Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Peugeot 308 II (2013 - 2021). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Kamil Rogala
Są na rynku auta, które starzeją się w bardzo łagodny sposób i nadal oferują ciekawy design. Mimo to przyszedł już na nie czas i są zastępowane nową generacją. To świetna okazja, aby zakupić samochód z rynku wtórnego, który nie będzie już obecnie oferowaną generacją, więc cena spadnie, ale z drugiej strony nadal będzie świeży i atrakcyjny. Idealnym przykładem jest Peugeot 308 drugiej generacji, który właśnie schodzi z rynku. Czy warto się nim zainteresować?Fot. Peugeot
Są na rynku auta, które starzeją się w bardzo łagodny sposób i nadal oferują ciekawy design. Mimo to przyszedł już na nie czas i są zastępowane nową generacją. To świetna okazja, aby zakupić samochód z rynku wtórnego, który nie będzie już obecnie oferowaną generacją, więc cena spadnie, ale z drugiej strony nadal będzie świeży i atrakcyjny. Idealnym przykładem jest Peugeot 308 drugiej generacji, który właśnie schodzi z rynku. Czy warto się nim zainteresować?Fot. Peugeot
Są na rynku auta, które starzeją się w bardzo łagodny sposób i nadal oferują ciekawy design. Mimo to przyszedł już na nie czas i są zastępowane nową generacją. To świetna okazja, aby zakupić samochód z rynku wtórnego, który nie będzie już obecnie oferowaną generacją, więc cena spadnie, ale z drugiej strony nadal będzie świeży i atrakcyjny. Idealnym przykładem jest Peugeot 308 drugiej generacji, który właśnie schodzi z rynku. Czy warto się nim zainteresować?

Peugeot 308 II. Nadwozie i wnętrze

Są na rynku auta, które starzeją się w bardzo łagodny sposób i nadal oferują ciekawy design. Mimo to przyszedł już na nie czas i są zastępowane nową
Są na rynku auta, które starzeją się w bardzo łagodny sposób i nadal oferują ciekawy design. Mimo to przyszedł już na nie czas i są zastępowane nową generacją. To świetna okazja, aby zakupić samochód z rynku wtórnego, który nie będzie już obecnie oferowaną generacją, więc cena spadnie, ale z drugiej strony nadal będzie świeży i atrakcyjny. Idealnym przykładem jest Peugeot 308 drugiej generacji, który właśnie schodzi z rynku. Czy warto się nim zainteresować?
Fot. Peugeot

Jak wspomniałem, Peugeot 308 drugiej generacji to jedno z tych aut, które co prawda schodzi z rynku zastępowane nową generacją, ale nadal prezentuje się bardzo dobrze. Fakt, nie pasował już do obecnej oferty francuskiego producenta, ale jako samochód z rynku wtórnego, nadal ma w sobie mnóstwo stylistycznego wigoru i sporą dawkę atrakcyjności. Model ten pojawił się na rynku w 2013 i wówczas wywołał niemałe zamieszanie na rynku kompaktowych hatchbacków. Agresywne, śmiałe linie, świetnie narysowana linia nadwozia, ciekawe zabiegi stylistyczne i prawdziwie rewolucyjne wnętrze z niewielką i nisko osadzoną kierownicą oraz podniesionym do góry panelem wskaźników. Jednych to zachwyciło, innych mocno zdziwiło. Ten trend zachował się do dziś co zdecydowanie wyróżnia Peugeota na rynku. Mnie to odpowiada, bardzo lubię ten układ. Fakt, początkowo trochę rozprasza i wprowadza pewną niezręczność, ale już po chwili wydaje się niezwykle naturalne. Ja jestem fanem tego rozwiązania.

Są na rynku auta, które starzeją się w bardzo łagodny sposób i nadal oferują ciekawy design. Mimo to przyszedł już na nie czas i są zastępowane nową
Są na rynku auta, które starzeją się w bardzo łagodny sposób i nadal oferują ciekawy design. Mimo to przyszedł już na nie czas i są zastępowane nową generacją. To świetna okazja, aby zakupić samochód z rynku wtórnego, który nie będzie już obecnie oferowaną generacją, więc cena spadnie, ale z drugiej strony nadal będzie świeży i atrakcyjny. Idealnym przykładem jest Peugeot 308 drugiej generacji, który właśnie schodzi z rynku. Czy warto się nim zainteresować?
Fot. Peugeot

Wnętrze Peugeota 308 II jest nietypowe, trochę kosmiczne i bardzo minimalistyczne. Wiele elementów obsługi przeniesiono na ekran dotykowy, co z pewnością nie przypadnie do gustu tym, którzy są przyzwyczajeni do manualnej obsługi za pomocą przycisków i pokręteł. Posiadacz Golfa lub Octavii poczuje się tu bardzo obco i minie sporo czasu, gdy się do wszystkiego przyzwyczai. Ponownie – jednym się to podoba, innym nie. Na plus zasługuje z pewnością przestrzeń we wnętrzu, a konkretniej pojemność bagażnika, bowiem ta w wersji 5-drzwiowej to imponujące 420 litrów. W odmianie kombi (SW) zmieści się aż 610 litrów. To tyle, co w Skodzie Octavii Combi poprzedniej generacji, a równać się ze Skodą w kategorii pojemności bagażnika, to nie lada zaszczyt.

Peugeot 308 II. Silniki/układ napędowy

Są na rynku auta, które starzeją się w bardzo łagodny sposób i nadal oferują ciekawy design. Mimo to przyszedł już na nie czas i są zastępowane nową
Są na rynku auta, które starzeją się w bardzo łagodny sposób i nadal oferują ciekawy design. Mimo to przyszedł już na nie czas i są zastępowane nową generacją. To świetna okazja, aby zakupić samochód z rynku wtórnego, który nie będzie już obecnie oferowaną generacją, więc cena spadnie, ale z drugiej strony nadal będzie świeży i atrakcyjny. Idealnym przykładem jest Peugeot 308 drugiej generacji, który właśnie schodzi z rynku. Czy warto się nim zainteresować?
Fot. Peugeot

Pod maską Peugeota 308 drugiej generacji pracowały dwa silniki benzynowe oraz kilka wariantów wysokoprężnych. Zacznijmy od motorów benzynowych, a konkretniej trzycylindrowego 1.2 PureTech, opracowanego przez inżynierów PSA. Silnik ten generuje 110 lub 130 KM, zapewniając wystarczające osiągi. Jest to dość udana konstrukcja i użytkownicy nie zgłaszają poważnych problemów czy typowych usterek. Warunkiem jest oczywiście regularna wymiana oleju i filtrów. Gamę uzupełnia skonstruowany wspólnie z BMW silnik 1.6 Turbo generujący od 155 do imponujących 272 KM. Niestety jednostka ta ma spory problem z rozciągającym się łańcuchem rozrządu, który generuje spore koszty eksploatacji. Jeśli jednak ktoś szuka egzemplarza z końca produkcji i będzie ostrożny przy zakupie, może znaleźć bardzo dobry egzemplarz z wieloma poprawkami. Zresztą gra jest warta świeczki, bowiem topowy model GTi rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6 sekund i osiąga imponujące 250 km/h.

Jeśli zaś chodzi o warianty wysokoprężne, tu nie ma większych uwag. Ba! Nawet mechanicy nie mają zastrzeżeń co do tych jednostek. Ofertę otwiera bardzo oszczędny i spokojny w swojej naturze 1.6 HDI generujący 92-120 KM. To silnik dla tych, którzy preferują spokojną jazdę w trasie. Dla tych, którzy wolą nieco więcej dynamiki, przeznaczono silnik 2.0 GDI o mocy od 150 do 181 KM. Ma on nieco większy apetyt na paliwo, ale odwdzięcza się niemal sportowymi osiągami. W 2018 roku paletę uzupełnił diesel 1.5 HDI o mocy 130 KM, który jest oferowany w Peugeocie (i nie tylko) do dziś. To bardzo solidne i bezawaryjne konstrukcje, które oczywiście wymagają regularnej wymiany oleju. Od czasu do czasu trafi się również większy wydatek w postaci wymiany dwumasowego koła zamachowego (koszt około 2000 złotych) i regeneracji wtryskiwaczy czy też turbosprężarki, ale to typowe dla silników wysokoprężnych.

Peugeot 308 II. Typowe usterki/sytuacja rynkowa

Są na rynku auta, które starzeją się w bardzo łagodny sposób i nadal oferują ciekawy design. Mimo to przyszedł już na nie czas i są zastępowane nową
Są na rynku auta, które starzeją się w bardzo łagodny sposób i nadal oferują ciekawy design. Mimo to przyszedł już na nie czas i są zastępowane nową generacją. To świetna okazja, aby zakupić samochód z rynku wtórnego, który nie będzie już obecnie oferowaną generacją, więc cena spadnie, ale z drugiej strony nadal będzie świeży i atrakcyjny. Idealnym przykładem jest Peugeot 308 drugiej generacji, który właśnie schodzi z rynku. Czy warto się nim zainteresować?
Fot. Peugeot

Jeśli ktoś znajdzie auto z niewielkim (udokumentowanym) przebiegiem, nie musi specjalnie obawiać się poważnych usterek. Nieco gorzej wypada sytuacja z modelami z silnikiem 1.2 PureTech z dużymi przebiegami. Nieodpowiednio eksploatowane, rzadko serwisowane (długie interwały wymiany oleju) jednostki 1.2 PureTech mają problemy z uszczelkami pod głowicą i wyciekami oleju. Kłopotliwy jest również rozrząd, który co prawda jest na pasku, ale w kąpieli olejowej, a to przekłada się na kosztowną wymianę. Nieco lepszą opinię przy dłuższych przebiegach ma silnik o pojemności 1.6, ale warto mieć na uwadze fakt, że dość często i chętnie gromadzi się nagar w układzie dolotowym. Dla odmiany jednostki wysokoprężne mają nieposzlakowaną opinię, choć zaniedbane bywają kosztowne w serwisowaniu. Co jeszcze?

Elektronika. To pięta achillesowa większości francuskich aut i niestety to samo trapi Peugeota 308 drugiej generacji. System multimedialny wymaga przyzwyczajenia i cierpliwości. Ową cierpliwość testują również wszelkie przełączniki, czujniki i przekaźniki. Nie są to poważne, ale bardzo irytujące problemy, a nie każdy mechanik jest w stanie sobie z nimi sprawnie, szybko i niedrogo poradzić.

Na rynku znajdziemy sporo egzemplarzy, ale ze względu na fakt, że jest to dość młody model, warto poszukać coś z przebiegiem poniżej 100 tys. km. Nawet, jeśli technicznie auto będzie zadbane, wnętrze może wykazywać spore ślady użytkowania. Za egzemplarz z lat 2018-2019 z przebiegiem około 50 000 kilometrów, z silnikiem 1.2 o mocy 130 KM, zapłacimy około 35 000 złotych. Modele z silnikiem Diesla są zdecydowanie droższe.

Peugeot 308 II. Podsumowanie

Peugeot 308 drugiej generacji to bardzo ciekawa propozycja na auto z rynku wtórnego. Samochód ma wiele walorów i na pewno nie będzie rozczarowaniem dla kogoś, kto szuka auta nietuzinkowego i ciekawego. Jeśli uda się trafić egzemplarz z mocnym silnikiem wysokoprężnym, niewielkim przebiegiem i dobrym wyposażeniem, 308-ka będzie przez wiele lat służyła komfortem, dynamiką i cieszyła niewielkim spalaniem.

Peugeot 308 II – zalety:

  • nadal świeży, nietuzinkowy wygląd;
  • bardzo przestronne wnętrze – głównie bagażnik;
  • spory wybór jednostek napędowych;
  • bardzo dobre silniki wysokoprężne.

Peugeot 308 II – wady:

  • nietypowe wnętrze wymaga przyzwyczajenia;
  • niedopracowany system info-rozrywki;
  • irytujące problemy z elektroniką.

Peugeot 308 II – opinie użytkowników:

Marek:
Myślę, że po przebiegu 48 000 km można już obiektywnie ocenić samochód. Peugeota 308 oceniam pozytywnie. Jeździ się nim przyjemnie, komfortowo i pewnie. Póki co sprawuje się bezproblemowo. Posiadam wersję Active+ w nadwoziu hatchback, z silnikiem 1.2 110 KM z manualną sześciostopniową skrzynią biegów. Samochód zakupiłem jako nowy w 2017 roku. Jak każdy pojazd również i 308 ma swoje wady i być może specyficzne rozwiązania. Ja akurat należę do miłośników francuskiej motoryzacji, więc nie przeszkadzają mi one, a pewną oryginalność i nieoczywistość (np. fajny odwrócony obrotomierz, minimalistyczne wnętrze i układ I-cockpit) wręcz sobie cenię.

Krzysztof:
Peugeot 308 II to starannie wykonane auto z dbałością o jakość, czego od dawna francuzom brakowało. Mało wad , dużo zalet. Bardzo dobry bezproblemowy silnik 1.6 Blue HDI 120KM. z małym apetytem na ropę - 5,1 l/100km to moja średnia. Przy ekonomicznej jeździe nawet 4,3l/100km. Dobrze spasowane plastiki, duży bagażnik i wystarczająco dużo miejsca z przodu, jak i z tyłu dla 2 rosłych facetów. Jak dotąd żadnych awarii przy regularnym, na czas serwisie. Wady jak dla mnie ma trzy. Tylna belka skrętna powinna być już zmieniona na nowszą technologię . Klimatyzacja ustawiana tylko na wyświetlaczu, co odrywa uwagę na chwilę od drogi. Delikatny lakier podatny na zarysowania. Poza tym tani w serwisowaniu.

Mateusz:
Wygodne zawieszenie, dobre osiągi silnika. Najbardziej zaskoczył mnie silnik 1.6 120 km. Prędkość 170 km/h nie robi wrażenia na aucie, nie ma szumów dobrze trzyma się drogi. Bardzo duży bagażnik w wersji SW.

Peugeot 308 II – wybrane jednostki napędowe:

Peugeot 308 II – wybrane jednostki napędowe:

Silniki benzynowe

Silnik

Okres produkcji

Pojemność
skokowa [cm
3]

Moc maksymalna
[KM] przy obr/min


Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min


Przyśpieszenie (s)
0-100 km/h


Prędkość maksymalna
km/h


Średnie spalanie (l/100km)

1.2 VTi / PureTech

2013 – 2016

1199

82/5750

118/2750

13,3

173

5,0

1.2 PureTech 110

od 2014

1199

110/5500

205/1500

11,1

188

4,6

1.2 PureTech 130

od 2014

1199

130/5500

230/1750

9,1 - 9,6

207

4,6

1.6 THP 125

2013 – 2014

1598

125/6000

200/1400

8,9

202

5,6

1.6 THP 155

2013 – 2015

1598

155/6000

240/1400

8,0

215

5,4

1.6 THP 205

od 2014

1598

205/6000

285/1750

7,5

235

5,6

1.6 THP 250

od 2015

1598

250/6000

330/1900

6,2

250

6,0

1.6 THP 270

od 2015

1598

270/6000

330/1900

6,0

250

6,0

Silniki diesla

Silnik

Okres produkcji

Pojemność
skokowa [cm
3]

Moc maksymalna
[KM] ( [kW] ) przy obr/min


Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min


Przyśpieszenie (s)
0-100 km/h


Prędkość maksymalna
km/h


Średnie spalanie (l/100km)

1.6 HDi 92

2013 – 2015

1560

92/4000

230/1750

11,5

183

3,7

1.6 BlueHDi 100

od 2015

1560

99/3750

254/1750

11,3

186

3,5

1.6 e-HDi 115

2013 – 2015

1560

115/3600

270/1750

10,2

196

3,7

1.6 BlueHDi 120

od 2014

1560

120/3500

300/1750

9,5 - 9,7

196

3,1

1.5 BlueHDi 130

od 2017

1499

130/3750

300/1750

9,8

204

3,5

2.0 BlueHDi 150

od 2014

1997

150/3750

370/2000

8,6

218

3,6

2.0 BlueHDi 180

2015 – 2017

1997

181/3750

400/2000

8,2 - 8,4

220

4,0

Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty