Używane Volvo S 60 (2000 – do dzisiaj)
Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Volvo cieszy się u nas prestiżem, a spadek wartości egzemplarzy używanych jest stosunkowo niewielki. Może więc warto poszukać eleganckiego Volvo S60?
Model S 60 zadebiutował na wystawie w Paryżu w 2000 roku, konkurując z Audi A 4 i Mercedesem klasy C. Ta seria jest wyrazem nowej stylistyki Volvo i zerwania z kanciastymi kształtami poprzedników.
Nie jest wielki
Nadwozie i wnętrze jest bardzo starannie dopracowane. Samochód wygląda okazale, lecz wewnątrz nie jest królem przestrzeni. Stromo przebiegające słupki nadwozia sprawiają trudność wysokim osobom we wsiadaniu, a ilość miejsca na tylnej kanapie jest ograniczona. Deska rozdzielcza jest bardzo uporządkowana. Kierowcy nie przytłacza obfitość przycisków i pokręteł regulacyjnych. Wewnątrz panuje czystość, porządek i ergonomia. Jednak prowadzący pojazd musi się liczyć z tym, że będzie miał ograniczoną widoczność do tyłu, a w lusterkach zewnętrznych zobaczy grube boki samochodu.
Bogato
Zgodnie z tradycją Volvo ma bogate wyposażenie seryjne /m.in. klimatyzacja, elektryczne podnośniki szyb, zamek centralny/ oraz wzorowy pakiet bezpieczeństwa z poduszkami i kurtynami powietrznymi, ABS-em, kontrolą trakcji i układem stabilizacji jazdy oraz dodatkowym systemem WHIPS chroniącym przed urazami kręgosłupa przy uderzeniu w tył samochodu. Do napędu tego modelu stosowano jednostki 5-cylindrowe o rozpiętości mocy od 140 do 250 KM. Topową, sportową wersję S 60 R, napędzał turbodoładowany silnik o mocy aż 300 KM. Tak więc gama jednostek napędowych może zaspokoić gusty różnych nabywców. Faktem jest, że benzynowe silniki o mocach 140 i 170 KM nieco męczą się z ważącą 1,5 tony limuzyną, warto więc wybierać „silniejsze” jednostki. Godne polecenia są także turbodiesle, które są ciche i oszczędne.
Jazda tym autem jest przyjemnością. Silniki pracują bez wibracji, zmiana przełożeń przebiega precyzyjnie, wspomaganie układu kierowniczego działa właściwie. Układ hamulcowy jest bardzo sprawny. Samochód rozpędzony do prędkości 100 km/h hamuje na odcinku 39 m wyprzedzając w tej kategorii m.in. Mercedesa klasy C.
Co się psuje
Ten model Volvo jest autem nasyconym elektroniką i nie cechuje się tak wysoką niezawodnością, jak pojazdy poprzednich generacji. Na dobre noty zasługują silniki i skrzynie biegów. Nieco gorzej jest z zawieszeniem, gdzie relatywnie szybko zużywają się drążki kierownicze, łączniki stabilizatora oraz tuleje wahaczy. Również elektronika płata figle - psują się mikrowyłączniki zamków drzwi, co powoduje włączanie alarmu. Trzeba wymienić kompletny zamek, który kosztuje 878 złotych. Jak na tą klasę auta, zbyt często przepalają się żarówki świateł przednich i zespolonych świateł tylnych. Koszty przeglądów i napraw są wysokie. Zamienniki oryginalnych części prawie nie występują, a nieautoryzowane serwisy mogą wykonać tylko bardzo proste czynności obsługowe. W magazynach części zamiennych utrzymuje się zapasy elementów niezbędnych do wykonania przeglądów i powtarzających się napraw, a na inne części trzeba czekać. Wydłuża to czas napraw, w szczególności blacharsko-lakierniczych.
Ceny samochodów Volvo są relatywnie wysokie, a utrata wartości jest mała, co podtrzymuje wysoki prestiż marki. Model S 60 aktualnie nie cieszy się nadmiernym zainteresowaniem amatorów cudzej własności. Na rynku wtórnym samochody występują w ograniczonych ilościach, najczęściej w salonach dilerskich lub w wyspecjalizowanych autokomisach. Właśnie w salonach należy szukać potencjalnego przedmiotu zakupu, ponieważ kupujemy auta ze znaną historią eksploatacji. Zakup używanego samochodu można polecić fanom tej marki, którzy od lat są przywiązani do prestiżu i estetyki Volvo.
Zalety:
- Dobra jakość wykończenia,
- Wysoki poziom bezpieczeństwa
Wady:
- Wysokie koszty obsługi,
- Utrudnione zajmowanie miejsc
Ceny części zamiennych i usług serwisowych w złotych
Przegląd duży |
781 |
Zamek drzwi |
880 |
Łącznik stabilizatora tył |
320 |
Klocki hamulcowe |
410 |
Tarcze hamulcowe |
840 |
Filtr powietrza |
86 |
Filtr klimatyzacji |
165 |
Orientacyjne ceny w tysiącach złotych
Rok produkcji | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
2,4 l 140 KM |
58,1 - 71,9 |
66,5 - 85,0 |
69,0 - 89,0 |
86,2 - 140,0 |
2,4 l 170 KM |
64,2 |
73,6- 87,0 |
90,2 |
101,3 - 159,0 |
T 5 250 KM |
76,7 |
88,0 |
102,6 |
116,7 |
D 5 163 KM |
- |
77,3- 85,0 |
82 - 99,00 |
105,4 - 120,0 |
Wybrane dane techniczne:
|
2,4 |
T5 |
D4 |
Typ silnika |
benzynowy |
benzynowy |
wysokoprężny |
Liczba cylindrów |
R 5 |
R 5 |
R 5 |
Pojemność skokowa (cm3) |
2435 |
2319 |
2401 |
Moc (KM) |
170 |
250 |
163 |
Maks. moment obrotowy (Nm) |
230 |
330 |
340 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) |
8,7 |
6,8 |
9,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) |
225 |
250 |
210 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
9,0 |
9,3 |
7,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) |
458 x 180 x 143 |
||
Objętość bagażnika (l) |
425 |