To pierwsze Infiniti, które miało realnie zainteresować europejskich klientów, do tej pory wybierających modele niemieckiej „trójcy”. Samochód został wprowadzony na rynek w 2013 roku i w założeniu nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi i sprawdzoną, japońską techniką, miał przyciągać klientów do salonów. Dodatkowym chwytem marketingowym było zatrudnienie do współpracy przy tworzeniu tego auta Sebastiana Vettela, kierowcy Formuły 1. To musiało się udać!
Infiniti Q50. Nadwozie/wnętrze
Sylwetce Q50 trudno cokolwiek zarzucić. Auto jest proporcjonalne, a ostre rysy widoczne z przodu nadwozia i na jego bokach sygnalizują znakomite osiągi. Nawet tańsze wersje wyposażenia zestawione z BMW serii 3 w pakiecie M, nie mają się czego wstydzić. Weźmy na przykład podstawowe odmiany wysokoprężne, które miały dwie prawdziwe końcówki układu wydechowego. To nie jest rzecz oczywista u europejskich konkurentów. Dobre wrażenie nie mija po otwarciu drzwi. Design kokpitu nie jest może porywający, ale wszystko wygląda ładnie i jest wykonane z wysokiej jakości materiałów. Obsługa urządzeń pokładowych jest skupiona na dwóch dotykowych wyświetlaczach. Górny obsługuje mapę nawigacji, dolny odpowiada za system rozrywki i nagłośnienia. Logika obsługi menu wymaga chwili przyzwyczajenia. Narzekać można na kiepską jakość obrazu z kamery cofania. Dobrze, że pozostawiono fizyczne przyciski sterowania klimatyzacją. Umieszczono je po obu stronach konsoli środkowej.
Wyżsi kierowcy mogą narzekać na nisko poprowadzoną linię dachu. Mogą oni zaczepiać głową o podsufitkę. Z drugiej strony, nie można mieć zastrzeżeń do wygody foteli. Ich konstrukcja była konsultowana z fachowcami z NASA. Pod względem ilości miejsca z tyłu Q50 to klasowy średniak. Kanapa jest dość miękka i wygodna. Użytkownicy chwalą opcjonalny system audio Bose. Większość egzemplarzy z rynku wtórnego ma go na pokładzie. Długie trasy pokonywane tym sedanem nie należą do męczących. Bagażnik o pojemności 500 l jest wystarczający nawet na wakacyjny wyjazd. Odmiana hybrydowa ma kufer o 100 l mniejszy. Nie ma informacji o poważnych usterkach dotyczących wyposażenia. Niektórzy użytkownicy donoszą o problemach z ekranami dotykowymi, które albo przestają reagować, albo gasną. Nie jest to jednak popularny problem.
Infiniti Q50. Napęd/podwozie
Infiniti Q50 występuje z napędem na tylne lub wszystkie koła. Wśród jednostek napędowych znajdziemy czterocylindrowy, dwulitrowy, turbodoładowany motor pochodzący z Mercedesa (kod silnika M274) oraz jednostki V6. Oprócz tego w palecie występuje wersja hybrydowa oraz jeden diesel. Już podstawowy benzyniak żwawo napędza tego niemałego sedana. Przyspieszenie 0-100 km/h w nieco ponad 7 sekund, to wynik więcej niż zadowalający. Średni apetyt na paliwo to 10-12 l/100 km, w zależności od proporcji kilometrów pokonanych w mieście i poza nim.
Solidnym argumentem przemawiającym za zakupem Q50 są oferowane w nim jednostki V6. Zwłaszcza doładowana 3.0t, generująca 405 KM sprawia, że mamy do czynienia z osiągami auta sportowego. 5 sekund w sprincie 0-100 km/h, do tego aksamitna praca i rasowy dźwięk wkręcania się na obroty spodobają się każdemu fanowi motoryzacji sprzed ery downsizingu. Za oceanem opisywane Infiniti występowało też z wolnossącym motorem o pojemności 3,7 l generującym 333 KM. To mocny i bezawaryjny silnik znany z Nissana 370Z.
Kupujesz auto? Kliknij i sprawdź historię pojazdu
Ciekawą propozycją jest hybryda. W jej przypadku imponujące parametry 364 KM i 546 Nm przekładają się na osiągi porównywalne z odmianą 3.0t, przy zachowaniu symbolicznego wręcz zużycia paliwa. No bo jak inaczej, wobec takich parametrów, określić średnie spalanie na poziomie 9 l/100 km? Niektóre, o wiele słabsze auta „dla ludu”, palą więcej. Stosunkowo popularny na rynku wtórnym jest 2.2-litrowy, 170-konny diesel. To nic innego jak popularny motor OM651 pochodzący z Mercedesa. Co ważne, to jednostka po modernizacji, pozbawiona problematycznych w regeneracji piezoelektrycznych wtryskiwaczy Delphi. Przed zakupem warto sprawdzić, czy z motoru nie dochodzą podejrzane dźwięki mogące spowodować konieczność kosztownej wymiany rozrządu. 7-biegowe skrzynie automatyczne mają klasyczną konstrukcję. Są nieco wolniejsze niż przekładnie dwusprzęgłowe, ale pracują bardzo płynnie.
Infiniti Q50. Sytuacja rynkowa
W chwili pisania tego tekstu w ogłoszeniach dostępnych jest prawie 100 egzemplarzy Q50. Około połowa z nich pochodzi z polskich salonów sprzedaży. Polska była dla Infiniti jednym z głównych rynków zbytu w Europie. Najtańsze, nieuszkodzone auta kosztują ok. 40 tys. zł. To albo diesle z początku produkcji, z przebiegami powyżej 200 tys. km, albo egzemplarze sprowadzone z USA. W przypadku tych drugich nie ma co liczyć na bezwypadkowość. Auta z niskimi przebiegami, krajowego pochodzenia kosztują od 80 tys. zł. Przy odrobinie szczęścia, za tyle można trafić nawet wersję hybrydową z licznikiem wskazującym nie więcej niż 100 tys. km. Infiniti wycofuje się z Europy, dlatego w salonach sprzedaży można trafić na mocno przecenione nowe i używane egzemplarze, którymi zdecydowanie warto się zainteresować.
Infiniti Q50. Podsumowanie
Trudno wskazać powody, dla których Infiniti Q50 mogłoby być gorszym wyborem niż jakikolwiek z aut europejskich. Obawy o dostępność części zamiennych po zniknięciu marki z Europy Zachodniej nie powinny niepokoić użytkowników tego auta. Polskie przedstawicielstwo marki ma zapewnić wsparcie serwisowe dla wszystkich, dopóty dopóki będą oni eksploatowali swoje samochody.
ZALETY:
- doskonałe osiągi, zwłaszcza wersji V6;
- wyjątkowo niskie zużycie paliwa odmiany hybrydowej;
- wysoka jakość wykonania.
WADY:
- wymagająca przyzwyczajenia obsługa systemu inforozrywki;
- kiepska jakość obrazu z kamery cofania.
Podstawowe dane techniczne Infiniti Q50
Silnik | Pojemność skokowa [cm³] | Moc maksymalna [KM] ( [kW] ) | Maks. moment obrotowy [Nm] | Układ i liczba cylindrów | Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | Prędkość maksymalna km/h |
Silniki benzynowe: | ||||||
2.0 Turbo | 1991 | 211 (155) | 350 | R4 | 7,2 | 245 |
3.0 TwinTurbo | 2997 | 405 | 475 | V6 | 5,1 | 250 |
3.07.2020 | 3696 | 333 (245) | 365 | V6 | 5,5 AWD: 5,8 | 250 |
Silniki wysokoprężne: | ||||||
2.02.2020 | 2143 | 170 (125) | 400 | R4 | 8,7 automat: 8,5 | 230 |
Napęd hybrydowy | ||||||
3.05.2020 | 3498 | 364 (268) (moc systemowa) | 546 | V6 | 5,1 AWD: 5,4 | 250 |
Zobacz także: Testujmy Skodę Kamiq - najmniejszego SUV-a Skody
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?