Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Volkswagen Golf V. Już nowoczesny, ale ciągle solidny

Bartosz Gubernat
Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy
Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy
Golf V generacji to samochód, którzy łączy w sobie atrakcyjną linię i ostatnie proste, niekłopotliwe w eksploatacji silniki Volkswagena. Niestety zdarzają mu się problemy z korozją.

Volkswagen Golf to najbardziej znany model jednej z najbardziej rozpoznawalnych i popularnych marek na świecie. Na rynku jest nieprzerwanie od 1974 roku. W latach 2003-2008 Niemcy produkowali V generację tego samochodu, którą teraz można kupić na rynku wtórnym za całkiem przyzwoite pieniądze. Sprawdziliśmy, czy będzie to dobry wybór.

Używany Volkswagen Golf V i jego silniki - najlepsze niezmordowane 1.9 TDI

W VW Golfie V dostępne silniki benzynowe to podstawowe 1.4 (75 i 80 KM) oraz 1.6 (102 KM). Z bezpośrednim wtryskiem paliwa oznaczonym symbolem FSI występują wersje 1.4 (90 KM), 1.6 (115 KM) i 2.0 (150 KM). W końcowej fazie produkcji Volkswagen montował także jednostki turbodoładowane 1.4 TSI o mocy od 122 do 170 KM. Turbodiesle to 1.9 TDI (90 i 105 KM) oraz 2.0 TDI (140 i 170 KM). Wersje produkowane po 2005 roku w wielu przypadkach mają już filtr DPF.

Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy
Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy

Zdecydowanie najlepszy wybór to 1.9 TDI, który w większości wersji ma wyjściowo 105 KM. Zmieniając oprogramowanie komputera sterującego można jednak bardzo łatwo podnieść moc do ok. 130 KM. Taka usługa kosztuje ok. 800 zł, a jeśli silnik jest w dobrej kondycji, nie powinna znacząco wpłynąć na jego zużycie. W 1.9 TDI zastosowano układ paliwowy na pompowtryskiwaczach, które są lepsze niż np. w silnikach konkurencyjnego Forda Focusa, ale mimo tego tu także zdarzają się awarie. Przy dużych przebiegach zdarza się, że ich kanały wyrabiają się, a wówczas paliwo trafia do oleju, którego poziom regularnie rośnie.

– Usterka zauważona w porę najczęściej kończy się uszczelnieniem gniazd w głowicy, regeneracją wtryskiwaczy i wymiana oleju. Koszty takiej naprawy poza ASO w zależności od zakresu mogą sięgać 1500-3000 zł. - Ale jeśli kierowca nie zauważy problemów w porę, silnik traci kompresję, a wówczas potrzebna będzie wymiana albo kapitalny remont – mówi Przemysław Kaczmarzyk, doświadczony mechanik naprawiający samochody grupy Volkswagen.

Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy
Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy

W samochodach z przebiegiem powyżej 400 tys. km zdarzają się także poważniejsze usterki. – Wycierają się tu wałki rozrządu, panewki wałków przebijają popychacze hydrauliczne. Następnie opiłki wręcz zarzynają turbosprężarkę. Generalnie te części wytrzymują dłużej, jeśli olej wymienia się regularnie co 10-15 tys. km. Serwis co 30 tys. km znacząco skraca ich żywotność i można się spodziewać takich problemów – mówi Przemysław Kaczmarzyk. Wylicza, że jeśli trzeba wymienić wałek, popychacze, wyregulować zwory i zmienić uszczelnienia – naprawa może kosztować nawet 3500 zł. Same uszczelniacze kosztują w wersji oryginalnej 700 zł, a wałek to 1000 zł. Jeśli dodatkowo regeneracji wymaga turbosprężarka, koszt naprawy urośnie do ok. 5000 zł. Sama turbina jest wytrzymała, ale przy dużych przebiegach zdarzają się kłopoty z blokowaniem  się kierownicy zmiennej geometrii łopatek. Czyszczenie kosztuje ok. 300 zł.

Używany Volkswagen Golf V - instalacja gazowa tylko do starszych silników
Wśród jednostek benzynowych polecane są najprostsze 1.4 16 V i 1.6 8V. Pierwszy silnik występuje w wariantach o mocy 75 lub 80 KM. 1.6 to 102 KM i 148 Nm momentu obrotowego. Ich atutem jest niska awaryjność, która ogranicza się w zasadzie do sporadycznych problemów z cewkami zapłonowymi. Na szczęście taki nowy element kosztuje zaledwie 100 zł.

- Zdarzają się także kłopoty z blokującą się przepustnicą, która się nie domyka i samochód reaguje tak, jakby kierowca cały czas trzymał wciśnięty pedał gazu. Czyszczenie plus programowanie komputera nie powinno jednak kosztować więcej niż sto pięćdziesiąt złotych – mówi Przemysław Kaczmarzyk. W obu wskazanych silnikach upatruje najlepszych kandydatów do przeróbki na instalację LPG.

Pozostałe jednostki oznaczone symbolem FSI są wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa i mimo coraz bardziej zaawansowanych technologii, ciągle przeróbka na zasilanie LPG będzie kosztowna i ryzykowna. Przy przebiegach powyżej 200 tys. km mogą występować także problemy z hydrauliką, a paski rozrządu przewidziane na 180 tys. km urywają się nawet 20-30 tys. km wcześniej. Dlatego chociaż jednostki są dynamiczne i oferują sporo frajdy z jazdy, poleca się je kierowcom nie myślącym o LPG i akceptującym zużycie paliwa na poziomie 10 litrów benzyny w mieście.[page_break]


Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy
Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy

Volkswagen Golf V - kabina i wyposażenie

Wykonanie Volkswagena Golfa V generacji jest całkiem przyzwoite. Materiały tapicerskie są niezłej jakości, chociaż przy przebiegach rzędu 200-250 tys. km zaczynają trzeszczeć w czasie jazdy. Na tapicerce i plastikach nie widać jednak oznak zużycia, a gumowa kierownica w prezentowanym aucie z przebiegiem 194 tys. km miała wyraźne pory i stabilnie trzymała się konstrukcji.

Standardowym wyposażeniem są elektrycznie sterowane szyby z przodu, przednie i boczne poduszki powietrzne, ABS, a większość egzemplarzy ma także klimatyzację. W samochodach z rynku niemieckiego często trafiają się dodatkowo szyberdach, reflektory ksenonowe, oryginalne alufelgi i elektrycznie sterowane lusterka. Szyby są sterowane elektrycznie także z tyłu, a klimatyzacja jest automatyczna.

Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy
Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy

Kompaktowy Volkswagen jest samochodem umiarkowanie przestronnym. Po przesunięciu do przodu przednich foteli, z tyłu miejsca jest dużo i z powodzeniem zmieszczą się tu dwie dorosłe osoby. Ale jeśli z przodu kierowca i pasażer mają powyżej 180 cm wzrostu, na kanapie nie będzie już tak wygodnie. Schowki? Poza głównym z przodu są jeszcze dwa. Mniejszy to zamykana kieszonka powyżej lewarka zmiany biegów, większy mieści się w dolnej części kokpitu, na wysokości lewego kolana kierowcy. Pasażerowie jadący z tyłu mają na tunelu środkowym uchwyt na butelkę a obok niego niewielką półkę. Bagażnik nie jest zbyt duży, wyjściowo mieści 350 litrów i ma wysoki próg załadunkowy, więc trudno zapakować do niego duże przedmioty. W razie potrzeby można jednak położyć oparcie kanapy, uzyskując w ten sposób 1305 litrów przestrzeni ładunkowej.

Niestety podobnie jak w produkowanym równolegle VW Passacie B6, Volkswagen Golf V miewa problemy z korozją. Wykwity mogą się pojawiać w okolicach progów, na drzwiach w rejonie listew i na tylnych błotnikach w miejscu łączenia ze zderzakiem. Nawet fachowa naprawa najczęściej załatwia problem na krótko, a po sezonie-dwóch rdza powraca. Dlatego zaleca się, aby samochód bez wykwitów profilaktycznie zakonserwować, co zminimalizuje ryzyko wystąpienia problemów.

Volkswagen Golf V - sytuacja rynkowa, konkurenci
Ceny Volkswagenów Golfów V zaczynają się od ok. 10 000 zł, ale egzemplarze za takie pieniądze mają najczęściej duże przebiegi i w niedługim czasie będą wymagały sporych nakładów finansowych. Sprawny, doinwestowany samochód to minimum 15 000 zł. Tyle pieniędzy wystarczy na egzemplarz 2004-2005 roku z silnikiem 1.9 TDI. Powyżej 20 000 zł można się już rozejrzeć za autem z 2008 roku.

[/b]

Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy
Volkswagen Golf V - poradnik zakupowy

Ceny nie są niskie. Np. Ford Focus Mk II z 2004 roku będzie kosztował 8 000 zł, podczas gdy mając 18-20 tys. zł można z powodzeniem poszukać samochodu z lat 2010-2011. Silnikiem Diesla z pewnością z Golfem przegrywa, ale jednostki benzynowe 1.6 i 1.8 uchodzą za trwałe i zbierają wśród kierowców dobre opinie. Ciekawą alternatywą dla Volkswagena będą jeszcze Honda Civic VIII i Toyota Corolla E12. W przypadku Hondy produkowanej od 2006 roku ceny zaczynają się od 20 000 zł, a najciekawszy silnik to rewelacyjne, benzynowe 1.8 (140 KM). Toyota produkowana w latach 2001-2007 będzie kosztowała od ok. 8 000 zł do 16 000 zł. Polecane silniki to benzynowy 1.6 VVTi oraz wysokoprężny 2.0 D4D 116 KM.

W swojej klasie Golf V wydaje się być jedną z najlepszych propozycji. Na uwagę zasługuje przede wszystkim wersja 1.9 TDI. Warto szukać jednak samochodu, który był serwisowany częściej niż co 30 tys. km, o co z pewnością nie dbali właściciele flotowi takich pojazdów. Najlepiej wystrzegać się także egzemplarzy powypadkowych oraz wolnych od takich przygód, ale z już widocznymi oznakami korozji. W silnikach benzynowych FSI najlepiej zaraz po zakupie zmienić pasek rozrządu, który nie jest mocną stroną tego samochodu.

Średnie ceny części zamiennych: oryginalna w ASO (w nawiasie markowy zamiennik)
Kompletne sprzęgło: 1458 zł (800 zł)
Koło dwumasowe: 2359 zł (1600 zł)
Kompletny rozrząd z pompą wody: 710 zł (490 zł)
Wtryskiwacz paliwa: 2724 zł (1100 zł)
Tarcze hamulcowe przód (kpl.): 486 zł (340 zł)
Klocki hamulcowe przód (kpl.): 307 zł (160 zł)
Amortyzator przedni (szt.): 572 zł (320 zł)
Łącznik stabilizatora: 170 zł (60 zł)
Tłumik końcowy: 1573 zł (400 zł)
Czujnik ABS: 296 zł (150 zł)
Termostat: 103 zł (80 zł)
Przepływomierz: 677 zł (300 zł)
Filtr oleju: 36 zł (25 zł)
Filtr paliwa: 118 zł (80 zł)
Filtr pyłkowy: 67 zł (45 zł)
Filtr powietrza: 71 zł (40 zł)

Wiele oryginalnych części w ASO można kupić w tzw. wersji ekonomicznej. To pełnowartościowe podzespoły, a różnica w cenie wynika z ich produkcji poza Niemcami. Np. filtr pyłkowy kosztuje wówczas 53 zł, amortyzator przedni 307 zł, klocki hamulcowe 155 zł, a przednie tarcze 200 zł za sztukę. 

Volkswagen Golf 1.9 TDI - dane techniczne
Pojemność silnika: 1896 ccm
Moc: 105 KM
Maks. moment obr.: 250 Nm/1900 obr./min
Turbina: tak
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 7,5/5,5/6,5 l / 100 km
Prędkość maksymalna: 187 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,3 sek.
Nadwozie, liczba miejsc: pięciodrzwiowy hatchback, 5 miejsc
Wymiary (dł./szer./wys.): 4204/1760/1479 mm
Rozstaw osi: 2578 mm
Masa własna: 1287 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 60 l
Pojemność bagażnika: 350 – 1305 l

Rynkowi konkurenci:
- Opel Astra III
- Ford Focus
- Skoda Octavia
- Honda Civic
- Toyota Corolla**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty