Czwarta generacja Passata to tak naprawdę zmodernizowana wersja B3. Mimo to, producent dumnie podkreślił istotę wprowadzonych zmian i zdecydował, że należy je przypieczętować właśnie uznaniem tego za kolejną generację. Co się zmieniło względem B3? Otóż inżynierowie przeprojektowali nadwozie, podnosząc poziom bezpieczeństwa biernego, odświeżono design wnętrza, dodano nowe elementy wyposażenia i wprowadzono niewielkie zmiany w gamie silnikowej. Wszystko to spowodowało, że na owe czasy, samochód stał się bardziej kompletny i lepiej odpowiadał potrzebom nabywców. W 1994 roku B4 został zastąpiony zaprojektowanym „od czystej kartki” modelem B5.
Nadwozie/wnętrze
Patrząc na Passata z zewnątrz nie doszukamy się jakichkolwiek ekstrawagancji stylistycznych. Sylwetka auta jest do bólu klasyczna, choć nieco unowocześniona względem B3. Przez restyling przedniej i tylnej części nadwozia, producent wprowadził powiew świeżości do głęboko zakorzenionej stylistycznie w latach 80. poprzedniej generacji. Płaski „nos” został zastąpiony klasyczną atrapą chłodnicy, z tyłu zmieniono kształt lamp. Zrezygnowano też z przetłoczeń biegnących wzdłuż auta oraz opcjonalnych szerokich listew pokrywających dolne partie drzwi. Kolejne, niewielkie modyfikacje (m.in. przyciemnione tylne lampy) wprowadzono przy okazji modernizacji przeprowadzonej w 1995 r. Strona użyteczna Passata wzbudza szacunek nawet dziś. Wyjątkowo przestronna kabina pasażerska i duże bagażniki (sedan 495 l, kombi Variant 465 l) powodują, że nawet montaż instalacji gazowej nie musi wiązać się z wielkimi wyrzeczeniami dotyczącymi możliwości przewozowych auta. Na szczególną uwagę zasługuje bardzo dużo miejsca na nogi dla pasażerów jadących z tyłu. O ile Passat w swojej przeszłości nie miał wypadku, jest duża szansa, że jest niezardzewiały. To właśnie nieudolne naprawy blacharskie są główną przyczyną korozji w tym modelu. Jeżeli poprzedni użytkownicy dbali o auto, jest też szansa na niezniszczone wnętrze - tu oznaki zużycia najczęściej dotyczą wysiedzianych foteli i wytartej kierownicy. Materiały wykończeniowe nie są może z najwyższej półki, ale jakość montażu nowych aut stała na wysokim poziomie i jeżeli tylko nikt wielokrotnie nie demontował elementów wnętrza, nie powinno ono skrzypieć. Niestety, niewiele samochodów dostępnych na rynku ma bogate wyposażenie. W latach 90. nawet „elektryka” szyb nie była w Passacie rzeczą standardową, w klimatyzację zaś wyposażono relatywnie niewiele egzemplarzy. Stosunkowo często zaś można trafić na Passata z szyberdachem - warto sprawdzić jego działanie, bo bywa że przecieka i lubi się zacinać. W B4, podobnie jak w przypadku innych starych aut, kluczowe przy podejmowaniu decyzji o zakupie nie jest wyposażenie danego auta, a jego stan techniczny.
Napęd
„Każdy znajdzie coś dla siebie” - chciało by się powiedzieć zerkając na tabelę z wersjami silnikowymi Passata B4. W przypadku tak wiekowego auta, stwierdzenie to należy zamienić na „trzeba brać to, co się uchowało w dobrym stanie, bez wybrzydzania”. Rzeczywiście, znalezienie tak niezniszczalnego, jak pożądanego diesla 1.9 TDI o mocy 90 KM w kondycji rokującej na przejechanie jeszcze wielu tysięcy kilometrów może być niezwykle trudnym zadaniem i trzeba będzie zadowolić się popularniejszym i wcale nie mniej wytrzymałym silnikiem benzynowym 1.8 o mocy 90 KM. To dość popularna jednostka. Ma osiem zaworów (z hydrauliczną regulacją luzu), jednopunktowy wtrysk paliwa i doskonale współpracuje z instalacjami gazowymi. Nawet w przypadku konieczności regeneracji głowicy, koszt takiej operacji będzie niewielki. TDI mało pali (średnio 6-7 l/100 km), mimo bezpośredniego wtrysku ma prostą konstrukcję, dzięki której nie ma problemu z jego naprawami. Przy zakupie warto sprawdzić, czy daje się łatwo uruchomić na zimno, nie dymi i nie przegrzewa się. Topowe silniki VR6 to sześciocylindrowce o kompaktowej konstrukcji z jedną głowicą. Nie trafiają się często na rynku wtórnym, ale są godne uwagi, jeżeli chcemy by nasz Passat zyskiwał wartość kolekcjonerską. Egzemplarze takie są często dobrze wyposażone, a dzięki sześciu cylindrom kultura pracy jednostki jest znakomita. Trzeba się tylko pogodzić z wysokim zużyciem paliwa dochodzącym do 15 l/100 km. Z ostrożnością należy podchodzić do instalacji gazowej w tym silniku - VR6 LPG znosi gorzej niż jego mniejsi i słabsi bracia.
Podwozie
Pierwszą rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę jest przekładnia kierownicza - stosunkowo szybko łapie luzy, zdarzają się też wycieki płynu wspomagania. Sprawdzenie całej reszty to rutyna - można to łatwo zrobić przed zakupem na dowolnej stacji kontroli pojazdów. Zawieszenie należy do dość trwałych, zresztą jego ewentualny remont nie powinien zrujnować budżetu. Wahacze przednie mają wymienne sworznie i tuleje. Dostępność zamienników jest świetna, chociaż należy unikać tych najtańszych.
Sytuacja rynkowa
W przypadku tak starego modelu ustalanie dla niego cennika zależnego od rocznika nie ma sensu. Tu przede wszystkim liczy się stan utrzymania. Passat B4 to „gatunek na wymarciu” - w ogłoszeniach znacznie popularniejsza jest późniejsza generacja B5. Najtańsze egzemplarze „beczwórek” kosztują 2-3 tys. zł, ale trudno oczekiwać od nich czegoś więcej niż podstawowej mobilności. W ich przypadku otrzymanie pozytywnego wyniku badania technicznego może być problemem, dlatego lepiej przygotować przynajmniej 5 tys. zł na w pełni sprawne auto. Najdroższe egzemplarze kosztują ok 10 tys. zł. W tym przypadku można liczyć już na bezwypadkowość i udokumentowaną historię serwisową mimo przebiegów często przekraczających 300 tys. km. Jeżeli ktoś chce poszukać odmiany VR6, na zakup takiego auta w dobrym stanie u zachodnich sąsiadów powinien przeznaczyć przynajmniej 3-4 tys. euro i nastawić się na czasochłonne poszukiwania.
Podsumowując, lata świetności Passata B4 minęły i auto powoli znika z rynku wtórnego i polskich dróg. Mimo to, w sytuacji gdy trafimy na zadbany egzemplarz, który ma udokumentowaną historię, warto go rozważyć. Takie auto będzie tanie w utrzymaniu, zapewni też mnóstwo przestrzeni dla pasażerów i bagażu. Egzemplarzy wyeksploatowanych należy unikać, bo mimo tanich części bardzo szybko może okazać się, że wymiany wymaga praktycznie wszystko.
PLUSY:
- przestronne wnętrze, pojemny bagażnik;
- auto proste w budowie, stosunkowo tanie w serwisowaniu;
- duża podaż części zamiennych w przystępnych cenach.
MINUSY:
- mała liczba egzemplarzy wartych uwagi;
- siermiężność designu wnętrza;
- ubogie wyposażenie większości aut.
Silniki benzynowe:
ilnik | Kod silnika | Rodzaj silnika | Pojemność skokowa | Moc maksymalna | Maksymalny moment obrotowy | Lata produkcji | Prędkość maksymalna (km/h) |
1.6 | AEK | R4SOHC 8V, wtrysk wielopunktowy | 1595 cc | 100 KM (74 kW) @5800 obr/min | 135 m @4400 obr/min | 1994–1995 | 186 |
1.6 | AFT | R4 SOHC 8V, wtrysk wielopunktowy | 1595 cc | 100 KM (74 kW) @5800 obr/min | 140 Nm @3500 obr/min | 1995–1997 | 186 |
1.8 | AAM / ANN | R4 SOHC 8V, wtrysk jednopunktowy | 1781 cc | 75 KM (55 kW) @5000 obr/min | 140 Nm @2500 obr/min | 1993–1997 | 169 |
1.8 | ABS / ADZ / ANP | R4 SOHC 8V, wtrysk jednopunktowy | 1781 cc | 90 KM (66 kW) @5400 obr/min | 145 Nm @2500 obr/min | 1993–1997 | 178 |
2.0 | 2E / ADY / AGG | R4 SOHC 8V, wtrysk wielopunktowy | 1984 cc | 115 KM (85 kW) @5400 obr/min | 166 Nm @3200 obr/min | 1993–1997 | 195 |
2.0 | ABF | R4 DOHC 16V, wtrysk wielopunktowy | 1984 cc | 150 KM (110 kW) @6000 obr/min | 180 Nm @4800 obr/min | 1993–1997 | 213 |
2.8 VR6 | AAA | VR6 SOHC 12V, wtrysk wielopunktowy | 2792 cc | 174 KM (128 kW) @5800 obr/min | 235 Nm @4200 obr/min | 1993–1997 | 224 |
2.9 VR6 | ABV | VR6 DOHC 12V, wtrysk wielopunktowy | 2861 cc | 184 KM (135 kW) @5800 obr/min | 245 Nm @4200 obr/min | 1994–1997 | 218 |
Silniki wysokoprężne
Silnik | Kod silnika | Rodzaj silnika | pojemność skokowa | Moc maksymalna | Maksymalny moment obrotowy | Lata produkcji | Prędkość maksymalna |
1.9 TD | AAZ | R4 SOHC 8V, wtrysk pośredni, turbosprężarka | 1896 cc | 75 KM (55 kW) @4400 obr/min | 150 Nm @2400 obr/min | 1993–1996 | 165 |
1.9 TDI | 1Z / AHU | R4 SOHC 8V, wtrysk bezpośredni, turbosprężarka | 1896 cc | 90 KM (66 kW) @4000 obr/min | 202 Nm @1900 obr/min | 1993–1997 | 178 |
1.9 TDI | AFN | R4 SOHC 8V, wtrysk bezpośredni, turbosprężarka | 1896 cc | 110 KM (81 kW) @4150 obr/min | 235 Nm @1900 obr/min | 1996–1997 | 193 |
Zobacz także: Testujemy miejski model Volkswagena
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?