Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używane Renault Espace. Zalety, wady i typowe usterki francuskiego vana

Bartosz Gubernat
Renault Espace 2.0 dCiRenault Espace to samochód niezwykle oryginalny. Stylistyką rozkłada na łopatki wszystkich konkurentów. Ale nie brakuje mu wad, które potrafią pociągnąć właściciela za kieszeń.fot. Bartosz Gubernat
Renault Espace 2.0 dCiRenault Espace to samochód niezwykle oryginalny. Stylistyką rozkłada na łopatki wszystkich konkurentów. Ale nie brakuje mu wad, które potrafią pociągnąć właściciela za kieszeń.fot. Bartosz Gubernat
Renault Espace to samochód niezwykle oryginalny. Stylistyką rozkłada na łopatki wszystkich konkurentów. Ale nie brakuje mu wad, które potrafią pociągnąć właściciela za kieszeń.

Segment rodzinnych minivanów jest dzisiaj jednym z najpopularniejszych w Europie. Bez takich samochodów jak Volkswagen Sharan, Ford Galaxy czy Seat Alhambra trudno wyobrazić sobie gamę modelową czołowych producentów samochodów. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że prekursorem tej grupy jest Renault Espace, które do seryjnej produkcji weszło już w 1984 roku. Samochód, szybko zyskał szeroką rzeszę zwolenników i stał się jednym z najpopularniejszych modeli wykorzystywanych przez francuskie służby mundurowe. Zachęcona sukcesem konkurencja odpowiedziała, ale dopiero dekadę później. W 1994 roku na rynek wszedł francusko-włoski kwartet, czyli Citroën Evasion, Peugeot 806, Fiat Ulysse i Lancia Zeta. Alhambra, Sharan i Galaxy trafiły do salonów w 1996 roku.

Jak statek kosmiczny

Renault Espace 2.0 dCiRenault Espace to samochód niezwykle oryginalny. Stylistyką rozkłada na łopatki wszystkich konkurentów. Ale nie brakuje mu wad,
Renault Espace 2.0 dCi

Renault Espace to samochód niezwykle oryginalny. Stylistyką rozkłada na łopatki wszystkich konkurentów. Ale nie brakuje mu wad, które potrafią pociągnąć właściciela za kieszeń.

fot. Bartosz Gubernat

Najciekawsza i najpopularniejsza w tej chwili wersja Renault Espace to jego czwarta generacja, produkowana od 2002 aż do 2014 roku. Ze względu na atrakcyjna cenę na rynku wtórnym najpopularniejsze są auta z początku produkcji oraz pierwsze egzemplarze wersji poliftingowej, delikatnie zmodernizowanej w 2006 roku. Na tle pozostałych minivanów dostępnych na rynku Renault Espace wyróżnia się przede wszystkim wręcz kosmicznym designem. Przełączniki, pokrętła i schowki umieszczone są dokładnie tam, gdzie nikt by się ich nie spodziewał.

Kokpit rodem z ponaddźwiękowego samolotu Concorde to wielką połać plastiku zwieńczoną jedynie centralnie umieszczonym, dużym wyświetlaczem. Podobnie jak w Citroenach znajdziemy tu wszystkie potrzebne informacje o samochodzie, od temperatury silnika, przez stan paliwa po prędkość. Poniżej kratki nawiewu i... no właśnie, co z klimatyzacją? Jest, ale sterujemy nią przy pomocy panelu umieszczonego na drzwiach kierowcy. Zamiast niego w centralnej części kokpitu Francuzi umieścili kilka pojemnych i praktycznych schowków. Włącznik świateł awaryjnych został wyekspediowany w okolice podsufitki a tradycyjną stacyjkę zastąpił slot karty startowej, umieszczony w rejonie lewarka zmiany biegów. Espace po francusku oznacza „przestrzeń". Zgodnie z nazwą wnętrze auta jest bardzo pojemne i komfortowe, a wrażenie bezkresnej otchłani kosmicznej potęgują gładkie, obłe plastiki wolne od pokręteł i przełączników.

Karta, wtryskiwacze i plastiki

Renault Espace 2.0 dCiRenault Espace to samochód niezwykle oryginalny. Stylistyką rozkłada na łopatki wszystkich konkurentów. Ale nie brakuje mu wad,
Renault Espace 2.0 dCi

Renault Espace to samochód niezwykle oryginalny. Stylistyką rozkłada na łopatki wszystkich konkurentów. Ale nie brakuje mu wad, które potrafią pociągnąć właściciela za kieszeń.

fot. Bartosz Gubernat

Jakość wykonania samochodu jest przyzwoita. Co ciekawe w 90 procentach zbudowano go z materiałów dających powtórnie się przetworzyć. Na forach internetowych nie brakuje jednak narzekań na delikatne elementy. Właściciele donoszą, że nawet w samochodach z małymi przebiegami trzeszczą nie najlepiej spasowane i poskładane plastiki.

Stosunkowo często wysiada elektronika, którą Renault Espace jest naszpikowany od podłogi aż po sufit. Dzięki temu można np. otworzyć drzwi nie używając pilota (w samochodach z systemem HandsFree). Najsłabszym ogniwem jest karta kodowa - uruchamiająca silnik i otwierająca drzwi. Pierwszymi objawami usterek są sporadyczne kłopoty z odblokowaniem zamka lub odpaleniem silnika. Z czasem przybierają na sile i całkowicie uniemożliwiają uruchomienie pojazdu. Powodem są delikatne elementy karty, które w trakcie użytkowania odczepiają się od głównej płytki. Bardzo często pękają na niej także ścieżki. Koszt zakupu nowej karty w ASO to nawet 1000 zł. Na szczęście coraz więcej serwisów elektronicznych potrafi je naprawić, a koszt takiej usługi to zazwyczaj nie więcej niż 100-150 zł.

[b][page_break][/b]

Gama silników Renault Espace to przede wszystkim turbodiesle dCi. Silniki o pojemności 1,9, 2,0, 2,2 i 3,0 występują w jedenastu wersjach mocy, od 117 do 180 KM. Ze względu na kiepskie osiągi użytkownicy odradzają jednostkę 1.9 dCi (117 KM). Najbardziej popularne wersje to 2.0 dCi w wersjach 130, 150 i 173 KM oraz 2.2 dCi o mocy 139 lub 150 KM. W przypadku motorów 1.9 dCi, 2.0 dCi oraz 2.2 dCi warto pytać o częstotliwość wymiany oleju. Przeciąganie ich do zalecanych przez Renault 30 tys. km skraca żywotność motorów. Uwaga na silnik 3.0 dCi! To konstrukcja Isuzu z wadą fabryczną. Jeżeli się ujawni, osiadają tuleje cylindrowe, a płyn chłodzący zaczyna mieszać się z olejem. Naprawa jest droga - może pochłonąć 5000 zł i więcej.

Renault Espace 2.0 dCiRenault Espace to samochód niezwykle oryginalny. Stylistyką rozkłada na łopatki wszystkich konkurentów. Ale nie brakuje mu wad,
Renault Espace 2.0 dCi

Renault Espace to samochód niezwykle oryginalny. Stylistyką rozkłada na łopatki wszystkich konkurentów. Ale nie brakuje mu wad, które potrafią pociągnąć właściciela za kieszeń.

fot. Bartosz Gubernat

– Silniki dCi są niezłe, choć mają swoje wady. Zdarzają się problemy ze sterownikami, stosunkowo często wymagają naprawy lub wymiany wtryskiwaczy paliwa. Koszt regeneracji wtryskiwaczy to ok. 450-550 zł za sztukę. Wymiana na nowy jest dwukrotnie droższa – mówi Jarosław Chłodnicki, właściciel ABS Service w Rzeszowie.

Kierowcy narzekają także na słabe turbosprężarki odmawiające posłuszeństwa już po 100-120 tys. km. Bezpieczniejszym wyjściem jest Espace z silnikiem benzynowym. Do wyboru są przede wszystkim dwie wolnossące jednostki 2.0 16V o mocy 135 lub 140 KM. Na amatorów mocniejszych wrażeń czeka silnik 2.0 Turbo o mocy 170 KM i 3.5 V6 24V (241 KM). Silniki 2.0 i 3.5 V6 są jednak paliwożerne. Dwulitrowy spala w mieście nawet 15 litrów na setkę, jednostka V6 potrzebuje aż 18-19 litrów na 100 km. - Najczęstsze usterki dotyczą cewek zapłonowych. Na szczęście na rynku jest sporo zamienników, które można kupić już za ok. 80-100 zł za sztukę – dodaje Chłodnicki.

Zawieszenie Renault Espace jest bardzo komfortowe, ale nie najlepiej znosi trudy jazdy po dziurawych, polskich drogach. Najczęściej wysiadają gumowe tuleje, sworznie, łączniki stabilizatora. Ale i tu ceny części są umiarkowanie niskie. W samochodach bezwypadkowych nie należy obawiać się korozji.

Alternatywa dla Volkswagena Sharana

Renault Espace 2.0 dCiRenault Espace to samochód niezwykle oryginalny. Stylistyką rozkłada na łopatki wszystkich konkurentów. Ale nie brakuje mu wad,
Renault Espace 2.0 dCi

Renault Espace to samochód niezwykle oryginalny. Stylistyką rozkłada na łopatki wszystkich konkurentów. Ale nie brakuje mu wad, które potrafią pociągnąć właściciela za kieszeń.

fot. Bartosz Gubernat

Ceny używanych egzemplarzy są bardzo atrakcyjne. Renault Espace z 2002 roku można kupić już za 8-10 tys. zł. Należy jednak uważać, bo najtańsze auta mają zazwyczaj spore przebiegi. Często wymagają regeneracji układu wtryskowego i turbosprężarki, co może podnieść cenę o kilka tysięcy złotych. Na bezpieczny, zadbany egzemplarz z krajowego salonu trzeba przygotować co najmniej 15 tys. zł. Z zakupem nie warto się spieszyć. Wiele samochodów, szczególnie sprzedanych przez zagraniczne salony to znakomicie wyposażone wersje, posiadające nierzadko nawet monitory odtwarzacza DVD w zagłówkach.

Najmocniejszym rywalem Renault Espace jest Volkswagen Sharan, ewentualnie jego bliźniacze konstrukcje, czyli Seat Alhambra i Ford Galaxy. Francuza biją znakomitym silnikiem 1.9 TDI. Ale przegrywają stylistyką i ergonomią. Sharan jest droższy od Espace czy Galaxy. W przypadku ostatniego z wymienionych można spodziewać się korozji nadwozia.

Renault Espace to ciekawy wybór, ale pod warunkiem, że znajdziemy samochód z pewną historią serwisową. Polecamy przede wszystkim wersje benzynowe, które są mniej kłopotliwe od ropniaków, a zapewniają całkiem przyzwoite osiągi. Należy jednak pamiętać, że spore gabaryty nie ułatwiają jazdy samochodem w mieście. Dlatego polecamy go kierowcom jeżdżącym w dalekie trasy albo większym rodzinom. Dla nich takie auto będzie idealne.

Renault Espace 2.0 dCi
Pojemność silnika: 1995 ccm
Moc: 127 kW (173 KM)
Maks. moment obr.: 360 Nm
Skrzynia biegów: manualna, 6-biegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 sek.
Prędkość maksymalna: 204 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 9,5 / 6,0 / 8,0 l / 100 km
Nadwozie, liczba miejsc: minivan, 7
Wymiary (dł./szer./wys.): 4661 /1860 / 1728 mm
Rozstaw osi: 2803 mm
Masa własna: 1830 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 83 l
Pojemność bagażnika: 291 / 2860 l

Rynkowi konkurenci:
- Ford Galaxy
- Volkswagen Sharan
- Peugeot 807
- SEAT Alhambra
- Citroen C8

Średnie ceny części zamiennych: ASO (markowy zamiennik)
Kompletne sprzęgło z kołem dwumasowym: 6500 zł (3000 zł)
Kompletny rozrząd: 1155 zł (750 zł)
Tarcze hamulcowe przód (szt.): 455 zł (200 zł)
Klocki hamulcowe przód (kpl.): 387 zł (150 zł)
Amortyzator przedni (szt.): 391 zł (300 zł)
Końcówka drążka kierowniczego: 223 zł (110 zł)
Łącznik stabilizatora: 229 zł (70 zł)
Tłumik końcowy: 2091 zł (450 zł)
Czujnik ABS: 293 zł (130 zł)
Filtr oleju: 59 zł (55 zł)
Filtr pyłkowy: 144 zł (70 zł)
Filtr powietrza: 93 zł (50 zł)
Filtr paliwa: 73 zł (35 zł)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty