Wszystko
o samochodach

Samochody / Używane

Używany Rover 214. Kompakt w cenie Fiata Seicento

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Testujemy używane: Rover 214 – w cenie Fiata Seicento Brytyjskie Rovery to w Polsce samochody mocno niedoceniane. Kierowcy narzekają, że często się psują i są mało prestiżowe. Prawda jest taka, że w klasie Rovera 200 trudno znaleźć auto bezawaryjne. Prestiż? Czy można o nim mówić, oceniając kilkunastoletnie auto?

Rover 200 to jeden z najpopularniejszych samochodów na wyspach brytyjskich. Samochód zadebiutował na rynku w 1984 roku. Pierwsza generacja dwusetki była pojazdem bliźniaczym dla II generacji Hondy Blade. Oba auta powstawały w murach fabryki w brytyjskim Longbridge. W 1989 roku z taśmy produkcyjnej zjechały tu pierwsze egzemplarze II generacji Rovera 200 i bliźniaczej Hondy Concerto.

Trzecia, ostatnia wersja popularnego auta weszła do produkcji pod koniec 1995 roku. Tym razem projektem auta zajęli się już wyłącznie Anglicy. Z powodu braku funduszy samochód powstał na płycie podłogowej poprzedniej wersji. Na potrzeby mniejszego nadwozia została ona nieco skrócona. Anglicy zmniejszyli także rozstaw osi. Z tyłu zastosowano belkę skrętną, a wprowadzenie do samochodu poduszek powietrznych wymusiło na projektantach przygotowanie zupełnie nowej deski rozdzielczej.

Rozwód z Hondą oznaczał rezygnację z japońskich silników. Konstruktorzy Rovera 200 na początku wyposażyli go w jednostki znane z poprzedniej generacji: benzynowe 1.4 w wersjach ośmio- i szesnastozaworowej, oraz 1.6 16 V rozwijający moc 111 KM. Gamę uzupełnił dwulitrowy diesel. On także występował w dwóch wariantach. Słabszy 86-konny charakteryzował się mechanicznym wtryskiem paliwa. W wersji 105-konnej paliwo było podawane elektronicznie, a silnik dodatkowo wyposażono w intercooler. W kolejnych latach oferta została wzbogacona o 60-konną jednostkę 1.1, a także 1.8 o mocy 120 i 140 KM. W mocniejszej zastosowano układ zmiennych faz rozrządu. Wszystkie wersje były dostępne z pięciobiegową skrzynią manualną, do 1.6 można było zamówić automat.

Uwaga na głowicę

Używany Rover 214

Brytyjskie Rovery to w Polsce samochody mocno niedoceniane. Kierowcy narzekają, że często się psują i są mało prestiżowe. Prawda jest taka, że w klasie Rovera 200 trudno znaleźć auto bezawaryjne. Prestiż? Czy można o nim mówić, oceniając kilkunastoletnie auto?

fot. RoverNa rynku europejskim od początku największym zainteresowaniem cieszyły się wersje benzynowe 1.4 i 1.6. Ze względu na najlepszy stosunek mocy do zużycia paliwa większość polskich kierowców decydowała się na 75-konne 1.4. Samochód z takim silnikiem wzięliśmy na warsztat, aby ocenić, czy atrakcyjna cena to wystarczający powód do małżeństwa z uchodzącym za niesolidnego Brytyjczykiem.

Zacznijmy od osiągów. Chociaż pozornie 75 KM to w tym segmencie nieco poniżej średniej, 200-tka nie narzeka na brak mocy. Auto dobrze się zbiera i chętnie przyspiesza, w czym zapewne spora zasługa niskiej masy. Samochód waży bowiem mniej niż tonę, a jego opływowa, aerodynamiczna sylwetka nie przeszkadza w nabieraniu prędkości. Skrzynia biegów pracuje w miarę precyzyjnie, chociaż czasami wrzucenie biegu trzeba powtórzyć. Zużycie paliwa? Producent deklaruje, że w cyklu miejskim to niecałe 8 litrów. Ale używając klimatyzacji i stojąc w korkach trzeba się liczyć nawet z 10 litrami na setkę. W trasie mały Rover potrafi przejechać 100 kilometrów połykając tylko 6 litrów benzyny bezołowiowej. Niestety wśród mechaników auto ma nie najlepszą opinię.

Czytaj również:
Turbo w samochodzie - więcej mocy, ale i kłopotów

Rozrusznik i alternator - typowe awarie i koszty napraw

Testujemy używane: Rover 214 – w cenie Fiata Seicento

Testujemy używane: Rover 214 – w cenie Fiata Seicento

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

W związku z ciszą wyborczą komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w poniedziałek.

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości