Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używane nie muszą być złe

(gw)
Sezon zakupów samochodów używanych trwa przez cały rok, ale nasila się przed wakacjami i trwa jeszcze do końca lipca.

Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni wyjaśniają

Używane nie muszą być złe

Z pewnością przyda się potencjalnym nabywcom kilka informacji wiążących przebieg samochodu z koniecznością przeprowadzenia wymian ważniejszych elementów.
Samochody są coraz lepsze
Doświadczeni użytkownicy potrafią przewidzieć, kiedy zbliża się graniczny przebieg pojazdu, przy którym koszty wymiany części gwałtownie rosną, a samochód wymaga większej ilości wizyt w różnych warsztatach. Należy zaznaczyć, że obecnie prawie nie wykonuje się napraw głównych samochodów osobowych, ponieważ są one nieopłacalne.
Sprawdź nadwozie
Nadwozia współczesnych samochodów są zabezpieczone antykorozyjnie wieloma różnymi powłokami, a ich trwałość osiąga 10 lat. Przy dalszym użytkowaniu mogą wymagać kosztownych napraw. Dlatego kupując dziesięcioletnie i starsze samochody trzeba sprawdzić stan wnęk kół, okolice półki akumulatora, podszybia progów i podciągów oraz miejsca mocowania ramy pomocniczej, silnika i układu zawieszenia. Naprawy tych węzłów są trudne a czasem niemożliwe do wykonania w warunkach warsztatowych i generują duże koszty.
Przeglądy w terminie
Często dawane jako przykład zerwane paski rozrządu są wyrobami sprawdzonymi i cechują się odpowiednią trwałością. Jeśli używamy markowych produktów, dokonujemy wymian  kompletów łącznie z rolkami napinającymi i kołami napędowymi i czynimy to w czasokresach przewidzianych przez producenta, 60 -90-120 tysięcy kilometrów, to z pewnością pasek się nie zerwie. Winę za zerwanie paska z reguły ponoszą użytkownicy, którzy nie wykonują przeglądów w terminie, wykonują je niedbale, stosują zamienniki lub nie reagują na słyszalny pisk rolki napinającej. Autoryzowane warsztaty z reguły nie wypuszczają samochodu za bramę, jeśli w deklarowanym terminie nie wymienią paska rozrządu. Bowiem nawet krótkotrwała praca silnika z zerwanym paskiem kończy się poważną awarią.
Płyny co trzy lata
W procesie obsługi bardzo ważne jest przeprowadzenie prostych i stosunkowo tanich czynności, jakimi są: wymiana płynu chłodzącego i płynu hamulcowego. Stacje obsługi są wyposażone w odpowiednie przyrządy pozwalające zmierzyć i ocenić przydatność płynów do dalszej eksploatacji. Praktyka wskazuje, że wspomniane płyny trzeba wymieniać co trzy lata. Jeśli ktoś tego nie robi, to po prostu niszczy samochód.
Układ wydechowy
Układ wydechowy to bardzo obciążony zespół, narażony na oddziaływanie z zewnątrz i od wewnątrz oraz na uszkodzenia mechaniczne. W praktyce pierwsze dziury w końcowym tłumiku pojawiają się po pięciu latach eksploatacji lub przebiegu 80-100 tys. km. Jak z tego wynika, w dziesięcioletnim samochodzie układ powinien być wymieniony dwa razy.
Rozrusznik
W dobrze utrzymanym samochodzie, rozrusznik zadowalająco pracuje przez długi czas. Jest to zespół narażony na oddziaływanie czynników zewnętrznych (błoto, woda, kurz) i dlatego, aby długo służył powinien być przeglądany i konserwowany przez elektryka, co około 40 tysięcy kilometrów. Samochodowe źródło energii, jakim jest akumulator wystarcza z reguły na 4-5 lat użytkowania. Po tym okresie trzeba go wymienić.

Andrzej Jastrzębski, z-ca dyrektora spółki
Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni "Rzeczoznawcy - PZM" S.A.,
rzeczoznawca certyfikowany.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty