Model nawiązujący do legendarnej „pięćsetki” z lat pięćdziesiątych zadebiutował w 2007 r., 50 lat po premierze pierwszego Fiata 500. W bardzo udany sposób nawiązał kształtami do swego protoplasty, przez co został entuzjastycznie przyjęty na rynku. Wkrótce okazało się, że nowy „maluch” zbudowany na płycie podłogowej Pandy jest samochodem nie tylko ładnym, ale również poprawnie wykończonym, dopracowanym od strony technicznej i bezpiecznym. W niezależnych testach zderzeniowych Euro NCAP zdobył maksymalną notę pięciu gwiazdek, choć długość jego nadwozia nieznacznie przekracza 3,5 m. Fiat 500 może pochwalić się również bardzo dobrymi własnościami jezdnymi i tytułem Samochodu Roku 2008, uzyskanym w najbardziej prestiżowym konkursie Car Of The Year.
Codzienna eksploatacja „pięćsetki” to zajęcie przyjemne pod warunkiem, że robi się to co najwyżej w dwie osoby. Miejsca na tylnej kanapie nie jest za wiele, bagażnik ma symboliczne rozmiary (185/610 l). W słabszych wersjach silnikowych (1.2 i 1.3 Multijet) nie ma co liczyć na porywające osiągi, ale do sprawnego poruszania się po mieście dynamika jest wystarczająca. Ci, którzy poszukują mocniejszych wrażeń powinni sięgnąć po odmianą 100-konną, po silniki 0.9 TwinAir albo sportową wersję Abarth. Fiat 500 to samochód o skromnych wymaganiach serwisowych, oszczędny i mało awaryjny, a przez to stosunkowo tani w utrzymaniu. Oczywiście koszty użytkowania są tym wyższe, im mocniejszy silnik pracuje pod maską.
Silniki
Fiat 500 wszedł na rynek z benzynowymi silnikami 1.2 (69 KM) i 1.4 (100 KM) oraz turbodieslem 1.3 Multijet (75 KM). W 2009 r. do gamy dołączył mocniejszy turbodiesel, 95-konny 1.3 Multijet. Rok później pojawił się benzynowy, doładowany silnik 0.9 TwinAir o mocy 85 KM, a pod koniec 2013 r. jego mocniejsza wersja (105 KM). Z punktu widzenia najbardziej ekonomicznej eksploatacji godne polecenia są przede wszystkim benzynowy silnik 1.2 oraz turbodiesle. Silniki 1.4, 1.4 T-Jet oraz 0.9 TwinAir również nie należą do nazbyt kosztownych w utrzymaniu, ale koszty ich obsługi są wyższe. Wadą najtańszych wersji – benzynowej i wysokoprężnej, jest słaba dynamika, rekompensowana jednak przez niskie zużycie paliwa. Inne wersje silnikowe są bardziej żwawe, ale mają znacznie wyższe spalania.
Eksploatacja
Silniki benzynowe są mało awaryjne, ale mają swoje przypadłości. Cierpią na wycieki z układu chłodzenia, wersja 1.2 miewa kłopoty z równomiernością pracy na biegu jałowym a 1.4 wykazuje się dużym apetytem na olej. Bardziej kłopotliwe bywają turbodiesle 1.3 Multijet. Przede wszystkim nie tolerują ostrej jazdy, która prowadzi do rozciągnięcia (a nawet zerwania) łańcucha rozrządu, awarii turbosprężarki i przedwczesnego zużycia sprzęgła. Elektronika nie lubi wilgotnej pogody, a jej kaprysy objawiają się spadkiem dynamiki. Wadą turbodiesli jest również nisko osadzona miska olejowa. Bardzo łatwo można ją uszkodzić, nawet podczas podjeżdżania pod krawężnik. Szybko zużywają się elementy przedniego zawieszenia, zwłaszcza sworznie wahaczy i łączniki stabilizatora. Ich wymiana jest jednak łatwa i tania. Układ wydechowy przy silniku szybko koroduje. Przed zakupem warto sprawdzić, czy wybrany egzemplarz miał już naprawiany wydech czy będzie to musiał zrobić nowy właściciel. Przy okazji warto zerknąć na gumowe osłony przegubów napędowych. Są mało trwałe i łatwo pękają, a wówczas dni kosztownego w wymianie przegubu są policzone. Trzeba się też liczyć z zapychaniem filtra cząstek stałych w wersjach, które mają go na wyposażeniu. Niedrożność pojawia się gdy auto eksploatowane jest wyłącznie w mieście. By wypalić filtr trzeba odwiedzić serwis i ponieść spore koszty. Takim problemom można zapobiec jeżdżąc co jakiś czas na dłuższym dystansie z wyższymi prędkościami. Instalacja elektryczna potrafi kaprysić, zdarza się w niej sporo drobnych awarii. Przepalają się żarówki w reflektorach, zacina zamek tylnej pokrywy, przestaje działać komputer pokładowy albo odmawia posłuszeństwa radioodtwarzacz.
Ważniejsze daty
2007 – premiera modelu, nadwozie hatchback 3d
2008 – sportowa wersja Abarth
2009 – wersja Cabrio
2013 – niewielka modernizacja, zmiany w silnikach i wyposażeniu
Zalety
wysoki poziom bezpieczeństwa
bardzo dobre własności jezdne
solidne wykończenie
niskie koszty utrzymania
atrakcyjny wygląd
Wady
- mało przestrzeni we wnętrzu
- skromny bagażnik
- wysokie ceny
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie Zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzy- N=nowe | | | | | | |
0.9 Twin Air | 875 | 85/5500 | 145/1900 | 173 | 11,0 | 4,1 |
0.9 TwinAir | 875 | 105/3750 | 145/2000 | 188 | 10,0 | 4,2 |
1.2 | 1242 | 69/5500 | 102/3000 | 160 | 12,9 | 5,1 |
1.4 | 1368 | 100/6000 | 131/4250 | 182 | 10,5 | 6,3 |
1.4 T-Jet Abarth | 1368 | 135/5500 | 206/3000 | 205 | 7,9 | 6,5 |
1.4 T-Jet Abarth Esseesse | 1368 | 160/5750 | 230/3000 | 211 | 7,4 | 6,5 |
1.4 T-Jet Abarth 695 Tributo Ferrari | 1368 | 180/5750 | 230/3300 | 225 | 6,9 | b.d. |
Silniki Wysoko- Prężne | | | | | | |
1.3 Multijet | 1248 | 75/4000 | 145/1500 | 165 | 12,5 | 4,2 |
1.3 Multijet | 1248 | 95/4000 | 200/1500 | 180 | 10,7 | 3,9 |
Ceny
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/ wersja | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
0.9 TwinAir (85 KM) | | | | 26,5 | 31,0 | 37,0 |
1.2 | 16,0 | 17,5 | 20,5 | 24,5 | 29,0 | 33,0 |
1.4 T-Jet | 19,5 | 22,0 | 25,5 | 28,5 | 34,0 | 41,0 |
1.3 Multijet (75 KM) | 19,5 | 22,0 | 25,5 | 28,5 | 34,0 | |
1.3 Multijet (95 KM) | | | 27,0 | 30,5 | 36,0 | 43,0 |
Podsumowanie
Fiat 500 to auto kultowe i jako takie nie należy do tanich. Także na rynku wtórnym. Ma jednak sporo do zaproponowania, bo jego urokliwe nadwozie o niepowtarzalnej formie kryje udane rozwiązania techniczne, zapewniające bezpieczeństwo i wygodę użytkowania. „Pięćsetka” jest dobrze przemyślanym i porządnie wykonanym samochodem, w którym skupiono się nie tylko na wyglądzie. I dlatego codzienna jazda tym autem to solidna porcja przyjemności, o jaką niełatwo w tańszych „mieszczuchach”. Relatywnie niskie koszty eksploatacji to dodatkowy i trochę zaskakujący atut tego modelu, bo producenci aut kultowych zazwyczaj traktują ich właścicieli jak krezusów i chcą na nich dużo zarobić. U Fiata na szczęście jest inaczej.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?