Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Chevrolet Aveo II (2011-2014). Niedoceniony maluch

Bogusław Korzeniowski
Przed wprowadzeniem na rynek modelu Cruze, Aveo było najlepiej sprzedającym się na świecie samochodem Chevroleta i na wielu rynkach święciło duże sukcesy jako optymalny model do miasta i na wyjazdy. Właśnie połączenie: cena produktu i uniwersalność używania do pracy i na weekendowe wypady za miasto, była kluczem do sukcesu. Nic więc dziwnego, że identyczne zalecenia mieli konstruktorzy opracowujący następcę samochodu – Aveo II generacji.Fot. Bogusław Korzeniowski
Przed wprowadzeniem na rynek modelu Cruze, Aveo było najlepiej sprzedającym się na świecie samochodem Chevroleta i na wielu rynkach święciło duże sukcesy jako optymalny model do miasta i na wyjazdy. Właśnie połączenie: cena produktu i uniwersalność używania do pracy i na weekendowe wypady za miasto, była kluczem do sukcesu. Nic więc dziwnego, że identyczne zalecenia mieli konstruktorzy opracowujący następcę samochodu – Aveo II generacji.Fot. Bogusław Korzeniowski
Przed wprowadzeniem na rynek modelu Cruze, Aveo było najlepiej sprzedającym się na świecie samochodem Chevroleta i na wielu rynkach święciło duże sukcesy jako optymalny model do miasta i na wyjazdy. Właśnie połączenie: cena produktu i uniwersalność używania do pracy i na weekendowe wypady za miasto, była kluczem do sukcesu. Nic więc dziwnego, że identyczne zalecenia mieli konstruktorzy opracowujący następcę samochodu – Aveo II generacji.

Pojazd, który wyjechał na drogi jesienią 2011 (premiera - Salon samochodowy we Frankfurcie we wrześniu 2011), to globalny model koncernu GM. Oferowany on był zarówno w Ameryce i Japonii (pod nazwą Chevrolet Sonic), Australii i Nowej Zelandii (jako Holden Barina) oraz w Europie (jako Chevrolet Aveo).

Przed wprowadzeniem na rynek modelu Cruze, Aveo było najlepiej sprzedającym się na świecie samochodem Chevroleta i na wielu rynkach święciło duże sukcesy
Przed wprowadzeniem na rynek modelu Cruze, Aveo było najlepiej sprzedającym się na świecie samochodem Chevroleta i na wielu rynkach święciło duże sukcesy jako optymalny model do miasta i na wyjazdy. Właśnie połączenie: cena produktu i uniwersalność używania do pracy i na weekendowe wypady za miasto, była kluczem do sukcesu. Nic więc dziwnego, że identyczne zalecenia mieli konstruktorzy opracowujący następcę samochodu – Aveo II generacji.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Pojazd od początku dostępny był jako sedan i hatchback, a jego wymiary to: długość 4039 mm (hatchback)/ 4339 (sedan), szerokość 1735 mm, oraz rozstaw osi 2525 mm. Założeniem szefów GM było stworzenie samochodu, który ma zapewnić idealny wybór dla ludzi młodych i młodych duchem. Tę dbałość o młodych klientów widać w przypadku stylizacji nadwozia, która wnosi do segmentu świeżość i sportowy charakter nieznany w modelach segmentu B.

Przód pojazdu charakteryzuje logo Chevroleta (umieszczone na samym środku dużego, podwójnego grilla) i reflektory, inspirowane oświetleniem motocyklowym. Sportowy sznyt bardziej dostrzegalny jest w hatchbacku, gdzie klamki tylnych drzwi schowane są w ich górnej części, nadając autu wygląd podobny do coupe. Także projekt tylnych lamp jest nietypowy. Nie posiadają one klosza i harmonizują z wyglądem przedniej części samochodu jako indywidualne okrągłe światła.

Wnętrze – młodzieżowy, motocyklowy design

Przed wprowadzeniem na rynek modelu Cruze, Aveo było najlepiej sprzedającym się na świecie samochodem Chevroleta i na wielu rynkach święciło duże sukcesy
Przed wprowadzeniem na rynek modelu Cruze, Aveo było najlepiej sprzedającym się na świecie samochodem Chevroleta i na wielu rynkach święciło duże sukcesy jako optymalny model do miasta i na wyjazdy. Właśnie połączenie: cena produktu i uniwersalność używania do pracy i na weekendowe wypady za miasto, była kluczem do sukcesu. Nic więc dziwnego, że identyczne zalecenia mieli konstruktorzy opracowujący następcę samochodu – Aveo II generacji.

Fot. Bogusław Korzeniowski

We wnętrzu obydwu modeli dostrzegamy sportowy styl. Identycznie jak w przypadku Cruze zastosowano podwójny kokpit, wzorowany na legendarnej Corvette. Sprawia on wrażenie, że zarówno kierowca, jak i pasażer czują się „zrośnięci z samochodem”. Jednak nie to jest najciekawsze w tym pojeździe. Najbardziej rzucający się w oczy jest zestaw wskaźników. Został on wykonany wykorzystując motyw inspirowany motocyklami (ten sam motyw, który podkreśla forma reflektorów). Zestaw ten obejmuje okrągły prędkościomierz oraz cyfrowy wskaźnik LCD, a jasnoniebieskie podświetlenie nadaje kabinie nowoczesny, awangardowy wygląd. Pamiętając zabudowę wnętrza w pierwsze generacji Aveo, która była zrobiona bez efektownej stylizacji trzeba przyznać, że projekt kokpitu wnosi dużą świeżość i jest znacznie bardziej atrakcyjny.

Przy projektowaniu zwrócono też uwagę na detale, co w samochodach tej klasy jest często pomijane. Rozmaite przegródki i kieszenie drzwi oraz trzy uchwyty na kubki, zapewniają mnóstwo przestrzeni do przechowywania rzeczy o różnych rozmiarach. Dodatkowe urządzenia elektroniczne jak MP3, czy pamięci Flash, podłączone w górnym schowku na rękawiczki (tam ukryto port USB)  można obsługiwać za pomocą przycisków umieszczonych na kierownicy lub przy użyciu panela radia.

Ważnym aspektem w jeździe miejskiej (a to przecież pojazd miejski), jest wielkość i dostępność do bagażnika. Przy normalnej pozycji foteli, bagażnik w wersji hatchback ma pojemność 290 litrów, a przy złożonej tylnej kanapie 653l itry (w przypadku sedana jest to 502 litry). Obydwie wersje nadwoziowe dostępne były w wersjach wyposażenia LS, LS+, LT, LT+ i LTZ, a klimatyzacja oferowana była seryjnie od wyposażenie LT. Warto też podkreślić, że już w najtańszej wersji LS mamy bardzo bogate wyposażenie: czołowe, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego, tempomat, radio CD/MP3, elektryczne szyby przednie oraz systemy ABS, BAS, TCS, HSA, ESC.

Niestety plastiki we wnętrzu są gorszej jakości jak np w modelach niemieckich i przed zakupem warto dokładnie sprawdzić, czy nie zostały uszkodzone poprzez uderzenie jakimś przedmiotem, lub nagrzaniem na słońcu.

Techniczna prostota

Przed wprowadzeniem na rynek modelu Cruze, Aveo było najlepiej sprzedającym się na świecie samochodem Chevroleta i na wielu rynkach święciło duże sukcesy
Przed wprowadzeniem na rynek modelu Cruze, Aveo było najlepiej sprzedającym się na świecie samochodem Chevroleta i na wielu rynkach święciło duże sukcesy jako optymalny model do miasta i na wyjazdy. Właśnie połączenie: cena produktu i uniwersalność używania do pracy i na weekendowe wypady za miasto, była kluczem do sukcesu. Nic więc dziwnego, że identyczne zalecenia mieli konstruktorzy opracowujący następcę samochodu – Aveo II generacji.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Atutem modelu jest też nieskomplikowana konstrukcja. Zawieszenie z kolumną McPhersona, sprężynami śrubowymi i drążkiem stabilizacyjnym z przodu oraz wielowahaczowe zawieszenie z belką skrętną z tyłu zapewniają płynną i stabilną jazdę oraz stosunkowo niski koszt napraw. Jak sprawdzałem kilka lat temu podczas testów, nawet przy większych prędkościach wpadnięcie kołem w dziurę w jezdni, czy konieczność nagłego zjazdu na pobocze, nie powoduje utraty stateczności kierunkowej. Oczywiście Aveo nie jest tak stabilny, jak modele większe i cięższe, ale nowa konstrukcja jest z pewnością bardziej odporna na zmianę przyczepności niż model poprzedniej generacji. Aveo dostępny jest w wersji benzynowej 1,2 (70KM i 86KM), 1,4 (100KM) i 1,6 (115 KM), oraz wersje wysokoprężne 75 KM i 95 KM.

Zobacz także: Kia Stonic w naszym teście

Ponieważ samochód ten jest przeznaczony głównie do eksploatacji na krótkich odcinkach, osobiście nie wybierałbym wersji diesel. Wersja taka (mająca wyższą cenę) nie zostanie bowiem odpowiednio wykorzystana. Walory diesla odczujemy podczas jazd na trasie (wyższy i stały moment oborowy) i w samochodzie nagrzanym (niskie spalanie). W mieście zaś jeździmy głównie na krótkich odcinkach, gdzie pojazd nie osiąga odpowiedniej temperatury pracy, a dodatkowo jazda w mieście dieslem wiąże się z koniecznością częstszej zmiany biegów. Poza tym obecnie różnica cen oleju napędowego i etyliny prawie nie istnieje. Zatem w moim przypadku byłby wybór silnika benzynowego. Rozczaruję też zapewne wielu, mówiąc iż nie wybrałbym silnika 1,6. Jest to najmocniejszy silnik zapewniający dobre osiągi, ale .. w mieście jest mało przydatny. Mój wybór padłby zatem na 1,2 86 KM lub 1,4 100 KM. Pojazdy te jadą z prędkością zupełnie wystarczającą w naszych warunkach, są dynamiczne, a przy tym spalają w mieście (czyli w swoim naturalnym środowisku) poniżej 8 l/ 100 km.

Chronologia

Wrzesień 2011 – Salon Samochodowy we Frankfurcie premiera modelu Aveo drugiej generacji
Październik 2011 – wprowadzenie do sprzedaży modeli sedan i hatchback z silnikami benzynowymi
Styczeń 2012 – wprowadzenie do oferty silników Diesel produkowanych w ramach Powetrain Fiat-GM w Bielsku Białej
Rok 2014 – wycofanie marki Chevrolet z Europy.

Dane techniczne:


1,3 diesel1,3 diesel1,21,21,41,6
Silnik/zawory4 cyl/44 cyl/44 cyl/24 cyl/44 cyl/44 cyl/4
Poj [ccm]124812481229122913981598
Moc [KM /obr/min]75/400095/400070/560086/5600100/6000115/6000
Moment [Nm]190/1750210/1750115/4000115/4000130/4000155/4000
skrzyniaManual 5Manual 6Manual 5 Manual 5 Manual 5 (automat)Manual 5 (automat)
Prędkość [km/h]163174162171174 (175)184 (173)
Przysp [s]14,212,614,313,412,1 (13,1)11,3 (11,7)
Śr spalanie [l/100 km]3,84,15,95,55,9 (6,8)6,6 (7,2)

Średnie ceny na rynku:

rocznik20112012201320142015
benzyna1600020000250002900034000
diesel18000230002800032000
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty