Omawiany model wszedł do sprzedaży pięć lat temu jako następca czwartej generacji (J). Rok po debiucie, do pięciodrzwiowego hatchbacka dołączyła odmiana kombi z pojemnym, 540-litrowym bagażnikiem. Na przełomie 2018 i 2019 roku przeprowadzono facelifting auta, którego głównymi zmianami wizualnymi było przeprojektowanie przedniego zderzaka i atrapy chłodnicy oraz zmiana wyglądu zestawu wskaźników. Więcej nowego znalazło się pod pokrywą silnika. Hasło przewodnie - trzy cylindry.
Od tej pory Astra jest dostępna z 1.2-litrowym motorem benzynowym i 1.5-litrowym dieslem o nieparzystej liczbie cylindrów. Lubiący dynamiczną jazdę zapłaczą nad niedostępnym już 200-konnym motorem o pojemności 1.6 l. Od tej pory najmocniejsza Astra ma 145 KM (1.4 l Turbo).
Używany Opel Astra K (2015 - ). Nadwozie/wnętrze
Pod względem stylistycznym Astra K jest reprezentantem klasycznej, eleganckiej szkoły projektowania samochodów. W nadwoziu próżno szukać ekstrawagancji designerskich. W konfiguracjach najmocniejszych silników i bogatych wersji wyposażenia możemy spotkać podwójny wydech (końcówki po obu stronach auta) oraz 18-calowe obręcze kół. Z drugiej strony mamy odmiany najuboższe. Mają plastikową kierownicę bez multifunkcji, a ich stalowe felgi zdobią fabryczne kołpaki. Co ważne, na rynku wtórnym wersje te występują dość rzadko.
Menadżerowie flot w tym przypadku wykazywali ludzkie odruchy negocjując lepsze ceny na auta z bogatszym wyposażeniem. Na uznanie zasługuje jakość wykonania i montażu. Zdecydowana większość materiałów wykończeniowych jest miękka w dotyku, a nawet po przebiegu przekraczającym 200 tys. km z wnętrza nie dochodzą żadne niepożądane odgłosy. Karoseria jest obustronnie ocynkowana i póki co nie ma doniesień o problemach z korozją. Z elementów wyposażenia, na które warto zwrócić uwagę polecamy fotele z atestem AGR. Są znacznie wygodniejsze niż standardowe, mają też większy zakres regulacji. W opcji podgrzewanie i masaż. Jeżeli planujemy naszym Oplem pokonywać dłuższe trasy, warto poszukać egzemplarza w nie wyposażonego.
Wiele aut ma na pokładzie nawigację, system OnStar. Rzadziej trafiają się takie wyposażone w panoramiczny dach lub podgrzewaną tylną kanapę. Wśród typowych usterek zgłaszanych przez użytkowników powtarzają się drobne problemy elektryczne (awaria świateł hamulca, gasnące światło mijania). Czasami występuje głośniejsza praca sprężarki klimatyzacji.
Używany Opel Astra K (2015 - ). Napęd/podwozie
Astra z rynku wtórnego może być napędzana jednym z motorów benzynowych (1.0, 1.2, 1.4 lub 1.6 l) lub wysokoprężnych (1.5 lub 1.6 l). Trzycylindrowy, litrowy benzyniak, w zależności od roku produkcji ma 90 lub 105 KM i zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w granicach 12-13 sekund. Nada się do jazdy miejskiej, ale w trasie brakuje mu tchu. Najpopularniejszą jednostką na rynku wtórnym jest silnik 1.4 turbo o mocy 150 KM. W zestawieniu z manualną skrzynią biegów przyspiesza w rozsądne 8,3 s do „setki” zużywając średnio 7-8 l benzyny na 100 km. Ta jednostka jest dobrym kompromisem osiągów i zużycia paliwa.
Topowy, 200-konny silnik spodoba się kierowcom z cięższą nogą, chociaż trzeba przyznać, że Astra w niego wyposażona nie jest hot hatchem. To szybki (7 s 0-100 km/h), ale wciąż komfortowy wóz o nieco ugrzecznionym charakterze. Z instalacją LPG najlepiej współpracuje 1.4-litrowy motor wolnossący o mocy 100 KM. Chętnie decydują się na niego osoby planujące eksploatować Astrę np. w usługach przewozu osób. Wśród diesli na rynku wtórnym króluje motor 1.6 l. W zależności od wersji ma od 95 do 160 KM (odmiana biturbo). Trzycylindrowy silnik 1.5 to dość młoda konstrukcja, ale jej pierwsze recenzje nie są najlepsze. Chociaż mało pali to ma niską kulturę pracy i sporą turbodziurę. W aucie używanym lepiej wybrać klasyczny motor czterocylindrowy.
Wśród uwag użytkowników najczęściej powtarzają się te dotyczącej niskiej trwałości sprzęgła i koła dwumasowego, zwłaszcza w autach napędzanych przez diesle. Niekiedy trzeba je wymieniać nawet poniżej przebiegu 50 tys. km. Nie ma doniesień o przyspieszonym zużyciu elementów zawieszenia. Sam układ jezdny zestrojony jest stosunkowo sztywno, choć nie można zawieszeniu odmówić komfortowej sprężystości.
Używany Opel Astra K (2015 - ). Sytuacja rynkowa
Jak nietrudno się domyślić, popularność Astry powoduje bardzo dużą podaż egzemplarzy używanych. W chwili pisania tego tekstu dostępnych jest przeszło 1000 aut wystawionych w kwotach poniżej 30 tys. zł. W przypadku najtańszych samochodów trzeba być ostrożnym. Wiele z nich przeszło mniejsze lub większe kolizje lub historia (i prawdziwość!) ich przebiegu jest dla sprzedawcy nieznana. Pocieszający może być fakt, że 2/3 ofert dotyczy samochodów z polskich salonów sprzedaży.
Astry z największymi przebiegami zbliżają się do 300 tys. km. Co ważne, wnętrza nieźle znoszą taki przebieg i nie widać po nich nadmiernego zużycia. Najdroższe są oczywiście „demówki” sprzedawane przez salony Opla. Mają symboliczne przebiegi (często do 10 tys. km) i mogą stanowić ciekawą alternatywę dla aut fabrycznie nowych.
Używany Opel Astra K (2015 - ). Podsumowanie
Dobra opinia o Astrze nie bierze się znikąd. To dobrze wykonany, solidny, komfortowy i całkiem przestronny kompakt. Model K nie jest przesadnie awaryjny, a niezła jakość oferty rynkowej pozwala bez większego trudu znaleźć dobry egzemplarz. Aut po flotach nie należy z góry skreślać - są z reguły regularnie serwisowane w autoryzowanych stacjach obsługi i jeżeli miało dotychczas jednego kierowcę, nie powinny być nadmiernie zużyte.
ZALETY:
- przestronne wnętrze;
- niezła jakość wykonania;
- duży wybór wersji wyposażenia i silnikowych;
- duża podaż egzemplarzy na rynku wtórnym.
WADY:
- drobne usterki elektryki;
- przedwczesne zużycie sprzęgła w wersjach wysokoprężnych.
Opel Astra (K). Wybrane wersje benzynowe
Model | 1.0 Turbo ecoFLEX | 1.2 Turbo | 1.4 | 1.4 Turbo (ecoFLEX) | 1.4 Turbo (ecoFLEX) | 1.6 Turbo ecoFLEX | ||||||
Okres produkcji | 06/2018–07/2019 | 06/2018–07/2019 | Od 08/2019 | 07/2015–06/2018 | 06/2018–07/2019 | 07/2015–06/2018 | 06/2018–07/2019 | 10/2015–06/2018 | 04/2018–04/2019 | |||
Typ silnika | R3, turbosprężarka | R3, turbosprężarka | R4, wolnossący | R4, turbosprężarka | ||||||||
Kod silnika | D10XFL | D10XFL | F12SHL | F12SHT | F12SHR | B14XE | B14XFL | D14XFL | B14XFT | D14XFT | B16SHT | D16SHT |
Pojemność skokowa | 998 cm³ | 1199 cm³ | 1399 cm³ | 1598 cm³ | ||||||||
Moc maks przy obr/min | 66 kW (90 KM)/ 3700–6000 | 77 kW (105 KM)/ 4300–6000 | 81 kW (110 KM)/ 4500 | 96 kW (130 KM)/ 5500 | 107 kW (145 KM)/ 5500 | 74 kW (100 KM)/ 6000 | 92 kW (125 KM)/ 4000–5600 | 110 kW (150 KM)/ 5000–5600 | 147 kW (200 KM)/ 4700–5500 | 147 kW (200 KM)/ 5500 | ||
Maks. Moment obr przy obr/min | 170 Nm/ 1800–3700 | 170 Nm/ 1800–4300 | 195 Nm/ 2000–3500 | 225 Nm/ 2000–3500 | 130 Nm/ 4300 | 245 Nm/ 2000–3500 (230 Nm/ 2000–4000) | 245 Nm/ 2000–3500 (230 Nm/ 2000–3500) | 245 Nm/ 2000–4000 (230 Nm/ 2000–4000) [235 Nm/ 2000–4000] | 245 Nm/ 2000–4000 (230 Nm/ 2000–4000) | 300 Nm/ 1700–4700 | 300 Nm/ 1650–4500 | |
Prędkość mksymalna | 187–188 km/h | 195 km/h | 200 km/h | 215 km/h | 220 km/h | 185 km/h | 205 km/h | 215 km/h (215 km/h) [210 km/h] | 235 km/h [235 km/h] | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h, hatchback (aut.) | 12,2 s | 11,6 s | 10,9 s | 10,5 s | 10,3 s | 13,4 s | 9,2 s (9,5 s) | 8,3 s (8,5 s) | 8,3 s (8,5 s) | 7,0 s (7,2 s) | 7,8 s (7,8 s) | |
Przyspieszenie 0-100 km/h, SportsTourer (aut.) | 12,5 s | 11,8 s | 11,1 s | 10,7 s | 10,5 s | 13,9 s | 9,6 s (9,9 s) | 8,7 s (8,9 s) | 8,7 s (8,9 s) | 7,7 s (7,9 s) | 7,9 s (7,9 s) |
Opel Astra (K). Wybrane wersje wysokoprężne
Model | 1.5 Diesel | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI (ecoFLEX) | 1.6 Diesel | 1.6 CDTI ecoFLEX | 1.6 Diesel | ||
Okres produkcji | od 08/2019 | 07/2015–06/2018 | 06/2018–07/2019 | 07/2015–06/2018 | 06/2018–07/2019 | |||
Typ silnika | R3, turbodiesel | R4, turbodiesel | ||||||
Kod silnika | F15DVC | F15DVH | B16DTC | B16DTU / B16DTE | D16DTI | B16DTH | D16DTH | |
Pojemność skokowa | 1496 cm³ | 1598 cm³ | ||||||
Moc maks. Przy obr/min | 77 kW (105 KM)/ 3250 | 90 kW (122 KM)/ 3500 | 70 kW (95 KM)/ 3500 | 81 kW (110 KM)/ 3500 | 100 kW (136 KM)/ 3500–4000 | |||
maks. Moment obr przy obr/min | 260 Nm/ 1500–2500 | 300 Nm/ 1750–2500 | 285 Nm/ 1500–2750 | 280 Nm/ 1500–1750 | 300 Nm/ 1750–2000 | 320 Nm/ 2000–2250 | ||
Prędkość maksymalna | 200 km/h | 210 km/h | 205 km/h | 185 km/h | 195 km/h | 200 km/h | 205 km/h | 212–213 km/h [207–208 km/h] |
Przyspieszenie 0-100 km/h, hatchback | (10,9 s) | (10,3 s) | (10,9 s) | 12,7 s | 11,0 s | (11,2 s) | (9,6 s) [9,7 s] | (9,4 s) [10,0 s] |
Przyspieszenie 0-100 km/h, SportsTourer | (11,1 s) | (10,5 s) | (11,1 s) | 12,9 s | 11,4 s | (11,5 s) | (10,1 s) | (9,6 s) [10,2 s] |
Zobacz także: Taki jest Opel Corsa szóstej generacji.__
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?