Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Fiat Seicento, czyli poradnik zakupowy (WIDEO)

MDO, MRO
Fiat Seicento 900 z 1999 r.
Fiat Seicento 900 z 1999 r.
Samochód, którego naprawy kosztują 2000 zł... na sto tysięcy kilometrów. Używany Fiat Seicento kusi nie tylko niskimi kosztami utrzymania. Jest też tani w zakupie i podatny na tuning. Ale też przestarzały i mało bezpieczny. Czy warto się nim zainteresować?
Fiat Seicento 900 z 1999 r.
Fiat Seicento 900 z 1999 r.

Seicento to kolejny po Fiacie 126p i Cinquecento produkt tyskiej fabryki. Dziś to jeden z najtańszych w zakupie i utrzymaniu samochodów. Nie wygląda też źle, a dzięki nisko osadzonemu środkowi ciężkości nadal nieźle sprawdza się w amatorskim motorsporcie.

Fiat Seicento – historia i stylistyka modelu (1997-2010)
W porównaniu z pudełkowatym Fiatem Cinquecento zaokrąglone linie Seicento robiły wrażenie. Od końcówki 1997 r., gdy pierwsze egzemplarze tego auta wyjechały z tyskiej fabryki, zdążyły się już znudzić, ale Seicento nie jest brzydalem. Ma dobre proporcje, a wersja Sporting wyposażona w fabryczny pakiet spoilerów i większe, aluminiowe felgi naprawdę może się podobać.

W 2000 r. przeprowadzono lifting, obejmujący kosmetyczne poprawki z przodu nadwozia i w kabinie oraz modernizację silnika 1.1, polegającą głównie na dodaniu wielopunktowego wtrysku. W 2002 r. z oferty wypadła wersja 900, a dwa lata później przeprowadzono kolejne modyfikacje, z których najbardziej widocznymi były zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia. Rok 2006 to zmiana nazwy modelu na Fiat 600 i kolejny lifting. Poprawiono wtedy wyposażenie i jakość materiałów w kabinie. Produkcja samochodu zakończyła się cztery lata później.

Testy zderzeniowe Fiata Seicento organizacja Euro NCAP przeprowadziła w 2000 r. Wypadł w nich fatalnie – na pięć gwiazdek dostał jedną. Wystarczy obejrzeć film z testu, by zrozumieć dlaczego:

Fiat Seicento – wnętrze i wyposażenie
Tak jak poprzednik, Seicento było oferowane tylko z trzydrzwiowym nadwoziem. Była też wersja van z jednym rzędem siedzeń i bagażnikiem oddzielonym kratką. W porównaniu z Cinquecento, kokpit jest następcy prezentuje się dużo lepiej. Deska rozdzielcza w końcu nie wygląda jak odrysowana od ekierki. Plastiki nie są jednak dobrej jakości. Po latach eksploatacji trzeszczą i są porysowane. Z przodu siedzi się zaskakująco wygodnie, z tyłu też dość swobodnie mieszczą się dwie osoby, choć formalnie może tam siedzieć trójka. Bagażnik ma pojemność 170 l – na zakupy wystarczy.

Fiat Seicento 900 z 1999 r.
Fiat Seicento 900 z 1999 r.

Dzielona tylna kanapa, podobnie jak wspomaganie kierownicy, była standardem tylko w droższych wersjach. Na rynku wtórnym najlepiej wyposażone są egzemplarze sprowadzane z zagranicy, nierzadko mają klimatyzację albo otwierany, materiałowy dach.

Wersje wyposażeniowe: S (podstawowa, jednak z biegiem lat ,awansowała poziom wyżej i można w niej było znaleźć takie dodatki jak np. lakierowane zderzaki), SX (zderzaki w kolorze nadwozia, centralny zamek i el. szyby), Hobby (późniejsza podstawowa wersja dla silnika 1.1, wyposażona w poduszki powietrzne), Citymatic (dla silnika 900, wyposażona w automatyczne sprzęgło), Suite (dla silnika 1.1, wyposażone w klimatyzacje), Young (kolejna nazwa podstawowej wersji), Brush (dwukolorowe malowanie nadwozia), Actual (bazowa wersja po zakończeniu produkcji silnika 900), Active (między innymi el. szyby przednie), Go! (szyberdach i zestaw audio), 2Tone (dwukolorowe nadwozie), Look (między innymi wspomaganie), Fresk, Sporting. Wersje limitowane: Sound, Olimpia, Dynamic, 50th (dla modelu 600), Schumacher (limitowana wersja Sportinga).

Fiat Seicento – silniki i ich usterki
W gamie silnikowej Fiata Seicento były trzy jednostki benzynowe – 0.9, 1.1 z jednopunktowym wtryskiem i 1.1 z wielopunktowym wtryskiem. Za przeniesienie napędu odpowiadała pięciobiegowa skrzynia manualna. W wersji Sporting miała krótsze przełożenia, co poprawiało osiągi.

Silniki – gama i osiągi, dane techniczne

  • 0.9 (pojemność 899 ccm) – moc 39 KM przy 5500 obr/min, maks moment obr. 65 Nm przy 3000 obr./min., od 0-100 km/h w 18 sekund, V-max 140 km/h, średnie zużycie paliwa ok. 6 l/100 km.
  • 1.1 SPI (pojemność 1108 ccm) – moc 54 KM przy 5500 obr/min, maks. moment obr. 86 Nm przy 3000 obr./min., od 0-100 km/h w 14,8 sekundy (Sporting w 13,8 sekundy), V-max 150 km/h, średnie zużycie paliwa ok. 5,8 l/100 km (ok. 6,2 l/100 km dla wersji Sporting).
  • 1.1 MPI (pojemność 1108 ccm) – moc 55 KM przy 5000 obr/min, maks. moment obr. 88 Nm przy 2750 obr./min., od 0-100 km/h w 14,5 sekundy (Sporting w 13,5 sekundy), V-max 150 km/h, średnie zużycie paliwa ok. 6,0 l/100 km (ok. 6,5 l/100 km dla wersji Sporting).

Polecamy egzemplarze Fiata Seicento z silnikiem 1.1, szczególnie w wersji z wielopunktowym wtryskiem. Jednostka ta zapewnia lepsze przyspieszenie niż popularna „dziewięćsetka", większą elastyczność, a przy tym nie zużywa więcej paliwa (5-7 l/100 km). Mocniejszy silnik ma rozrząd napędzany paskiem, ale nie jest to jednostka kolizyjna. Nawet poważne naprawy nie kosztują tu wiele. Wymiana uszczelki pod głowicą czy samej głowicy na używaną, to wydatek 400-500 zł. Za nowy czujnik położenia wału korbowego, który dość często się psuje, trzeba zapłacić 100 zł. Regenerację rozrusznika czy alternatora kosztuje mniej niż 200 zł. Silniki Fiata Seicento dobrze pracują na LPG, co czyni jego eksploatację jeszcze tańszą. Do jednostki 1.1 MPI trzeba założyć instalację sekwencyjną, pozostałe silniki zniosą też instalację mieszalnikową.

Fiat Seicento – zawieszenie i inne typowe usterki
Zawieszenie tego modelu oparte jest na kolumnach McPhersona z przodu i wahaczach wleczonych z tyłu. Koszty usunięcia usterek poszczególnych elementów zawieszenia są niskie, a same części bajecznie tanie (komplet czterech amortyzatorów za 200 zł!). Naprawy w Fiacie Seicento nie powinny kosztować więcej niż 2000-2500 zł na 100 tys. km przebiegu. Do tego to auto naprawi każdy mechanik. Zawieszenie nie jest wzorem trwałości, dlatego warto dwa razy w roku kontrolować geometrię kół, by uniknąć zniszczenia opon. Nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją, newralgicznym punktem są tyły progów, które trzeba dokładnie obejrzeć przed zakupem Fiata Seicento.

Fiat Seicento – podsumowanie i sytuacja rynkowa
Jeśli komuś zależy przede wszystkim na niskich kosztach eksploatacji, nie jeździ w trasy i martwi go niski poziom ochrony w razie zderzenia, Fiat Seicento będzie dobrym wyborem. Najtańsze z używanych egzemplarzy są wyceniane na kilkaset złotych. Cena nie jest tu najważniejsza - trzeba zwrócić uwagę na stan samochodu. Jeśli konieczny będzie remont, jego koszt może przekroczyć wartość auta. W Fiatach z instalacją LPG trzeba zwrócić szczególną uwagę na kondycję silnika, a podczas oględzin szukać oznak wypalenia uszczelki pod głowicą. Polecamy Fiata 600, czyli Seicento po ostatniej modernizacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty