Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używane Volvo C 30 (2006-2012). Wady, zalety, typowe usterki

Bogusław Korzeniowski
Samochody Volvo to synonim prestiżu, bezpieczeństwa i dużych dostojnych modeli. Jednakże w roku 2006 powstał model, będący jakby „skandynawskim Golfem”. Ta wersja to Volvo C30.Fot. Bogusław Korzeniowski
Samochody Volvo to synonim prestiżu, bezpieczeństwa i dużych dostojnych modeli. Jednakże w roku 2006 powstał model, będący jakby „skandynawskim Golfem”. Ta wersja to Volvo C30.Fot. Bogusław Korzeniowski
Samochody Volvo to synonim prestiżu, bezpieczeństwa i dużych dostojnych modeli. Jednakże w roku 2006 powstał model, będący jakby „skandynawskim Golfem”. Ta wersja to Volvo C30.

Wprawdzie Volvo oferowało od dawna także modele mniejsze (auta serii 300 produkowano 1975-1991, serii 400 1988-1996), ale mimo wszystko, zawsze było utożsamiane z dużymi limuzynami. Co więcej, wersje 240, czy 850 stały się wręcz wyznacznikiem stylu karoserii i poziomu bezpieczeństwa.

Samochody Volvo to synonim prestiżu, bezpieczeństwa i dużych dostojnych modeli. Jednakże w roku 2006 powstał model, będący jakby „skandynawskim Golfem”.
Samochody Volvo to synonim prestiżu, bezpieczeństwa i dużych dostojnych modeli. Jednakże w roku 2006 powstał model, będący jakby „skandynawskim Golfem”. Ta wersja to Volvo C30.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Jednakże były także produkowane wersje, które stały się prawdziwymi rodzynkami, adresowanymi dla specjalnych klientów. Pierwszym z nich jest z pewnością Volvo P1800, oferowany w latach 1961-1973 (na drogi wyjechało 47 492 modele). Drugim był produkowany w holenderskich zakładach NedCar model Volvo 480, który w latach 1985-1995 zakupiło 76 375 klientów.
W roku 2006 zaprezentowano kolejny model, odbiegający od stereotypu rodziny Volvo – C30. Także to auto produkowane było w zakładach w holenderskiej fabryce, a jego protoplastą były modele S40/V50. C30 był jednak krótszy o 20 cm od najmniejszego oferowanego wówczas modelu S40 (który ma długość 4,47 m). Wymiary pojazdu C30 to: 4,26 m długości, 1,78 m szerokości i 1,45 m wysokości. Rozstaw osi wynosi 2,64 m.

Używane Volvo C 30 (2006-2012). Tylko czteroosobowe

Samochody Volvo to synonim prestiżu, bezpieczeństwa i dużych dostojnych modeli. Jednakże w roku 2006 powstał model, będący jakby „skandynawskim Golfem”.
Samochody Volvo to synonim prestiżu, bezpieczeństwa i dużych dostojnych modeli. Jednakże w roku 2006 powstał model, będący jakby „skandynawskim Golfem”. Ta wersja to Volvo C30.

Fot. Bogusław Korzeniowski

W związku z mniejszymi wymiarami, ale i koniecznością zapewnienia odpowiedniego komfortu i bezpieczeństwa (w końcu jest to mały samochód, ale nadal jest to Volvo), model C30 był homologowany jako wersja czteroosobowa. Nie jest to jednak tylko wersja zarejestrowana na cztery osoby. O jej charakterze przekonuje zabudowa wnętrza. Zamiast tylnej kanapy umieszczono dwa indywidualne fotele. Są one rozmieszczone nieco bliżej siebie niż fotele przednie, przez co pasażerowie z tyłu mają lepszą widoczność przez przednią szybę, a przy tym komfort jazdy jest zbliżony do jadących z przodu.

Jak wspomniano C30 mimo swych wymiarów to nadal Volvo, czyli bezpieczeństwo było priorytetem. Stąd też klatka bezpieczeństwa zapewniała podczas testów zderzeniowych identyczną ochronę jadących jak większe S40/V50. Dodatkowo wyposażenie bezpieczeństwa obejmowało m.in.  system ochrony podczas uderzenia bocznego (SIPS) oraz z tyłu (WHIPS),  opcjonalnie oferowany był też układ kamer monitorujący martwe punkty podczas wyprzedzania (wyposażenie to po raz pierwszy zastosowano w tym segmencie).

O ile do standardów bezpieczeństwa i poziomów wyposażenia trudno mieć zastrzeżenia, gdyż w modelu C30 były wersje wyposażeniowe jak w przypadku innych Volvo (Kinetic, Momentum, Summum), o tyle stylistyka, a zwłaszcza użyteczność wzbudza pewien niedosyt.

Samochody Volvo to synonim prestiżu, bezpieczeństwa i dużych dostojnych modeli. Jednakże w roku 2006 powstał model, będący jakby „skandynawskim Golfem”.
Samochody Volvo to synonim prestiżu, bezpieczeństwa i dużych dostojnych modeli. Jednakże w roku 2006 powstał model, będący jakby „skandynawskim Golfem”. Ta wersja to Volvo C30.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Przednia partia nadwozia nawiązuje do sylwetek Volvo S40 i V50 i mamy charakterystyczny „nos Volvo” i przetłoczenia na masce. Także linia boczna z wyraźną linią barkową, każdemu uświadamia jaki model mamy przed sobą.  Kompletnym zaskoczeniem jest za to bagażnik. Nie dość, że klapa to jedynie unoszona przyciemniana szyba, to bagażnik ma pojemność zaledwie 250 litrów (obecnie Opel Corsa ma 265 litrów, Renault Clio – 300 litrów, a Toyota Aygo – 170 litrów).

Nic więc dziwnego, że podczas pierwszych testów w roku 2007, model wydal mi się wersją niezbyt spełniającą wymagania klienta, gdyż udając się na weekendową wycieczkę... miałem „zapakowany bagażnik” dwoma małymi plecakami i kocem. Obecnie jednak, gdy rynek samochodowy się nasycił, a samochody są w Polsce kupowane wg potrzeb klienta, a nie wg prób pogodzenia rodzinnego stylu i pakowności, oraz walorów sportowego charakteru i osiągów, Volvo C30 staje się dość atrakcyjnym modelem na rynku wtórnym.

  • Po pierwsze, ma swój oryginalny styl i pozwala na wyróżnienie się z tłumu;
  • Po drugie, jest to technologicznie klasyczne Volvo S40/V50 więc nie ma problemów z częściami;
  • Po trzecie, ma bogate wyposażenie i zapewnia - jak na segment kompaktów - ponadprzeciętny komfort;
  • Po czwarte, ma bardzo szeroką gamę silnikową.

Model bowiem jest oferowany z silnikami benzynowymi 1,6 i 1,8, ale także z prawdziwymi „potworami” o pojemności 2,5 litra i mocach 170 KM, a nawet T5 - 230 KM. Dodatkowo Volvo C30 powstawał w czasach, gdy silniki diesla nie były dla firm powodem do wstydu i pojazd oferowany jest z pięcioma wersjami diesla. Szczególnie atrakcyjnymi ofertami są opracowane przez Volvo silniki serii D, które można uznać za wersje optymalne do takiego pojazdu. Wprawdzie nie zagwarantują one fantastycznych osiągów ze startu zatrzymanego, ale wysoki moment obrotowy w niskich zakresach prędkości obrotowej zapewni doskonała elastyczność przy dodawania gazu. Są przy tym ciche i nie powodują nadmiernych wibracji.

W sumie przez cały okres produkcji w latach 2006-2012 wyprodukowano 203 024 modele, z czego w Niemczech sprzedano 18 097 sztuk. W Polsce model nie był zbyt popularny, więc nie warto szukać wersji z salonu.
Jak sprawdzaliśmy, w Polsce obecnie jest w ofercie na rynku wtórnym 267 pojazdów Volvo C30, z czego wersji z salonu w Polsce tylko 6 sztuk.

Ceny modeli wahają się od 9 tys do 39 tys, a zakres wyposażenia obejmuje także wersje R Design i Sport. Zdecydowana większość oferowanych w Polsce modeli to Diesel (215 sztuk). Wśród wersji benzynowych najpopularniejsze są 1,6 i 1,8.
Także w Niemczech, gdzie jest aktualnie do sprzedaży 85 wersji benzynowych królują silniki 1,6 i 1,8. Znaleźliśmy tylko 5 ofert T5 – 220KM i 3 oferty 2,4 – 170 KM.

Używane Volvo C 30 (2006-2012). Czy warto patrzeć na ten model?

Samochody Volvo to synonim prestiżu, bezpieczeństwa i dużych dostojnych modeli. Jednakże w roku 2006 powstał model, będący jakby „skandynawskim Golfem”.
Samochody Volvo to synonim prestiżu, bezpieczeństwa i dużych dostojnych modeli. Jednakże w roku 2006 powstał model, będący jakby „skandynawskim Golfem”. Ta wersja to Volvo C30.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Jeżeli ma to być samochód rodzinny, to radzę omijać go szerokim łukiem. Wprawdzie zapewni komfortową podróż czterem osobom, ale bagażnik jest raczej symbolem, niż użytecznym kufrem. Jeżeli jednak samochód nabywa osoba samotna, lub młode małżeństwo bez dzieci, samochód jest atrakcyjną ofertą. Z przodu mamy komfort jak w każdym Volvo, a... po złożeniu foteli z tyłu mamy kufer ponad 800 litrów.

Trochę gorsza sytuacja jest w przypadku wyboru silnika. Osobiście nie wziąłbym benzynowych 1,6 i 1,8. Wersje T5 i 2,4 170 KM są wspaniale i doskonale się wpisują w styl samochodu i właściciela indywidualisty, ale... nie są to wersje ekonomiczne.
Pozostaje zatem benzynowy 2,0, albo... diesel. Niestety jak w każdym dieslu nowej generacji mamy tutaj filtr cząstek stałych, który jest szczególnie awaryjny jeśli poruszamy się w cyklu miejskim. Wówczas to może dojść do jego zapchania cząstkami niewypalonej sadzy i w konsekwencji spadku mocy silnika. Tak więc benzyna 2,0 jest „dobra na wszystko”, a diesel musimy jednak „przegonić na autostradzie”.

Chronologia:

  • styczeń 2006 – wersja przedprodukcyjna zaprezentowana w Detroit;
  • październik 2006 – wersja produkcyjna zaprezentowana w Paryżu;
  • rok 2007 – nagroda „Red Dot Award” w kategorii: „produkt design”;
  • jesień 2009 – lifting, zmieniono m.in.: przednie reflektory, atrapę chłodnicy oraz zderzak przedni i tylny;
  • kwiecień 2010 – wprowadzenie silników Diesla D;
  • grudzień 2012 – zakończenie produkcji.

Volvo C30 - podstawowe dane techniczne


1,61,822,42,5 T52,5 T51,6D
Czas produkcji10/2006-10/201010/2006-11/200910/2006-12/201210/2006-04/201010/2006-10/200801/2008-12/201210/2006-09/2010
Układ cylindrów/ paliwoR4/benzR4/benzR4/benzR5/benzR5/benzR5/benzR4/diesel
Poj [ccm]1596179819992435252125211560
Moc [KM/obr/min]100/6000125/6000145/6000170/6000220/5000230/5000109/4000
Moment [Nm/obr/min]150/4000165/4000185/4500230/4400320/1500-4500320/1500-4800240/1750
turbodoładowanie



TAKTAK
Skrzynia biegówManual 5Manual 5Manual 5Manual 5 (automat)Manual 6 (automat)Manual 6 (automat)Manual 5
Prędk maks [km/h]186200210220 (215)240 (235)240 (235)190
Przysp. 0-100 km/h [sek]11,810,89,48,1 (8,8)6,7 (7,1)6,7 (7,1)11,9
Śr zużycie paliwa NEDC [l/100 km]77,37,48,4 (9)8,9 (9,5)8,7 (9,4)4,9

 


D22,0DD3D4D5D5
Czas produkcji04/2010-12/2001210/2006-04/201004/2010-12/2001204/2010-12/2001210/2006-05/201005/2008-05/2010
Układ cylindrów/ paliwoR4/dieselR4/dieselR5/dieselR5/dieselR5/dieselR5/diesel
Poj [ccm]156019971984198424012401
Moc [KM/obr/min]114/3600136/4000150/3500177/3500180/4000180/4000
Moment [Nm/obr/min]270/1750-2500320/2000350/1500-2750400/1750-2750350/1750/3250400/2000-2750
turbodoładowanie





Skrzynia biegówManual 6Manual 6Manual 6 (automat)Manual 6 (automat)AutomatManual 6
Prędk maks [km/h]195205205 (210)220 (215)220220
Przysp. 0-100 km/h [sek]11,39,49,4 (9,8)8,6 (8,7)7,78,4
Śr zużycie paliwa NEDC [l/100 km]3,85,75,1 (5,8)5,1 (5,8)6,26,9

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty