Legendarne silniki sześciocylindrowe, napęd na tylną oś i przede wszystkim klasyczna stylizacja bez żadnych udziwnień – oto najkrótsza wizytówka szóstej generacji BMW 5, która przyjęta została przez rynek znacznie lepiej niż poprzednia wersja.
Pod względem estetyki F10 wróciło do korzeni serii 5, ale od strony technologicznej zostawiło poprzedników daleko w tyle. Co prawda zrezygnowano z aluminiowych elementów karoserii, ale stopy lekkie wykorzystano w wielowahaczowych zawieszeniach. Nie zabrakło napędu na obie osie xDrive i elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Wprowadzono ośmiostopniowy, klasyczny „automat”, a M5 otrzymało siedmiobiegową, dwusprzęgłową, zautomatyzowaną skrzynię biegów. Za dopłatą producent oferował w pełni diodowe reflektory oraz skrętną oś tylną, która pozwoliła na jeszcze sprawniejsze i bezpieczniejsze pokonywanie zakrętów.
Zadbano o obszerny pakiet elektronicznych systemów wspomagających kierowcę, obejmujący między innymi system ochrony pieszych (wykrywanie ludzi przed samochodem, aktywna pokrywa silnika), aktywny tempomat (utrzymuje zadaną odległość od poprzedzającego pojazdu) i asystenta jazdy nocnej Night Vision z funkcją rozpoznawania pieszych. Nie można zapomnieć o jeszcze innej stronie innowacyjności F10. To pierwsza „piątka”, która doczekała się wersji hatchback (BMW 5 GT, bazujące na podwoziu serii 7) i odmiany hybrydowej (BMW 5 ActiveHybrid).
Zobacz także: Jak dobrać olej silnikowy?
Strona użytkowa F10 jest równie interesująca jak technika. Ten model przełamał wreszcie standardy BMW i zapewnił jadącym więcej przestrzeni we wnętrzu. To zasługa nie tylko nadwozia dłuższego o 4 cm, ale przede wszystkim wydłużonego o 10 cm rozstawu osi. Imponujące rozmiary ma bagażnik sedana (520 l), ale w wersji Touring kufer jest jeszcze większy (560/1670 l). Dlatego jest ona szczególnie polecana do zastosowań rodzinnych.
Jazda F10 to sama przyjemność. Auto doskonale się prowadzi, każda wersja silnikowa może pochwalić się dobrą albo bardzo dobrą dynamiką. To koniec dobrych wiadomości. Te gorsze dotyczą kosztów utrzymania, które w przypadku F10 są niestety wysokie. Użytkownicy tego modelu skazani są na usługi wysokiej klasy warsztatów, a często także autoryzowanych punktów obsługi. Awarie zdarzają się często, niektóre są bardzo kosztowne. Trzeba być przygotowanym na spore wydatki, a to psuje dobry wizerunek szóstej generacji BMW 5.
Silniki
2010 – 3.0 R6 204 KM (523i), 3.0 R6 258 KM (528i), 3.0 R6 Twin Scroll Turbo 306 KM (535i/535i xDrive), 4.4 V8 Biturbo 408 KM (550i/550i xDrive), 2.0 R4 Turbo 184 KM (520d/520d xDrive), 3.0 R6 Turbo 204 KM (525d), 3.0 R6 Turbo 245 KM (530d), 3.0 R6 Biturbo 299 KM (535d)
2011 – 2.0 R4 Twin Scroll Turbo 184 KM (520i), 2.0 R4 Twin Scroll Turbo 245 KM (520i/520i xDrive), 3.0 R6 272 KM (530i), 4.4 V8 Biturbo 560 KM (M5), 2.0 R4 Turbo 184 KM (520d), 2.0 R4 Biturbo 218 KM (525d/525d xDrive), 3.0 R6 Turbo 258 KM (530d/530d xDrive), 3.0 R6 Biturbo 313 KM (535d xDrive)
2012 – 3.0 R6 Turbo (trzystopniowe) 381 KM (M550d xDrive)
2013 – 4.4 V8 Biturbo 450 KM (550i/550i xDrive), 4.4 V8 Biturbo 575 KM (M5 Competition), 2.0 R4 Turbo 143 KM (518d)
2014 – 4.4 V8 Biturbo 600 KM (M5 “30 Jahre M5”), 2.0 R4 Turbo 150 KM (518d), 2.0 R4 Turbo 190 KM (520d/520d xDrive)
Wszystkie silniki benzynowe mają bezpośredni wtrysk paliwa. Benzynowe silniki dwulitrowe oraz silnik 3.0 o mocy 408 KM nie mają zmiennych faz rozrządu, w pozostałych pracuje system zmiennych faz rozrządu Valvetronic. Wszystkie turbodiesle mają wysokociśnieniowy układ zasilania typu Common Rail.
[page_break]
Największym uznaniem cieszą się benzynowe, wolnossące silniki R6 (sześć cylindrów w rzędzie) w wersjach 523i oraz 528i. Są najprostsze od strony technicznej, trwałe, niezawodne i zapewniają bardzo dobre osiągi przy niewygórowanym zużyciu paliwa. Poszukujący udanego turbodiesla powinni przede wszystkim rozejrzeć się za 184-konnym dwulitrowcem. Świetnie łączy znakomitą dynamikę z niskim zużyciem paliwa. Doładowane cztero-, sześcio- i ośmiocylindrowe benzynowce są zaawansowane technologicznie, a przez to drogie w serwisowaniu. Podobnie jak silniki V8 (550i, M5), których dodatkową przypadłością jest paliwożerność.
Eksploatacja
Od razu trzeba zaznaczyć, że pod względem trwałości i niezawodności model F10 zbiera różne oceny. Są egzemplarze, które psują się rzadziej, są też takie, które odwiedzają warsztat bardzo często. Można przypuszczać, że sporo zależy od tego, jak samochód jest traktowany. Przy spokojnej jeździe nie jest tak kłopotliwy, ostro eksploatowany częściej wymaga ingerencji mechaników. Przykładem może być napęd rozrządu w turbodieslach, który potrafi wytrzymać bardzo długie przebiegi, ale w niektórych F10 zużywa się przedwcześnie i wymaga wymiany.
Zobacz także: Volkswagen Passat Alltrack w naszym teście
Najbardziej typowe przypadłości tego modelu, ale występujące głównie w rocznikach 2010-2012, to mało trwałe turbosprężarki w dieslach, psujące się rozruszniki i awaryjne pompy paliwa. Niezależnie od rocznika pojawiają się problemy ze skrętną osią tylną (bywa wymieniane całe tylne zawieszenie), ze skraplaczami w układzie klimatyzacji i automatycznymi, ośmiostopniowymi skrzyniami biegów, które na skutek problemów z elektroniką sterującą odmawiają posłuszeństwa. To nie jedyny problem elektryczno-elektroniczny.
W F10 w każdej chwili może rozładować się bez powodu akumulator, zwłaszcza zimą, albo przestać działać spryskiwacz. Awariom ulegają czujniki systemu ochrony pieszych, odpowiedzialne za „wystrzelenie” pokrywy silnika w razie kolizji z człowiekiem, a także czujniki tempomatu i czujniki informujące o stanie okładzin hamulcowych (bardzo szybko się zużywają). Nawet w trzyletnich egzemplarzach wykrywane bywały luzy na przegubach napędowych i pęknięcia wału napędowego, co nie najlepiej świadczy o jakościowej stronie F10.
Podsumowanie
BMW 5 F10 to samochód o dwóch różnych obliczach. Jeśli jest sprawny ujmuje dynamiką, precyzją prowadzenia i komfortem jazdy, poziomem bezpieczeństwa. Niestety, zawodzi często i potrafi szybko zepsuć dobry nastrój. Nie dość, że sporo trzeba przeznaczyć na regularną obsługę, bez której nie ma szans na utrzymanie F10 w dobrej kondycji technicznej, to jeszcze przychodzi sięgać głęboko do portfela by usunąć liczne awarie. Faktem jest, że jakość BMW 5 szóstej generacji nie jest równa, jedne egzemplarze są mniej awaryjne, inne bardziej. Ale nie mamy przecież gwarancji, że trafimy na lepszy. Najlepiej przemyśleć, czy chcemy mieć taki właśnie samochód i jeszcze przed zakupem dokonać innego wyboru. A jeśli jesteśmy zdecydowani to przygotujmy się na wydatki.
Ważniejsze daty
1972 – pierwsza generacja
1981 – druga generacja
1987 – trzecia generacja
1995 – czwarta generacja
2003 – piąta generacja
2009 – prezentacja BMW 5 F10 (szósta generacja), prezentacja i rozpoczęcie produkcji BMW 5 GT F07 (hatchback 5d)
2010 – rozpoczęcie produkcji F10, sedan 4d, kombi (Touring, F11) 5d
2011 – sportowa wersja M5
2013 – niewielka modernizacja (zmieniony kształt dolnych wlotów powietrza w przednim zderzaku, drobne zmiany wlotów powietrza do chłodnicy, kierunkowskazy w lusterkach, kosmetyczne poprawki we wnętrzu, reflektory ksenonowe w standardzie, reflektory diodowe Full LED za dopłatą).
2017 – zakończenie produkcji F10, siódma generacja BMW 5 (G30)
Zalety
- szeroki wybór dynamicznych silników
- uznane, wolnossące silniki R6 (do 2013 r.)
- doskonałe własności jezdne
- wysoki komfort jazdy
- przestronne wnętrze
- duży bagażnik
Wady
- wysoka awaryjność
- wysokie koszty utrzymania
Wybrane dane techniczne BMW serii 5 F10:
Wersja silnikowa | Poj. skok (cm3) | Moc maks (KM/obr./min) | Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przysp. 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | | | | | | |
2.0 Twin Scroll Turbo | 1997 | 184/5000-6250 | 270/1250-4500 | 227 | 7,9 | 6,8 |
2.0 Twin Scroll Turbo | 1997 | 245/5000-6500 | 350/1250-4800 | 250 | 6,2 | 6,8 |
3.0 | 2996 | 204/6100 | 270/1500-4250 | 238 | 7,9 | 7,6 |
3.0 | 2996 | 258/6600 | 310/2600-5000 | 250 | 6,6 | 7,8 |
3.0 | 2996 | 272/6100 | 310/1600-4250 | 250 | 6,5 | 7,6 |
3.0 Twin Scroll Turbo | 2979 | 306/5800-6400 | 400/1200-5000 | 250 | 5,8 | 8,1 |
4.4 Biturbo | 4395 | 408/5500-6400 | 600/1750-4500 | 250 | 5,0 | 10,4 |
4.4 Biturbo | 4395 | 450/5500-6000 | 650/2000-4500 | 250 | 4,6 | 8,6 |
4.4 Biturbo | 4395 | 560/6000-7000 | 680/1500-5750 | 250 | 4,3 | 9,9 |
4.4 Biturbo | 4395 | 575/6000-7000 | 680/1500-6000 | 250 | 4,2 | 9,9 |
4.4 Biturbo | 4395 | 600/6000-7000 | 700/1500-6000 | 250 | 3,9 | 9,9 |
Silniki wysokoprężne | | | | | | |
2.0 Turbo | 1995 | 143/4000 | 360/1750-2500 | 218 | 9,7 | 4,5 |
2.0 Turbo | 1995 | 150/4000 | 360/1750-2600 | 218 | 9,5 | 4,5 |
2.0 Turbo | 1995 | 184/4000 | 380/1750-2750 | 231 | 8,2 | 4,5 |
2.0 Turbo | 1995 | 190/4000 | 400/1750-2500 | 236 | 7,9 | 4,8 |
2.0 Biturbo | 1995 | 218/4400 | 450/1500-2500 | 248 | 7,0 | 5,0 |
3.0 Turbo | 2993 | 204/4000 | 450/1750-2500 | 236 | 7,2 | 6,2 |
3.0 Turbo | 2993 | 245/4000 | 540/1750-3000 | 250 | 6,3 | 6,1 |
3.0 Turbo | 2993 | 258/4000 | 560/1500-3000 | 250 | 5,8 | 5,7 |
3.0 Biturbo | 2993 | 299/4400 | 600/1500-2500 | 250 | 5,7 | 6,1 |
3.0 Biturbo | 2993 | 313/4400 | 630/1500-2500 | 250 | 5,3 | 5,4 |
3.0 Turbo (trzystopniowe) | 2993 | 381/4000-4400 | 740/2000-3000 | 250 | 4,7 | 6,3 |
Orientacyjne ceny w tys. zł
Rocznik/wersja | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
518i | | | | 99,0 | 120,0 | 137,0 |
520i | | 80,0 | 91,0 | 103,0 | 118,0 | 140,0 |
523i | 75,0 | 85,0 | | | | |
528i | 81,0 | 90,0 | 102,0 | 116,0 | 133,0 | 158,0 |
530i | | 95,0 | 108,0 | 124,0 | | |
535i | 93,0 | 107,0 | 122,0 | 139,0 | 160,0 | 191,0 |
550i | 123,0 | 141,0 | 161,0 | 184,0 | 214,0 | 257,0 |
M 5 | | | 231,0 | 265,0 | 307,0 | 369,0 |
520d | 73,0 | 83,0 | 94,0 | 108,0 | 124,0 | 147,0 |
525d | 81,0 | 93,0 | 106,0 | 121,0 | 139,0 | 165,0 |
530d | 87,0 | 103,0 | 119,0 | 136,0 | 158,0 | 190,0 |
535d | 94,0 | 111,0 | 129,0 | 148,0 | 170,0 | 204,0 |
M 550d | | | 173,0 | 198,0 | 230,0 | 277,0 |
Dane: Info-Ekspert
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?