Pojawienie się modelu Megane w 1995 r. było ważnym wydarzeniem na rynku
motoryzacyjnym. Następca Renault 19 otworzył nowy rozdział w historii kompaktów, wyznaczając nowe, bardzo wysokie standardy w zakresie bezpieczeństwa, komfortu i wyposażenia. Francuski producent kontynuował tę ideę w Megane II, ale przy okazji zaszokował samochodowy świat niecodzienną stylizacją nadwozia. Tylna część pokazanej w 2002 r. wersji hatchback zyskała tak niecodzienny kształt, że potencjalni nabywcy od razu podzielili się na dwa obozy – zagorzałych zwolenników oryginalności i jej zaciekłych przeciwników. Widocznie jednak tych pierwszych było więcej, bo samochód sprzedawał się znakomicie. Dzięki temu rynek wtórny jest dzisiaj mocno nasycony egzemplarzami Megane II.
Tradycjonaliści, którzy nie akceptują wyglądu wersji hatchback mogą sięgnąć po sedana lub kombi, wersje o bardziej klasycznych kształtach. Kto wybierze właśnie te odmiany zyska największe bagażniki (kombi 520/1600 l, sedan 520 l). Hatchback nie daje takich możliwości w zakresie przewożenia bagażu (330/1190 l), a najgorzej pod tym względem wypada Coupe-Cabrio (190/490 l). Mały kufer można jednak bez trudu wybaczyć, bowiem nie jest to samochód o rodzinnym charakterze a funkcjonalność schodzi w jego przypadku na plan dalszy. Liczy się oryginalność otwartego nadwozia i jego bardziej ekskluzywny charakter, czyli coś dla prawdziwych koneserów.
Niezależnie od tego, jaką odmianę Megane II wybierzemy możemy liczyć na wysoki poziom wykończenia, znakomity komfort jazdy, szeroką gamę udanych i oszczędnych silników oraz ponadprzeciętny poziom bezpieczeństwa. Megane II to pierwszy kompakt, który w niezależnych testach zderzeniowych Euro NCAP otrzymał najwyższą notę pięciu gwiazdek. Ciemną stroną modelu jest wysoka awaryjność, która podwyższa koszty eksploatacji. Co prawda części zamienne nie mają wygórowanych cen a tanie zamienniki są łatwo dostępne, ale częste wizyty w warsztacie narażają właściciela na ponadplanowe wydatki.
Silniki
Megane II wystartował w 2002 r. z silnikami 1.4 16V (95 KM), 1.4 16V (82 KM), 1.6 16V (116 KM), 2.0 16V (136 KM), 1.5 dCi (82 i 101 KM) i 1.9 dCi (120 KM). Wiosną 2004 r. do gamy dołączyła sportowa wersja RS z silnikiem 2.0 16V Turbo o mocy 225 KM, a w 2005 r. wersja RS F1 z silnikiem 2.0 16V turbo o mocy 230 KM. Wiosną 2006 r., wraz z modernizacją modelu (Phase II) przygotowano nowy zestaw zmodernizowanych silników. Znalazły się w niej jednostki 1.4 16V (82, 98 i 100 KM), 1.6 16V (110 KM), 2.0 16V (135 KM), 2.0 16V Turbo (165 KM), 1.5 dCi (85 i 105 KM), 1.9 dCi (110, 115 i 130 KM) oraz 2.0 dCi (150 KM). Rok później do tego zestawu dołączył turbodiesel 2.0 dCi o mocy 173 KM. Nawet z silnikiem 1.4 16V o mocy niecałych 100 KM Megane II ma niezłą dynamikę i dobrze spisuje się w codziennej eksploatacji. Najlepszym wyborem wśród benzynowców wydaje się jednak 1.6 16V, który daje najbardziej korzystne połączenie dynamiki, zużycia paliwa i kosztów serwisowych. Wśród turbodiesli takim silnikiem jest 1.9 dCi, w odmianach mocy 110, 115 i 120 KM. Nieźle spisują się też stukonne wersje 1.5 dCi. W przypadku dwulitrowców, zarówno wolnossących jak i doładowanych, a także przy najmocniejszych turbodieslach trzeba liczyć się z wysokimi kosztami eksploatacji.
Eksploatacja
Megane II przeczy tradycji samochodów francuskich z komfortowymi, ale mało trwałymi zawieszeniami. Stosunkowo szybko zużywają się jedynie sworznie wahaczy, ale są one rozbieralne i można wymienić je tanio wymienić. Skrzypienie przedniego zawieszenia na nierównościach jest zazwyczaj sygnałem zużycia łożysk w kolumnach Mc Persona. Warto zwrócić na to uwagę podczas jazdy próbnej. Podczas oględzin i jazdy sprawdzającej koniecznie trzeba też zwrócić uwagę na niedomagania podzespołów elektrycznych i elektronicznych. Instalacja elektryczna i elektronika to najsłabszy punkt samochodu. Tutaj może zdarzyć się dosłownie wszystko.
Psują się zarówno rozruszniki jak i elektryczny system otwierania pokrywy bagażnika. Czasami zawodzą elektryczne sterowniki szyb w drzwiach, innym razem silnik wycieraczek. Na porządku dziennym są kaprysy elektroniki, w czym przodują monitoring ciśnienia w ogumieniu, komputer pokładowy i system inteligentnego kluczyka w formie specjalnej karty.
W silnikach benzynowych najbardziej kłopotliwe i kosztowne są awarie cewek zapłonowych. Dodatkowy problem stanowi ich mała odporność na wilgoć. W deszczowe dni mogą powodować przerwy w pracy silnika. Niezbyt trwałe są również mechanizmy odpowiedzialne za zmiany faz rozrządu. Grzechem głównym turbodiesli jest mała odporność na paliwo kiepskiej jakości. Tankowanie na stacjach benzynowych o wątpliwej reputacji może skończyć się poważnymi usterkami układu wtryskowego. Trzeba też liczyć się z niedomaganiami turbosprężarek i zaworów recyrkulacji spalin, a także z awariami dwumasowych kół zamachowych. Te ostatnie są szczególnie kosztowne. By uniknąć pęknięcia paska rozrządu, a w konsekwencji poważnej awarii silnika, wymianę paska trzeba przeprowadzać wcześniej, niż zaleca instrukcja (po 90 zamiast po 120 tys km)
Ważniejsze daty
1995 – premiera Megane I
2002 – premiera Megane II, wersje hatchback 3d i 5d, sedan 4d i kombi 5d
2003 – wersja Coupe-Cabrio
2004 – sportowa wersja RS
2005 – sportowa wersja RS F1
2006 – modernizacja (Phase II) – nowy pas przedni, zmienione reflektory, zmodyfikowane silniki, wersja GT
2008 – premiera Megane III
Zalety
- dobre własności jezdne
- dynamiczne i oszczędne silniki
- wysoka jakość wykończenia
- wysoki komfort jazdy
- duży bagażnik (kombi i sedan)
- bogate wyposażenie
- wysoki poziom bezpieczeństwa
Wady
- wysoka awaryjność
- przeciętny bagażnik (hatchback)
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj. skok (cm3) | Moc maks (KM/obr/min) | Maks moment obr (Nm/obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przysp. 0 - 100 km/h (s) | Zużycie paliwa wg. EU szosa/miasto (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.4 16V | 1390 | 82/6000 | 124/3750 | 171 | 13,5 | 6,7 |
1.4 16V | 1390 | 98/6000 | 127/3750 | 183 | 12,5 | 6,7 |
1.6 16V | 1598 | 116/6000 | 152/4200 | 192 | 10,9 | 6,8 |
2.0 16V | 1998 | 136/5500 | 191/3750 | 200 | 9,2 | 8,0 |
2.0 16V Turbo | 1998 | 165/5000 | 270/3250 | 220 | 8,7 | 7,9 |
2.0 16V Turbo | 1998 | 225/5500 | 300/3000 | 236 | 6,5 | 8,8 |
2.0 16V Turbo | 1998 | 230/5500 | 310/3000 | 236 | 6,5 | 8,8 |
Silniki wysokoprężne | ||||||
1.5 dCi | 1461 | 82/4000 | 185/2000 | 170 | 14,3 | 4,6 |
1.5 dCi | 1461 | 101/4000 | 200/1900 | 179 | 12,5 | 4,6 |
1.9 dCi | 1870 | 110/4000 | 260/2000 | 188 | 10,7 | 5,6 |
1.9 dCi | 1870 | 115/4000 | 300/2000 | 193 | 10,3 | 5,6 |
1.9 dCi | 1870 | 120/4000 | 270/2000 | 196 | 10,5 | 5,4 |
1.9 dCi | 1870 | 130/4000 | 300/2000 | 200 | 9,1 | 5,6 |
2.0 dCi | 1995 | 150/4000 | 340/2000 | 211 | 8,7 | 5,5 |
2.0 dCi | 1995 | 173/3750 | 360/2000 | 220 | 8,3 | 6,5 |
Orientacyjne ceny
Rocznik / wersja | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 |
1.4 16V | 17 000 | 16 500 | 16 000 | 15 500 | 13 500 |
1.6 16V | 23 500 | 22 000 | 19 500 | 16 000 | 15 500 |
2.0 16V | 33 500 | 31 000 | |||
1.5 dCi | 23 000 | 20 500 | 17 000 | 16 000 | 15 000 |
1.9 dCi | 24 500 | 22 500 | 18 000 | 17 000 | 16 500 |
Podsumowanie
Kupując Megane II wejdziemy w posiadanie samochodu, który należy do czołówki segmentu kompaktów pod względem komfortu jazdy, wyposażenia i bezpieczeństwa. Przytulne wnętrze, bardzo wygodne fotele i dobre wyciszenie przedziału pasażerskiego zarówno od podwozia jak i od silnika to znaki rozpoznawcze tego modelu, decydujące o wyjątkowej przyjemności jazdy. W Megane II można poczuć się jak w aucie o klasę wyższym, co stanowi jego ogromną zaletę. Można tylko żałować, że tak udany samochód nader często trapią usterki techniczne różnego kalibru. Receptą na obniżenie ryzyka ich wystąpienia są dokładne oględziny kupowanego egzemplarza a potem regularna obsługa w fachowym warsztacie.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?