Używany Opel Zafira A. Tanie auto dla rodziny

Bartosz Gubernat
Używany Opel Zafira 2,0 DTI - poradnik zakupowy
Używany Opel Zafira 2,0 DTI - poradnik zakupowy
Mocne strony Opla Zafiry pierwszej generacji to przede wszystkim trwałe silniki benzynowe, dobrze pracujące na LPG. Piętą achillesową są zawory EGR, łańcuchy rozrządu i pompy wtryskowe w dieslach.

Opel Zafira A to samochód łączący w sobie cechy kompaktowego kombi i vana. Mechanicznie bazuje na Astrze II, ale ponieważ konstruktorzy nieco powiększyli nadwozie, wizualnie bardziej przypomina obszerny samochód rodzinny. Wyróżnikiem auta jest system Flex7, czyli jeden z pierwszych układów dodatkowych dwóch foteli, które można schować pod podłogę bagażnika. 

Używany Opel Zafira 2,0 DTI - poradnik zakupowy
Używany Opel Zafira 2,0 DTI - poradnik zakupowy

Zafira doczekała się już trzech generacji. Pierwsza, oznaczona literą A, ze względu na przystępną cenę jest na polskim rynku wtórnym najbardziej popularna. Najbardziej atrakcyjne są samochody w wersji poliftingowej, produkowanej w latach 2003-2005. Od wcześniejszej różnią się m.in. wyglądem tylnych świateł, w których kierunkowskazy są przezroczyste, a nie jak wcześniej – pomarańczowe. Inaczej prezentuje się także grill.

Samochód występuje czterech wersjach benzynowych i z trzema silnikami Diesla. Benzyniaki to 1.6 (101 KM), 1.8 (116 i 125 KM), 2.2 (147 KM) i - montowany do sportowej wersji OPC motor 2.0 Turbo (192 i 200 KM). Wszystkie to silniki 16-zaworowe. W krajach Europy Zachodniej nieźle sprzedawały się także wersje 1.6 (97 KM) z fabryczną instalacją CNG. W Polsce, z racji skromnej sieci tankowania sprężonego gazu ziemnego, ich przydatność jest ograniczona. Najsłabszym dieslem jest silnik 2.0 DI o mocy 82 KM - z turbosprężarką, ale bez intercoolera. Nowocześniejsze turbodoładowane silniki to 2.0 DTI (101 KM) i 2.2 DTI (125 KM).

Lubi gaz

Wśród wersji benzynowych najlepszą opinią cieszą się 1.6 i 1.8. Jako największy mankament obu jednostek kierowcy wskazują stosunkowo wysokie zużycie paliwa, które w cyklu miejskim przewyższa 10 litrów na sto kilometrów. Ponieważ różnica w zużyciu paliwa nie jest duża, większy zapas mocy przemawia za silnikiem 1.8.

Używany Opel Zafira 2,0 DTI - poradnik zakupowy
Używany Opel Zafira 2,0 DTI - poradnik zakupowy

Jak przekonuje Wojciech Zieliński z serwisu Awres w Rzeszowie, oba silniki nadają się do przeróbki na zasilanie LPG. – To jednostki 16-zaworowe, w obu przypadkach trzeba zamontować instalację sekwencyjną. Ponieważ bagażnik jest tu symboliczny, zbiornik montuje się w miejsce koła zapasowego. Stosuje się butle o pojemności 48 litrów – mówi mechanik. Zapewnia, że w przypadku dobrze dobranego i zestrojonego układu spalanie w mieście wynosi ok. 12-13 litrów gazu na sto kilometrów, a w trasie ok. 8-10 litrów na sto kilometrów. Za dobrej klasy instalację trzeba zapłacić od 2300 zł wzwyż.

Najczęstsze usterki dotyczą elementów zawieszenia – głównie łączników stabilizatora, które niezbyt dobrze znoszą trudy jazdy po dziurawych polskich drogach. Kierowcy zwracają uwagę, że przy przebiegach powyżej 150 tys. km silnik zużywa coraz więcej oleju, dlatego trzeba pilnować jego poziomu, a wybierając się w dalszą podróż zabierać butelkę na dolewkę. Zdarzają się też awarie uszczelki pod głowicą, która przepuszcza olej, ale na szczęście naprawa wraz z częściami zamiennymi to koszt nie większy niż 1000 zł. Gorzej, jeśli wypalą się gniazda zaworowe. Wówczas koszt naprawy to minimum 1500-2000 zł, a takie usterki w przypadku tych silników także są stosunkowo częste.

Pamiętaj o dolewkach

Wśród diesli najrozsądniejszy wybór to 2.0 DTI. 101 KM mocy i 230 Nm momentu obrotowego nie zapewniają sportowych osiągów, ale bez problemu radzą sobie z rozpędzeniem samochodu. W przeciwieństwie do benzyniaków zużycie paliwa jest tu mniejsze i w cyklu mieszanym mieści się w 7,5 l oleju napędowego na sto kilometrów. Podobnie jak benzyniaki, diesel lubi jednak spalać olej i nawet jeśli jest sprawny, zgodnie z normą producenta może zużyć nawet 0,6 litra tej cieczy na 1000 km. Piętą achillesową są zacinające się zawory EGR, przez co samochód traci moc i dymi z rury wydechowej. W samochodach pierwszej generacji zawór był pneumatyczny i najczęściej naprawa ogranicza się do czyszczenia, które kosztuje ok. 150 zł.

Znacznie większym problemem diesli jest wadliwa pompa wtryskowa, której profesjonalna naprawa kosztuje 2500-3000 zł. Dość często psują się też wtryskiwacze, które przepuszczają olej silnikowy do paliwa. Na szczęście zazwyczaj wystarczy wymienić ich uszczelnienia, które w ASO można kupić za ok. 150 zł. Wraz z naprawą koszt usunięcia usterki to maksymalnie 300 zł.

[page_break]

Uwaga na łańcuch

Używany Opel Zafira 2,0 DTI - poradnik zakupowy
Używany Opel Zafira 2,0 DTI - poradnik zakupowy

Chociaż łańcuch rozrządu w silnikach wysokoprężnych jest według producenta bezobsługowy, bardzo często zdarza się, że trzeba go wymieniać. W samochodach z przebiegiem powyżej 200 tys. km jest już luźniejszy i uderza o obudowę, co słychać po uruchomieniu silnika. Przy nieodpowiedniej redukcji biegów potrafi się także zerwać. Ponieważ wymiana wymaga dużej ingerencji w silnik, m.in. demontażu głowicy i miski, jej koszt wraz z częściami to ok. 2500-3000 zł. Mniejszym problem rozrząd jest w silnikach benzynowych (napędzany paskiem - łańcuch tylko w 2.2). Tu wymiana kompletu to ok. 800 zł i pilnując jej co zalecane 60 tys. km nie należy się obawiać awarii.

Przeciętne oceny Opel Zafira A zbiera za jakość plastików, które są delikatne i łatwo je uszkodzić. Wnętrze jest większe niż w Astrze, ale o komfortowej podróży siedmiu osób nie ma mowy. Dodatkowy rząd foteli w bagażniku to raczej rozwiązanie awaryjne, na wypadek nagłej potrzeby niedalekiej przejażdżki z dodatkowym pasażerem. Niestety przy rozłożonych fotelach trzeciego rzędu bagażnik kurczy się do symbolicznych rozmiarów. Nieco lepiej wypada po złożeniu foteli. Jego wadą jest jednak podłoga umieszczona na równi z progiem załadunkowym, przez co zakupy wysypane z siatki podczas jazdy po otwarciu klapy wysypują się na ziemię. Dlatego przestrzeń ładunkową warto wyposażyć w siatki mocujące bagaże.

Rozsądna cena

Opel Zafira A w wersji sprzed liftingu jest do kupienia nawet za 6000 zł, a zadbany egzemplarz niewymagający większych inwestycji kosztuje przynajmniej 7000-8000 zł. Najmłodsze egzemplarze – z 2005 roku są wyceniane na 15000-16000 zł. To jednak zadbane auta z mocnymi silnikami.

Używany Opel Zafira 2,0 DTI - poradnik zakupowy
Używany Opel Zafira 2,0 DTI - poradnik zakupowy

Najciekawszym konkurentem Opla Zafiry jest Toyota Corolla Verso I generacji. Samochód jest bardzo zbliżony stylistycznie, ale pod względem mechanicznym jest lepiej oceniany przez kierowców. Silniki benzynowe 1.6 i 1.8 są bardzo trwałe, a diesel 2.0 D4D jest wyjątkowo ekonomiczny. Samochód nie ma jednak dodatkowego rzędu foteli. Ale jest o ponad 200 kg lżejszy, co wpływa na mniejszy apetyt na paliwo we wszystkich wersjach. Najtańsze egzemplarze są wyceniane na ok. 10 tys. zł, przy czym rok produkcji nie gra tu większej roli - liczy się kondycja pojazdu. Zadbane auta z 2002 r. potrafią kosztować 14 tys. zł i więcej.

Dla czterech osób

Mimo pewnych wad, Opel Zafira A zasługuje na dobrą ocenę, odpowiednio zadbany egzemplarz nie powinien sprawiać większych kłopotów. Najbardziej ekonomiczną wersją wydaje się być benzyniak z instalacją gazową, którego ewentualne naprawy są tańsze. Kupując diesla trzeba przede wszystkim sprawdzić stan silnika. Jeśli głowica nie wykazuje oznak nadmiernego zużycia i nie ma problemów z układem wtryskowym, warto postawić na takie auto. Podstawą jest jednak kontrola stanu rozrządu, który chociaż w teorii bezobsługowy, może rodzić spore koszty. Mimo siedmiu miejsc Zafira najlepiej sprawdzi się w roli auta dla czteroosobowej rodziny, która często podróżuje z większym bagażem, a sporadycznie z dodatkowymi pasażerami. Szukając typowego pojazdu siedmioosobowego lepiej poszukać o klasę wyżej i wybrać np. między Volkswagenem Sharanem, Fordem Galaxy i Seatem Alhambrą.

Opel Zafira 2.0 DTI - dane techniczne i osiągi**

Pojemność silnika: 1995 ccm
Moc: 101 KM
Maks. moment obr.: 230 Nm
Turbosprężarka: tak
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 14 sek.
Prędkość maksymalna: 175 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 9,0 / 7,8 / 6,0 l/100 km
Nadwozie, liczba miejsc: pięciodrzwiowe, 7
Wymiary (dł./szer./wys.): 4317/1742/1684 mm
Rozstaw osi: 2694 mm
Masa własna: 1503 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 58 l
Pojemność bagażnika: 150-1700 l

Rynkowi konkurenci:
- Ford C-Max
- Volkswagen Touran
- Toyota Corolla Verso

Średnie ceny części zamiennych (markowe zamienniki oryginalnych podzespołów)
Kompletne sprzęgło – 880 zł
Koło dwumasowe – 1800 zł
Kompletny rozrząd (koła, łańcuch, ślizgi) – 695 zł
Tarcze hamulcowe przód (2 szt.) – 220 zł
Klocki hamulcowe przód (kpl.) – 90zł
Amortyzator przedni (1 szt.) – 145 zł
Końcówka drążka kierowniczego – 40 zł
Łącznik stabilizatora – 35 zł
Uszczelka pod głowicę – 195 zł
Termostat – 110 zł
Piasta przednia z czujnikiem ABS – 235 zł
Tłumik końcowy – 130 zł
Filtr oleju – 15 zł
Filtr pyłkowy – 22 zł
Filtr powietrza – 19 zł
Filtr paliwa – 24 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty