Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38858 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Używany Seat Leon III (2012-2020). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Data publikacji: Autor: Jakub Mielniczak

Niemiecka technologia, hiszpański temperament. Tak przez wiele lat brzmiało główne hasło reklamowe Seata. Producent na każdym kroku podkreślał, że jego auta do niemieckiej nudy dorzucają sporo emocji. Czy tak też jest w przypadku Leona III generacji?
Fot. Seat Niemiecka technologia, hiszpański temperament. Tak przez wiele lat brzmiało główne hasło reklamowe Seata. Producent na każdym kroku podkreślał, że jego auta do niemieckiej nudy dorzucają sporo emocji. Czy tak też jest w przypadku Leona III generacji?

Od pierwszej generacji zaprezentowanej w 1998 roku, Leon jest bliskim krewnym Golfa, z którym dzieli płytę podłogową, technologię i źródła napędu. Nie inaczej jest w przypadku Leona numer trzy, który całkiem niedawno zszedł z motoryzacyjnej sceny i będzie okupował serwisy ogłoszeniowe z autami używanymi. Auto było produkowane w latach 2012-2020 w hiszpańskiej fabryce w Martorell i było dostępne jako 3 lub 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. W czasie okresu produkcji auto przeszło jeden facelifting - w 2016 roku.

Seat Leon III (2012-2020). Nadwozie/wnętrze

Niemiecka technologia, hiszpański temperament. Tak przez wiele lat brzmiało główne hasło reklamowe Seata. Producent na każdym kroku podkreślał, że jego auta do niemieckiej nudy dorzucają sporo emocji. Czy tak też jest w przypadku Leona III generacji?
Fot. SeatPrzepisem na nadanie charakteru Leonowi trzeciej generacji było nieco ostrzejsze narysowanie jego karoserii na desce kreślarskiej. W porównaniu do obłego poprzednika, auto wygląda bardziej zadziornie, co z pewnością spodoba się młodszej klienteli. Pod względem przestronności Leon może nie jest mistrzem w swojej klasie, ale cztery dorosłe osoby jadące nim w dłuższą trasę nie powinny narzekać. Warunkiem jest ich wzrost nieprzekraczający 185 cm. Bagażnik hatchbacka ma 380 l, a kombi prawie 600 l, co czyni go ciekawą alternatywą np. dla Skody Octavii. Użytkownicy chwalą jakość wykonania kompaktowego Seata. Rzeczywiście, w Motofaktach testowaliśmy różne jego wersje i ich wspólnym mianownikiem była całkiem spora ilość miękkich tworzyw w kabinie oraz porządny montaż. Jak się okazuje, sytuacja nie zmienia się nawet po kilku latach eksploatacji. To ważne tym bardziej, że skok wykonany wobec poprzednich generacji jest pod tym względem znaczny.

Niemiecka technologia, hiszpański temperament. Tak przez wiele lat brzmiało główne hasło reklamowe Seata. Producent na każdym kroku podkreślał, że jego auta do niemieckiej nudy dorzucają sporo emocji. Czy tak też jest w przypadku Leona III generacji?
Fot. SeatPrzez cały okres produkcji, Leon był dostępny w wielu wersjach wyposażenia. Do najciekawszych należą FR i Xcellence. Zadowolą tych, którzy szukają trochę więcej sportowego charakteru, a nie chcą decydować się na wyrzeczenia pod względem komfortu, do których w pewnym stopniu zmuszają topowe odmiany Cupra. Dodatkiem, na który warto zwrócić uwagę są sportowe fotele - znacznie wygodniejsze od standardowych. Topowe Leony mogły mieć na pokładzie m.in. dach panoramiczny, system multimedialny z nawigacją, dostęp bezkluczykowy, pełne oświetlenie LED, podgrzewane fotele i aktywny tempomat. Ergonomia obsługi jest wręcz wzorowa, a same multimedia działają lepiej niż w wielu autach marek premium. Nie wszystkim podoba się kanciasta stylistyka kokpitu, ale jak wiemy - o gustach się nie dyskutuje. Nie ma doniesień o poważnych usterkach, czy niesprawnościach dotyczących wyposażenia auta.

Seat Leon III (2012-2020). Napęd/prowadzenie

Niemiecka technologia, hiszpański temperament. Tak przez wiele lat brzmiało główne hasło reklamowe Seata. Producent na każdym kroku podkreślał, że jego auta do niemieckiej nudy dorzucają sporo emocji. Czy tak też jest w przypadku Leona III generacji?
Fot. SeatMało który samochód może się pochwalić tak szeroką ofertą jednostek napędowych, jak Seat Leon III. Opisanie ich wszystkich to materiał na całkiem grubą książkę, dlatego skupmy się na najważniejszych konkretach. Bezpośredni wtrysk paliwa i ustawienie poprzeczne to cechy wspólne zarówno benzyniaków, jak i diesli, które można znaleźć pod maską opisywanego Seata. Spektrum mocy silników benzynowych to od 86 do 370 KM (rodziny EA211, EA211 evo i EA888). Najsłabsze są trzycylindrowy 1.0 TSI i czterocylindrowy 1.2 TSI. Najmocniejsza zaś - limitowana odmiana Cupra 370 z dwulitrowym motorem TSI. Wśród diesli możemy wybierać spośród jednostek TDI o pojemnościach 1,6 i 2 l i mocach od 90 do 184 KM (rodzina EA288). Zwłaszcza motory dwulitrowe zachwycają elastycznością, co sprawia że doskonale nadają się do pokonywania długich tras z prędkościami autostradowymi. Skrzynie biegów: 5 i 6-stopniowe manualne i automatyczne DSG mające 6 lub 7 przełożeń. Przekładnie ręczne działają bardzo lekko i precyzyjnie. DSG, jak to dwusprzęgłówka - pracuje perfekcyjnie i szybko podczas dynamicznej jazdy i nieco kuleje w czasie wolnego toczenia się w korku. W takich warunkach zdarza jej się poszarpywać.

Leon był dostępny z napędem na przednią oś lub na wszystkie koła 4Drive. Wartą odnotowania wersją jest Xperience - ma nadwozie typu kombi i nieco podniesione zawieszenie. Stanowi swego rodzaju pomost między klasycznym kompaktem a modnym SUV-em. Zestrojenie układu jezdnego i kierowniczego powoduje, że Leon daje sporo frajdy z jazdy. Doskonałe trzymanie się drogi i niezła informacja zwrotna z przednich kół wpływają na fakt, że jest to jeden z lepiej prowadzących się kompaktów. Pod względem eksploatacyjnym nie ma doniesień o poważnych awariach układów napędowych.

Kupujesz auto? Kliknij i sprawdź historię pojazdu

By ten stan podtrzymać, warto jednak pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze: interwały wymiany oleju co 30 tys. km zalecane przez producenta należy włożyć między bajki. Środek smarny należy zmieniać co 15, a najlepiej co 10 tys. km niezależnie od rodzaju silnika. Po drugie: skrzynie DSG także wymagają wymiany oleju. Dotyczy to zarówno wersji 6 jak i 7-biegowych. Interwał w tym przypadku wynosi 60 tys. km.

Seat Leon III (2012-2020). Sytuacja rynkowa

Niemiecka technologia, hiszpański temperament. Tak przez wiele lat brzmiało główne hasło reklamowe Seata. Producent na każdym kroku podkreślał, że jego auta do niemieckiej nudy dorzucają sporo emocji. Czy tak też jest w przypadku Leona III generacji?
Fot. SeatW ogłoszeniach na klientów czeka przeszło 700 egzemplarzy Leona trzeciej generacji. Połowa z nich to auta z polskiej sieci sprzedaży. Ponad 400 samochodów ma pod maską silnik benzynowy, reszta to diesle. Najtańsze, nieuszkodzone auta z początku produkcji kosztują 27-28 tys. zł. Przebiegi najintensywniej eksploatowanych egzemplarzy zbliżają się do 300 tys. km. Ciekawostką jest fakt, że jedynie 13 egzemplarzy z wystawionych to auta trzydrzwiowe. Reszta to pięciodrzwiowe hatchbacki i kombi. Mimo wejścia na rynek nowej generacji, u dealerów na placach stoją jeszcze fabrycznie nowe Leony III, które można kupić ze sporymi rabatami.

Podsumowanie

Niemiecka technologia, hiszpański temperament. Tak przez wiele lat brzmiało główne hasło reklamowe Seata. Producent na każdym kroku podkreślał, że jego auta do niemieckiej nudy dorzucają sporo emocji. Czy tak też jest w przypadku Leona III generacji?
Fot. SeatLeon III jest dobrym rozwiązaniem dla wszystkich tych, którzy nie chcą jeździć nudnym Golfem, ale doceniają technikę i jakość wykonania aut grupy Volkswagena. Dzięki bogatej gamie jednostek napędowych, nie powinno być problemu z dopasowaniem silnika do swoich potrzeb. Różnorodność wersji sprawia, że zarówno dynamiczny singiel, czteroosobowa rodzina, jak i starsze małżeństwo znajdą Leona spełniającego ich oczekiwania. Auto jest dobrze wykonane i świetnie się prowadzi. Na szczególną uwagę zasługuje odmiana Cupra, która jest dobrze sprawującym się hot hatchem, bez problemu nadającym się do codziennego użytku.


ZALETY:

  • duża różnorodność wersji;
  • brak doniesień o poważnych awariach;
  • bardzo dobre właściwości jezdne.

WADY:

  • silniki TSI niechętnie współpracują z instalacjami LPG;

OPINIE UŻYTKOWNIKÓW:

Samochód posiadam dopiero niecałe 2 miesiące przejechałem nim ok. 9 tys. km. Zacznę od minusów - jedyny jaki nasuwa mi się po dłuższych podróżach to lewy podłokietnik jest zbyt twardy. Poza tym praktycznie nie jestem w stanie niczego się doczepić. Samochód podobał mi się od dawna i od ok. roku planowałem zakup. Podczas dokonywania ostatecznego wyboru stwierdziłem, że kierowanie się wyłącznie sercem będzie głupie i sprawdziłem praktycznie większość aut do ok. 120 tys. (z wyłączeniem SUV'ow). W końcu obiektywnie mogłem stwierdzić, że Leon to to czego potrzebuję. Leon niczego nie udaje w grupie VW przy nudnym Golfie i wg mojej oceny nijakiej Skodzie jest on jedyną jasną gwiazdą na którą bardzo fajnie się patrzy, a jazda to wręcz ciągła zabawa. Powiem tak właśnie wróciłem z weekendu dziś zrobiłem autkiem ok. 600 km, a najchętniej zszedłbym do garażu i pojechał tą samą trasę jeszcze raz :) Co do wyposażenia nieważne w jakim silniku - DCC to pozycja obowiązkowa. Polecam w 100% nie ważne jakiej dopłaty to wymaga na prawdę warto.
- barq

Samochód oceniam bardzo wysoko. W pełni spełnia stawiane mu oczekiwania. W szczególności na pochwałę zasługują: dynamiczny i oszczędny silnik (znacznie przewyższa swoją mocą i niskim spalaniem konkurencję, w tym nową Astrę), precyzyjna skrzynia biegów oraz dobra widoczność.
- buktop

Auto bardzo pozytywnie mnie zaskoczyło i wybrałem go mimo, iż było jedynie alternatywą dla Mazdy 3. Bardzo wygodne fotele, wzorowa ergonomia i wrażenie "schludności i uporządkowania". Na dłuższych trasach tj. ponad 600 km wysiadam z niego mniej zmęczony niż z Forda S-maxa (miałem 2 i łącznie przejechałem nimi 340 tyś km.), do Civica nawet nie porównuje.
- kristo

Seat Leon to odpowiedź na marzenia o Golfie, Skodzie i Audi. Zamiast 3 aut wystarczy kupić jedno...Seata Leona FR ST. Zachęcam wszystkich do jazdy próbnej.Tak ja zrobiłem i auto pomogło mi w wyborze.Obroniło się samo swoją piękną sylwetką w wersji kombi, osiągami, komfortem jazdy i ekonomią, a radość z jazdy nim jest bezcenna.Polecam!
- Grzegorz


Zobacz także: Ford Transit w nowej wersji Trail 

Niemiecka technologia, hiszpański temperament. Tak przez wiele lat brzmiało główne hasło reklamowe Seata. Producent na każdym kroku podkreślał, że jego auta do niemieckiej nudy dorzucają sporo emocji. Czy tak też jest w przypadku Leona III generacji?
Fot. Seat

Niemiecka technologia, hiszpański temperament. Tak przez wiele lat brzmiało główne hasło reklamowe Seata. Producent na każdym kroku podkreślał, że jego auta do niemieckiej nudy dorzucają sporo emocji. Czy tak też jest w przypadku Leona III generacji?
Fot. Seat

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • bossak (gość)

    Fajne i zgrabne ma coś z niemieckich aut, elementy spasowane dobrze, ale niestety ich jakość taka sobie

  • Janiak (gość)

    W segmencie C to jednak corolla ma większe branie i jednostki hybrydowe

  • Rk (gość)

    Wady xd LPG hahaha

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

SEAT Leon zdjęcia

SEAT Leon dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

SEAT Leon Cena

Części dla marki SEAT

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

477 zł