Używane Volvo S40/V50 (2003–2012). Czy warto kupić?

Dariusz Dobosz
Volvo S40 2007-2012 / Fot. Volvo
Volvo S40 2007-2012 / Fot. Volvo
Modele S40 i V50 można traktować jak ekskluzywne wersje Focusa, bo w dużej mierze bazują one na kompaktowym aucie Forda.
Volvo S40 2007-2012 / Fot. Volvo
Volvo S40 2007-2012 / Fot. Volvo

W 1999 r. koncern Forda przejął kontrolę nad szwedzką marką Volvo. Jedną z ważniejszych decyzji nowego właściciela była budowa zupełnie nowego samochodu kompaktowego, opartego o płytę podłogową i podzespoły Forda Focusa. Auto miało mieć jednak inne nadwozie i bardziej luksusowy charakter, by nawiązywać do stylu typowego dla producenta ze Skandynawii.

Efektem tych prac były sedan S40 i kombi V50, o stylizacji nawiązującej do innych aut spod znaku Volvo, w niczym nie przypominające wyglądem Focusa. Od nowa zaprojektowano również wnętrze i deskę rozdzielczą S40/V50, z konsolą centralną o bardzo oryginalnej formie. Zadbano o wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo jazdy, z którego zawsze słynęła szwedzka marka. Przewidziano nawet wersję z napędem 4x4.

Volvo S40 2007-2012 / Fot. Volvo
Volvo S40 2007-2012 / Fot. Volvo

Tak powstał samochód klasy „premium” mierzący niecałe 4,5 m. Elegancki i komfortowy, ale niespecjalnie funkcjonalny. Przedział pasażerski nie należy do szczególnie przestronnych, wolnego miejsca brakuje szczególnie za przednimi fotelami. Bagażniki nie rozpieszczają pojemnością (sedan 404 l, kombi 417/1307 l), a we wnętrzu jest mało schowków. Jednak największą wadą modeli S40 i V50 z punktu widzenia kupujących jest ich wysoka cena, konsekwencja bogatego wyposażenia i wysokiej jakości wykończenia.

Na szczęście od strony technicznej kompaktowe Volvo nie jest tak „ekskluzywne”. Pokrewieństwo z Focusem pozwala utrzymać wydatki serwisowe na rozsądnym poziomie. Korzystna dla portfela jest zwłaszcza zamienność wielu części. Niektóre wersje wymagają jednak stosowania oryginałów ze znakiem Volvo przy serwisowaniu i naprawach silników, i wówczas trzeba się liczyć z dużo większymi kosztami.


Volvo V50 2007-2012 / Fot. Volvo
Volvo V50 2007-2012 / Fot. Volvo

Silniki

Kompaktowe Volvo debiutowało z silnikami benzynowymi 1.8 (125 KM), 2.4 (140 KM), 2.4i (170 KM) i 2,5 T5 (220 KM) oraz turbodieslem 2.0 D (136 KM). W 2005 r. do gamy dołączył benzynowy 1.6 (100 KM) oraz turbodiesel 1.6 (110 KM). W 2006 r. zadebiutowała benzynowa dwulitrówka o mocy 145 KM i turbodiesel 2.4 D5 o mocy 180 KM. W 2007 r. moc silnika 2.5 T5 podniesiono do 230 KM, a w 2010 r. turbodiesel 1.6 D zyskał dodatkowe 4 KM w wersji D2. Również w 2010 r. pojawiły się turbodiesle 2.0 D3 (150 KM) oraz 2.0 D4 (177 KM). W przypadku S40/V50 każdy silnik jest godny polecenia od strony użytkowej.

O tym się mówi: Lewandowski i Krychowiak nominowani do drużyny roku UEFA. Zagłosuj!

Nawet słabsze jednostki napędowe dobrze sobie radzą z tym dość ciężkim kompaktem i umożliwiają sprawną jazdę. Im więcej koni mechanicznych pod maską tym większa frajda z jazdy. Ale trzeba pamiętać, że w przypadku pięciocylindrowców koszty serwisu i napraw są sporo wyższe. Trzeba też pamiętać, że turbodiesle mają sporo słabych punktów i są bardziej awaryjne. Jednostki benzynowe sprawiają znacznie mniej kłopotliwe.


Volvo V50 2007-2012 / Fot. Volvo
Volvo V50 2007-2012 / Fot. Volvo

Eksploatacja

Czterocylindrowe silniki benzynowe (1.6 i 2.0) to konstrukcje Forda. Pięciocylindrówki 2.4 i 2.5 pochodzą od Volvo. Wszystkie benzynowce należą do mało kłopotliwych i rzadko się psują. Dwie najmocniejsze jednostki napędowe są jednak kosztowne w serwisowaniu. Czterocylindrowe turbodiesle są konstrukcjami Forda i francuskiego koncernu PSA (1.6 D i 2.0 D), a pięciocylindrowe (2.0 D3, 2.0 D4, 2.4 D5) firmuje Volvo.

Wersjom wysokoprężnym daleko do ideału pod względem niezawodności, żywotność niektórych elementów rozczarowuje. W 1.6 D mało trwała jest turbosprężarka i często zawodzi napinacz paska rozrządu. Musi być pod stałym dozorem, bo poluzowany pasek może być przyczyną poważnej awarii silnika. Typową usterką w 2.0 D jest rozpadające się koło pasowe na wale korbowym. Słaby punkt turbodiesla 2.4 D stanowią przepustnice montowane w kolektorze dolotowym.

W każdym z silników wysokoprężnych można spodziewać się wycieków oleju spod miski olejowej oraz awarii dwumasowego koła zamachowego. W mocniejszych wersjach „dwumasy” psują się szybciej. Elementy podwozia są stosunkowo trwałe, trzeba jednak często doglądać tylnego zawieszenia. Szybciej niż w przednim wybijają się w nim tuleje wahaczy. Wielowahaczowa konstrukcja wymaga też częstej kontroli zbieżności kół, bowiem łatwo ulega rozregulowaniu. Awarie instalacji i elektroniki w S40/V50 zdarzają się, ale zbytnio nie uprzykrzają życia. Najsłabszym punktem jest centralna konsola, piękna ale kapryśna. Czasem nie działają na niej pojedyncze przełączniki, czasem zawodzi cała konsola.  

Ważniejsze daty

1995 – S40/V40 pierwszej generacji
2003 – prezentacja S40 drugiej generacji, nadwozie sedan 4d (S40)
2004 – kombi 5d (V50)
2007 – niewielka modernizacja (nowe zderzaki i tylne lampy)
2012 – zakończenie produkcji, premiera następcy (V40)

Zalety

  • wysoki poziom bezpieczeństwa
  • wysoki komfort jazdy
  • świetne własności jezdne
  • dynamiczne silniki
  • bogate wyposażenie
  • niewygórowane koszty utrzymania

Wady

- ciasne i mało funkcjonalne wnętrze
- spore koszty utrzymania wersji pięciocylindrowych
- wysoka cena

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Pojemność skokowa (cm3)

Moc maksymalna (KM/obr/min)

Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr/min)

Prędkość maksymalna (km/h)

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

1.6

1596

100/6000

150/4000

185

11,9

7,1

1.8

1798

125/6000

165/4000

200

10,9

7,2

2.0

1999

145/6000

185/4500

210

9,5

7,4

2.4

2435

140/5000

220/4000

-

-

-

2.4i

2435

170/6000

230/4400

220

8,1

8,5

2.5 T5

2521

220/5000

320/1500-4800

240

6,8

8,7

2.5 T5

2521

230/5000

320/1500-5000

240

6,8

8,7

Silniki wysokoprężne

1.6 D

1560

110/4000

240/1750

190

11,4

4,9

1.6 D2

1560

114/3600

270/1750-2500

195

11,4

4,3

2.0 D

1997

136/4000

320/2000

205

9,5

5,8

2.0 D3

1984

150/3500

350/1500-2750

210

9,5

5,1

2.0 D4

1984

177/3500

400/1750-2750

215

8,8

5,6

2.4 D5

240

180/4000

400/2000-2750

225

7,9

6,3

Orientacyjne ceny w tys. zł

Rocznik/wersja

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

1.6

14,5

16,0

18,0

20,0

23,5

28,0

32,0

-

-

1.8

15,5

17,0

19,0

22,0

25,5

29,0

-

-

-

2.0

-

-

20,5

23,0

26,5

31,5

35,0

39,5

44,0

2.4

17,5

19,5

22,0

-

-

-

-

-

-

2.4i

19,0

21,0

23,5

26,5

35,0

41,0

46,5

-

-

2.5 T5

21,0

23,5

26,5

29,5

37,0

43,5

49,0

57,0

63,5

1.6 D

15,5

17,5

19,5

22,0

26,0

30,5

35,0

-

-

1.6 D2

-

-

-

-

-

-

36,0

40,0

46,5

2.0 D

16,5

18,5

20,5

23,0

28,0

33,0

37,5

-

-

2.0 D3

-

-

-

-

-

-

38,0

43,0

49,5

2.0 D4

-

-

-

-

-

-

41,0

46,0

52,5

2.4 D5

-

-

23,5

26,0

33,0

39,0

44,0

-

-


Volvo S40 2003-2007 / Fot. Volvo
Volvo S40 2003-2007 / Fot. Volvo

Podsumowanie

Modele S40 i V50 to dobra propozycja dla tych wszystkich, którzy poszukują czegoś więcej niż zwykłe auto kompaktowe. Volvo to prestiż, wysoki poziom bezpieczeństwa, komfort i wysoka jakość wykończenia, a także przyjemność jazdy znacznie większa, niż w większości aut tej wielkości. Choć cena S40/V50 nie jest może zbyt przystępna, ale trzeba zdać sobie sprawę, że jest to i tak jeden z tańszych przedstawicieli klasy „premium”.

Wybierając konkretną wersję zastanówmy się nie tylko nad tym, czy stać nas na jej zakup. Pomyślmy też, nad przyszłymi kosztami utrzymania. Odmiany z czterocylindrowymi silnikami można utrzymać stosunkowo niedrogo, pięciocylindrówki wymagają znacznie grubszego portfela.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty