Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36216 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Używany Volkswagen Jetta (2005-2010). Zalety, wady i typowe usterki

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Używany Volkswagen Jetta (2005-2010). Zalety, wady i typowe usterki

Jetta to bardziej eleganckie wydanie Golfa. Stanowi namiastkę Passata, co powinno skusić nabywców szukających kompaktowego auta z nutą prestiżu.

fot. Volkswagen Jetta to bardziej eleganckie wydanie Golfa. Stanowi namiastkę Passata, co powinno skusić nabywców szukających kompaktowego auta z nutą prestiżu.

Jest na rynku od 37 lat i wciąż cieszy się popularnością. Czterodrzwiowy sedan (początkowo także dwudrzwiowy), bazujący na płycie podłogowej i podzespołach Golfa, przyciąga tych wszystkich, dla których kompaktowy klasyk z nadwoziem typu hatchback wydaje się zbyt banalny. Jetta, bliższa Passatowi wymiarami, kształtem nadwozia i detalami, ma bardziej ekskluzywny styl niż Golf. Przede wszystkim widać to w gabarytach nadwozia. Jetta piątej generacji jest aż 35 cm dłuższa od Golfa V, na którym bazuje od strony konstrukcyjnej. Tylne lampy są bardzo podobne do tych z Passata B6.

Wnętrze Jetty V jest wygodne, a pod względem wykończenia prezentuje wysoki poziom. W stylizacji deski rozdzielczej, podobnie jak w Golfie, nie znajdziemy żadnej ekstrawagancji. Króluje klasyka. Komfort jazdy nie jest rewelacyjny ze względu na sztywne zestrojenie podwozia. Przyjemność jazdy psują też głośne turbodiesle zasilane pompowtryskiwaczami. W przedziale pasażerskim wolnej przestrzeni jest tyle samo co w Golfie (oba auta mają ten sam rozstaw osi), za to bagażnik Jetty trzeba ocenić jako przepastny (527 l). Oczywiście duże gabarytowo przedmioty trudno tam zapakować, bo jak to w sedanie otwór załadowczy ma mocno ograniczone wymiary. Pod względem prowadzenia Jetta V zasługuje na wysoką ocenę, sztywne nastawy zawieszeń i podwoziowa elektronika dobrze trzymają auto w ryzach. Koszty utrzymania tego modelu nie należą do niskich. To efekt sporej liczby zdarzających się awarii i konieczności regularnej obsługi w fachowym warsztacie. Jednak wcale nie musi być to ASO, wiele placówek specjalizuje się w naprawach VW, w tym Jetty, i świetnie sobie z tym radzi. Nie brakuje też zamienników oryginalnych części, pozwalających obniżyć koszty eksploatacji. Użytkowanie Jetty V powinna wytrzymać każda, przeciętna kieszeń.           

Używany Volkswagen Jetta (2005-2010). Zalety, wady i typowe usterki

Jetta to bardziej eleganckie wydanie Golfa. Stanowi namiastkę Passata, co powinno skusić nabywców szukających kompaktowego auta z nutą prestiżu.

fot. VolkswagenSilniki

Jetta piątej generacji zadebiutowała w 2005 r. z benzynowymi silnikami 1.6 (102 KM), 1.6 FSI (115 KM), 2.0 FSI (150 KM) oraz 2.0 TFSI (200 KM), oraz turbodieslami 1.9 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (140 KM). W kolejnym roku do gamy jednostek napędowych dołączył benzynowiec 1.4 TSI w dwóch wariantach mocy (140 i 170 KM), a także 170-konny turbodiesel 2.0 TDI.

W 2007 Jetta otrzymała dwa kolejne silniki - benzynowego 1.4 TSI (122 KM) oraz turbodiesla 1.9 TDI BlueMotion (105 KM). W 2008 zadebiutował benzynowy 1.4 TSI (160 KM) oraz turbodiesle 2.0 TDI CR w wariantach mocy 140 i 170 KM, a w 2009 r. turbodiesel 1.6 TDI (105 KM).

Redakcja poleca:

Check engine. Co oznacza kontrolka silnika?
Mandatowy rekordzista z Łodzi
Używany Seat Exeo. Wady i zalety?

Najbardzej godne polecenia są silniki o dobrze już sprawdzone podczas wielu lat produkcji – benzynowy 1.6 o mocy 102 KM (dobrze tolerujący zasilanie LPG) oraz turbodiesel 1.9 TDI. Ten ostatni jest co prawda głośny i obniża komfort jazdy, ale przy regularnej, prawidłowej obsłudze przynajmniej nie spustoszy nam portfela. Dobrym wyborem będzie też turbodiesel 2.0 TDI CR (zasilanie typu common-rail) o mocy 140 KM. W wersji 170-konnej jest on droższy w obsłudze i mniej ekonomiczny. Te dwie wersje silnikowe pojawiły się jednak dość późno i mają mniej przystępne ceny. Lepiej omijać silnik 1.4 TSI a silnikiem 2.0 TDI (140 KM) do 2008 r. w ogóle się nie interesować.

Eksploatacja

Silniki Jetty V dysponujące bezpośrednim wtryskiem benzyny (FSI, TSI, TFSI) są wrażliwe  na jakość paliwa, a ich typową przypadłością jest osadzanie się nagaru na zaworach ssących. Zbyt gruba warstwa osadu powoduje spadek dynamiki silnika i wzrost zużycia paliwa. Dla przywrócenia pełnej sprawności konieczny jest demontaż głowicy i usunięcie nagaru. Szczególnie podatny na awarie jest 1.4 TSI, w którym zdarzają się nawet poważne usterki układu korbowo-tłokowego. Z kolei turbodiesle TDI wymagają stosowania drogiego oleju muszą mieć stały nadzór nad paskiem rozrządu. Mechanicy doradzają jego wymianę już po 60 000 km, a nie po 90 000 km, tak jak mówi instrukcja obsługi. Wszystko po to, by nie dopuścić do zerwania paska i uchronić silnik przed poważnymi zniszczeniami. Warunkiem utrzymania silników w dobrej kondycji są regularne wizyty w serwisie i stosowanie materiałów eksploatacyjnych wysokiej jakości. Często spotykane niedomagania benzynowców to awarie pompy cieczy chłodzącej i pompy paliwa. W turbodieslach zacierają się kierownice turbosprężarek o zmiennej geometrii, psują się przepływomierze powietrza i dochodzi do wycieków oleju z turbosprężarek, mogących doprowadzić do zniszczenia całej jednostki napędowej. Jeszcze raz kłania się doświadczony warsztat i stały dozór fachowca. Oddzielny temat to 140-konny turbodiesel 2.0 TDI z szesnastozaworową głowicą.

Używany Volkswagen Jetta (2005-2010). Zalety, wady i typowe usterki

Jetta to bardziej eleganckie wydanie Golfa. Stanowi namiastkę Passata, co powinno skusić nabywców szukających kompaktowego auta z nutą prestiżu.

fot. Volkswagen

Używany Volkswagen Jetta (2005-2010). Zalety, wady i typowe usterki

Jetta to bardziej eleganckie wydanie Golfa. Stanowi namiastkę Passata, co powinno skusić nabywców szukających kompaktowego auta z nutą prestiżu.

fot. Volkswagen

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • DXX (gość)

    Ten samochód to same wady i usterki!

  • Lucyna z Lublina (gość)

    dieselgate naprawione? Nie, to żegnamy Volkswagena i jego mutacje.

  • cris (gość)

    Szmelcwagen i wszystko jasne :))) Na polskiej wsi nadal wzór szpanu!

  • gosc (gość)

    Te samochody to zlom, niemiecka jakosc to sciema

  • ooo (gość)

    ocho - niemiaszki próbują powypychać starocie - Janusze wuciągać kabone ze skarpet.....

  • 123 (gość)

    Jeździłem Jettą II i V. Teraz mam Jettę VI. Jedyne co mi się zepsuło w "piątce" (bo o niej jest artykuł) przez trzy lat użytkowania (a samochód nie był nowy) to sonda lambda i jedna żarówka w reflektorze. Jestem szczęściarzem czy trafiłem na zlot pechowców? :-) "Szóstką" jeżdżę już trzeci rok (1.4 TSI). Jedyną rzecz jaką wymieniłem to olej w silniku. Dwa razy. Przepraszam :-(

  • ziutek ze wsi (gość)

    Dziwne są te komentarze pewnie pisane przez tych co nigdy Jettą nie jechali albo ich na nią nie stać . Szkoda bo auto bardzo dobre mało awaryjne w pełni naprawialne proste i eleganckie .

  • vw (gość)

    złom to ty jesteś, stać cie tylko na bmw stare za 2000zł a o vw to tylko marzysz bo cie nie stać.........

  • vw (gość)

    DXX (gość) wadę masz ty od urodzenia

  • piotr (gość)

    chce kupic jete a6 1.6 tdi czy warto

  • Krzysiek (gość)

    Witam chciałbym kupić wv jeta 5 benzynę jaki silnik polecacie do zagazowania

  • Michał (gość)

    Mam VW Jettę z 2007r z silnikiem 1K2 1.9tdi. To że wg niektórych to wieśwagen to najpłytszy typ komentarzy które nic nie wnoszą a tylko źle świadczą o komentatorze. Nie, VW to nie ulubione auta na wsi i nie mają samych usterek. Kupiłem używaną Jettę "krajową" i jestem z niej bardzo zadowolony. Jak ognia unikałem sprowadzanych, co do których nie mogłem sprawdzic historii pojazdu i dobrze, bo nic samo z siebie nie popsuło sie w tym aucie od trzech lat kiedy jestem drugim właścicielem tego samochodu. Mało tego, podważam stereotypy że z każdego diesla leci chmura z rury wydechowej. Wymieniam systematycznie filtry i olej i nic się z silnikiem złego nie dzieje. Bagażnik megapojemny, spalanie między 4-6, mogę kupić 10 lat młodsze, może piękniejsze, innej firmy, ale co roku odkładam tą ewentualność bo wiem że mogę juz nie trafić na taki praktyczny samochód a juz z silnikami 1.9 coraz trudniej znaleźć samochód. Pozdrawiam i polecam Jette 1.9 tdi, ale nie każdą, nie sprowadzaną i od handlarza.

  • Darek (gość)

    Mam jette 5 lat 300 tys na liczniku wszystko ok

  • ANDRZEJ NOGAJ (gość)

    Jetta to fajne AUTO

  • ANDRZEJ NOGAJ (gość)

    Obecnie mam VW BORE 1.9tdi 90 km ma nakrecone 400tys po wymianie dumasy mam ja 6 lat w kraju pieszy ogulnie drugi byla z niemiec i po niemcach jezdzi

  • Jesion (gość)

    Mam Jettę 1,9TDI 105kM 2008rok 180 tys. na liczniku. Raz klocki, paski, rozrząd i gdybyśmy mieli dobrych mechaników to nie musiałbym kupić nowej przepustnicy (gaszak )1500zł, bo nie udało im się znaleźć przetarcia przewodów w wiązce . Jestem zadowolony z niskich kosztów eksploatacji.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Volkswagen Jetta zdjęcia

Volkswagen Jetta dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Volkswagen Jetta Cena

Części dla marki Volkswagen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

608 zł