Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36065 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Używany Opel Astra IV (2009–2015). Jaki silnik wybrać?

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Opel Astra (2009 - 2012) hatchback

Astra czwartej generacji mocno odeszła wyglądem i techniką od swoich poprzedników. Na rynku wtórnym jest jednym z ciekawszych kompaktów.

Fot. Opel Astra czwartej generacji mocno odeszła wyglądem i techniką od swoich poprzedników. Na rynku wtórnym jest jednym z ciekawszych kompaktów.

Opel Astra (2009 - 2012) hatchback

Astra czwartej generacji mocno odeszła wyglądem i techniką od swoich poprzedników. Na rynku wtórnym jest jednym z ciekawszych kompaktów.

Fot. Opel Samochód został przede wszystkim skonstruowany na zupełnie nowej platformie. Tej samej, którą wykorzystano również w Chevrolecie Cruze. Auto nie jest szczególnie skomplikowane od strony technicznej, co widać głównie w podwoziu. Zwykłe kolumny MacPhersona z przodu i tania belka skrętna z tyłu w zupełności wystarczają dla zapewnienia bardzo dobrych własności jezdnych. Jeśli Astra IV tchnie mocno nowoczesnością, to na pewno w silnikach. Powszechnie zastosowano w nich doładowanie, a w niektórych przypadkach również bezpośredni wtrysk benzyny.

Pod względem wyglądu Astra IV przeszła kompletną metamorfozę. Zyskała nowe kształty i detale z wyżej pozycjonowanej Insigni, co dodało jej szyku. By nie zatracić tak dobrego efektu Opel zadbał o bardzo poprawne wykończenie wnętrza. Dopracowano każdy detal, nie oszczędzano na materiałach. Jedyne, co budzi zastrzeżenia to wyjątkowo rozbudowana „guzikologia” na centralnej konsoli. Obsługa masy przycisków jest kłopotliwa.

Nowa, bardziej dynamiczna linia nadwozia zmusiła konstruktorów do zmniejszenia bagażnika. Jest on nieco mniejszy niż w Astrze III (370/1235 l). Ale każdy kto potrzebuje wozić rodzinę z mnóstwem bagaży może sięgnąć po wersję kombi (Sports Tourer). Jest ona dłuższa aż o 28 cm i ma kufer o pojemności 500/1550 l. Z kolei sedan jest dłuższy od hatchbacka o 24 cm i również ma większy bagażnik (460/1010 l). Astra IV ma również wersję trzydrzwiową GTC, którą zaprojektowano trochę jak auto sportowe. Nadwozie przypomina kształtem coupe, choć pod względem funkcjonalnym (z wyjątkiem dostępu do tylnej kanapy) bardzo przypomina hatchbacka. Utrzymanie Astry IV nie jest szczególnie drogie. W prostszych wersjach silnikowych ten model nie wymaga szczególnie wyrafinowanej obsługi warsztatowej. Również dostęp do części zamiennych i zamienników jest dobry. Wersje z bezpośrednim wtryskiem benzyny są bardziej wymagające od strony serwisowej i droższe w ekploatacji.

Silniki

Opel Astra (2009 - 2012) hatchback

Astra czwartej generacji mocno odeszła wyglądem i techniką od swoich poprzedników. Na rynku wtórnym jest jednym z ciekawszych kompaktów.

Fot. Opel Astra IV weszła na rynek z silnikami benzynowymi 1.4 (87 i 100 KM), 1.4 Turbo (140 KM), 1.6 (115 KM) i 1.6 Turbo (180 KM), oraz turbodieslami 1.3 CDTI (95 KM, wytwarzany w Tychach), 1.7 CDTI (110 i 125 KM, konstrukcja japońska) i 2.0 CDTI (160 KM). W 2010 r pojawił się nowy silnik benzynowy 1.4 Turbo (120 KM), a rok później nowe turbodiesle 1.7 CDTI (130 KM) i 2.0 CDTI (165 KM). W 2012 r. do gamy dołączyły silnik benzynowy przystosowany do zasilania LPG (1.4 LPG Turbo, 140 KM), silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny 1.6 Ecotec Turbo SIDI (170 KM), turbodiesel 2.0 CDTI (Bi-turbo, konstrukcja włoska) o mocy 195 KM oraz 2.0 Turbo SIDI o mocy 280 KM z bezpośrednim wtryskiem benzyny (tylko dla sportowej wersji OPC). W 2013 zaproponowano kolejny silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny 1.6 Ecotec Turbo SIDI (200 KM) a rok później turbodiesla 1.6 CDTI w dwóch wariantach mocy (110 i 136 KM). W tym samym roku zadebiutował dwulitrowy Bi-turbo SIDI o mocy 300 KM z bezpośrednim wtryskiem benzyny, przeznaczony dla sportowej wersji OPC Extreme.

Redakcja poleca:

- Fiat Tipo. Test oszczędnej wersji 1.6 MultiJet
- Ergonomia wnętrza. Od niego zależy bezpieczeństwo!

- Spektakularny sukces nowego modelu. Kolejki w salonach!

W przypadku silników Astry IV dobrze jest zdecydować się na wersję benzynową. W dłuższej perspektywie bardziej kosztowne w utrzymaniu są turbodiesle, które przy dużych przebiegach wymagają kosztownych napraw. Silniki o mocach do 100 KM są oszczędne, ale zdecydowanie za słabe pod względem osiągów. By dobrze pogodzić dynamikę z ekonomiką trzeba zdecydować się na jednostkę napędową o mocy w przedziale 120-160 KM. Z mocniejszymi silnikami trzeba uważać, wymagają znacznie większych wydatków na paliwo i serwis.

Eksploatacja

Opel Astra (2009-2012)

Astra czwartej generacji mocno odeszła wyglądem i techniką od swoich poprzedników. Na rynku wtórnym jest jednym z ciekawszych kompaktów.

Fot. Opel Spore wydatki w przypadku Astry IV związane są przede wszystkim z turbodieslami o dużych przebiegach. A takie niestety są przede wszystkim oferowane na rynku wtórnym. Do wymiany lub regeneracji zazwyczaj nadają się wtryskiwacze, turbosprężarki, dwumasowe koła zamachowe, filtry cząstek stałych. Te ostatnie sprawiają również kłopoty, jeśli samochód funkcjonuje głównie w mieście. Po prostu zapychają się, nie mając możliwości przejść prawidłowo procesu dopalania (dłuższa jazda z dużą, stałą prędkością). Szczególną przypadłość ma turbodiesel 1.7 CDTI, który słynie z przepalania świec żarowych.

Starsze generacje silników benzynowych mają tendencje do wysokiego zużycia oleju. W ich osprzęcie najsłabszymi są pompy cieczy chłodzącej oraz sprężarki klimatyzacji. W silnikach nowszych generacji zawodzą czasami czujniki, cewki zapłonowe, kolektory ssące, wskaźniki paliwa i termostaty. W układzie przeniesienia napędu szwankują głównie manualne, sześciostopniowe skrzynie biegów. Szybko zużywają się w nich łożyska, a koszt ich wymiany jest spory. Dobrą opinię ma trwałe podwozie Astry IV, nie trzeba zaglądać do niego zbyt często. Jeśli już to po to, by naprawić elektryczny hamulec pomocniczy. Nadwozie dobrze zabezpieczono przed korozją, ale w starszych egzemplarzach widać już pierwsze ogniska rdzy. Znajdują się one głównie pod ozdobnymi ramkami przy szybach. W tylnej części nadwozie traci czasami szczelność, co sygnalizuje obecność wody w bagażniku.

 Ważniejsze daty

2009 – premiera modelu, nadwozie hatchback 5d

2010 – wersja Sports Tourer (kombi)

2011 – wersja hatchback 3d (GTC), wersja sedan 4d

2012 – niewielka modernizacja wersji hatchback i kombi (zmieniona atrapa chłodnicy, reflektory i tylny pas, bogatsze wyposażenie). Sportowa wersja OPC

2014 – nowy system multimedialny, sportowa wersja OPC Extreme

2015 – premiera Astry V


Zalety

 + znakomite prowadzenie

+ bogata oferta silników

+ wysoka jakość wykończenia

+ praktyczne wnętrze

+ duży bagażnik w wersji sedan i kombi

 

Wady

- mało miejsca na tylnej kanapie

- przeładowanie przyciskami centralnej konsoli

 

Wybrane dane techniczne

 

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Prędkość

maks

(km/h)

Przyśp

0-100

km/h (s)

Średnie

zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzy-

nowe

 

 

 

 

 

 

1.4

1398

87/6000

130/4000

168

15,1

5,5

1.4

1398

100/6000

130/4000

178

13,9

5,5

1.4 Turbo

1364

120/4200-6000

200/1850-4200

192

11,0

5,9

1.4 Turbo

1364

140/4900-6000

200/1850-4900

200

10,8

6,1

1.6

1598

115/6000

155/4000

188

11,7

6,3

1.6 Turbo SIDI

1598

170/6000

260/1650-3200

220

8,7

5,9

1.6 Turbo

1598

180/5500

230/2200-5400

221

8,5

6,8

1.6 Turbo SIDI

1598

200/5500

280/1650-3500

230

7,9

6,6

2.0 Turbo SIDI

1998

280/5500

400/2500-4500

250

6,0

8,1

Silniki

Wysoko-

prężne

 

 

 

 

 

 

1.3 CDTI

1248

95/4000

190/1750-3250

175

14,5

4,1

1.6 CDTI

1598

110/3500-4000

300/1750-2500

186

12,0

3,7

1.6 CDTI

1598

136/3500-4000

320/2000

200

10,3

3,9

1.7 CDTI

1686

110/3800

260/1700-2550

181

12,6

4,5

1.7 CDTI

1686

125/4000

280/2000-2700

195

11,5

4,5

1.7 CDTI

1686

130/4000

300/2000-2500

198

10,6

4,3

2.0 CDTI

1956

160/4000

350/1750-2500

215

9,0

4,9

2.0 CDTI

1956

165/4000

350/1750-2500

215

9,0

4,9

2.0 CDTI

1956

195/4000

400/1750-2500

226

7,8

5,1

 

Ceny

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/

wersja

2010

2011

2012

2013

2014

2015

1.4 (100 KM)

24,5

27,0

30,0

34,0

39,0

45,5

1.4 Turbo (120 KM)

27,0

30,5

34,5

39,0

44,5

52,5

1.4 Turbo (140 KM)

28,5

32,0

37,5

42,5

49,0

58,0

1.6

26,5

29,5

35,0

39,5

45,5

54,0

1.6 Turbo

31,0

34,5

40,5

45,5

 

 

1.6 Turbo SIDI

 

 

 

48,0

55,0

65,0

OPC

 

 

60,5

69,0

78,5

92,0

1.3 CDTI

27,5

30,5

 

 

 

 

1.6 CDTI (110 KM)

 

 

 

 

51,0

60,5

1.6 CDTI (136 KM)

 

 

 

 

53,5

62,0

1.7 CDTI (110 KM)

28,5

32,0

37,0

44,0

50,5

 

1.7 CDTI (125 KM)

29,0

32,5

37,5

 

 

 

1.7 CDTI (130 KM)

 

 

41,0

46,0

53,5

 

2.0 CDTI (160 KM)

32,5

36,5

 

 

 

 

2.0 CDTI (165 KM)

 

37,0

42,5

49,5

57,5

68,0

Podsumowanie

Astra IV znakomicie się prowadzi, rzadko się psuje, świetnie wygląda i jest bardzo dobrze wykończona. Jest też komfortowa, wygodna, zapewnia wiele przyjemności z jazdy. Jej istotną zaletą jest bogata gama silników, dzięki której każdy może dobrać kupowany egzemplarza zarówno do swoich preferencji napędowych, jak i zasobności portfela. To samochód godny zainteresowania, choć nie wyróżnia się w szczególnie spektakularny sposób z bogatej oferty używanych kompaktów. Zalety Astry IV najbardziej docenia się, gdy zacznie się nią jeździć.

Opel Astra (2009 - 2012) hatchback

Astra czwartej generacji mocno odeszła wyglądem i techniką od swoich poprzedników. Na rynku wtórnym jest jednym z ciekawszych kompaktów.

Fot. Opel

Opel Astra (2009 - 2012) hatchback

Astra czwartej generacji mocno odeszła wyglądem i techniką od swoich poprzedników. Na rynku wtórnym jest jednym z ciekawszych kompaktów.

Fot. Opel

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Właściciel (gość)

    Jestem właścicielem takiego modelu z silnikiem 1.4T, 140KM LPG. Zasadniczo podzielam treść artykułu, z tą drobną różnicą, że w kwestii awaryjności jest lepsza, mój egzemp. nigdy mnie nie zawiódł. Rdza? chciałbym to zobaczyć, bo nie uwierzę. Z punktu przyszłego zbywcy wręcz zazdrościć będę przyszłemu nabywcy.

  • kierowca (gość)

    Opel Astra 1.7cdti 110KM, 2013r rp. Sedan. W trzy lata 180.000, serwisowana zgodnie z interwałem w ASO, usterki brak. Rdzy nie miałem. Diesel tylko na trasy, do miasta mam auto w benzynie wolnossące. Teraz nowa Astra V, 1.6 cdti 136 KM, różnica między modelami kolosalna, Nowa Astra cieszy z jazdy, poprzednia to dobre wozidło.

  • jan (gość)

    Samochód nie jest tak dobrze zabezpieczony przed rdzą jak auta francuskie czy włoskie. Do poziomu Peugota jeszcze dużo mu brakuje. Kto kupuje disla na pewno trafi na silnik włoski: 1.3 JTD, 1.6 JTD, 2.0 JTD od Fiata albo japoński 1.7 Isuzu. Motor 1.7 jest wycofywany, zastępowany przez 1.6. I tu należy zadać pytanie: czy nie lepiej kupić odpowiedni model Fiata z dislem? Na pewno tak. Co za tym przemawia, lepsze zabezpieczenie antykorozyjne, lepszy i tańszy serwis, i o wiele niższa cena zakupu. Kto nie wierzy proszę się zapytać ile kosztuje wymiana sprzęgła w silniku 1.3 JTD(CDTI) u Opla, a ile w ASO Fiata. Będziecie zdziwieni. Ten sam silnik ta sama robota a u Fiata będzie co najmniej 1000 zł. taniej.

  • Zbigniew (gość)

    Z tą rdzą we francuskich samochodach dałeś czadu - a Peugeot'a dałeś za wzór :))) Astra jest bardzo dobrze zabezpieczona przed korozją - z silników diesla polecam 1.7 - japońska konstrukcja wytrzymująca spokojnie 300 - 350 tyś. km - niestety eksploatacja bardzo droga - koszty niejednokrotnie porównywalne z segmentem premium - przykładowo - nowe koło dwumasowe + sprzęgło to wydatek ponad 3000zł

  • Matek (gość)

    Jaki silnik nadaje sie do gazu, jak sie sprawdza?

  • adam (gość)

    co sądzicie 1,6 benzyna w automacie

  • Nabywca (gość)

    Zakupiłem astrę J 1.4 Turbo z przebiegiem 40.000 nie przejechałem tym autem nawet 2 tys. a już mam do wymiany skrzynie biegów. Taka awaryjność jest niedopuszczalna moim zdaniem. Boje się pomyśleć co będzie za kolejne 40 tys. Zdecydowanie nie polecam tego modelu, to nabijanie ludzi w butelkę.

  • pikuś (gość)

    Niedopuszczalne to jest zarzynanie silnika i skrzyni biegów a potem sprzedawanie zajechanego samochodu.

  • SYN (gość)

    Janie czy ty masz klapki na oczach kupuj sobie tego Fiata ciesz się nim ile wlezie fiat zawsze będzie fiatem nie stać cie na opla bo masz cholpa kup fiata na star e lata oki

  • adam (gość)

    astra J IV kupiona 3 lata temu. Auto ok. Wady : czasem łapie wodę która powoduje efekt chlapania co jest dokuczliwe. Brak awarii za wyjątkiem cewki paliwowej w okresie gwarancyjnym. Dobry komfort jazdy. Silnik 1.4 ekonomiczny kosztem dynamiki. Brak rdzy pomimo braku garażowania. Przebieg po 3 latach ponad 60 tyś. Brak problemów z uruchamianiem w okresie zimowym.

  • Tytan (gość)

    Nie bronie Fiata ale w niemczech opel to sam dol jeśli chodzi o prestisz marki. To auto dla zwykłego obywatela ale w Polsce urasta do auta klasy premium. Niema się czym podniecać.

  • Wojt (gość)

    Mam model 1.6 turbo .cosmo Przebieg 100000 awarie cewki i pojemnika płynu Chlodzacego i chyba dojdzie do wymiany termostatu ..Ogólnie cieszy dynamika mniej spalanie ,komfort i prowadzenie to mocniesze strony auta

  • Kupujący (gość)

    Witam, jestem an kupnie opla astry 4. `mechanik odradza zakup tego samochodu z silnikiem turbo - czy rzeczywiście są z nim takie problemy? Czy bezpieczniej wziąć z silnikiem 1,6 115 km kosztem większego spalania?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Opel Astra zdjęcia

Opel Astra dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Opel Astra Cena

Części dla marki Opel

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

350 zł