Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36844 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Używany Opel Mokka (2012-2016) – małe jest fajne

Data publikacji: Autor: Bogusław Korzeniowski

Opel Mokka to ciekawy, mały SUV, który z powodzeniem powinien spełnić nasze oczekiwania względem tego samochodu.

Fot. Bogusław Korzeniowski Opel Mokka to ciekawy, mały SUV, który z powodzeniem powinien spełnić nasze oczekiwania względem tego samochodu.

Samochody SUV (SUV - Sport Utility Vehicle, co można przetłumaczyć jako pojazd sportowo-użytkowy), powstały wskutek wymagań klientów, którzy poszukiwali aut spełniających walory terenowe, wygodę Vana i komfort limuzyny. Nie miały one jednak zastąpić wersji przemierzających pustynne tereny, lasy, bagna itp., czyli pojazdów wykorzystywanych przez leśników, firmy energetyczne i podróżników. Wprawdzie przejęły od nich wyższy prześwit i napęd na wszystkie koła, ale były tylko rozszerzeniem „oferty cywilnej”. Opel zaprezentował taki model pod nazwą Antara w 2006 roku.

Następne lata przyniosły jednak zmianę ( a raczej zwiększenie) wymagań klientów i w roku 2012 na drogi wyjechał model Mokka, który jest znacznie mniejszy od Antary ( dł/szer/wys: Antara - 4575/1850/1704, Mokka – 4278/1761/1651).

Małe jest fajne i wystarczające

Opel Mokka to ciekawy, mały SUV, który z powodzeniem powinien spełnić nasze oczekiwania względem tego samochodu.

Fot. Bogusław KorzeniowskiPomimo pozornie skromnej długości, bo wynoszącej 4,28 metra, Mokka jest w stanie pomieścić pięć osób i… tutaj zarysowuje się pierwszy atut tego modelu w porównaniu z dużym SUV-em. Co z tego, że Antarą może wygodniej podróżować pięciu pasażerów, skoro… zazwyczaj jadą w nim od dwóch do czterech osób. Co z tego, że Antara ma większy bagażnik i na wakacje można zabrać więcej bagaży (Antara – 420-1420 litrów, Mokka – 356-1370 litrów), skoro… na wakacje wyruszamy raz w roku i to często samolotem. Zaś w codziennej eksploatacji, jak na przykładem dojazdy do pracy, Mokka jest niepodważalnym zwycięzcą. Nie dość, że jest samochodem znacznie bardziej zwrotnym i oszczędnym, to dodatkowo jest łatwiejsza w parkowaniu. Nie ma się bowiem co czarować, że duży SUV zaparkuje w takim samym miejscu jak model osobowy o podobnej wielkości. Potrzebuje on więcej miejsca, a wjazd tyłem nie gwarantuje takiej swobody ruchu i widoczności. W przypadku Mokki problem prawie nie istnieje. Parkowanie tym modelem jest podobne jak samochodami minivan.

Zobacz także: Czy wiesz, że....? Przed II wojną światową były auta na... gaz drzewny

W modelu Mokka możemy też spotkać interesujący bagażnik rowerowy FlexFix. Jest on ukrytą w bagażniku szufladą, którą zwalniamy po pociągnięciu dźwigni umieszczonej na rancie bagażnika. Teraz tylko należy zablokować wysuniętą szufladę, zamontować integralne listwy świetlne, rozłożyć stelaż na koła oraz mocowanie ramy i można przypinać rower. Cała obsługa tego urządzenia od rozpoczęcia montażu do zamontowania roweru trwa ok. 1,5-2 minuty i nie wymaga żadnej siły fizycznej. Niestety model z tym bagażnikiem nie ma koła zapasowego i nie może mieć zamontowanego haka holowniczego.
Napęd – jeżeli znajdziecie napęd na 4 koła – warto!

Opel Mokka to ciekawy, mały SUV, który z powodzeniem powinien spełnić nasze oczekiwania względem tego samochodu.

Fot. Bogusław KorzeniowskiMokka oferowana była z napędem na przednią oś lub na obie (wersja AWD występowała tylko z mocniejszymi silnikami i była droższa o 8 000 zł), a układ napędu na wszystkie koła przemawia za jej uniwersalnością. Kiedy nawierzchnia jest sucha, samochód napędza przednie koła co oznacza, że zużycie paliwa utrzymuje się na niskim poziomie. Gdy jednak następuje poślizg kół, czujniki (nieustannie przekazujące dane do modułów sterujących), dają impuls o włączeniu napędu tylnej osi. Zależnie od warunków panujących na drodze zakres rozdziału napędu waha się między100% napędu przednich kół do maksymalnie 50 procentowego rozdziału między koła przednie i tylne, na przykład kiedy droga pokryta jest cienką warstwą wody, lub śniegu.

Nie bez znaczenia w modelu tak uniwersalnym jest także podwozie. W Oplu Mokka zapewnia ono optymalne pogodzenie komfortu i dobrego prowadzenia nawet w trudnych warunkach drogowych. W czasie kilku testów jakie w okresie produkcji miałem okazję przeprowadzić, sprawdzałem model zarówno podczas szybkiej jazdy na trasie, przejazdu po dziurawych polskich ulicach, a także na wąskich, zaśnieżonych drogach. Wszędzie pojazd jechał poprawnie i nie wymagał nadmiernych ingerencji kierowcy. Aby uzyskać poprawę prowadzenia i osiągów na drodze oraz redukcję hałasu i wibracji, dodano m.in.: wzmocnienie mocowania amortyzatora, silniejsze stabilizatory oraz podwójnie łączone tuleje drążków kierowniczych.

Silniki – turbo to podstawa

Opel Mokka to ciekawy, mały SUV, który z powodzeniem powinien spełnić nasze oczekiwania względem tego samochodu.

Fot. Bogusław KorzeniowskiW Oplu Mokka oferowane były zarówno silniki niskoprężne, jak i silniki Diesla. Szczególnie wart polecenia jest silnik wysokoprężny 1,6 określany jako supercichy diesel (whisper diesel), który w grudniu 2014 zastąpił silnik diesla 1.7.
Ta energiczna jednostka 1.6 CDTI ma moc 136 KM i moment obrotowy 320 Nm, a to przekłada się na dobre parametry przyspieszenia i dużą elastyczność (Mokka 1.6 CDTI przyspiesza od 0 km/h do 100 km/h w 9,9 sekundy, od 80 km/h do 120 km/h na piątym biegu w zaledwie 9,9 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 191 km/h). Diesel ten jest także niezwykle oszczędny i bardziej przyjazny dla środowiska: dzięki precyzyjnej 6-stopniowej przekładni manualnej firmy Opel oraz standardowemu systemowi Start/Stop. Testowany w roku 2015 model Mokka 1.6 CDTI zużywał tylko 4,9 l/100 km w cyklu mieszanym (dane katalogowe podają 4,1 l/100 km).

Wart naszego zainteresowania jest także benzynowy silnik z turbosprężarką o pojemności 1,4 litra, który generuje moc 140 KM i moment obrotowy 200 Nm. Według katalogu Mokka wyposażona w manualną, sześciobiegową skrzynię przekładniową, napęd 4x4 i turbosprężarkę jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 187 km/h, a przyspieszenie od zera do 100 km/h osiąga w 9,9 sekundy. Podczas testu zimą 2014 zauważyłem, że zużycie paliwa w mieście, wynoszące wg katalogu 8,3 l/100 km, jest wielkością jak najbardziej wiarygodną. W teście (a panowały wówczas temperatury ok. minus 5 stopni C.), samochód zużył 8,7 l/100 km, co oznacza że w okresie letnim zużycie nawet poniżej 8 l/100 km jest jak najbardziej osiągalne. Deklarowane na trasie zużycie paliwa 6,7 l/100 km jest jednak raczej nieosiągalne. Podczas jazd testowych, na trasie Warszawa-Radom-Kraków średnie spalanie wyniosło 8,5 l/100 km, przy prędkości przejazdu 79 km/h.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Nie polecam natomiast najtańszego silnika 1,6 (115 KM). Problemem jest charakterystyka momentu obrotowego, który nie jest tak wysoki jak w proponowanych wcześniej jednostkach, a ponadto ma niską wartość przy niskich prędkościach obrotowych. W efekcie przy przejeździe przez gorsze, nierówne i wyboiste drogi, gdy musimy jechać wolno, aby mieć wyższy moment obrotowy jesteśmy zmuszeni jechać z wyższymi obrotami silnika. W efekcie, aby nie narażać się na zerwanie przyczepności kół podczas przejazdu przez wertepy, albo zbyt dużą prędkość przejazdu, jedziemy na „pół sprzęgła”.
Dla kogo?

Opel Mokka to ciekawy, mały SUV, który z powodzeniem powinien spełnić nasze oczekiwania względem tego samochodu.

Fot. Bogusław KorzeniowskiWłaściwości czynią z Opla Mokki samochód, który spełnia wszystkie potrzeby codziennego życia, a jednocześnie doskonale nadaje się na weekendowe wypady. Jako kompaktowy SUV świetnie sprawdzi się zarówno w środowisku miejskim, jak i pozamiejskim. Badania dowiodły, że przeciętny nabywca Mokki to człowiek w średnim wieku, który prowadzi bardzo aktywny styl życia, u którego wypoczynek odgrywa główną rolę w życiu. Zatem jest to model dla… wielu z czytelników

Chronologia modelu:
06.2012 – rozpoczęcie sprzedaży modelu OPEL MOKKA
12.2014 – wycofanie z oferty handlowej silnika 1,7 CDTI
12.2014 – wprowadzenie do oferty jednostki 1,6 CDTI o mocy 136 KM
06.2015 – rozszerzenie oferty jednostek o silnik 1,6 CDTI 110 KM. Występuje tylko z napędem na oś przednią
10.2016 – face lifting, ale wielkość zmian i modernizacja, zasugerowała zmianę nazwy na MOKKA X

Najpopularniejsze silniki w Oplu Mokka

Silnik 1,6 ecoFlex 1,4 turbo 1,6 CDTI 1,6 CDTI 1,7 CDTI
Okres produkcji 06.2012-10.2016 06.2012-10.2016 06.2015-10.2016 12.2014-10.2016 06.2012-12.2014
Napędzane koła Przednie Przednie (na obie osie) Przednie Przednie (obie osie) Przedni (obie osie)
Skrzynia biegów Manual 5 Manual 6 [automat] Manual 6 Manual 6 [automat] Manual 6 [automat]
Liczba cylindrów/zaworów/ typ silnika 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Pojemność skokowa [ccm] 1598 1364 1598 1598 1686
Moc maksymalna [KM/ obr/min] 115/6000 140/4900-6000 110/3500 136/3500-4000 130/400
Maks Moment obr [Nm/ obr/min] 155/4000 200/1850-4200 300/1750-2000 320/2000 300/2000-2500
Przyspieszenie 0-100km/h [s] 12,5 9,9* (9,9)** [10,7]*** 12,5
9,9* (10,30)** [10,9]*** 10,5* (10,9)** [11,5]***
Prędkość maks. [km/h] 170 196* (187)** [191]*** 178 191* (187)** [188]*** 187* (184)** [184]***
Średnie zużycie paliwa [litr] 6,6 6,0* (6,4)** [6,8]*** 4,3 4,3* (4,4)** [5,7]*** 4,5* (4,9)** [5,3]***

* - napęd na przednią oś; 

** - napęd na obie osie;

*** - automatyczna skrzynia biegów

 

Średnie ceny wg ofert sprzedaży (w złotych)

model silnik 2012 2013 2014 2015 2016
Mokka diesel 43 200 48 400 53 600 64 000 75 800
Mokka benzyna 38 900 42 000 49 000 61 000 69 000


Opel Mokka to ciekawy, mały SUV, który z powodzeniem powinien spełnić nasze oczekiwania względem tego samochodu.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Opel Mokka to ciekawy, mały SUV, który z powodzeniem powinien spełnić nasze oczekiwania względem tego samochodu.

Fot. Bogusław Korzeniowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • kier,zawod. (gość)

    Ale czy nadaje się pod instalację LPG ?

  • :) (gość)

    Były wersje 1.4 turbo z fabrycznym LPG, a jeśli nie ma LPG to należy sprawdzić w serwisie czy silnik ma utwardzane zawory, wtedy też się nadaje pod LPG (możliwy LPG jest tylko w 1.4 turbo). Panie redaktorze, skoro opisujemy model jako używany to warto nadmienić jakie awarie typowe dla tego modelu mogą wystąpić.

  • zaciekawiony (gość)

    Posiadam 1,4t co do gazu nawet w serwisie nie potrafili powiedzieć czy ten konkretny egzemplarz nadaje się pod gaz ale pewnie tak,na ten czas śmiga na gazie bez problemu.Co do wad wcześniej jeździłem kią vengą mokka jest zdecydowanie mniejsza w środku i znacznie ma mniejszy bagażnik oraz znacznie gorszą widoczność do tył.Zawieszenie w mokka jest cichsze i bardziej miękkie wykończenie jest wyższej jakości nie jest taka twarda jak w kii.Jeśli chodzi o mokkę to posiada ona słynną skrzynie m32 więc trzeba być tego świadomym spalanie gazu oscyluje na poziomie 10,5l benzyny ok 8l.Teraz koszty kia venga 1,6crdi przebieg 201000km awarii brak wymiana sprzęgła przy 180000km koszt z montażem 1000zł auto nie ma dwumasy do tego rzeczy eksploatacyjne tarcze amortyzatory przód stabilizatory itp rozrząd nie ruszany łańcuch.Opel mokka przebieg 73000 przy 65000 padła turbina do tego szumią łożyska przekładni kątowej napędu 4x4 nikt nie chcę podjąć się naprawy tego ustrojstwa czekam kiedy padnie skrzynia

  • MARIAN (gość)

    Jestem posiadaczem Opel Mokka 1,6 / 115 zaraz po okresie gwarancji 2 lata wystąpiły na felgach aluminiowych zgłosiłem do Opla tu i tam samochód po gwarancji nie wymienią, na mój argument że po dwóch latach to nawet stalowe felgi nie mają wykwitów (rdzy) co to jest za aluminium nie było żadnej reakcji, uważam to za duże oszustwo producenta felg a Opel to toleruje, przeważnie jeżdżę sam bez bagażu spalanie 7/8 litra na 100 km, widoczność na boki utrudnia gruby słupek prze drzwiami, ze względu na mały skręt jest bardzo utrudnione parkowanie, manewr trzeba wykonywać kilka razy, zwracam uwagę na sprzęgło jednym słowem MASAKRA w korkach noga odpada żeby wypuścić auto z tak ciężkim sprzęgłem. NA PEWNO JUŻ BYM DRUGI RAZ NIE KUPIŁ OPLA

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Opel Mokka zdjęcia

Opel Mokka dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Opel Mokka opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Opel Mokka Cena

Części dla marki Opel

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

350 zł