Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używane Renault Laguna. Auto warte polecenia czy niebezpieczna inwestycja?

Motofakty.pl
Używane Renault Laguna IIIRenault Laguna III generacji to auto, które nie rzuca się przesadnie w oczy, ale ma dobrą opinię na rynku wtórnym. Do tego dostępne jest w wielu odmianach i oferuje wysoki poziom wyposażenia. fot. Marek Perczak
Używane Renault Laguna IIIRenault Laguna III generacji to auto, które nie rzuca się przesadnie w oczy, ale ma dobrą opinię na rynku wtórnym. Do tego dostępne jest w wielu odmianach i oferuje wysoki poziom wyposażenia. fot. Marek Perczak
Renault Laguna III generacji to auto, które nie rzuca się przesadnie w oczy, ale ma dobrą opinię na rynku wtórnym. Do tego dostępne jest w wielu odmianach i oferuje wysoki poziom wyposażenia.

Trzecia generacja Laguny zaprezentowana została na salonie samochodowym we Frankfurcie we wrześniu 2007 roku. W polskich salonach auto pojawiło się już miesiąc później i oferowane było początkowo wyłącznie z 5-drzwiowym nadwoziem liftback oraz w wersji Grandtour, czyli kombi.

 

Na marcu 2008 roku, na genewskim salonie zadebiutowała usportowiona odmiana GT. Pojazd oferowany był zarówno w wersji liftback i kombi, a z zewnątrz wyróżniał się m.in. reflektorami oraz tylnymi światłami z przyciemnianymi kloszami, czy lakierowanymi na czarno obudowami lusterek zewnętrznych. Do tego wyjątkowość tej wersji podkreślają oznaczenia GT na środkowym słupku, czy takież wytłoczenia na oparciach przednich foteli. Laguna GT była wyposażona standardowo w układ Active Drive, czyli system czterech skrętnych kół (później w opcji), a do tego miała większe tarcze hamulcowe i nieco twardsze nastawy zawieszenia.

Używane Renault Laguna IIIRenault Laguna III generacji to auto, które nie rzuca się przesadnie w oczy, ale ma dobrą opinię na rynku wtórnym. Do tego
Używane Renault Laguna III

Renault Laguna III generacji to auto, które nie rzuca się przesadnie w oczy, ale ma dobrą opinię na rynku wtórnym. Do tego dostępne jest w wielu odmianach i oferuje wysoki poziom wyposażenia.

fot. Marek Perczak

Kolejna, trzecia już odmiana Laguny III, czyli wersja Coupe, pokazana została pierwszy raz światu w maju 2008 roku podczas 61. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes. Elegancka i zarazem nieco sportowa linia nadwozia o klinowym kształcie po dziś dzień prezentuje się bardzo dobrze. Do tego auto otrzymało znany z wersji GT elektronicznie sterowany układ z czterema skrętnymi kołami. System ten potrafi przy mniejszych prędkościach skręcić tylne koła w przeciwnym kierunku, niż przednie (maksymalnie o 3,5 stopnia), co ułatwia manewrowanie na mniejszych powierzchniach. Natomiast powyżej 60 km/h tylne koła skręcają już w tym samym kierunku, znacznie poprawiając prowadzenie pojazdu na szybciej pokonywanych łukach.

W drugiej połowie 2009 roku auto przeszło lekką kurację odmładzającą, która polegała m.in. na zmianach we wnętrzu i poziomach wyposażenia. Samochód otrzymał także nowoczesne systemy nawigacyjne i multimedialne. Poza tym układ czterech skrętnych kół - zwany od teraz 4Control – był dostępny także dla aut z silnikami dCi 178 KM i 2.0T/204 KM.

Ostatnie zmiany francuski producent wprowadził w pierwszej połowie 2013 roku. Wtedy też pojawiły się światła do jazdy dziennej LED, a we wnętrzu znaleźć możn 7-calowy dotykowy wyświetlacz z systemem multimedialnym. Pojawiła się też dwusprzęgłowa przekładnia EDC dla silników 1.5 dCi 110 oraz 2.0 dCi 173 KM.

[page_break]Renault Laguna III oferowana była z wieloma jednostkami napędowymi, zarówno tymi benzynowymi, jak i wysokoprężnymi. Bazową wersją silnika z zapłonem iskrowym był wolnossący 110-konny motor o pojemności 1598 ccm. Chociaż nie sprawia większych problemów eksploatacyjnych to jest trochę za słaby, zwłaszcza kiedy autem podróżuje komplet pasażerów. Natomiast już dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 140 KM (kod M4R) to znana z modeli Nissana jednostka z bezobsługowym łańcuchem rozrządu, która zapewni odpowiednie przyspieszenia, lecz źle znosi jazdę na LPG. Gamę benzynowych jednostek uzupełniała turbodoładowana 2-litrowa konstrukcja Renault (F4Rt) o mocy 170 KM połączona z automatyczną przekładnią, a później także jej 205-konna odmiana. Obie dobrze współpracują z instalacją LPG.

Używane Renault Laguna IIIRenault Laguna III generacji to auto, które nie rzuca się przesadnie w oczy, ale ma dobrą opinię na rynku wtórnym. Do tego
Używane Renault Laguna III

Renault Laguna III generacji to auto, które nie rzuca się przesadnie w oczy, ale ma dobrą opinię na rynku wtórnym. Do tego dostępne jest w wielu odmianach i oferuje wysoki poziom wyposażenia.

fot. Marek Perczak

Bazowym turbodieslem, który trafił pod maskę Laguny III generacji był 110-konny silnik 1.5 dCi, który nie jest jednak polecany ze względu na przeciętne osiągi oraz kłopoty z trwałością panewek, co oznacza spore wydatki. Co prawda kusi niskim spalaniem (według danych producenta 4,9-5,1 litra oleju napędowego na 100 kilometrów), ale o wiele rozsądniejszym wyborem będzie któraś z trzech odmian silnika 2.0 dCi o mocach 130, 150 oraz 173 KM. Każda z nich zapewnia już dobre osiągi, przy umiarkowanym zużyciu paliwa, a poza tym napęd rozrządu realizowany jest za pomocą łańcucha, a nie paska, jak w 1.5 dCi.

W wersji GT pod maską instalowano wyłącznie jeden z dwóch silników: wysokoprężny 2.0 dCi/178 KM oraz benzynowy 2.0 Turbo/204 KM. Te same jednostki mogły pojawić się też w Lagunie Coupe, jednak tylko w tej 3-drzwiowej wersji spotkać można dwie widlaste 6-cylindrowe konstrukcje. Pierwsza to opracowana wspólnie z Nissanem jednostka wysokoprężna V6 dCi o pojemności 2993 ccm, mocy 235 KM oraz potężnym momencie obrotowym równym 450 Nm. Druga z nich to 3.5-litrowa konstrukcja japońskiego partnera generująca 238 KM i 330 Nm. Oba te silniki współpracowały wyłącznie z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów oznaczoną kodem AJ0.

Używane Renault Laguna IIIRenault Laguna III generacji to auto, które nie rzuca się przesadnie w oczy, ale ma dobrą opinię na rynku wtórnym. Do tego
Używane Renault Laguna III

Renault Laguna III generacji to auto, które nie rzuca się przesadnie w oczy, ale ma dobrą opinię na rynku wtórnym. Do tego dostępne jest w wielu odmianach i oferuje wysoki poziom wyposażenia.

fot. Marek Perczak

Co do dwóch widlastych „szóstek”, to drogie w serwisie konstrukcje, a motor 3.5 V6 nie za dobrze znosi jazdę na autogazie. Z czasem Renault Laguna Coupe otrzymała również do napędu mniejsze silniki benzynowe i turbodiesle (2.0 Turbo/170 KM oraz turbodiesle 2.0 dCi 150 i 175 KM). Po faceliftingu w 2009 roku 2-litrowe jednostki wysokoprężne dCi - 130, 150 oraz występująca wyłącznie z automatem 180) otrzymały nowe programy sterujące silnikiem, a także wydłużono zestopniowanie skrzyni biegów (na 4, 5 i 6 biegu).

Kolejna modernizacja pod koniec 2010 roku przyniosła zmniejszenie zużycia paliwa w całej gamie jednostek napędowych średnio o 0,5 l/100 kilometrów. Rok później zmodyfikowano ponownie silniki wysokoprężne dCi 110, dCi 130 oraz dCi 150, dzięki czemu emitowały jeszcze mniej dwutlenku węgla i spalały przy tym mniej paliwa.

Renault Laguna III to stosunkowo młoda konstrukcja. Ceny tych aut na rynku wtórnym nie należą do zbyt wysokich, zwłaszcza biorąc pod uwagę zazwyczaj bardzo bogate wyposażenie. Warto poszukać 205-konnej odmiany benzynowej, która dobrze znosi eksploatację na autogazie, ale zdecydowana większość pojazdów w ogłoszeniach to samochody z 2-litrowymi silnikami Diesla.

Ważniejsze daty:
Wrzesień 2007 – oficjalna premiera Laguny III generacji we Frankfurcie
Marzec 2008 – debiut usportowionej Laguny GT na salonie genewskim
Maj 2008 – odmiana Coupe pokazana po raz pierwszy na festiwalu filmowym w Cannes
2009 – lekka modernizacja (m.in. wygląd tapicerki, układ 4Control dostępny dla większej liczby silników),
październik 2010 – kolejna kuracja odświeżająca (zmiany w pasie przednim, nowa kolorystyka i zmiany w wystroju wnętrza, oszczędniejsze silniki),
2013 – ostatni facelifting (m.in. światła dzienne LED, poprawiony system multimedialny R-Link, skrzynia EDC),
wrzesień 2015 –prezentacja Renault Talisman na targach we Frankfurcie; zastąpi on model Laguna.

Zalety:
- wygodne wnętrze,
- komfort jazdy,
- bogate wyposażenie,
- szeroka paleta jednostek napędowych,

Wady:
- problemy z elektroniką ciągle się zdarzają,
- przeciętna pojemność bagażnika w wersji liftback,
- na rynku wtórnym dostępne w zasadzie tylko 2-litrowe silniki Diesla,

Dane techniczne wybranych jednostek napędowych Renault Laguny III:

Nadwozie/silnik/skrzynia/rok

Moc/obr./min.

Moment obrotowy/obr./min.

Przyspieszenie 0-100 km/h

Prędkość maksymalna

Średnie zużycie paliwa

Liftback/1.6 16V/manualna/2007

110 KM/6000

150/4250

 

11,7 sek.

192 km/h

7,6 l

Grandtour/2.0 T/automatyczna/2007

170KM/5000

270/3250

9,4 sek.

215 km/h

8,9 l

Liftback/2.0 dCi/manualna/2011

130/4000

320/2000

10,6 sek.

206 km/h

5,2 l

Grandtour/2.0 dCi/manualna/2011

150 KM/3750

340/2000

9,7 sek.

210 km/h

5,2 l

Coupe/3.5 V6/automatyczna/2008

238 KM/6000

330/4400

7,4 sek.

244 km/h

10 l

*dane producenta

Orientacyjne ceny wybranych wersji Renault Laguny III:

Wersja/rocznik

2007

2008

2009

2010

2011

2012

1.6 16V 110 KM

24,5 tys. zł

26,5 tys. zł

28,5tys. zł

29,8 tys. zł

brak

brak

2.0T 170 KM

brak

27,9 tys. zł

31 tys. zł

39 tys. zł

brak

44,6 tys. zł

2.0 dCi 130 KM

brak

22,9 tys. zł

23,9 tys. zł

27,5 tys. zł

36,9ys. zł

40,9 tys. zł

2.0 dCi 150 KM

25,9 tys. zł

26,5 tys. zł

27,8 tys. zł

32,5 tys. zł

36,9 tys. zł

43,9 tys. zł

3.5 V6 238 KM

brak

brak

49 tys. zł

brak

brak

brak

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty