Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36078 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Używany Ford Mondeo Mk III 2.0 TDCi (2000-2006). Tanie auto dla troskliwego właściciela

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Testujemy używane: Ford Mondeo - auto dla troskliwego właściciela Słabym punktem Forda Mondeo z silnikiem 2.0 TDCi (130 KM) jest podatny na usterki układ układ wtryskowy. Kosztowne naprawy sprawiają, że kupno auta z dużym przebiegiem może się kompletnie nie opłacać. Dlatego warto poszukać zadbanego egzemplarza.

Mondeo, jeden z najpopularniejszych modeli Forda zadebiutował na rynku w 1993 roku, zastępując wysłużoną Sierrę. Pięć lat później wywodzący się ze Stanów Zjednoczonych koncern zrezygnował z produkcji Scorpio, czyniąc Mondeo flagowym modelem na rynek europejski. My pod lupę wzięliśmy trzecią odsłonę auta - z racji niskich cen, przestronnego wnętrza i niezłej jakości wykonania cieszącej się wzięciem na rynku wtórnym.

Szukając używanego Forda Mondeo z silnikiem 2.0 TDCi warto dokładnie ocenić stan jego układu wtryskowego. To zdecydowanie najsłabsza strona tego samochodu (szczególnie w egzemplarzach z pierwszych lat produkcji), jednocześnie bardzo kosztowna w naprawach. Największym problemem silnika 2.0 TDCi jest zużywająca się pompa układu zasilania. Towarzyszy temu powstawanie opiłków metalu, które zapychają wtryskiwacze. Oczywiście sama ich regeneracja zdaje się wówczas na niewiele. Konieczna jest też naprawa pompy. Cała operacja zamyka się kwotą kilku tysięcy złotych i przy obecnej wartości auta przestaje być opłacalna. Warto pamiętać, że problem ten nie występuje np. w Focusie II i Mondeo IV 2.0 TDCi, które otrzymywały silniki opracowane przez koncern PSA, a nie autorskiego diesla Forda.

Redakcja poleca:

Za przekroczenie prędkości kierowca nie straci prawa jazdy
Gdzie sprzedają „chrzczone paliwo"? Lista stacji
Automatyczne skrzynie biegów - błędy kierowców 

Najczęściej awarie objawiają się stale świecącą lub migającą od czasu do czasu kontrolką świec żarowych. Niepokoić powinno także kopcenie z układu wydechowego oraz dławienie się auta w czasie jazdy. Ze względu na wszechobecną korozję nadwozia warto wybierać egzemplarze regularnie serwisowane w ASO, co zwiększało szansę na dłuższe utrzymanie nadwozia w należytym stanie (ewentualne ogniska korozji były usuwane). Silnik 2.0 TDCi ma rozrząd napędzany łańcuchem. Teoretycznie może on pracować dożywotnio, ale zdarza się, że przy większych przebiegach mechanicy zalecają jego wymianę.

Silnik 2.0 TDCi - awaryjny układ wtryskowy

fot. Maciej PobochaLiftback z dwulitrowym, wysokoprężnym TDCi - tak skonfigurowane Mondeo jest na celowniku wielu osób szukających używanego auta. Egzemplarz, któremu mogliśmy się przyjrzeć, przejechał przeszło 250 tys. km. W tym czasie poza rutynowymi przeglądami właściciel musiał dokonać dwóch poważniejszych napraw. Przy przebiegu 200 tys. km wymienił sprzęgło i koło dwumasowe, a po przejechaniu kolejnych 20 tysięcy regenerował dwa wtryskiwacze paliwa. Czyszczenia wymagał już także zawór EGR, który nie działał jak należy, przyczyniając się do czarnego kopcenia z układu wydechowego. Auto kilkukrotnie odwiedzało też już serwis lakierniczy, gdzie w ramach gwarancji usuwano wykwity korozji na drzwiach. Poza tym Mondeo nie przysparzało większych problemów, poza wymianą oleju i części eksploatacyjnych spisywało się całkiem dobrze.

Głośny silnik

Dwulitrowy, turbodoładowany silnik o mocy 130 KM współpracuje z pięciobiegową, manualną skrzynią. Mondeo z takim zespołem napędowym jeździ całkiem przyzwoicie. W trasie brakuje mu jednak szóstego biegu - przy większych prędkościach silnik sprawia wrażenie, jakby bardzo się męczył obrotami. Dosyć głośno wysokoprężna jednostka pracuje także zaraz po uruchomieniu. Dopiero kiedy się zagrzeje, wydaje przyjemniejszy na ucha dźwięk. W cyklu mieszanym Mondeo 2.0 TDCi spala ok. 7,5 l/100km. W mieście o litr więcej. Wynik pogarsza się w zimie, kiedy do przejechania 100 km trzeba nawet 9 litrów ropy.

Wnętrze - sporo miejsca, niezłe wyposażenie

fot. Maciej PobochaWnętrze Mondeo III jest dość oryginalne. Aluminiowe wykończenie środkowej części kokpitu zwieńczono znanym także z innych modeli Forda zegarem ze wskazówkami. Obok niego mamy tu jeszcze przełączniki klimatyzacji oraz duże, fabryczne radio. Wiele egzemplarzy otrzymało także skórzaną kierownicę i gałkę lewarka zmiany biegów. Podświetlenie zegarów i przełączników ma przyjemny dla oka, zielony kolor. Materiały użyte do wykończenia są niezłej jakości. Na szczególną pochwałę zasługuje obicie deski rozdzielczej. Nieco gorzej prezentuje się za to plastik na drzwiach i progach.

Fotele choć niezbyt miękkie są wygodne. Miejsca dla dorosłych osób znajdziemy sporo zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie. Po stronie zalet należy zapisać jeszcze obszerny, foremny bagażnik Forda. Imponującym rozmiarem może pochwalić się szczególnie wersja kombi, gdzie po złożeniu tylnej kanapy można zmieścić 1700 litrów ładunku. Testowany hatchback mieścił 500 litrów. W większości egzemplarzy trzeciej generacji Forda Mondeo standardem jest osiem poduszek powietrznych, system ABS, automatyczna klimatyzacja, wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz halogeny. Ciekawym rozwiązaniem są podgrzewana przednia szyba oraz lusterka.

Tańszy od VW Passata

Używanego Forda Mondeo III z pierwszych lat produkcji można kupić już za niecałe 3000 zł - zarówno z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym. Będą to jednak mocno wyeksploatowane auta, nierzadko wymagające natychmiastowego doinwestowania i poważnych napraw. Na drugim biegunie znajdują się zadbane auta z lat 2005-2007, wyceniane na 13-15 tys. zł. Warto przy tym podkreślić, że w tej puli dominują samochody z silnikami benzynowymi. Niezbyt dobra renoma sprawia, że potencjalni nabywcy podchodzą do diesli z większym dystansem. Inni rywale Forda - Volkswagen Passat, Honda Accord, czy Toyota Avensis - to samochody znacznie droższe. W tej sytuacji Ford Mondeo wydaje się być sensownym wyborem. Pod warunkiem, że uda się znaleźć auto sprawne i zadbane. Jest z tym coraz większy problem, więc przymierzając się do zakupu Mondeo III warto poważnie zastanowić się nad wersją z silnikiem benzynowym. Rachunki za paliwo będą wyższe, ale per saldo eksploatacja może okazać się tańsza - z powodu tańszych napraw i łatwiejszej odsprzedaży.

Zobacz także: Renault Megane Grandtour w naszym teście

Ford Mondeo Mk3 2.0 TDCi – dane techniczne
Pojemność silnika: 1998 ccm
Moc: 130 KM
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8  sek.
Prędkość maksymalna: 204 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 8,5 / 6,0 / 7,5 l / 100 km
Pojemność zbiornika paliwa: 58 l
Pojemność bagażnika: 500/1370 l
Wymiary (dł./szer./wys.): 4731/1812/1429 mm

Typowe usterki
- szybkie zużycie elementów zawieszenia
- kłopoty z układem wtryskowym
- korozja nadwozia, szczególnie w okolicy drzwi
- problemy z zaworem recyrkulacji spalin

Ford Mondeo 2.0 TDCi - średnie części zamiennych ASO (zamiennik):
Rozrząd - komplet: 1861 zł
Tarcze hamulcowe – przód: 412 zł/szt. (105 – 175 zł)
Klocki hamulcowe – przód: 295 zł (75 – 178 zł)
Sprzęgło - komplet z kołem dwumasowym: 3492 zł (1925 zł)
Przedni reflektor: 830 zł (169 zł)
Amortyzator przedni: 338 zł/szt. (175 – 315 zł)
Wtryskiwacz paliwa: 1722 zł/szt. (1100 – 2000 zł)
Końcówka drążka kierowniczego: 199 zł (25 – 63 zł)
Główny tylny wahacz: 880 zł (występuje tylko oryginał)

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Chudy byk (gość)

    Mondek ,którego niedawno sprzedałem,posiadał 6-cio biegową skrzynię biegów. Albo autor nie wie o czym pisze,albo auta te wychodziły zarówno z przekładniami 5-cio,jak i 6-cio biegowymi.

  • gshhs@yahho.com (gość)

    byly 5 i 6 biegowe ,ja mam z 2006r 2.0tdci kombi i mam 6 biegow

  • retrogad (gość)

    Ja sam jezdze takim Mondkiem i naprawde czule sie odnosze do tego modelu (to moje 3 auto w zyciu). Musze przyznac, ze faktycznie silniki w tych fordach byly dosyc wrazliwe, ale staram sie regularnie oddawac auto do przegladu. Dodatkowo stosuje specyfik K2 diesel https://k2.com.pl/produkty/k2-diesel-50-ml ktory oczyszcza nieco silnik przy duzej eksploatacji. Efekty sa widoczne, bo jezdze juz 7 lat i spalanie dalej jest stosunkowo niskie, a dodatkowo motor pracuje cicho i przyjemnie

  • mietek (gość)

    Od lat jeżdzę Mondkiem na Oleju z Biedronki...On ten olej polubił i cicho mruczy jak doleje z nowej butelki. Jest ekologicznie i miło. I ja zadowolony i Mój Mondek....

  • Kokorand (gość)

    ja to jestem odwieczny przeciwnik używanych samochodów. Może za mało ufam ludziom ale jak widzę tych cfaniaków którzy chcą auta ledwo stojące komuś wcisnąć... to ja wole odłożyć i nowe kupić. Najlepiej na koniec roku tak jak teraz w salonach peugeota gdzie są spore promocje

  • filipens (gość)

    Jeżdże takim mondeo, byle jakich części do niego nie wkładam jak już to oe delphi. Regularnie robie przeglądy i nie narzekam na awaryjność. Nie dławi sie, wtryskiwacze też ok.

  • motomaniak (gość)

    Fajny samochód! Jakbym kupował, to jeszcze sprawdziłbym przez konsultanta z automotogo czy wzystko się zgadza technicznie :)

  • SteelRat (gość)

    jak jeżdżę 3cim Mondeo, tak dyzla nie tknę nawet kijem ;) Tylko benzyna i już tylko V6. I z gazem, olaboga ;) Pompa i wtryski, to klasyka usterek w tej wersji Mondeo, TDDi jeszcze dość zdrowe silnikowo, ale budę i tak dość szybko chrupie rdza... dolne krawędzie drzwi, nadkola.. klasyka.

  • Trochę ten artykuł pisany od czapy... (gość)

    Pompa łuszczyła się do liftu z 2003 roku, potem problem nie występował. Pierwsze słyszę, żeby w konfiguracji z 2.0 TDCi 130 KMbyła skrzynia piątka - może autor przytoczy źródło. Przypominam, że 2.0 TDCi wychodził też 115-konny, poza tym było też nieśmiertelne TDDi. EGR nie wpływa na kopcenie - przyczyny należy szukać w nieszczelnościach pomiędzy turbo a intercoolerem i intercoolerem a silnikiem, tym bardziej, że na czarno dymi jak ma złą mieszankę - za mało powietrza dochodzi do silnika, a w dieslu od razu generuje to czarną chmurę. Co do szybkiego zużycia elementów zawieszenia - przy 340 tys. km mam oryginalne amory i sprężyny, w tylnym wielowahaczu nic nie ruszane, jedyna wymiana dotyczyła łączników stabilizatora przód/tył. I jedna rada - jak regenerować, to wszystkie wtryski na raz, bo jak te zregenerowane dostaną drugie życie to na bank zaraz polecą te niezregenerowane - common rail nie lubi różnic w ciśnieniu. I olej 5W-30, syntetyk Forda - żadnej kombinatoryki ze zmianą lepkości

  • Trochę ten artykuł pisany od czapy... (gość)

    Kilka rad dodatkowych - nie pałować na zimnym, bo siądzie turbo. Nie robić ekodrivingu, bo poleci dwumasa, a jest delikatna. Powyżej 2,5 tys. obrotów pali jak smok, ale za to wgniata w fotel. Polecam sprawdzić stan ręcznego przed zakupem - częsta przypadłość to blokujący się ręczny. Najlepiej wymienić linki i zregenerować zaciski - rozruszanie daje chwilową poprawę, problem wraca. po regeneracji zacisków i wymianie linek... używać ręcznego jak najczęściej, najlepiej na postoju przed każdymi światłami (pompa hamulcowa nie lubi jak się bezmyślnie opiera nogę na pedale hamulca:)) Jak już trzeba coś zregenerować -wtryski, turbo, pompa wspomagania- nie robić po kosztach tylko porządnie - wiem, że cena samochodu nie zachęca do robienia napraw po kilka tysięcy zł, ale - albo pochodzisz do tematu porządnie albo wcale.

  • Trochę ten artykuł pisany od czapy... (gość)

    Jak już się rozpisałem :) : Parę kolejnych rzeczy do sprawdzenia - stan klimatyzacji, w szczególności czy sprężarka daje radę i czy chłodnica od spodu nie pognita. Przednia szyba - jeżeli jest podgrzewana, zapytać właściciela czy grzeje - wiem, że w lecie ciężko to sprawdzić, ale już jesienią czy zimą da radę sprawdzić :) Polecam opcję podgrzewania dyszy wtryskiwaczy - mała rzecz, a cieszy. Lampy przednie - mocowanie lamp na wsuwki - wiele Mondeo ma połamane zaczepy w lampach. W tylnych polecam obejrzeć wkłady z żarówkami - często połamane są plastykowe zaczepy trzymające wkład, wkład wtedy się telepie w lampie i jest problem z ciągle przepalającymi się żarówkami. Głupieje centralny zamek i styk w przycisku otwierania bagażnika w klapie w hatchbacku. Z droższych rzeczy - tzw. mała dwumasa lubi się rozwarstwiać (i to niekoniecznie bieda wersja, tylko części z górnej półki) i generować efekt struny fortepianowej pod maską. Można też wymienić od razu rolkę alternatora na taką ze sprzęgłem

  • tylko dbac o mondeo (gość)

    posiadam forda mondeo mk3 2,0tdci 130 koni skrzynia 6 biegowa kupiony w polskim salonie 2003rok na dziś ma 580 tyś zero problemów z pompą czy wtryskami .Tankować tylko dobrej jakości paliwo i po kłopocie .

  • wojtek (gość)

    witam kupiłem kilka miesięcy temu mondeo ze silnikiem 2,0 tdci o mocy 130 koni z2004r z przebiegiem 260tyś zrobiłem nim 15 tyś panowie jazda tym autem to czysta przyjemność jest naprawdę bardzo dynamiczny i oszczędny na trasie spalanie poniżej 6 litrów kultura pracy tego silnika bardzo poprawna odpala na widok kluczyka przy minus 18 stopni skusiła mnie niska cena tego auta kosztował niecałe 8tyś ale warto było pozdrawiam poprzedniego właściciela jestem bardzo zadowolony .

  • olo (gość)

    To super samochód mam go już 9 lat i jeszcze troszkę poszaleje nim po świecie

  • mondek jest spoko (gość)

    Od kwietnia 2017 roku mam mondka 2.0 tdci (130koni) przebieg mial jak kupilem 202tys z Austri od dobrego kolegi ktory ten samochod kupil w Austri do dzis mam nim 268tys w rok i miesiac i nie robilem nic przy zawieszeniu i przy ukladnie wtryskowym leje tylko Verve a samochod sluzy mi jako taksowka. Tak ze Ja daje 8/10 dlatego glownie ze wyciszenie auta przy 140/180km/h jest fatalne .

  • Mondeo (gość)

    Zdusiłem godzinę 2 razy zgasł nie chce odpalić

  • Piotr (gość)

    Mam flotowego 2.0 TDDI z 90KM . Jest glosny dziadek, silnik jak w ursusie. Ale cały czas do przodu. Mam niby przebieg 380,000 km ale auto ma na pewno krecony licznik i kto wie czy wlasnie nie dobijam 600 000km. Przez 6 lat padł mi rozrusznik kupiłem naowy za 200pln (zamiennik) zawieszenie z przodu co prawda robiłem i z tyłu rownież (kombi) ale wspolnie z Mondeo przewiezlismu materiały na dwie budowy i remont mieszkania. Wsiadam i odpalam. Na trasie emeryt driving gdyz jade z dziecmi 90-100km/h 4,5-5,0 ON ... wynik idealny jak na to auto...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Ford Mondeo zdjęcia

Ford Mondeo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Ford Mondeo Cena

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł