Używane Suzuki Jimny FJ (1998-2018). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Jakub Mielniczak
Suzuki Jimny nie próbuje na siłę udawać SUV-a. To najprawdziwsza terenówka, która w trudnych warunkach potrafi zostawić w tyle wiele większych i droższych aut. W Motofaktach radzimy na co zwracać uwagę szukając Jimny z rynku wtórnego.Fot. Suzuki
Suzuki Jimny nie próbuje na siłę udawać SUV-a. To najprawdziwsza terenówka, która w trudnych warunkach potrafi zostawić w tyle wiele większych i droższych aut. W Motofaktach radzimy na co zwracać uwagę szukając Jimny z rynku wtórnego.Fot. Suzuki
Suzuki Jimny nie próbuje na siłę udawać SUV-a. To najprawdziwsza terenówka, która w trudnych warunkach potrafi zostawić w tyle wiele większych i droższych aut. W Motofaktach radzimy na co zwracać uwagę szukając Jimny z rynku wtórnego.

Generacja oznaczona kodem FJ weszła do sprzedaży w 1998 roku. Bezpośredni spadkobierca kultowego Samuraia był produkowany przez całe 10 lat. Oferowano wersję wyłącznie trzydrzwiową - z nadwoziem zamkniętym i odkrytym. Ta pierwsza oryginalnie była produkowana w Japonii. Druga zaś - w Hiszpanii, przez firmę Santana Motor. Od 2005 roku montowano w Jimny nową deskę rozdzielczą z pokrętłami zamiast suwaków sterujących ogrzewaniem.

W 2012 roku przeprowadzono facelifting, który wygładził nieco rysy auta. Nowa atrapa chłodnicy, zmienione zderzaki, bogatsze wyposażenie, nowe wzory tapicerek i kolory lakieru - to najważniejsze ze zmian. W założeniu Jimny miało być dzielną terenówką o nieco wyższym komforcie jazdy, niż oferował jego poprzednik. Konstruktorom zależało, by przyjemność z prowadzenia Jimny była możliwie duża także na utwardzonych drogach. Czy to się udało?

Suzuki Jimny FJ (1998-2018). Nadwozie/wnętrze

Suzuki Jimny nie próbuje na siłę udawać SUV-a. To najprawdziwsza terenówka, która w trudnych warunkach potrafi zostawić w tyle wiele większych i droższych
Suzuki Jimny nie próbuje na siłę udawać SUV-a. To najprawdziwsza terenówka, która w trudnych warunkach potrafi zostawić w tyle wiele większych i droższych aut. W Motofaktach radzimy na co zwracać uwagę szukając Jimny z rynku wtórnego.
Fot. Suzuki

Samochód jest bardzo krótki - długość jego nadwozia wynosi niecałe 3,7 m. Niewielkie wymiary gwarantują doskonałą zwrotność, ale sprawiają że we wnętrzu jest dość ciasno. O ile z przodu można mówić o niezłej przestronności, tak tylna kanapa nie rozpieszcza pod żadnym względem. Wygodnie na niej może być tylko dzieciom. Przy wykorzystaniu drugiego rzędu siedzeń, pojemność bagażnika wynosi mizerne 113 l.

Materiały wykończeniowe są twarde, ale jakość montażu jest niezła i nawet po kilku latach nic nie powinno trzeszczeć. Użytkownicy narzekają na wygodę foteli - są płaskie i nie zapewniają dobrego trzymania bocznego. OK, Jimny nie jest autem do szybkiego pokonywania asfaltowych zakrętów, ale ta cecha przydałaby się podczas jazdy terenowej. W czasie jazdy miejskiej można docenić łatwość parkowania, dobrą widoczność, duże lusterka i dzielność pokonywania krawężników.

Suzuki Jimny nie próbuje na siłę udawać SUV-a. To najprawdziwsza terenówka, która w trudnych warunkach potrafi zostawić w tyle wiele większych i droższych
Suzuki Jimny nie próbuje na siłę udawać SUV-a. To najprawdziwsza terenówka, która w trudnych warunkach potrafi zostawić w tyle wiele większych i droższych aut. W Motofaktach radzimy na co zwracać uwagę szukając Jimny z rynku wtórnego.
Fot. Suzuki

Docenić warto też niezłe wyposażenie. Klimatyzacja, pełna „elektryka”, alufelgi, także skórzana tapicerka są elementami, które ma na pokładzie wiele egzemplarzy. Dobrych opinii nie zbiera karoseria. Delikatny lakier nie jest zaskoczeniem w aucie o azjatyckim rodowodzie. Niestety osoby które nie pilnują stanu podwozia i ramy, mogą się niemiło zdziwić podczas kontroli technicznej. Zabezpieczenie antykorozyjne nie jest najlepsze. Zdecydowanie warto zakonserwować Jimny po zakupie, o ile nie zrobił tego poprzedni właściciel. Często powtarzanym zarzutem jest bardzo słabe wyciszenie wnętrza. O ile podczas jazdy z niższymi prędkościami można z tym żyć, tak wyjazd Jimny na autostradę wystawia uszy pasażerów na próbę wytrzymałości.

Suzuki Jimny FJ (1998-2018). Napęd/podwozie

Suzuki Jimny nie próbuje na siłę udawać SUV-a. To najprawdziwsza terenówka, która w trudnych warunkach potrafi zostawić w tyle wiele większych i droższych
Suzuki Jimny nie próbuje na siłę udawać SUV-a. To najprawdziwsza terenówka, która w trudnych warunkach potrafi zostawić w tyle wiele większych i droższych aut. W Motofaktach radzimy na co zwracać uwagę szukając Jimny z rynku wtórnego.
Fot. Suzuki

Do napędu Jimny wykorzystywano 1.3-litrowy, wolnossący silnik benzynowy oraz 1.5-litrowego diesla. Na rynku wtórnym króluje pierwszy z nich. W zależności od wersji, generuje od 80 do 86 KM, co wystarcza do miasta i… w zasadzie tyle. Przyspieszenie 0-100 km/h wg danych katalogowych trwa ponad 14 sekund.

Zużycie paliwa przy wyższych prędkościach przekracza 10 l/100 km. To kolejny argument za tym, by od autostrad trzymać się z daleka. Sam silnik jest prosty konstrukcyjnie i trwały. Miłośnicy off-roadu przyznają, że silnik benzynowy jest dla Jimny zbyt słaby także w terenie. Ma niewielki moment obrotowy, który nie pomaga w pokonywaniu przeszkód. Motor wysokoprężny to znana z Renault jednostka 1.5 dCi. Oferowano ją do 2009 roku. Ze względu na problematyczny układ wtryskowy nie jest mistrzem trwałości, chociaż trzeba przyznać, że zapewnia niskie zużycie paliwa.

Kupujesz auto? Kliknij i sprawdź historię pojazdu

Osiągi diesla są jeszcze gorsze niż auta benzynowego. Napęd auta wyposażono w sprzęgiełka automatycznie dołączające przednią oś. Jazda terenowa powoduje przyspieszone zużywanie się układu napędowego. Wahacze, łożyska kół, sprzęgło - na sprawdzenie tych elementów należy poświęcić sporo uwagi podczas oględzin. Jimny ma 19-centymetrowy prześwit. To tyle, co wiele nowoczesnych SUV-ów. Osoby, które planują eksploatację poza asfaltem, często decydują się na modyfikacje układu jezdnego. Nie ma z tym większego problemu - asortyment części tuningowych do tego auta jest bardzo szeroki. Układ hamulcowy Jimny zapewnia przeciętną sprawność, chociaż jest wystarczający w zakresie prędkości rozwijanych przez to auto. Po zakupie warto zajrzeć do zapomnianych przez wielu bębnów hamulcowych na tylnej osi.

Suzuki Jimny FJ (1998-2018). Sytuacja rynkowa

Suzuki Jimny nie próbuje na siłę udawać SUV-a. To najprawdziwsza terenówka, która w trudnych warunkach potrafi zostawić w tyle wiele większych i droższych
Suzuki Jimny nie próbuje na siłę udawać SUV-a. To najprawdziwsza terenówka, która w trudnych warunkach potrafi zostawić w tyle wiele większych i droższych aut. W Motofaktach radzimy na co zwracać uwagę szukając Jimny z rynku wtórnego.
Fot. Suzuki

Na nabywców czeka obecnie nieco ponad 100 egzemplarzy Suzuki Jimny. 1/4 z nich pochodzi z polskich salonów sprzedaży. Większość aut była eksploatowana z dala od wielkich miast. W ogłoszeniach dominują oferty z Podlasia i południa kraju. Najtańsze egzemplarze z początku produkcji wyceniono na 12-14 tys. zł. „Rama bez dziur” to często używane sformułowanie, które ma świadczyć o niezłym stanie blacharskim danego auta. Najdroższe egzemplarze z końca produkcji są wycenione na ok. 60 tys. zł.

Podsumowanie

Osoba rozważająca zakup Jimny powinna być świadoma cech tego auta. To nie prestiżowy SUV, którym w komforcie i ciszy będziemy przemierzać autostrady. To małe, lekkie, zwrotne auto, które dobrze poradzi sobie w mieście i świetnie będzie się sprawdzać na drogach z dala od cywilizacji. Niestraszne mu nieodśnieżone trakty, niestraszne błotne przeprawy. Po niezbyt drogich modyfikacjach doskonale nada się też do rozpoczęcia przygody z off-roadem.

ZALETY:

  • dzielność w terenie, zwrotność w mieście;
  • prosta, dość trwała konstrukcja.

WADY:

  • mizerny komfort jazdy;
  • rdzewiejąca rama i podwozieWady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa.

Suzuki Jimny FJ (1998-2018) podstawowe dane techniczne: 



1.3
1.3
1.3
1.3
1.5 D
1.5 DDiS
Okres produkcji
10/1998–12/2000
01/2001–05/2005
06/2005–06/2015
07/2015–04/2018
04/2004–11/2005
12/2005–04/2009
Pojemność skokowa
1298 cm³
1328 cm³
1461 cm³
Moc maksymalna/ przy obr/min
59 kW (80 KM) / 6000
60 kW (82 KM) / 5500
63 kW (86 KM) / 6000
62 kW (84 KM) / 6000
48 kW (65 KM) / 3750
63 kW (86 KM) / 3750
Maks. Moment obr/przy obr/min
104 / 4500
110 / 4500
110 Nm / 4100
160 Nm /
200 Nm / 1750
Napęd, seryjny
Na tylną oś
Na wszystkie koła
Napęd, opcjonalny
Na wszystkie koła
Prędkość maksymalna [km/h]
140 km/h [135 km/h]
140 km/h
140 km/h [135 km/h]
130 km/h
145 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
b.d
14,1 s [17,2 s]
b.d
17,0 s

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Nissana

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty