Budując kolejną wersję swojego przebojowego kompaktu Ford mógł się skupić na estetyce i jakości samochodu, bo od strony technicznej Focus już w drugim wydaniu prezentował się znakomicie. Wprowadzono oczywiście poprawki w podwoziu i zmodyfikowano gamę silników, ale rewolucji nie przewidziano. Za to mocno popracowano nad nadwoziem, kompletnie je przebudowując. Z przodu pojawił się potężny zderzak z dużymi, trójkątnymi wlotami powietrza, z tyłu lampy o wyszukanym kształcie, wypełniające naroża karoserii. Zrezygnowano z lamp na słupkach, tak charakterystycznych dla poprzednich generacji Focusa.
We wnętrzu zadbano o wysokiej jakości materiały, bardzo przyłożono się do jakości wykończenia. Pod tym względem trzecia generacja mocno poszła do przodu. Przedział pasażerski to bardzo mocny punkt auta, podobnie jak elektronika wspomagająca kierowcę i podnosząca bezpieczeństwo jazdy. Zestaw systemów jest bogaty, ale w większości dostępne są one za dopłatą. Dlatego dobrze wyposażone Focusy nie należą do tanich.
We wnętrzu znajdziemy dwie zasadnicze różnice w stosunku do drugiej generacji modelu. Pierwsza to znacznie mniej miejsca za przednimi fotelami. Mogło by się wydawać, że w ten sposób wygospodarowano większą przestrzeń na bagaż. Niestety nie, kufer hatchbacka ma tylko 363/1148 l, i to z zestawem naprawczym zamiast koła zapasowego. Większe bagażniki mają kombi (490/1517 l) i sedan (475 l). Druga różnica to dużo większa liczba przycisków na centralnej konsoli, co komplikuje obsługę. Na szczęście deskę rozdzielczą uproszczono podczas modernizacji w 2014 r. Przy tej okazji poprawiono też precyzję prowadzenia auta, zmieniono nieco nadwozie oraz paletę silników i wzbogacono wyposażenie. Warto zwrócić uwagę na niską jak do tej pory awaryjność Focusa III. Psują się tylko drobiazgi, brak poważnych niedomagań pozwala utrzymać koszty eksploatacyjne na niskim poziomie. Nie można jednak liczyć na tanią obsługę zaawansowanych technologicznie silników. Za nowoczesność trzeba niestety płacić.
Silniki
Focus trzeciej generacji wszedł do produkcji pod koniec 2010 r. z silnikami benzynowymi: 1.6 (105 i 125 KM) i 1.6 EcoBoost (150 i 182 KM), oraz turbodieslami: 1.6 TDCi (95 i 115 KM) i 2.0 TDCi (115, 140 i 163 KM). W 2011 r. do gamy dołączył silnik benzynowy 1.6 (85 KM). W 2012 r. pojawiły się benzynowe silniki 1.0 EcoBoost (100 i 125 KM) i 2.0 EcoBoost (250 KM, tylko w wersji ST), oraz turbodiesel 1.6 TDCi (105 KM). Od września 2014 r. oferowane były wersje z silnikiem benzynowym 1.5 EcoBoost (150 i 180 KM) oraz turbodieslami 1.5 TDCi (95, 105 i 120 KM) i 2.0 TDCi (150 KM). W 2015 r. wprowadzono silnik benzynowy 2.3 EcoBoost (320 KM, tylko w sportowej wersji RS z napędem 4x4). Najsłabsze jednostki napędowe można polecić jedynie osobom jeżdżącym wyjątkowo spokojnie. Ich dynamika jest mierna lub przeciętna. Optymalne są benzynowe silniki o mocy 125-150 KM i turbodiesle o mocy 115-140 KM. Mają bardziej żywiołowy temperament przy rozsądnym zużyciu paliwa. Wersje z mocniejszymi silnikami pozwalają co prawda cieszyć się lepszymi osiągami, ale są bardziej paliwożerne i droższe w serwisowaniu. To propozycje dla osób z grubszym portfelem.
Eksploatacja
Egzemplarze Focusa III na rynku wtórnym są co prawda stosunkowo młode, ale wiele z nich podczas kilkuletniej eksploatacji osiągnęło duże przebiegi (100-200 tys km), co daje podstawy do oceny poziomu awaryjności. Jest ona bardzo niska w pojawiające się niedomagania są w większości błahe. Problematyczne są raczej niefortunne rozwiązania, takie jak choćby żaluzja na chłodnicy, która zimą łatwo może zostać zablokowana przez śnieg. (wystarczy wjechać przodem auta w zaspę). Brak możliwości odsłonięcia chłodnicy może skończyć się przegrzaniem silnika w cieplejszy dzień. Żaluzję można usprawnić samodzielnie przy użyciu prostych narzędzi. Warsztat zrobi to jednak sprawniej i bardzie fachowo.
Mało przyjemne niespodzianki robią też silniki EcoBoost. Ich realne zużycie paliwa bywa znacząco wyższe od deklarowanego przez producenta. Z rzeczy wymagających na pewno ingerencji warsztatu są wycieki oleju z mechanizmu różnicowego. W takich przypadkach konieczna jest wymiana uszczelniaczy półosi napędowych. Zdarzają się też awarie wspomagania układu kierowniczego. Mogą one albo utrudniać jazdę (problemy z utrzymaniem auta na założonym torze jazdy) albo wręcz ją uniemożliwić. Kiepsko oceniana jest zautomatyzowana, dwusprzęgłowa skrzynia biegów PowerShift. Psuje się w niej elektronika sterująca, a jej naprawy są kosztowne.
Ważniejsze daty
1998 – Focus I
2004 – Focus II
2010 – Premiera Focusa III, wersja hatchback 5d, sedan 4d i kombi 5d
2011 – wersja z napędem elektrycznym
2012 – sportowa wersja ST
2014 – niewielka modernizacja (nowy zderzak przedni, reflektory, osłona chłodnicy, pokrywa silnika, światła dzienne w technologii diodowej, zmodyfikowane wnętrze, bogatsze wyposażenie, nowe silniki)
2015 – sportowa wersja RS
Zalety
- świetne prowadzenie
- szeroka gama nowoczesnych silników
- bardzo dobra jakość wykonania
- niska awaryjność
Wady
- wysokie ceny
- mały bagażnik (hatchback)
- wnętrze przyciasne w tylnej części
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie Zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzy- Nowe | | | | | | |
1.0 | 998 | 100/6000 | 170/1500-4500 | 185 | 12,5 | 4,8 |
1.0 | 998 | 125/6000 | 170/1500-4500 | 193 | 11,3 | 5,0 |
1.5 EcoBoost | 1499 | 150/6000 | 240/1600-4000 | 224 | 8,9 | 5,5 |
1.5 EcoBoost | 1499 | 180/6000 | 240/1600-5000 | 224 | 8,6 | 5,5 |
1.6 | 1596 | 85/6000 | 141/2500 | 170 | 14,9 | 6,0 |
1.6 | 1596 | 105/6000 | 150/4000-4500 | 187 | 12,3 | 5,9 |
1.6 | 1596 | 125/6300 | 159/4000 | 193 | 12,0 | 6,4 |
1.6 EcoBoost | 1596 | 150/5700 | 240/1600-4000 | 212 | 8,7 | 5,9 |
1.6 EcoBoost | 1596 | 182/5700 | 240/1600-5000 | 224 | 8,0 | 5,9 |
2.0 EcoBoost | 1999 | 250/5500 | 360/2000-4500 | 248 | 6,5 | 7,2 |
Silniki Wysoko- Prężne | | | | | | |
1.5 TDCi | 1499 | 95/3600 | 270/1500-2000 | 180 | 12,2 | 3,8 |
1.5 TDCi | 1499 | 105/3600 | 270/1750 | 187 | 11,9 | 3,4 |
1.5 TDCi | 1499 | 120/3600 | 270/1750-2500 | 193 | 10,5 | 3,8 |
1.6 TDCi | 1560 | 95/3600 | 230/1500-2000 | 180 | 12,5 | 4,2 |
1.6 TDCi | 1560 | 105/3600 | 270/1750-2000 | 187 | 11,8 | 3,4 |
1.6 TDCi | 1560 | 115/3600 | 270/1750-2500 | 195 | 10,9 | 4,2 |
2.0 TDCi | 1997 | 115/3750 | 300/1500-2250 | 198 | 11,0 | 5,2 |
2.0 TDCi | 1997 | 140/3750 | 320/1750-2750 | 207 | 8,9 | 4,9 |
2.0 TDCi | 1997 | 150/3500 | 370/2000 | 210 | 8,8 | 4,1 |
2.0 TDCi | 1997 | 163/3750 | 340/2000-3250 | 218 | 8,6 | 4,9 |
Ceny
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/ wersja | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
1.0 eb 100 | | 38,5 | 44,0 | 50,0 |
1.0 ecoboost 125 | | 41,0 | 45,0 | 52,0 |
1.6 85 | 28,5 | 32,0 | 36,5 | 41,5 |
1.6 105 | 33,5 | 37,0 | 42,5 | 49,5 |
1.6 125 | 35,0 | 39,5 | 45,5 | 53,0 |
1.6 eb 150 | 38,0 | 43,0 | 47,5 | 55,5 |
1.6 eb 182 | 40,5 | 46,5 | 53,0 | 62,0 |
1.6 tdci 95 | 36,5 | 41,0 | 47,0 | 54,5 |
1.6 tdci 105 | | 44,0 | 50,5 | 59,0 |
1.6 tdci 115 | 38,5 | 44,0 | 49,0 | 57,0 |
2.0 tdci 115 | 40,5 | 46,5 | 52,5 | 62,0 |
2.0 tdci 140 | 40,5 | 46,0 | 51,5 | 60,0 |
2.0 tdci 163 | 42,5 | 48,5 | 55,5 | 65,5 |
Podsumowanie
Focus trzeciej generacji to bardzo dobry wybór. Ma interesujące nadwozie, świetne podwozie, nowoczesne i w większości dynamiczne silniki, a do tego jest starannie wykończony i niemal bezawaryjny. Problemem dla wielu osób może okazać się jednak cena, bo egzemplarze Focusa III na rynku wtórnym są jeszcze stosunkowo młode, a przez to drogie. Kogo stać – niech bierze bez zastanowienia. Kto ma zbyt mało gotówki – niech zaczeka albo sięgnie po starszą generację.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?