Używane samochody 4x4 do 30 tys. złotych

Wojciech Frelichowski
Zadaniem na obie osie (nazywany także napędem na cztery koła lub po prostu 4x4) jest polepszenie trakcji i tzw. dzielności terenowej, czyli zdolności pokonywania przeszkód. Taki typ napędu kojarzony jest, i słusznie, z samochodami terenowymi. Fot. Toyota
Zadaniem na obie osie (nazywany także napędem na cztery koła lub po prostu 4x4) jest polepszenie trakcji i tzw. dzielności terenowej, czyli zdolności pokonywania przeszkód. Taki typ napędu kojarzony jest, i słusznie, z samochodami terenowymi. Fot. Toyota
Samochody z napędem 4x4 mają swoich zaprzysięgłych zwolenników. Takie auta mają lepszą trakcję, co z kolei ma wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Sprawdziliśmy, jaka jest oferta używanych samochodów 4x4 do 30 tys. zł.
Zadaniem na obie osie (nazywany także napędem na cztery koła lub po prostu 4x4) jest polepszenie trakcji i tzw. dzielności terenowej, czyli zdolności
Zadaniem na obie osie (nazywany także napędem na cztery koła lub po prostu 4x4) jest polepszenie trakcji i tzw. dzielności terenowej, czyli zdolności pokonywania przeszkód. Taki typ napędu kojarzony jest, i słusznie, z samochodami terenowymi.

Fot. Toyota

Zadaniem na obie osie (nazywany także napędem na cztery koła lub po prostu 4x4) jest polepszenie trakcji i tzw. dzielności terenowej, czyli zdolności pokonywania przeszkód. Taki typ napędu kojarzony jest, i słusznie, z samochodami terenowymi. Podobną funkcje napęd 4x4 odgrywa w zwykłym aucie lub SUV-ie. Ale w tym przypadku nie chodzi o lepszą dzielność terenową, a o zmniejszenie ryzyka poślizgu na śliskiej czy też luźnej nawierzchni.

Do naszego raportu pod uwagę wzięliśmy nie tylko auta terenowe i SUV-y z napędem na cztery koła. Przedmiotem naszych zainteresowań są także zwykłe samochody osobowe z napędem 4x4. W przypadku takich aut napęd na obie osie ma w zasadzie tylko jedno zadanie – ograniczyć możliwość poślizgu.

Ale napęd na cztery koła ma również swoje wady. Główną bolączką samochodów 4x4 jest serwisowanie. Układ przeniesienia napędu w takich autach jest bardziej skomplikowany niż w samochodach z napędem na jedną oś. Szczególnie dotyczy to samochodów terenowych, które mają dodatkowe skrzynie rozdzielcze (często o skomplikowanej budowie). To sprawia, że serwis takich pojazdów nie jest dostępny w pierwszym, lepszym warsztacie. Minusem auta 4x4 są też wyższe koszty serwisowania układów napędowych.

Minusem samochodów z napędem na obie osie jest większe zużycie paliwa. O ile w samochodach osobowych z napędem na obie osie spalanie jest porównywalne do takich samych modeli z napędem na jedna oś, o tyle w przypadków SUV-ów i terenówek zużycie paliwa może być spore. Wpływ na to ma zarówno sam napęd, a w przypadku terenówek i SUV-ów również gabaryty takich pojazdów, mało aerodynamiczne nadwozie oraz szerokie ogumienie.

W przypadku używanych samochodów 4x4 niedogodnością dla potencjalnych nabywców jest ocena stanu technicznego. Sprawdzenie takiego układu napędowego nie jest takie proste. Np. w przypadku samochodów osobowych 4x4 napęd na drugą oś jest zazwyczaj dołączany. Jeśli układ przeniesienia napędu nie jest mocno wyeksploatowany (co skutkuje np. hałasem z przekładni), to drobniejsze usterki można jedynie stwierdzić u mechanika.

Podobnie jest z autami terenowymi. Tak naprawdę, w jakim stanie technicznym jest samochód terenowy okazuje się dopiero w trakcie eksploatacji. Ale jest kilka elementów, które pozwalają na wstępną weryfikację. Np. należy sprawdzić, czy nie ma wycieków z silnika i z układu napędowego, czyli ze skrzyni biegów, przedniego i tylnego mostu oraz skrzynki redukcyjnej. Najlepiej zrobić to na podnośniku lub na kanale. Wtedy możemy zobaczyć nawet ślady zawilgocenia spowodowanego wyciekami. Przy okazji sprawdzimy stan podwozia i zawieszenia, a także czy są luzy na krzyżakach wału napędowego.

Przeglądając ofertę rynkową używanych samochodów 4x4 skupiliśmy się na wybranych, naszym zdaniem ciekawych modelach, których górna granica ceny nie przekracza 30 tys. zł.

Samochody za 15-20 tys. zł

Volkswagen Passat Variant B5 4Motion (2003-2005)

Volkswagen Passat Variant B5 4MotionVolkswagen Passat B5, to piąta generacja tego modelu. Auto było produkowane w latach 1996-2005. W 1996 roku dołączyła
Volkswagen Passat Variant B5 4Motion

Volkswagen Passat B5, to piąta generacja tego modelu. Auto było produkowane w latach 1996-2005. W 1996 roku dołączyła wersja 4x4 nosząca nazwę 4Motion. Napęd 4x4 łączono z silnikami: benzynowymi 2.8 V6 193 KM, W8 4.0 275 KM i turbodieslami - 1.9 TDI 130 KM, 2.5 V6 160 i 180 KM.

Fot. Volkswagen

Volkswagen Passat B5, to piąta generacja tego modelu. Auto było produkowane w latach 1996-2005. W 1996 roku dołączyła wersja 4x4 nosząca nazwę 4Motion. Napęd 4x4 łączono z silnikami: benzynowymi 2.8 V6 193 KM, W8 4.0 275 KM i turbodieslami - 1.9 TDI 130 KM, 2.5 V6 160 i 180 KM.

Passat B5 z napędem 4Motion występuje z nadwoziami sedan i kombi. Jego zaletą, poza napędem 4x4, jest także bogate wyposażenie. Egzemplarze dostępne na rynku aut używanych mają klimatyzację, przynajmniej dwie poduszki powietrzne i układ ESP. Sporo aut jest również wyposażonych w podgrzewane fotele i skórzaną tapicerkę.

W cenie od 15 do 20 tys. zł można znaleźć egzemplarze z lat 2003-2005.

Jeep Grand Cherokee (2000-2002)

Jeep Grand CherokeeTerenówka z domieszką limuzyny produkowana od 1993 r. Druga generacja pojawiła się w 1999 r. Amerykanie postarali się o niezłe wykończenie
Jeep Grand Cherokee

Terenówka z domieszką limuzyny produkowana od 1993 r. Druga generacja pojawiła się w 1999 r. Amerykanie postarali się o niezłe wykończenie wnętrza i wyposażenie. Nie zapomnieli też o tym, z czego słynie marka Jeep, czyli z bardzo dobrych walorów terenowych


Fot. Jeep

Terenówka z domieszką limuzyny produkowana od 1993 r. Druga generacja pojawiła się w 1999 r. Amerykanie postarali się o niezłe wykończenie wnętrza i wyposażenie. Nie zapomnieli też o tym, z czego słynie marka Jeep, czyli z bardzo dobrych walorów terenowych.

Grand Cherokee ma pod podwoziem wydajny układ napędowy, który w nawet w najmniej zaawansowanej wersji ma reduktor. Dzięki temu auto potrafi wygrzebać się z nawet ze sporych opresji.

Jednak na szosie wyczuwalne są boczne kołysania nadwozia, co jest związane z terenowym zawieszeniem.

Silniki: turbodiesle - 2.7 CDRi (163KM), 3.1 TD (140KM); benzyniaki - 4.0 (190KM), 4.7 V8 (220KM, 235KM lub 258KM). Wszystkie są paliwożerne. Optymalnym wyborem są silniki benzynowe i instalacja gazowa. Turbodiesle montowane w Jeepach są bowiem awaryjne.

Za 15-20 tys zł można kupić Jeepa Grand Cherokee z lat 2000-2002.

Toyota RAV4 (2001-2003)

Toyota RAV4To jeden z handlowych hitów japońskiej marki. Auto produkowane jest od ponad 20 lat i było jednym z pierwszych w segmencie SUV. RAV4 drugiej
Toyota RAV4

To jeden z handlowych hitów japońskiej marki. Auto produkowane jest od ponad 20 lat i było jednym z pierwszych w segmencie SUV. RAV4 drugiej generacji weszła do produkcji w 2000 roku. Podobnie jak poprzednia wersja, także była produkowana na platformie Corolli.

Fot. Toyota

To jeden z handlowych hitów japońskiej marki. Auto produkowane jest od ponad 20 lat i było jednym z pierwszych w segmencie SUV. RAV4 drugiej generacji weszła do produkcji w 2000 roku. Podobnie jak poprzednia wersja, także była produkowana na platformie Corolli.

Na gamę silników składały się jednostki benzynowe 1.8 (125 KM) i 2.0 (150 KM) oraz 2-litrowy turbodiesel (115 KM). W przypadku diesla niektórzy użytkownicy narzekają na nieco za niską moc. Pod względem wyposażenia na rynku wtórnym jest różnie. Egzemplarze RAV4 drugiej generacji z początku produkcji są dość skąpo wyposażone. Sytuacja zmienia się nieco od roczników 2003, czyli od egzemplarzy do faceliftingu.

W interesującym nas przedziale cenowym są RAV4 z lat 2001-2003.

Samochody za 20-25 tys. zł

BMW E46 (2002-2004)

BMW E46 xDriveBMW E46 to czwarta generacja modeli serii 3 produkowana przez koncern BMW w latach 1998-2007. Niemal 10 lat produkcji tego samochodu oraz
BMW E46 xDrive

BMW E46 to czwarta generacja modeli serii 3 produkowana przez koncern BMW w latach 1998-2007. Niemal 10 lat produkcji tego samochodu oraz bardzo duża liczba wersji nadwoziowych i silnikowych sprawiła, że jest to jeden z najpopularniejszych modeli marki BMW na rynku wtórnym.

Fot. BMW

BMW E46 to czwarta generacja modeli serii 3 produkowana przez koncern BMW w latach 1998-2007. Niemal 10 lat produkcji tego samochodu oraz bardzo duża liczba wersji nadwoziowych i silnikowych sprawiła, że jest to jeden z najpopularniejszych modeli marki BMW na rynku wtórnym.

Produkcja modeli E46 wystartowała od wersji nadwoziowej sedan. Dopiero po roku dołączyło do niej sedan. Od początku paleta silnikowa była szeroka. Te, które były montowane w wersji 4x4, nosiły oznaczenia xd oraz xi.

E46 otrzymało mechaniczny napęd na cztery koła z elektronicznym systemem kontroli trakcji, który selektywnie hamując wybrane, ślizgające się koła koła, symulował działanie blokad mechanizmów różnicowych. Zaletą tej wersji jest bogate wyposażenie i bardzo dobre walory trakcyjne. Bagażnik nie powala pojemnością - ma 440 litrów w sedanie i 435 l w kombi. Wadą modeli E46 jest spora liczba wyeksploatowanych modeli.

W cenie od 20 do 25 tys. zł są egzemplarze z lat 2002 - 2004.

Jeep Cherokee (2004-2005)

Jeep CherokeePod maskę trafiały dwa benzyniaki. Częściej spotykany jest V6 3.7 l, poza tym jest czterocylindrowy 2.4 l. Ponieważ obie te jednostki cechuje
Jeep Cherokee

Pod maskę trafiały dwa benzyniaki. Częściej spotykany jest V6 3.7 l, poza tym jest czterocylindrowy 2.4 l. Ponieważ obie te jednostki cechuje duże spalanie, lepiej poszukać wersji z turbodieslem - 2.5 lub 2.8.

Fot. Jeep

Produkcję auta o tej nazwie rozpoczęto już w połowie lat 70 XX wieku. Nas interesuje jednak druga generacja produkowana w latach 2002-2007. Walorem tego modelu jest dobre zachowanie w terenie, co jest zasługą podobnego układu napędowego, jak w Jeepie Grand Cherokee. Jednak w odróżnieniu od swojego większego brata, Cherokee jest znacznie zwinniejszy. Na szosie czuć jednak, że pojazd ma terenowe zawieszenie, przez co na kiepskich drogach nadwoziem buja.

Pod maskę trafiały dwa benzyniaki. Częściej spotykany jest V6 3.7 l, poza tym jest czterocylindrowy 2.4 l. Ponieważ obie te jednostki cechuje duże spalanie, lepiej poszukać wersji z turbodieslem - 2.5 lub 2.8.

Na rynku wtórnym jest też sporo modeli w wersji amerykańskiej, która nosi nazwę Liberty. W przedziale cenowym 20-25 tys. zł są auta z lat 2004-2005.

Kia Sportage II 2.0 CRDi (2005-2006)

Kia Sportage Model Sportage II zadebiutował w 2004 roku. Choć był to już SUV (pierwsza generacja raczej plasowała się wśród terenówek), to stylistyką
Kia Sportage

Model Sportage II zadebiutował w 2004 roku. Choć był to już SUV (pierwsza generacja raczej plasowała się wśród terenówek), to stylistyką w dalszym ciągu nawiązywał do auta terenowego. Do wyboru były trzy silniki benzynowe: 2.0 114 KM, 2.0 142 KM, a w wersji amerykańskiej także 2.7 V6 175 KM.

Fot. Kia

Model Sportage II zadebiutował w 2004 roku. Choć był to już SUV (pierwsza generacja raczej plasowała się wśród terenówek), to stylistyką w dalszym ciągu nawiązywał do auta terenowego. Do wyboru były trzy silniki benzynowe: 2.0 114 KM, 2.0 142 KM, a w wersji amerykańskiej także 2.7 V6 175 KM.

Na rynku europejskim większym wzięciem cieszyły się turbodiesle: 2.0 CRDi 113 KM i 2.0 CRDi 140 KM, którego w 2009 r. wzmocniono do 150 KM. Co ciekawe, dobrą opinią cieszy się najsłabszy turbodiesel. Silnik ten ma wystarczającą dynamikę i w odróżnieniu od mocniejszych krewniaków nie jest wyposażony w filtr cząstek stałych DPF, który podnosi koszty eksploatacji samochodu.

Napęd 4x4 załącza się automatycznie. W razie konieczności kierowca może zblokować sprzęgło międzyosiowe. Plusem jest dobre wyposażenie.

Za kwotę od 20 do 25 tys. zł można znaleźć auta z lat 2005-2006.

Samochody za 25-30 tys. zł

Chevrolet Captiva (2007-2008)

Chevrolet CaptivaBył to pierwszy SUV Chevroleta na rynku europejskim, a także pierwsze w Europie autem tej marki z silnikiem wysokoprężnym. Captiva zadebiutowała
Chevrolet Captiva

Był to pierwszy SUV Chevroleta na rynku europejskim, a także pierwsze w Europie autem tej marki z silnikiem wysokoprężnym. Captiva zadebiutowała w marcu 2006 roku. Ponieważ Chevrolet należy do koncernu General Motors, zatem dzieli rozwiązania konstrukcyjne z innymi markami tej firmy. Siostrzanym modelem Captivy jest Opel Antara.

Fot. Chevrolet

Był to pierwszy SUV Chevroleta na rynku europejskim, a także pierwsze w Europie autem tej marki z silnikiem wysokoprężnym. Captiva zadebiutowała w marcu 2006 roku. Ponieważ Chevrolet należy do koncernu General Motors, zatem dzieli rozwiązania konstrukcyjne z innymi markami tej firmy. Siostrzanym modelem Captivy jest Opel Antara.

Do napędu Captivy może służyć silnik benzynowy o pojemności 2,4 l i mocy 167 KM, bądź turbodiesel o pojemności 2,2 l występujący w dwóch wariantach mocy: 163 KM lub 184 KM. Napęd może być przenoszony za pośrednictwem skrzyni automatycznej lub manualnej.

Kwota 25-30 tys. zł wystarczy na zakup Captivy z lat 2007-2008.

Skoda Octavia Scout (2007-2009)

Skoda Octavia Scout Kombi z napędem na cztery koła od standardowej wersji 4x4 różni się nieco większymi rozmiarami, wyższym prześwitem, terenowymi zderzakami
Skoda Octavia Scout

Kombi z napędem na cztery koła od standardowej wersji 4x4 różni się nieco większymi rozmiarami, wyższym prześwitem, terenowymi zderzakami oraz progami. Dostępny jest z dwoma silnikami: benzynowym 1.8 TSI 160 KM (zastąpił 2.0 FSI 150 KM) oraz dieslem 2.0 TDI o mocy 140 KM z filtrem cząsteczek stałych. Oba współpracują z 6-biegową manualną skrzynią biegów.

Fot. Skoda

Kombi z napędem na cztery koła od standardowej wersji 4x4 różni się nieco większymi rozmiarami, wyższym prześwitem, terenowymi zderzakami oraz progami. Dostępny jest z dwoma silnikami: benzynowym 1.8 TSI 160 KM (zastąpił 2.0 FSI 150 KM) oraz dieslem 2.0 TDI o mocy 140 KM z filtrem cząsteczek stałych. Oba współpracują z 6-biegową manualną skrzynią biegów.

Moc przenoszona jest na koła za pomocą wielopłytkowego sprzęgła Haldex, dzięki któremu w momencie pogorszenia przyczepności napęd, normalnie przekazywany na oś przednią, zostaje automatycznie przekazany także na oś tylną. Autem Octavii Scout jest pojemny bagażnik (605 litrów).

Za kwotę od 25 do 30 tys. zł na rynku wtórnym można znaleźć auta z lat 2007-2009.

Toyota Land Cruiser (2000-2002)

Toyota Land Cruiser Podobnie jak Jeep Grand Cherokee jest to terenowa limuzyna. Land Cruiser występuje w trzech wersjach nadwoziowych: trzydrzwiowej,
Toyota Land Cruiser

Podobnie jak Jeep Grand Cherokee jest to terenowa limuzyna. Land Cruiser występuje w trzech wersjach nadwoziowych: trzydrzwiowej, krótkiej pięciodrzwiowej pięciomiejscowej i długiej pięciodrzwiowej i siedmiomiejscowej. Nawet w tej pierwszej odmianie miejsca w środku jest wystarczająco dużo. Do tego dochodzi bogate wyposażenie, co jest charakterystyczne dla wszystkich wersji.

Fot. Toyota

Podobnie jak Jeep Grand Cherokee jest to terenowa limuzyna. Land Cruiser występuje w trzech wersjach nadwoziowych: trzydrzwiowej, krótkiej pięciodrzwiowej pięciomiejscowej i długiej pięciodrzwiowej i siedmiomiejscowej. Nawet w tej pierwszej odmianie miejsca w środku jest wystarczająco dużo. Do tego dochodzi bogate wyposażenie, co jest charakterystyczne dla wszystkich wersji.

Auto jest spotykane z dwoma podstawowymi silnikami: turbodieslem V6 3.0 lub benzynowym V6 4.0.

W cenie od 25 do 30 tys. zł są egzemplarze z lat 2000-2002.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty