Używany Fiat Panda II. Oszczędne auto za małe pieniądze

Bartosz Gubernat
Testujemy używane: Fiat Panda  II– oszczędny maluch za niewielkie pieniądze
Testujemy używane: Fiat Panda II– oszczędny maluch za niewielkie pieniądze
Produkowany do 2012 roku w Polsce Fiat Panda to jeden z popularniejszych samochodów na rynku wtórnym. Nic dziwnego - auto jest praktyczne i tanie w eksploatacji, a ceny używanych egzemplarzy startują od 4 tys. zł.

Fiata Panda drugiej generacji był produkowany w fabryce w Tychach od 2003 do 2012 roku. Co ciekawe, jeszcze w czasach PRL-u rozważano wytwarzanie w naszym kraju Pandy pierwszej generacji. Jej następczyni cieszyła się dużą popularnością nie tylko w Europie Zachodniej, na czele z Włochami, ale także w Polsce. Pięciodrzwiowe nadwozie, udane jednostki napędowe i niska w porównaniu do konkurentów cena - to były atuty Fiata Pandy II. Nie straciła ich także na rynku wtórnym. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przymierzając się do zakupu tego samochodu.

Silniki 1.1, 1.2 i 1.4 lubią LPG
Gama silnikowa Fiata Pandy II składa się z czterech jednostek. Najmniejsza, podstawowa jednostka benzynowa 1.1 8V Fire oferuje 54 KM. Do wyboru jest jeszcze 1.2 8V Fire o mocy 60 lub 69 KM (mocniejsza wersja od 2009 r.) i 1.4 16V Fire 100 KM. Turbodiesel to 1.3 Multijet w trzech wersjach mocy: 75 i 90 KM ma jednostka w samochodzie przednionapędowym, a 70 KM w 4x4.

Zdaniem mechaników wśród jednostek benzynowych najlepszy wybór to ośmiozaworowe 1.1 i 1.2. W obu przypadkach zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi ok. 5-6 litrów na 100 km. Jednostka 1,4 jest znacznie mocniejsza, ale odbija się to na jej apetycie. W cyklu mieszanym ciężko zużyć mniej niż 7 litrów benzyny. Jak przekonują mechanicy, wszystkie trzy jednostki z powodzeniem można wyposażyć w instalację LPG.

- Najtańsza będzie przeróbka silnika 1.1. Mamy tu do czynienia z jednopunktowym wtryskiem paliwa, a więc wystarczy układ II generacji, za ok. 1500 zł. W obu pozostałych przypadkach należy zamontować instalację sekwencyjną za ok. 2300-2500 zł. Przeróbki nie należy się obawiać, Fiaty Panda II dobrze pracują na gazie – przekonuje Adam Tutak, właściciel serwisu LPG. W silnikach benzynowych trudno znaleźć słabe punkty. - Dodatkowym atutem wersji silników 1.1 i 1.2 jest bezkolizyjny rozrząd. Oznacza to, że w przypadku urwania paska zakładamy nowy i jedziemy dalej. Przestrzegając zaleceń serwisowych można spokojnie zrobić na nich pół miliona kilometrów bez remontu – mówi Marian Boczar, doświadczony mechanik z Rzeszowa.

Rozrząd pod nadzorem
Zdaniem mechaników znakomity wybór to także silnik wysokoprężny 1.3 Multijet, produkowany w Bielsku Białej i montowana także w Oplach i Suzuki. – Słabsza wersja jest wyposażona w turbinę o stałej geometrii, mocniejsza ma turbinę o zmiennej geometrii łopatek. Poza tym są w z zasadzie identyczne. W trasie można osiągnąć zużycie paliwa na poziomie 4 litrów na 100 km, co jest świetną alternatywą dla benzyniaka z LPG – przekonuje Andrzej Zawadzki z ASO Auto-Res w Rzeszowie.

W dieslach szczególną troską należy otoczyć napęd rozrządu. Chociaż producent podaje, że łańcuch jest niewymienny, a pierwszy przegląd należy wykonać po 250 tys. km, mechanicy pracujący poza ASO radzą inaczej. Po ok. 150 tys. km zalecają przynajmniej wymianę rolek prowadzących, o których zużyciu może świadczyć głośna praca silnika. Zaniedbanie może doprowadzić do uszkodzenia rolki napinającej. Na szczęście poszczególne elementy nie są drogie, za oryginalny, kompletny napęd rozrządu (łańcuch, rolki prowadzące i napinająca oraz uszczelniacze) zapłacimy w ASO ok. 500-600 zł.** - Zarówno jednostki benzynowe jak i diesle pracują na elementach sterowania Boscha, elektronice Valeo oraz łożyskach, rolkach i napinaczach SKF. To gwarancja wysokiej jakości i trwałości – dodaje Zawadzki.

Słabe punkty Fiata Pandy II specjaliści upatrują w amortyzatorach i łącznikach stabilizatora, które nie wytrzymują trudów jazdy po dziurawych polskich drogach. Za oryginalny łącznik trzeba zapłacić 122 zł, a za amortyzator 233 zł. Zamienniki to odpowiednio 35 i 95 zł. Inne drobne awarie to problemy z wentylatorem nawiewu i kostkami odpowiadającymi za przednie oświetlenie. W obu przypadkach zazwyczaj wystarczy czyszczenie i konserwacja przy pomocy specjalnych preparatów. Fiata Panda II 1.1 Fire, którym jeździliśmy i prezentujemy go na zdjęciu pochodzi z 2004 roku. Właściciel jeździł nim od nowości. Wymienił w nim pasek rozrządu, amortyzatory i kilka razy łączniki stabilizatora. Poza tym samochód spisuje się bez zarzutu.[page_break]

Typowe wnętrze taniego samochodu do miasta
Wykonaniem Fiat Panda II nie ustępuje innym popularnym na rynku samochodom miejskim. Co prawda materiały nie są najwyższej jakości, a we wnętrzu przeważają twarde plastiki, ale wszystko jest nieźle spasowane i nawet po przejechaniu 100-120 tys. km nie trzeszczy w czasie jazdy. Na pochwałę zasługuje stylistyka wnętrza i ergonomia. Centralnym elementem jest środkowa konsola z wysoko umieszczonym lewarkiem zmiany biegów oraz panelem sterowania klimatyzacją i radioodtwarzaczem. Przed pasażerem jadącym z przodu poza tradycyjnym schowkiem jest także półka.

Ilość miejsca jest przyzwoita, do samochodu z powodzeniem zmieszczą się cztery dorosłe osoby. Wysoka kabina gwarantuje w miarę wygodną pozycję zarówno z przodu, jak i z tyłu. 206 litrów bagażnika to wynik symboliczny, a jeśli wyposażymy auto w instalację gazową, nawet zakupy trzeba wozić w kabinie. Standardem w większości egzemplarzy na polskim rynku jest poduszka powietrzna, ABS, immobiliser i wspomaganie kierownicy. Klimatyzacja zdarza się rzadziej, ale także jest do upolowania.

Maluchy za niewielkie pieniądze
Używany Fiat Panda II to samochód stosunkowo tani. Benzynowy egzemplarz z początku produkcji można kupić już za 4-5 tys. zł. Dokładając 2000 zł, otrzymamy zadbane auto z rozsądnym przebiegiem. Ceny samochodów z turbodieslem zaczynają się od ok. 7 tys. zł. Kupując używanego Fiata Pandę należy upewnić się, czy w przeszłości nie służyła jako samochód dostawczy. Na polskim rynku takich aut jest bardzo dużo. Są z reguły mocno wyeksploatowane i kosztują zazwyczaj 2-3 tys. zł mniej od auta, które od początku było osobową Pandą. Wnętrze po zamontowaniu tylnej kanapy i tapicerki jest trudne do odróżnienia. Charakterystycznym znakiem jest najczęściej biały kolor i czarne zderzaki oraz klamki. Chociaż to nie reguła, większość samochodów kupowanych przez firmy było właśnie w takich, najtańszych w gamie barwach.

Poza Fiatem Pandą najciekawsze propozycje w segmencie A to Opel Agila, Ford Ka i Renault Twingo.
Opel Agila pierwszej generacji był produkowany w latach 2000-2007. Dzieli z Fiatem 1,3-litrowego diesla. Poza nim jest dostępny także z silnikami 1.0 i 1.2. Ceny? Od 4 tys. zł za wersję benzynową i 7 tys. zł za diesla. Renault Twingo II na rynek weszło dopiero w 2007 roku. Występuje z czterema silnikami benzynowymi i dwoma dieslami. 1.2 8V (60 KM) oraz 1.2 16V 75 KM to sprawdzone jednostki z poprzedniej wersji tego auta. 1.2 TCe (101 KM) to wersja turbodoładowana. 1.6 16V (133 KM) występuje tylko w sportowej wersji RS. Diesel to 1.5 dCi w wersjach 65- i 85-konnej. Podstawowe wersje z silnikami benzynowymi kosztują od 8-9 tys. zł wzwyż.

Wygrywa nadwoziem i silnikami
W grupie samochodów segmentu A ciekawy egzemplarz można upolować już za 6-8 tys. zł. Tyle pieniędzy wystarczy zarówno na Fiata Pandę, jak i jej największych konkurentów. Ocena tych samochodów jest trudna, bo żaden z nich nie grzeszy wysokiej jakości materiałami i silnikiem gwarantującym ponadprzeciętne osiągi.

Atuty Fiata Pandy drugiej generacji to przede wszystkim oszczędny diesel i silniki benzynowe podatne na zasilanie LPG. Ford Ka, chociaż konstrukcyjnie nieco starszy, jest od niej ładniejszy. Ale podobnie jak Twingo ma tylko troje 3 drzwi, czym ustępuje małemu Fiatowi. W tej sytuacji wybór włoskiego misia wydaje się najlepszy.

Rynkowi konkurenci:
- Ford Ka
- Opel Agila
- Kia Picanto
- Suzuki Wagon R
- Renault Twingo

Średnie ceny części zamiennych do Fiata Pandy II 1,1 Fire: oryginalna w ASO (markowy zamiennik)
Kompletne sprzęgło: 357 zł (217-330 zł)
Kompletny napęd rozrządu: 156 zł (230 zł)
Tarcze hamulcowe przód (szt.): 74 zł (50-130 zł)
Klocki hamulcowe przód (kpl.): 209 zł (50-150 zł)
Amortyzator przedni (szt.): 233 zł (108-150 zł)
Końcówka drążka kierowniczego: 135 zł (40-80 zł)
Łącznik stabilizatora: 122 zł (30-100 zł)
Wahacz przedni (komplet): 444 zł (200-250 zł)
Tłumik końcowy: 471 zł (130-180 zł)
Czujnik ABS: 160 zł (95 zł)
Filtr oleju: 25 zł (20-40 zł)
Filtr pyłkowy: 60 zł (25-40 zł)
Filtr powietrza: 54 zł (15-30 zł)

Fiat Panda 1.1
Pojemność silnika: 1108 ccm
Moc: 54 KM (40 kW)
Maks. moment obr.: 88 Nm, przy 2750 obr/min
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 15 sek.
Prędkość maksymalna: 150 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 7,2 / 4,8 / 5,7 l / 100 km
Nadwozie, liczba miejsc: pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy hatchback
Wymiary (dł./szer./wys.): 3538 / 1589 / 1540 mm
Rozstaw osi: 2299 mm
Masa własna: 840 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 35 l
Pojemność bagażnika: 206 / 800 l**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty