koszt regeneracji ok. 4000 zł. Warto dbać o wymianę oleju - zarówno w skrzyni biegów jak i napędzie xDrive.

[/b]

Układ jezdny BMW F30 został zorientowany na komfort. Oczekujący gokartowego prowadzenia znanego z poprzednich generacji serii 3, mogą czuć się zawiedzeni. Sytuację poprawia opcjonalne sportowe zawieszenie - występujące także jako element pakietu M i adaptacyjny układ kierowniczy. Nie ma zastrzeżeń do działania hamulców - zarówno siła jak i modulacja są na najwyższym poziomie.


Używane BMW serii 3 F30BMW serii 3 to obok Audi A4 i Mercedesa klasy C jeden z głównych graczy w segmencie D premium. Ma to przełożenie na rynek aut
Używane BMW serii 3 F30

BMW serii 3 to obok Audi A4 i Mercedesa klasy C jeden z głównych graczy w segmencie D premium. Ma to przełożenie na rynek aut używanych, gdzie różne generacje „trójki” od lat należą do samochodów najbardziej pożądanych. F30 to fabryczne oznaczenie ostatniego wcielenia monachijskiego szlagieru. W tej chwili można je kupić jako nowe w salonie, ale też coraz częściej obecna generacja serii 3 jest wybierana jako auto używane. Dziś prześwietlimy tę drugą opcję.

fot. BMW

Każdy egzemplarz serii 3 był konfigurowany przed zakupem przez pierwszego właściciela i trudno trafić na dwa identyczne auta nie różniące się wyposażeniem. Jednym z ważniejszych elementów dostępnych za dopłatą, także bardzo pożądanym na rynku wtórnym jest M pakiet. Element ten ma upodobnić zwykłą trójkę do topowej odmiany M3. A zatem inne są zderzaki, progi, felgi oraz niektóre elementy wnętrza - fotele, kierownica, podsufitka w kolorze czarnym. Do tego dochodzą dedykowane wzory tapicerek (także z alkantary) oraz kolorów nadwozia. Lista wyposażenia dostępnego za dopłatą w F30 jest bardzo długa i obejmuje elementy takie jak dostęp bezkluczykowy, adaptacyjne reflektory LED, szyberdach (panoramiczny w wersji kombi) czy elektrycznie wysuwany hak do holowania przyczepy. Przed zakupem należy koniecznie sprawdzić poprawność działania każdego elementu wyposażenia. Mimo tego, że z reguły nie jest ono awaryjne, ewentualne naprawy mogą być drogie.

W internecie jest ponad 1000 ogłoszeń używanych BMW F30 dostępnych w Polsce. Rozpiętość cenowa jest ogromna. Najtańsze egzemplarze kosztują ok 40 tys. zł - za bazowe wersje 318d i 316i z początku produkcji z dużymi przebiegami. Na drugim końcu skali są demonstracyjne auta z symbolicznymi przebiegami sprzedawane przez salony BMW za często ponad 200 tys. zł. Trzeba przyjąć, że można się rozglądać za sensownym F30 mając na ten cel przeznaczone od 60 tys. zł wzwyż. Problemem może być wątpliwy stan techniczny i nieznana przeszłość oferowanych samochodów. To pierwsze należy bezwzględnie sprawdzić w warsztacie specjalizującym się w naprawach samochodów bawarskiej marki, drugą rzecz można dość łatwo zweryfikować o ile interesujące nas auto było serwisowane w ASO. W centralnej bazie serwisowej będzie dokładna informacja o każdej wizycie samochodu w warsztacie wraz z listą wymienionych części oraz wykonanych czynności obsługowych. Sprawdzenie historii w ASO pomoże nam udaremnić ewentualną próbę korekty przebiegu auta przez nieuczciwych sprzedających.

BMW serii 3 - wybrane dane techniczne dostępnych wersji silnikowych

ModelUkład cylindrówPojemność skokowa (cm3)Moc maks.
KM/obr./min
Maks. moment obrotowy
(Nm/obr./min)
0-100 km/h*Prędkość maksymalna
(km/h)*
Średnie zużycie paliwa
(l/100km)*
Silniki benzynowe:       
316iR4 (N13)1598136 / 4400-6450220 / 1350-43008,9 (9,1)210 (210)5,8-5,9 (5,8-5,9)
318iR3 (B38)1499136 / 4500-6000220 / 1250-43008,9 (9,1)210 (210)5,5-5,1 (5,4-5,0)
320i EDR4 (N13)1598170 / 4800250 / 1500-45007,5 (7,6)230 (230)5,7-5,3 (5,8-5,4)
320iR4 (N20)1997184 / 5000270 / 1250-45007,3 (7,3)235 (235)6,1-6,3 (5,9-6,0)
320i xDriveR4 (N20)1997184 / 5000270 / 1250-45007,4 (7,5)232 (230)6,8 (6,4-6,5)
320iR4 (B48)1998184 / 5000-6500290 / 1350-42507,2 (7,3)2355,9-5,5 (5,8-5,3)
320i xDriveR4 (B48)1998184 / 5000-6500270 / 1350-46007,5 (7,6)232 (230)6,8-6,4 (6,1-5,7)
328iR4 (N20)1997245 / 5000-6500350 / 1250-48005,9 (5,9)250 (250)6,4 (6,3)
328i xDriveR4 (N20)1997245 / 5000-6500350 / 1250-48005,7 (5,8)250 (250)6,8 (6,7)
330iR4 (B48)1998252 / 5200-6500350 / 1450-48005,9 (5,8)250 (250)6,1-6,5 (5,5-5,8)
330i xDriveR4 (B48)1998252 / 5200-6500350 / 1450-48005,8250 (250)6,2-5,9
335iR6 (N55)2979306 / 5800-6000400 / 1200-50005,5 (5,2)250 (250)7,9 (7,2)
335i xDriveR6 (N55)2979306 / 5800-6000400 / 1200-50005,3 (5)250 (250)8,2 (7,6)
340iR6 (B58)2998326 / 5500-6500450 / 1380-50005,2 (5,1)250 (250)7,7-7,4 (6,8-6,5)
340i xDriveR6 (B58)2998326 / 5500-6500450 / 1380-50005,0 (4,9)250 (250)7,9-7,7 (7,3-6,9)
ActiveHybrid 3R62979306 / 5800-6000400 / 1200-50005,32505,9
Silniki wysokoprężne:       
316dR41995116 / 4000260 / 1750-250010,9 (10,8)202 (202)4,3-4,5 (4,3)
316dR41995116 / 4000270 / 1250-275010,7 (10,6)205 (204)4,3-3,9 (4,3-3,9)
318dR41995143 / 4000320 / 1750-25009,0 (8,9)212 (212)4,3-4,5 (4,3-4,5)
318dR4 (B47)1995150 /4000320 / 1500-30008,6 (8,4)215 (212)4,4-4,0
318d xDriveR4 (B47)1995150 /4000320 / 1500-30008,82124,8-4,5
320dR41995184 / 4000380 / 1750-27507,5 (7,4)235 (230)4,5-4,6 (4,4-4,5)
320d EDR41995163 / 4000380 / 1750-27508,0 (7,9)230 (225)4,1 (4,1)
320d xDriveR41995184 / 4000380 / 1750-27507,5 (7,4)233 (228)4,7-4,9 (4,6-4,8)
320dR4 (B47)1995190 /4000400 / 1750-25007,3 (7,2)235 (230)4,4-4,0
320d xDriveR4 (B47)1995190 /4000400 / 1750-25007,4 (7,3)233 (228)4,8-4,4 (4,7-4,3)
325dR41995218 / 4400450 / 1500-25006,8 (6,6)2455,0-4,9 (4,8-4,6)
330dR62993258 / 4000560 / 1500-30005,62504,9
330d xDriveR62993258 / 4000560 / 1500-30005,32505,2
335d xDriveR62993313 / 4400630 / 1500-25004,82505,5-5,4
*z ręczną (automatyczną) skrzynią

Średnie ceny używanego BMW serii 3 F30


rocznik/ wersja2011201220132014201520162017
318i−         −         −         −         95.8123.6139.9
318d     46.3                   65.467.682.1 117.7151.8172.4
320d44.9 68.772.578.9  100.2161 181.9
328i42.3       77.176.692.2103.5145.7191.7
330e− − − − − − 190.4
330d64.373.9
335i83.4       86.39316,0

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty