Corsa E została zaprezentowana na salonie samochodowym w Paryżu w 2014 r. Chociaż ze swoim poprzednikiem model współdzieli płytę podłogową, to jego wygląd wewnętrzny i zewnętrzny został dość radykalnie zmieniony, by dopasować go do aktualnej linii stylistycznej marki.
Corsa E zjeżdżała z taśm produkcyjnych dwóch fabryk - w niemieckim Eisenach i hiszpańskiej Saragossie. Auto od wielu lat okupuje jedne z czołowych miejsc w statystykach sprzedaży nowych samochodów w Polsce, dlatego jego podaż na rynku samochodów używanych jest relatywnie wysoka.
Opel Corsa E. Nadwozie i wnętrze
Pięć lat po debiucie rynkowym nadwozie Corsy wciąż wygląda atrakcyjnie. Stylistyka trzy lub pięciodrzwiowej karoserii w udany sposób łączy dyskretną elegancję z odrobiną sportowego sznytu. Ten ostatni szczególnie widoczny jest w odmianach OPC i OPC Line, które niestety dość rzadko występują na rynku wtórnym. W każdej wersji uwagę zwraca stosunkowo duży zwis przedni - łatwo uszkodzić zderzak przy podjeżdżaniu do krawężnika.
Wnętrze, jak na auto segmentu B, jest stosunkowo przestronne, chociaż trudno oczekiwać od Corsy, że zapewni duży komfort czterem dorosłym osobom w czasie długiej podróży. Owszem, osoby te w Corsie się zmieszczą, ale z tyłu może brakować im miejsca na wysokości kolan. Znacznie lepiej traktować ten samochód jak pojazd dla pary, ewentualnie rodziny 2+2. Pod warunkiem, że owa rodzina nie zechce wybrać się Corsą na wakacje, bo wówczas 285-litrowy bagażnik może okazać się zbyt mały.
Jakość wykonania jest niezła, chociaż we wnętrzu dominują twarde tworzywa. Nie jest to jednak żadne zaskoczenie w aucie segmentu B. Ważniejsze jest to, że całość jest zmontowana solidnie i nawet po kilku latach eksploatacji nic nie powinno trzeszczeć. Większość egzemplarzy ma stosunkowo bogate wyposażenie - standardem był m.in.: centralny zamek, elektryczne przednie szyby, system ESP i układ wspomagający ruszanie ze wzniesienia.
Do najczęstszych opcji należy automatyczna klimatyzacja, system multimedialny IntelliLink z 7-calowym ekranem, czujniki parkowania. Rzadziej występują egzemplarze wyposażone w asystenta martwego pola w lusterkach (Side Blind Spot Alert), czy układ rozpoznawania znaków drogowych. Póki co, nie ma poważniejszych doniesień o awariach pokładowej elektroniki.
Opel Corsa E. Napęd i podwozie
Źródłem napędu Corsy są silniki benzynowe i wysokoprężne. Najsłabsze w gamie to 70 i 75-konne, wolnossące motory 1,2 l. Nie czynią z tego mieszczucha mistrza dynamiki i elastyczności, ale do spokojnej, miejskiej jazdy są wystarczające. Pod względem osiągów nieco lepiej wypadają 1,4-litrowe „wolnossaki”. W obu przypadkach silniki są trwałe, jedynymi powtarzającymi się usterkami są awarie cewek zapłonowych objawiające się nierówną pracą motoru i kontrolką „check engine” w zestawie wskaźników. Jednostki te dobrze współpracują z LPG, instalacja gazowa zresztą była (i jest) oferowana przez producenta jako wyposażenie opcjonalne.
Mocniejsze silniki 1,4 turbo oferują przyzwoitą dynamikę, ale ich zużycie paliwa jest zależne od stylu jazdy w zdecydowanie większym stopniu niż przy silnikach bez doładowania. Ich słabym punktem są pękające kolektory ssące. Nieźle wypadają najmniejsze, trzycylindrowce. Mają litr pojemności, trzy cylindry i - zależnie od wersji - 90 lub 115 KM. Póki co, nie ma doniesień o ich poważnych awariach.
1,3-litrowe diesle stanowią w przypadku Corsy wybór podwyższonego ryzyka. Po pierwsze z powodu kosztownego w naprawie osprzętu (wtryskiwacze, turbosprężarka), ale też dlatego, że zawsze mają filtr DPF. Przy miejskiej jeździe na krótkich odcinkach, nie jest on w stanie się wypalić. Grozi to podniesieniem stanu oleju, jego rozcieńczeniem, a w efekcie nawet zatarciem silnika. Poza tym, problematyczny może być zawór EGR oraz rozrząd, w którym rozciąga się łańcuch. Niezależnie od silnika, należy skrócić fabrycznie rekomendowane interwały wymiany oleju. Dystans 30 tys. km warto zmniejszyć o połowę.
Jeżeli komuś zależy na Corsie z automatem, powinien szukać odmiany 1,4 90 KM. Tylko ona była łączona z klasyczną, hydrauliczną, 6-stopniową skrzynią automatyczną. Półautomat Easytronic może generować duże koszty napraw, a i płynność jego pracy pozostawia sporo do życzenia.
Opel Corsa E. Sytuacja rynkowa
Z 600 egzemplarzy wystawionych na sprzedaż, ponad połowa pochodzi z polskich salonów. Zdecydowanie dominują odmiany benzynowe i te z (najczęściej fabryczną) instalacją LPG. Diesle stanowią margines ofert (niecałe 10%). Ceny nieuszkodzonych aut rozpoczynają się od 22-24 tys. zł za egzemplarze z początku produkcji z przebiegami ok. 150 tys. km. Najdroższe są dealerskie testówki z symbolicznym przebiegiem, sprzedawane kilka tys. zł poniżej kwoty z cennika.
Opel Corsa E. Podsumowanie
Corsa E to nowoczesne, miejskie auto, które jest ciekawą propozycją w segmencie B. Wybór wolnossącego silnika benzynowego powinien skutkować bezproblemową eksploatacją, która nie zrujnuje kieszeni. Diesli lepiej unikać - nie oferują znacznie niższego zużycia paliwa niż benzyniaki, a są znacznie droższe w naprawach.
Opel Corsa E PLUSY:
nowoczesny wygląd;
trwałe silniki wolnossące;
duża podaż egzemplarzy z pewną historią.
Opel Corsa E MINUSY:
problematyczne i drogie w naprawach jednostki wysokoprężne.
Opel Corsa E - wybrane dane techniczne
1.0 | 1.2 | 1.4 | 1.4 ecoFlex | 1.4 LPG ecoFlex | ||||||
Lata produkcji | 11/2014–12/2018 | 11/2014–06/2018 | od11/2014 | 11/2014–06/2017 | 03/2015–12/2018 | |||||
Typ | R3 | R4 | ||||||||
Pojemność skokowa | 999 cm³ | 1229 cm³ | 1398 cm³ | |||||||
Moc maksymalna / przy obr/min | 66 kW (90 KM)/ 3700–6000 | 85 kW (115 KM)/ 5000–6000 | 51 kW (70 KM)/ 5600 | 66 kW (90 KM)/ 6000 | ||||||
Maksymalny moment obrotowy / przy obr/min | 170 Nm/1800–3700 | 170 Nm/1800–4500 | 115 Nm/4000 | 130 Nm/4000 | ||||||
Skrzynia biegów, seryjna | 6-biegowa, manualna | 5-biegowa, manualna | ||||||||
Skrzynia biegów, opcjonalna | – | 6-biegowa, automatyczna | 5-biegowa, półautomatyczna Easytronic | – | ||||||
Prędkość maksymalna | 180 km/h | 195 km/h | 162 km/h | 175 km/h (automat: 170 km/h) | 175 km/h (Easytronic: 175 km/h) | 175 km/h | ||||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,9 s | 10,3 s | 16,0 s | 13,2 s (automat: 13,9 s) | 13,2 s (Easytronic: 13,9 s) | 13,9 s | ||||
Średnie Zużycie paliwa | 5,1–5,0 l | 5,0–4,9 l | 5,9–5,7 l | 5,8–5,6 l (automat: 6,9–6,6 l) | 5,0–4,9 l (Easytronic: 4,8–4,7 ) | 7,8–7,7 l LPG |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?