Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Seat Ibiza V (od 2017 r.). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Jakub Mielniczak
Obecna generacja Seata Ibizy jest obecna na rynku od 4 lat. Hiszpański krewniak Volkswagena Polo stanowi ciekawą ofertę w segmencie B. W Motofaktach sprawdzamy, którą jego wersję warto kupić z drugiej ręki.Fot. SEAT
Obecna generacja Seata Ibizy jest obecna na rynku od 4 lat. Hiszpański krewniak Volkswagena Polo stanowi ciekawą ofertę w segmencie B. W Motofaktach sprawdzamy, którą jego wersję warto kupić z drugiej ręki.Fot. SEAT
Obecna generacja Seata Ibizy jest obecna na rynku od 4 lat. Hiszpański krewniak Volkswagena Polo stanowi ciekawą ofertę w segmencie B. W Motofaktach sprawdzamy, którą jego wersję warto kupić z drugiej ręki.

Ibiza numer pięć została zaprezentowana na salonie w Genewie w 2017 roku Auto powstaje na płycie podłogowej MQB A0 wspólnej m.in. z Seatem Aroną, Audi A1, Skodą Kamiq, czy Volkswagenem T-Cross. Ibiza jest produkowana w hiszpańskiej fabryce Seata w Martorell. Jak do tej pory, producent nie przeprowadził liftingu auta, chociaż wprowadzano już pewne zmiany dotyczące oferowanych jednostek napędowych.

Seat Ibiza V. Nadwozie/wnętrze

Obecna generacja Seata Ibizy jest obecna na rynku od 4 lat. Hiszpański krewniak Volkswagena Polo stanowi ciekawą ofertę w segmencie B. W Motofaktach
Obecna generacja Seata Ibizy jest obecna na rynku od 4 lat. Hiszpański krewniak Volkswagena Polo stanowi ciekawą ofertę w segmencie B. W Motofaktach sprawdzamy, którą jego wersję warto kupić z drugiej ręki.
Fot. SEAT

Jak na Seata przystało, stylistyka Ibizy jest zdecydowanie mniej zachowawcza od Polo. Konstruktorzy nie bali się narysować auta nieco bardziej zadziornie, co może się podobać, zwłaszcza młodszym nabywcom. Ibiza punktuje także pod względem przestronności wnętrza. O ile wzrost nie jest wyższy niż 185 cm, cztery dorosłe osoby usiądą w kabinie wygodnie. Kufer z pojemnością 355 l plasuje się powyżej średniej w segmencie B. Zarówno design wnętrza, jak i zastosowane materiały są w zasadzie identyczne z tym, co znajdziemy w crossoverze Arona. Nie ma co liczyć więc na wysoką jakość tworzyw.

Z drugiej strony, montaż jest solidny i nawet po kilku latach eksploatacji nic nie powinno trzeszczeć. Użytkownicy jako zaletę wskazują brak wystającego „tabletu” z wyświetlaczem systemu inforozrywki. Nie zasłania on 1/3 powierzchni przedniej szyby, jak ten z Toyoty Yaris, a sama architektura menu i sposób obsługi są wręcz wzorowe.

Wśród wersji wyposażenia wyróżniamy: Entry, Reference, Style, FullLED, Xcellence, FR i FR Black. Osoby lubiące sportowe akcenty powinny się zainteresować dwoma ostatnimi. Nawet nie tyle z powodu ładniej wykończonych wnętrz ze wstawkami ze sztucznej skóry na desce rozdzielczej, ale też z powodu znacznie wygodniejszych i lepiej trzymających w zakrętach foteli. Ibiza, jako auto o dopracowanym układzie jezdnym doskonale czuje się na krętej drodze. Standardowe fotele nie nadążają za możliwościami podwozia podczas dynamicznej jazdy. W teście zderzeniowym Euro NCAP, Ibiza otrzymała maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę ogólną.

Seat Ibiza V. Napęd/prowadzenie

Obecna generacja Seata Ibizy jest obecna na rynku od 4 lat. Hiszpański krewniak Volkswagena Polo stanowi ciekawą ofertę w segmencie B. W Motofaktach
Obecna generacja Seata Ibizy jest obecna na rynku od 4 lat. Hiszpański krewniak Volkswagena Polo stanowi ciekawą ofertę w segmencie B. W Motofaktach sprawdzamy, którą jego wersję warto kupić z drugiej ręki.
Fot. SEAT

Do napędu Ibizy służą trzy i czterocylindrowe motory benzynowe oraz czterocylindrowy diesel. Gamę otwierają wolnossące motory 1.0 MPI z pośrednim wtryskiem paliwa. Nie są demonami mocy, ani nie zapewniają nadzwyczajnych osiągów. Doskonale zaś sprawdzają się przerobione na LPG w autach wykorzystywanych przez dostawców lub przewóz osób. Ich niewielka moc w mieście nie jest dużym problemem, a niskie koszty eksploatacji wynagradzają pewne niedostatki w osiągach. Na polskim rynku w tej chwili jednak żaden z tych silników nie jest w Ibizie oferowany. Pozostaje więc liczyć na indywidualny import.

W codziennej eksploatacji dużo lepiej sprawują się doładowane litrowe trzycylindrowce. Nawet słabszy z nich, generujący 95 KM nie ma wielkich kompleksów na drodze szybkiego ruchu. Pewną jego wadą jest zestawianie go wyłącznie z manualną pięciobiegową skrzynią. Z tego powodu ktoś, komu zależy na automacie wybierze odmianę 115-konną, ewentualnie sięgnie po motor z „górnej półki”. Na niej bowiem spotkamy 150-konną odmianę 1.5 TSI. Zapewnia ona Ibizie świetne osiągi (ok. 8 s 0-100 km/h), a w razie niskiego obciążenia odłącza sobie dwa cylindry, co obniża zużycie paliwa.

Kupujesz auto? Kliknij i sprawdź historię pojazdu

Diesel o pojemności 1.6 l nie jest popularny. W chwili pisania tego tekstu tylko dwa (!) egzemplarze w ogłoszeniach miały go pod maską. Chociaż manualne skrzynie biegów pracują dość lekko, to niektórzy skarżą się, że haczą, zwłaszcza w momencie włączania piątego biegu. DSG pracują świetnie w czasie dynamicznej jazdy błyskawicznie zmieniając przełożenia. Jak to w skrzyniach dwusprzęgłowych bywa, czasami zdarza im się haczyć. W stosunku do opisywanej niedawno Arony, zawieszenie Ibizy jest nieco przyjemniejsze w codziennym obyciu. Przez niższy środek ciężkości nie było potrzeby tak bardzo go utwardzać, jak w przypadku wspomnianego crossovera. Ibiza pozostaje zatem dość komfortowa przy wciąż świetnym prowadzeniu w zakrętach. Co ważne, póki co nie ma doniesień o większych problemach czy awariach dotyczących układu napędowego i jezdnego.

Seat Ibiza V. Sytuacja rynkowa

Obecna generacja Seata Ibizy jest obecna na rynku od 4 lat. Hiszpański krewniak Volkswagena Polo stanowi ciekawą ofertę w segmencie B. W Motofaktach
Obecna generacja Seata Ibizy jest obecna na rynku od 4 lat. Hiszpański krewniak Volkswagena Polo stanowi ciekawą ofertę w segmencie B. W Motofaktach sprawdzamy, którą jego wersję warto kupić z drugiej ręki.
Fot. SEAT

Niższą niż Polo popularność opisywanego auta w ogłoszeniach widać dość wyraźnie. Na sprzedaż wystawiono nieco ponad 100 egzemplarzy tego Seata. Najtańsze (poniżej 30 tys. zł) są auta z silnikami 1.0 MPI pochodzące z początku produkcji. 3/4 wystawionych aut pochodzi z polskich salonów sprzedaży. Tylko kilka aut ma przebiegi przekraczające 100 tys. km. Co ciekawe, wyraźnie dominującym kolorem wśród używanych Seatów Ibiza jest biały. Taką barwę ma aż połowa sprzedawanych samochodów! Czyżby ich użytkownikom brakowało finezji? Wszak w gamie są też inne, znacznie bardziej atrakcyjne kolory.

 

Podsumowanie

Ibiza to mocny gracz w segmencie B. Jego największymi zaletami są przestronne wnętrze i dopracowany układ jezdny. Naszym typem jest 95 lub 115-konna wersja TSI. Obie mają niezłe osiągi, zużywają mało paliwa, a mocniejsza z nich doskonale sprawdzi się w trasie.

ZALETY:

  • dopracowany układ jezdny;
  • przestronne wnętrze;
  • wiele wystawionych aut pochodzi z polskiej sieci sprzedaży.

WADY:

  • przeciętna jakość wykończenia wnętrza.

OPINIE:

Na wielki plus zasługuje ogrom miejsca w kabinie jak na tą klasę. Jeżeli miałbym się do czegoś przyczepić to przede wszystkim silnik, który łapię zadyszkę do 2 tyś. obrotów oraz cena - takie autka na naszym rynku nie powinny nawet przy bogatym wyposażeniu przekraczać 60 tys pln.
IWO

Z instalacją LPG jest to super oszczędne w codziennej eksploatacji auto. Gazu pali średnio 6-6,5l/100km. Natomiast zawsze musi być coś za coś, więc nie ma co liczyć na jakiekolwiek osiągi (1.0 MPI). Z tym silnikiem jest to auto do spokojnej jazdy z punktu A do punktu B. Skrzynia biegów jest fantastyczna (a trzeba się nią mocno nawachlować, by nie być zawalidrogą), biegi wchodzą leciutko i dokładnie. Zawieszenie jest optymalne, tzn. nie jest za twarde i bardzo dobrze tłumi nierówności. Ponarzekać mogę na wielkość bagażnika ale widziały gały co brały.
Bartosz

Nowy Seat Ibiza zaskoczył mnie swoim całokształtem. Chciałem samochód nowy, dobrze wyposażony, ale też nie najdroższy. Wybierałem wśród wielu samochodów klasy B, ale tylko Seat był na tyle nowoczesny, przemyślany i dopasowany do mnie, że wybór był wręcz prosty. Jest lepiej wykonany niż Polo, wygodniejszy niż Fiesta, większy niż i20 i tańszy niż Mazda ;) Moja Ibiza jest w wersji FR (Full LED), w kolorze Mystery Blue i "siedzi" na 18 calowych felgach aluminiowych.
Kapsel

Szukałem samochodu małego, ok. 4 m długości, żwawego, z odpowiednio mocnym silnikiem (przyśpieszenie najlepiej poniżej 10 sek.), z ładnymi zegarami na desce rozdzielczej i bez wystającego tabletu jako pulpitu na środku. W grę wchodziły: Kia Rio, Hyundai i20 i Seat Ibiza. W końcu wybrałem Ibizę w wersji Full Led. To taki mały samochód, z dużym wnętrzem i lekko sportowym charakterem. Pojazd dla singla, pary i rodziny z 2 małych dzieci. Idealny do miasta i na wyjazdy podmiejskie.
Pepe

Seat Ibiza V podstawowe dane techniczne:



1.0 MPI
1.0 EcoTSI
1.5 TSI
Okres produkcji
06/2017–08/2018
11/2018–05/2019
06/2017–08/2018
11/2018–08/2020
Od 09/2020
06/2017–11/2020
od 11/2020
od 09/2020
06/2017–11/2020
08/2017–08/2018
od 09/2020
Typ silnika
VW EA211
VW EA211 evo
Pojemność skokowa
999 cm³
1498 cm³
Moc maks. przy obr/min
48 kW
(65 KM)/
5000–6000
48 kW
(65 KM)/
5500
55 kW
(75 KM)/
6200
59 kW
(80 KM)/
6200
59 kW
(80 KM)/
6300
70 kW
(95 KM)/
5000–5500
81 kW
(110 KM)/
5500
85 kW
(115 KM)/
5000–5500
110 kW
(150 KM)/
5000–6000
Maks. moment obr /min
95 Nm/
3000–4300
95 Nm/
3000
95 Nm/
3000–4300
95 Nm/
3000
93 Nm/
3750
175 Nm/
1500–3500
175 Nm/
2000–3500
200 Nm/
2000–3000
200 Nm/
2000–3500
250 Nm/
1500–3500
Skrzynia biegów, manualna
5-biegowa manualna
5-biegowa manualna
6-biegowa manualna
7-bieg. DSG
Skrzynia biegów, opcjonalna
(7-Gang-DSG)
Prędkość mak-symalna
162 km/h
167 km/h
169 km/h
182 km/h
188 km/h
195 km/h
195 km/h
(193 km/h)
215 km/h
219 km/h
Przyspiesze-nie 0-100 km/h
15,2 s
14,7 s
15,3 s
10,9 s
10,2 s
(10,0 s)
9,3 s
(9,5 s)
7,9 s
8,2 s


1.6 TDI
Okres produkcji
10/2017–05/2019
10/2017–08/2020
01/2018–04/2019
Typ silnika
VW EA288
Poj. Skokowa
1598 cm³
Moc maks. przy obr/min
59 kW (80 KM)/2700–4800
70 kW (95 KM)/2750–4600
85 kW (115 KM)/3250–4000
Maks. moment obr /min
230 Nm/1400–2400
250 Nm/1500–2600
250 Nm/1500–3200
Skrzynia biegów, manualna
5-biegowa manualna
6-biegowa manualna
Skrzynia biegów, opcjonalna
7-bieg. DSG
Prędkość mak-symalna
172 km/h
182 km/h
(181 km/h)
195 km/h
Przyspiesze-nie 0-100 km/h
13,3 s
11,3 s
(11,7 s)
10,0 s

 

Zobacz także: Nissan Qashqai w nowej odsłonie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty