Używany Ford Mondeo (1996 - 2000)
Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

W 1993 r. Ford wprowadził na rynek nowy model, Mondeo. Od poprzednika, Sierry, różnił się zasadniczo: miał napęd na przednie koła, nowe podzespoły i atrakcyjne nadwozie. Przyszłość rysowała się dobrze.
Już na początku produkcji nabywcom oferowano trzy rodzaje nadwozia: sedan, 5-drzwiowy liftback oraz kombi. Nowocześnie zaprojektowane wnętrze podobało się klientom. Chwalono także wygodne siedzenia i obszerny przedział pasażerski. Pierwsi nabywcy nie do końca byli jednak zadowoleni. Częste wizyty w warsztatach zabierały czas i psuły humor.
Lepsze, po modernizacji
Dlatego polecać można egzemplarze Mondeo wyprodukowane po modernizacji, którą przeprowadzono w 1996 r. Unowocześniono nie tylko nadwozie, zmodernizowano również zawieszenie, a jakość wykonania znacznie się poprawiła. Bagażnik w wersji sedan miał objętość 470 l, a w wersji liftback – 460 l, a po złożeniu tylnej kanapy aż 1290 l. U Forda wersja kombi oznacza rzeczywiście pojemniejsze wnętrze i dużą ładowność – aż 675 kg. W tej wersji pojazd był dłuższy o 11 cm, a bagażnik miał objętość 540/1610 l. Komfort jazdy Mondeo nie pozostawiał wiele do życzenia, a dzięki wielowahaczowej tylnej osi, pojazd był posłuszny woli kierowcy.
Silniki
Mondeo oferowano w wielu wersjach silnikowych. Najmniejszy silnik, 4-cylindrowy, 16-zaworowy o pojemności 1,6 l i mocy 90 KM był nieco za słaby, szczególnie dla wersji kombi. O wiele lepsze wrażenie sprawiał 16-zaworowy silnik o pojemności 1,8 l i mocy 116 KM. Na polskim rynku Mondeo sprzedawano z jedną poduszką powietrzną, wspomaganiem układu kierowniczego, układem ABS i centralnym zamkiem. Dwie poduszki powietrzne oferowano dla wersji z silnikiem 2,0 l o mocy 131 KM. Dynamika pojazdu napędzanego 2-litrowym silnikiem była jak najbardziej satysfakcjonująca, w przeciwieństwie do zużycia paliwa. Wielozaworowe silniki Forda do oszczędnych nie należały, o czym najboleśniej przekonywali się użytkownicy podczas jazdy w mieście. Najbardziej prestiżową wersją silnikową była 6-cylindrowa, 24-zaworowa jednostka napędowa o pojemności 2,5 l i mocy 170 KM. Za granicą oferowano jeszcze niezbyt nowoczesny, turbodoładowany silnik wysokoprężny z komorą wstępną o pojemności 1,8 l i mocy 90 KM. W tej jednostce napędowej pękały paski rozrządu i awariom ulegał układ wtryskowy. Natomiast w silnikach benzynowych psuł się zawór recyrkulacji spalin, co było zresztą przedmiotem akcji naprawczej producenta w 1998 r. W tym roku Mondeo były również wzywane do stacji serwisowych na przegląd poduszki powietrznej, a rok później na sprawdzenie pasów bezpieczeństwa przy przednich fotelach.
Wart zastanowienia
Opinie o Mondeo produkowanym w latach 1996- 2000 są na ogół dobre, a samochód postrzegany jest jako mało usterkowy. I całe szczęście, bowiem serwisowanie Mondeo w autoryzowanych warsztatach nie jest tanie, a oryginalne części zamienne kosztują drogo.
Historia modelu
1993 r. – początek produkcji
1996 r. – face lifting
2000 r. – nowa generacja
Typowe usterki
- awarie elektronicznego modułu układu zapłonowego
- uszkodzenia licznika kilometrów i wskaźnika poziomu paliwa
- wycieki oleju silnikowego
Ceny (w tys. zł) egzemplarzy Mondeo
Model |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
1,8 |
18,0 |
18,5 |
22,0 |
24,9 |
29,5 |
2,0 |
20,0 |
21,9 |
24,3 |
26,5 |
27,9 |
2,5 V6 |
19,0 |
19,5 |
20,9 |
21,6 |
26,0 |
1,8 diesel |
22,1 |
23,5 |
24,6 |
26,0 |
27,3 |
1,8 diesel kombi |
24,1 |
25,3 |
27,1 |
28,0 |
30,2 |
Wybrane dane techniczne modelu sedan z 1998 r.
typ silnika |
benzynowy |
benzynowy |
benzynowy |
benzynowy |
liczba cylindrów |
R4 |
R4 |
R4 |
V6 |
pojemność skokowa (cm3) |
1597 |
1796 |
1988 |
2544 |
moc (KM/obr/min) |
90/5250 |
116/5750 |
131/5700 |
170/6250 |
maks. moment obrotowy (Nm/obr/min) |
138/3500 |
158/3750 |
176/3700 |
220/4250 |
czas rozpędzania 0-100 km/h (s) |
13,4 |
10,9 |
9,9 |
8,3 |
prędkość maksymalna (km/h) |
175 |
195 |
206 |
224 |
zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) |
5,8/10,7 |
5,8/11,2 |
6,1/11,5 |
7,1/13,6 |
długość x szerokość x wysokość (cm) |
456 x 175 x 142 |
|||
objętość bagażnika (dm3) |
470 |
Orientacyjne ceny części zamiennych (zł):
sprzęgło kompletne |
1400 |
okładziny hamulcowe przednie |
300 |
błotnik przedni |
600 |
napęd rozrządu |
950 |
reflektor |
800 |