Subaru Legacy czwartej generacji to samochód, który miał przynieść firmie Subaru zmianę wizerunkową. Rozwiązania techniczne tej marki zyskały już duże uznanie, dlatego postanowiono poprawić stronę jakościową samochodów. Padło na Legacy IV, w którym postanowiono udowodnić, że samochody tej firmy mogą być nie tylko ciekawe od strony konstrukcyjnej, ale również ciekawe z wyglądu i miłe dla oka.
W 2003 r. na drogi wyjechał zupełnie nowy Legacy, który jednak nikogo nie zachwycił specjalnie swoją linią i od strony estetycznej nie dokonał żadnej rewolucji. Większy postęp widać było we wnętrzu, które najwyraźniej zerwało z przeszłością. Dużo wyższa jakość wykończenia i lepsze materiały – to może się podobać. Z funkcjonalnością jednak nie jest najlepiej. Zarówno sedan (433 l) jak i kombi (459 l) mają pojemność bagażników porównywalną z bardziej pakownymi kompaktami. Podobnie jest z rozstawem osi. Nie spodziewajmy się zatem przestronnego wnętrza. Wysokie położenie podłogi względem foteli sprawia, że na siedzeniach tylnego rzędu nie siedzi się wygodnie. Pod podłogą musiał się zmieścić przecież układ napędowy 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym i rozdziałem momentu obrotowego 50% na przednią oś i 50% na tylną.
W słabszych wersjach benzynowych do dyspozycji kierowcy jest także reduktor, rzadkość w tej klasie pojazdów. Charakterystyczną cechą Legacy IV są silniki o przeciwsobnym układzie cylindrów („bokser”). Taki typ budowy jednostek napędowych jest dzisiaj rzadkością. A fakt, że wprowadzony do oferty w 2008 r. turbodiesel również jest „bokserem” to ewenement na skalę światową. Subaru nieprzypadkowo postawiło jednak na motor przeciwsobny, który ma wysoką kulturę pracy oraz płaską budowę, przyczyniającą się do obniżenia środka ciężkości samochodu, co dodatnio wpływa na jego właściwości jezdne.
Po Subaru Legacy powinni sięgnąć klienci, którzy szukając samochodu klasy średniej są przygotowani na duże wydatki – i przy zakupie, i podczas użytkowania. W zamian za to chcą mieć pojazd wyróżniający się wyglądem i rozwiązaniami technicznymi, niekoniecznie funkcjonalny za to wzbogacony o sportowe akcenty. Trzeba jednak pamiętać o regularnej obsłudze, by nie zaniedbywać nawet najmniejszych problemów. Warsztatów dobrze znających się na autach spod znaku Subaru jest jak na lekarstwo, tych najbardziej fachowych najlepiej szukać przez kluby i grupy fanów marki.
Silniki
2003 – benzynowe 2.0 (137 KM), 2.5 (165 KM), 3.0 (245 KM)
2005 – benzynowy 2.0 (165 KM)
2007 – benzynowe 2.0 (150 KM), 2.5 (173)
2008 – turbodiesel 2.0D (150 KM)
Wszystkie silniki w Legacy to „boksery”, konstrukcje o przeciwsobnym ustawieniu cylindrów. Te najbardziej godne polecenia to dwulitrowiec o mocy 165 KM, oraz silnik 2.5 w obu wariantach. To jednostki napędowe o dobrej dynamice, rozsądnym zużyciu paliwa i wysokiej niezawodności. Wersję z turbodieslem lepiej omijać ze względu na awaryjność, a trzylitrowca z uwagi na paliwożerność i wysokie koszty obsługi. Istotne znaczenie ma rodzaj silnika i skrzyni biegów jakie wybierze kupujący. Silniki dwulitrowe mają szklankowe popychacze w układzie rozrządu, przez co regulacja zaworów albo naprawy w okolicach głowic mogą wymagać wyjęcia silnika (znaczący wzrost kosztów). W silnikach 2.5 tego problemu nie ma, bowiem regulacja zaworów oparta jest o elementy śrubowe. Z kolei budowa układu przeniesienia napędu zależy od rodzaju skrzyni biegów. Przy skrzyniach manualnych centralny mechanizm różnicowy jest blokowany sprzęgłem wiskotycznym. Przy skrzyniach automatycznych za kontrolę rozkładu sił napędowych odpowiada sprzęgło wielopłytkowe.
Eksploatacja
Najbardziej problematyczne są wersje z turbodieslem. Przede wszystkim ze względu na bardzo szybkie zużycie sprzęgła (nawet po 50-60 tys km). By wydłużyć jego żywotność, należy do minimum skrócić czas jazdy na półsprzęgle, a przy ruszaniu nie nadużywać gazu. Boxer Diesel też ma swoje przypadłości. Często zawodzi w nim zawór EGR, a filtr cząstek stałych ma wyjątkowo niską trwałość (kosztuje krocie). Jeśli zawiedzie instalacja wtryskowa lub turbosprężarka naprawy będą bardzo kosztowne. Trzeba liczyć się z szybkim zużyciem dwumasowego koła zamachowego i awariami czujnika położenia wału korbowego, ale to akurat dotyczy również wersji benzynowych. W wersjach ze sprzęgłem wiskotycznym trzeba się liczyć z jego wymianą po ok. 150-200 tys km. Wiele osób kusi się na sprowadzane z USA wersje 2.5 Turbo, ale przestrzegamy przed takim krokiem. Ten silnik nagminnie wypala uszczelki pod głowicami, a przy ostrzejszym traktowaniu dochodzi nawet do pękania tłoków wskutek przegrzania.
Podsumowanie
Legacy IV to samochód dla koneserów z grubszym portfelem - zaawansowany technicznie, wzorowo prowadzący się i pięknie brzmiący, ale drogi w zakupie i kosztowny w utrzymaniu. Trzeba też pamiętać, że Legacy IV nie zachwyca urodą nadwozia i wnętrza, a pod względem wyposażenia wypada blado. Przeciętnie prezentuje się też od strony użytkowo-funkcjonalnej. Jeśli komuś nie zależy na oryginalności a nietypowe rozwiązania nie dają powodów do dumy, powinien wybrać typowy i dużo tańszy samochód z bogatej oferty klasy średniej.
Ważniejsze daty
1989 – Legacy I
1993 – Legacy II
1998 – Legacy III
2003 – Legacy IV, nadwozie sedan 4d i kombi 5d
2007 – niewielka modernizacja nadwozia (zmieniona osłona chłodnicy, reflektory, przednie błotniki, tylne lampy)
2008 – wersja z turbodieslem
2009 – Legacy V
Zalety
- znakomite własności jezdne
- seryjny napęd 4x4
- wysoka niezawodność odmian benzynowych
Wady
- słabe wyposażenie
- paliwożerne benzynowce
- awaryjna wersja z turbodieslem
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj. skok. (cm3) | Moc maks (KM/obr./min) | Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przysp. 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | | | | | | |
2.0 | 1994 | 137/5600 | 186/4400 | 197 | 11,2 | 7,6 |
2.0 | 1994 | 165/6800 | 187/3200 | 214 | 9,5 | 8,7 |
2.5 | 2457 | 165/5600 | 226/4400 | 214 | 9,3 | 8,2 |
2.5 | 2457 | 173/6000 | 227/4400 | 219 | 9,5 | 8,5 |
3.0 | 3000 | 245/6600 | 297/4200 | 237 | 8,5 | 9,6 |
Silniki Wysoko- Prężne | | | | | | |
2.0 D | 1998 | 150/3600 | 350/1800 | 208 | 8,7 | 5,6 |
Orientacyjne ceny w tys. zł
Rocznik/wersja | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
2.0 137 | 10,0 | 11,0 | 12,5 | | | | |
2.0 165 | | | 14,0 | 16,0 | 18,5 | 21,5 | 24,5 |
2.0 150 | | | | | 19,0 | 22,0 | 25,5 |
2.5 165 | 12,0 | 13,5 | 15,5 | | | | |
2.5 173 | | | | | 26,0 | 29,5 | 34,0 |
3.0 | 16,5 | 17,5 | 21,0 | 25,0 | 29,0 | 34,0 | 39,0 |
2.0 D | | | | | | 24,0 | 27,5 |
Dane: Info-Ekspert
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?