Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 39044 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Używany Fiat Punto II (1999-2011). Poradnik zakupowy (WIDEO)

Data publikacji: Autor: MDO, MRO

Fiat Punto II po liftingu Włosi potrafią konstruować miejskie samochody, a Fiat Punto drugiej generacji jest tego najlepszym potwierdzeniem. Auta nadal dobrze wygląda i jest funkcjonalne. Nie jest bezawaryjne, ale części zamienne są dość tanie. Sprawdź, czy Punto to miejski ideał.

Fiat słynie z udanych miejskich samochodów. Tak było z Uno i Punto pierwszej generacji. Także jego następca – Fiat Punto II (typ 188) cieszył się dużą popularnością. Dziś – na rynku aut używanych – to propozycja o wysokim stosunku ceny do jakości. Owszem – w Punto potrafi zepsuć się wiele małych drobiazgów, ale koszty ich usunięcia nie należą do astronomicznych, a z usterkami poradzi sobie praktycznie każdy mechanik.

Oto filmowy poradnik zakupowy dla wszystkich, którzy interesują się używanym Fiatem Punto II:


Fiat Punto II (1999-2011) – historia i stylistyka modelu
Fiata Punto drugiej generacji zaprezentowano na targach w Genewie w 1999 r. Tak jak poprzednik, miało prostą ale rzucającą się w oczy sylwetkę. Zachowano m.in. charakterystyczne lampy w tylnych słupkach. Z przodu montowano natomiast wąskie soczewkowe reflektory, które dodawały urody włoskiemu autu. Po czterech latach – w ramach liftingu – zastąpiono je większymi światłami, które nie tylko naszym zdaniem są mniej urodziwie. Dokonano też innych modyfikacji, które początkowo nie wyszły Punto na dobre. Dlatego egzemplarzy z początku produkcji i tych tuż po lifitingu lepiej unikać.

Następca Punto II – Fiat Grande Punto – pojawił się na rynku w 2005 r., ale jego poprzednika produkowano aż do 2011 r. w Serbii. Na Bałkanach ten model cieszy się taką popularnością, że w ubiegłym roku wznowiono jego produkcję. W testach zderzeniowych Euro NCAP, przeprowadzonych w 2000 r. Punto dostało cztery gwiazdki na pięć. Fiat Punto II był dostępny tylko jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, kabrioletu tym razem nie było. Starsze egzemplarze miejskiego Fiata już rdzewieją. Korozja atakuje głównie tylne błotniki.

Fiat Punto II – wnętrze i wyposażenie
Kokpit w Punto drugiej generacji jest typowy dla Fiata – ładny wygląd, wygodna obsługa, ale materiały i jakość wykonania pozostawiają nieco do życzenia. Plastiki są twarde i po latach potrafią nieprzyjemnie skrzypieć. Użytkownicy skarżą się także na szybko przecierającą się tapicerkę. Pamiętajmy jednak, że mamy do czynienia z samochodem miejskim.

Miłośnicy dobrego brzmienia powinni zainwestować w zakup lepszego sprzętu niż ten montowany fabrycznie. Zwłaszcza, że po upływie lat nierzadko odmawia on posłuszeństwa. Dużym plusem tego modelu jest ilość miejsca w kabinie – wielu konkurentów oferuje w tym przypadku mniej przestrzeni. Pojemność bagażnika wynosi 264 l w wersji trzydrzwiowej i 297 l w przypadku nadwozia z pięciorgiem drzwi.

Krajowe egzemplarze Fiata II Punto są zazwyczaj wyraźnie gorzej wyposażone od sprowadzanych zza granicy odpowiedników, które jak w przypadku prezentowanego na zdjęciach i filmie auta mogą mieć na pokładzie nawet dwustrefową klimatyzację i automatyczną skrzynię biegów. Elektronika w Fiacie Punto drugiej generacji lubi czasem płatać figle (najczęściej elektryczne sterowanie szybami czy centralny zamek).

Fiat Punto II – silniki i ich typowe usterki
Potencjalny nabywca ma w czym wybierać. Gama silnikowa obejmuje następujące jednostki napędowe:

Odmiany benzynowe:
1.2 8V (60 KM) – 102 Nm przy 2500 obr./min, V-max 155 km/h, 0-100 km/h w 14,3 sek., śr. spalanie 5,7 l
1.2 16V (80 KM) - 114 Nm przy 4000 obr./min, V-max 172 km/h, 0-100 km/h w 11,4 sek., śr. spalanie 6,0 l
1.4 16V (95 KM) – od 2003 r. – 128 Nm przy 4500 obr./min, V-max 178 km/h, 0-100 km/h w 9,9 sek., śr. spalanie 6,1 l
1.8 16V HGT (131 KM) - 164 Nm przy 4300 obr./min, V-max 205 km/h, 0-100 km/h w 8,6 sek., śr. spalanie 8,3 l

Wysokoprężne:
wolnossące:
1.9 D (60 KM) - 118 Nm przy 2250 obr./min, V-max 150 km/h, 0-100 km/h w 15,0 sek., śr. spalanie 5,7 l

turbodiesle:
1.3 Multijet (70 KM) – od 2003 r. - 180 Nm przy 1750 obr./min, V-max 164 km/h, 0-100 km/h w 13,4 sek., śr. spalanie 4,5 l
1.9 JTD (80 KM) - 196 Nm przy 1500 obr./min, V-max 170 km/h, 0-100 km/h w 12,2 sek., śr. spalanie 4,9 l
1.9 JTD (85 KM) - 195 Nm przy 1500 obr./min, V-max 173 km/h, 0-100 km/h w 10,9 sek., śr. spalanie 5,0 l
1.9 JTD (100 KM) - od 2001 r. - 260 Nm przy 1750 obr./min, V-max 185 km/h, 0-100 km/h w 9,6 sek., śr. spalanie 5,3 l

Zasilane gazem ziemnym:
1.2 Natural Power (60 KM) - 102 Nm przy 2500 obr./min, V-max 145 km/h, 0-100 km/h b.d., śr. spalanie 5,8 l

Polecamy dwa silniki benzynowe. Najsłabszy 1.2 8V, który jest tania w naprawach i mniej problematyczna od wersji 1.2 16V, ale osiągi pozwalają na sprawną jazdę tylko w mieście. Za to ten silnik najlepiej znosi zasilanie LPG.

Druga szczególnie warta uwagi jednostka napędowa to wprowadzone po liftingu 1.4 16V, którą polecamy osobom lubiącym szybką jazdę. Często spotykany silnik 1.2 16V 80 KM też nie będzie złym wyborem.

Od diesli lepiej trzymać się z daleka, ponieważ z biegiem lat mogą generować koszty, których nie zrekompensują oszczędności na paliwie. Jeśli jednak ktoś koniecznie upiera się na silnik wysokoprężny to polecamy 1.3 Multijet, również montowany po liftingu. Jest on wyjątkowo oszczędny, a do tego lżejszy od 1.9 JTD. Dzięki temu mniej obciąża przód Punto i auto lepiej się prowadzi. W tym silniku – podobnie jak w słabszych wersjach jednostki 1.9 JTD (80 i 85 KM) – nie ma turbosprężarki z łopatkami o zmiennej geometrii. W przeciwieństwie do 1.9 JTD, mniejszy diesel nie ma też kosztownego w naprawach dwumasowego koła zamachowego.

Napęd w Fiacie Punto II przenoszony był za pośrednictwem skrzyni manualnej (pięcio- i sześciobiegowej), a także pięciostopniowej zautomatyzowanej i bezstopniowej CVT. Polecamy przekładnie manualne z uwagi na mniejszą usterkowość i stosunkowo niskie koszty ewentualnych napraw. A te mogą być konieczne Oglądając używanego Fiata Punto II warto przyjrzeć się pracy przekładni, bo w skrajnym przypadku jej wymiana może być konieczna. Używaną skrzynię biegów można kupić za 500-1200 zł, jej wymiana to koszt 300-500 zł.

Fiat Punto II – zawieszenie i jego typowe usterki
Zawieszenia Fiata Punto jest oparte na kolumnach McPhersona i belce skrętnej, a układ kierowniczy działa precyzyjnie. Na polskich drogach jego elementy takie jak końcówki drążków kierowniczych, amortyzatory czy wahacze poddają się już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów, ale pocieszeniem są ich przystępne ceny i prosta wymiana.

Awarii często ulegała elektronika sterująca wspomaganiem układu kierowniczego (szczególnie, gdy często korzystano z trybu „City") dlatego jeśli w trakcie oględzin zauważmy niepokojące objawy, lepiej zrezygnujmy z zakupu – koszty usunięcia tej usterki mogą wynieść nawet jedną trzecią wartości auta.

Fiat Punto II – podsumowanie i sytuacja rynkowa
Fiata Punto II polecamy wszystkim, którzy szukają przestronnego i niedrogiego w eksploatacji samochodu do jazdy po mieście i okazyjnych wypadów w dłuższe trasy. Dużym plusem tego modelu jest bardzo dobry dostęp do tanich części zamiennych i fakt, że z poradzi sobie każdy warsztat. Nie skreślamy aut sprowadzanych – są o wiele lepiej wyposażone niż te z polskich salonów, jednak pamiętajmy aby w trakcie oględzin wyposażenie nie przyćmiło nam ogólnego stanu pojazdu.

Szczególną ostrożność zachowajmy również w przypadku podejrzanie tanich krajowych egzemplarzy (istnieje duże prawdopodobieństwo, że były wykorzystywane w szkołach nauki jazdy) i przy zakupie topowej odmiany HGT (jeśli trafimy na zaniedbany egzemplarz, to okaże się on przysłowiową skarbonką). Polecamy zakup samochodu droższego, ale od pierwszego właściciela i z udokumentowaną historią serwisową.

Fiata Punto II z początku produkcji i z najsłabszym silnikiem można kupić już za ok. 3000 zł. Lepiej wyposażone auta z mocniejszymi silnikami, także wysokoprężnymi, kosztują co najmniej o 1000 zł więcej. Na auto po liftingu trzeba przygotować co najmniej 6000 zł.

Fiat Punto II po liftingu

Fiat Punto II po liftingu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Ala (gość)

    Jeżdżę Punto II już 16 lat i w tym czasie zepsuł mi się tylko dwa razy. Nie liczę wymiany kilku drobiazgów, które miały prawo do tego z racji naturalnego zużycia. Postanowiłam, że go nie sprzedam. Dopiero po zepsuciu definitywnym i nieopłacalnej naprawie pomyślę o nowym . Bardzo dobre autko, mało pali i mogę śmiało powiedzieć że jest bezawaryjne. Nigdy nie stałam bezradnie przy drodze podczas moich wyjazdów dalszych ani bliższych... Nawet jak się te dwa razy zepsuł, to raz przed garażem po całym dniu jazdy po śląskich zapchanych ulicach i rondach, a drugi raz po powrocie z wycieczki, już na podwórku. Taki mądry :) . Kupiony jako jeden z pierwszych - sprowadzony jeszcze z Włoch.

  • Richard (gość)

    Przez cztery lata 1996-2000 jezdzilem Punto 1 od lutego2000 Punto 2 i wyciagnalem takie wnioski. PUNTO 1-AUTO PRAWIE BEZ WAD. PUNTO2 auto przyjemne ladne ale Wlosi poszli ta sama droga co inni producenci czyli zrobic wszystko zeby z idiotow ktorzy kupia to auto zedrzec skore.W 1 naprawa potencjometru przepustnicy ktora mozna bylo zrobic samemu to 100zl. W2 naprawa tej samej czesci ktora to czesc zblokowano z centralka wtrysku i silniczkiem krokowym 2500zl i koniecznoscia jazdy do warsztatu. A takich kwiatkow wyliczyl bym jeszcze duuuzo. Juz nigdy Fiata-niech kupuja idioci.

  • Limited genius (gość)

    Mam Punto2 po liftingu, 1,3 diesel (multijet), 220000 km przejechane, auto ma 13 lat. Będę nim jeździł dokąd się da. A dlaczego? A dlatego, że przyjemnie się nim jeździ, nie psuje się i mało pali (zawsze poniżej 5 litrów). Żadnych dużych awarii nie było, a drobne usterki usuwam sam na bieżąco. Powiem to wyraźnie, każdemu polecam to auto! Ja jestem leśnikiem i często jeżdżę po złych drogach, na jedynce czy dwójce długi czas, w kurzu i błocie i co? Umyję poodkurzam i wieczorem do miasta na zakupy, a jak trzeba to na wakacje. Nieraz przejechałem 600 km po autostradzie bez przerwy, z prędkością 120-140 km na godz. Wszystko działa bez zarzutu. Czy trzeba czegoś więcej? No jeżeli prestiż i marka jest na pierwszym miejscu, to faktycznie, tu ja nie daję rady z moim kompaktem...

  • Zainteresowana (gość)

    Mam pytanie czy kontrolka wskazująca moc ma się świecić cały czas? Punto ii 1.2 8v.

  • benny (gość)

    Warto pamiętać, że te Fiaty i także Punto jakie są na naszym polskim rynku to zwykle najsłabsze wersje o najsłabszym wyposażeniu i silnikach (zwykle 1.2 8v). Bo na takie jest tu popyt. Co do innych marek podobnie. Przykładowo w Italii czy całej Ameryce Południowej jeżdżą Punto w lepszych wersjach i tam nikomu nie przyjdzie do głowy uważać go za coś "gorszego".

  • gość (gość)

    punto 2 silnik 1.2 16v klima i automat bo to idealne autko dla żony na dojazdy do pracy , wrazie czego części śmiesznie tanie , ostatnio w soim aucie wymieniałem rozrząd, koszk podobny jak zakup urzywanego w dobrym stanie punto 2 - to o czym mowa - autko jezdzi zadawalajaco a na automacie wysmienicie , sam mam od 20 lat tylko automaty tyle ze o wiekszych silnikach i innej klasy , stwierdzam jako auto do pracy lub drugie w rodzinie do szyrania po okolicy - IDEALNE jestem miło zaskoczony , żona też ma uśmiech na buzi ze nie wachluje biegami a punto pomrukuje i jedzie przy czym mało paląc , będę zonie częściej podkradał punto do jazdy miejskiej i w bliskie okolice

  • gość (gość)

    punto 2 silnik 1.2 16v klima i automat bo to idealne autko dla żony na dojazdy do pracy , wrazie czego części śmiesznie tanie , ostatnio w soim aucie wymieniałem rozrząd, koszk podobny jak zakup urzywanego w dobrym stanie punto 2 - to o czym mowa - autko jezdzi zadawalajaco a na automacie wysmienicie , sam mam od 20 lat tylko automaty tyle ze o wiekszych silnikach i innej klasy , stwierdzam jako auto do pracy lub drugie w rodzinie do szyrania po okolicy - IDEALNE jestem miło zaskoczony , żona też ma uśmiech na buzi ze nie wachluje biegami a punto pomrukuje i jedzie przy czym mało paląc , będę zonie częściej podkradał punto do jazdy miejskiej i w bliskie okolice

  • gosc (gość)

    Mam do sprzedania właśnie Punto 2 po lifcie 2004, 1.3 multijet, 220000km 559 195 559

  • bez tematu (gość)

    fiat punto dwa bez tytułu nie N #

  • 1.9 JTD Rules (gość)

    Absolutnie nie zgadzam się z opinią o dieslu z tego artykułu! 1.9 JTD to jedne z najlepszych silników na rynku. Mój fiat ma już ponad 630tyś km przebiegu i odpalał bez problemu nawet przy -17. Jest tylko jeden warunek- olej i filtry co 10tyś km.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Fiat Punto dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Fiat Punto opinie

Oceń swoje auto

Fiat Punto Cena