Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Volkswagen Polo (2001 – 2008). Czy warto kupić?

Dariusz Dobosz
Mały Volkswagen jest przyzwoicie wykonany, a jego największą wadą są wysokie ceny. Godny polecenia jest silnik 1.4 o mocy 75 lub 100 KM. Diesle są głośne i wibrują.

 

 

Niewielki i skromny samochód, który w 1975 r. zaczynał swoją wielką, rynkową karierę, rósł i

Fot. VW
Fot. VW

dojrzewał, przejmując technologie, rozwiązania techniczne i wyposażenie od swoich starszych braci z koncernu Volkswagena. Każda z kolejnych generacji zyskiwała solidniejsze nadwozie, większą funkcjonalność i sprawniejsze silniki. Kompleksowe podejście do każdej modernizacji pozwalało skutecznie eliminować słabe punkty poprzednika.

 

Obecna, czwarta generacja, zbudowana została na płycie podłogowej, która zdała egzamin w Skodzie Fabii. Nie można mieć zastrzeżeń ani do precyzji wykonania auta, ani do jakości materiałów. Podobać może się wysoki komfort jazdy, bezpieczne podwozie, bogate wyposażenie oraz szeroka gama nowoczesnych silników.


[polecane]22700111,22708445;1[/polecane]

 

5-drzwiowy samochód o długości 389,5 cm, szerokości 165 cm i wysokości 146 cm dysponuje bagażnikiem o pojemności 270/1030 l. Dla osób potrzebujących większy bagażnik lepszy będzie

Fot. VW
Fot. VW

czterodrzwiowy sedan, o ponad 28 cm dłuższy od hatchbacka, z bagażnikiem o pojemności 432 l. Jest on jednak produkowany w Brazylii, a przez to trudno dostępny na naszym rynku.

 

Polo ciekawie prezentuje się także w odmianach Fun i Cross (nieco podwyższone, nawiązujące wyglądem do terenówek), a także w sportowej GTI. Jest nawet coś dla miłośników ekologii (oszczędna wersja Blue Motion), ale w Polsce to rzadkość.

 

Czwarta generacja Volkswagena Polo wystartowała jesienią 2001 r. z czterema silnikami benzynowymi - 1.2 (54 KM), 1.2 12V (64 KM), 1.4 16V (75 KM) i 1.4 16V (101 KM), dieslem 1.9 D (od 2003 roku nazywany SDI, 64 KM) i dwoma turbodieslami - 1.4 TDI (75 KM) i 1.9 TDI (101 KM).

 

Jesienią 2002 r. oferta wzbogaciła się o benzynowego 1.4 16V FSI, z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Rok później pojawił się z kolei nowy turbodiesel 1.9 TDI o mocy 130 KM.

Fot. VW
Fot. VW



 

Podczas modernizacji jesienią 2005 r. podniesiono nieznacznie moc silników 1.2, 1.2 12V i 1.4 16V (odpowiednio do 60, 70 i 80 KM). Wprowadzono także zupełnie nową jednostkę 1,6 l o mocy 105 KM. Polo najlepiej spisuje się z benzynowym, 101-konnym 1.4 16V, ale nieźle radzi sobie też 1.4 16V FSI. Godne uwagi są mocne i oszczędne turbodiesle 1.9 TDI (101 i 130 KM).

 

Nawet słabsza wersja spisuje się znakomicie, a mocniejsza zapewnia wręcz sportowe emocje. Warto zauważyć, że obie jednostki wysokoprężne mają bardzo podobne zużycie paliwa. Niestety, TDI w typowy dla siebie sposób hałasują i wibrują, znacząco obniżając komfort jazdy.

 

[b]Eksploatacja

 

Polo nie jest mistrzem niezawodności, ale problemy pojawiające się podczas eksploatacji tego modelu nie są poważne. Najlepiej prezentują się silniki, których największym mankamentem są wycieki oleju po większych przebiegach. Można też spodziewać się awarii osprzętu - alternatora, pompy cieczy chłodzącej, cewek zapłonowych. Nawet napęd rozrządu w jednostkach benzynowych

Fot. VW
Fot. VW

nie wymaga szczególnej troski. Najmniejsze silniki (1.2 i 1.2 12V) mają trwały i praktycznie bezobsługowy łańcuch rozrządu.

 

W innych wersjach, dysponujących paskiem rozrządu, wystarczy dbać o wymianę przy zalecanym przez producenta przebiegu. Znacznie baczniej trzeba przyglądać się paskowi rozrządu w turbodieslach, a najlepiej wymieniać je nieco wcześniej, niż zaleca producent. Kłopoty ze skrzynią biegów mogą pojawiać się po przebiegu 100 tys. km.

 

Wiele aut używanych ma właśnie taki albo większy przebieg, dlatego fachowa ocena stanu przekładni bardzo się przyda. Tym bardziej, że przy okazji można zlokalizować wycieki oleju, często trapiące skrzynię biegów. Ciężkie działanie pedału sprzęgła zwiastuje zatarcie linki sprzęgła. Gdy opór będzie zbyt duży, linka w końcu pęknie.

 

Szybko koroduje układ wydechowy, ale poszczególne jego segmenty można zastąpić tanimi zamiennikami. Gorzej, gdy pęknie kolektor wydechowy, a w przypadku Polo nie jest to rzadkością. Wydatek będzie wówczas poważniejszy. Dalekie od ideału jest działanie instalacji elektrycznej. Awarie rozmaitych odbiorników prądu zdarzają się często, a najwięcej kłopotów sprawiają centralny zamek, sterowniki szyb i przeciwkradzieżowa blokada zapłonu.

 

Historia modelu

 

1975 – premiera modelu

Fot. VW
Fot. VW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1977 - wersja sedan (Derby)

Fot. VW
Fot. VW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1981 – II generacja

Fot. VW
Fot. VW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1994 – III generacja

Fot. VW
Fot. VW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997 – wersja Variant (kombi)

Fot. VW
Fot. VW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2001 – IV generacja

Fot. VW
Fot. VW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2005 – face lifting

Fot. VW
Fot. VW

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zalety

  • wysoka jakość wykonania
  • wysoki komfort jazdy

  • szeroka gama silników

 

Wady

- mały bagażnik

- hałaśliwe turbodiesle

- wysoka cena

 

Wybrane dane techniczne (wersje hatchback z manualną skrzynią biegów)

 

Wersja

Poj. skok.

(cm3)

Moc maks.

(KM/obr./

min)

Maks. mom.

obr.
(Nm/obr./min)


Prędkość

maks.

(km/h)

Przyśp.

0-100 km/h
(s)


Zużycie

paliwa

trasa/miasto

(l/100 km)

Silniki

benzynowe

      

1.2

1198

60/5200

108/3000

157

16,5

4,8/7,6

1.2 12V

1198

64/5400

112/3000

162

14,9

5,1/7,6

1.2 12V

1198

70/5400

112/3000

167

14,5

4,8/7,6

1.4 16V

1390

75/5000

126/3800

172

12,9

5,2/8,8

1.4 16V

1390

101/6000

126/4400

188

10,9

5,5/9,4

1.4 16V FSI

1390

86/5000

130/3750

178

12,1

4,7/7,7

1.8 Turbo

(GTI)

1781

150/5800

220/1950

216

8,2

 

Diesle

      

1.9 D/SDI

1896

64/4000

125/2200

160

17,0

3,9/6,2

1.4 TDI

1422

75/4000

195/2200

170

13,6

4,0/5,6

1.9 TDI

1896

101/4000

240/1800

188

10,7

4,0/6,4

Używany Volkswagen Polo (2001 – 2008). Czy warto kupić?

 

mgr inż. Andrzej Jastrzębski, rzeczoznawca

 

Za dobrze utrzymane Polo trzeba z reguły zapłacić więcej, niż za podobne auta z tego samego segmentu. Wyższa cena zakupu nie musi jednak oznaczać straty, bo model ten ma bardzo niski spadek wartości. Polo to samochód dojrzały konstrukcyjnie. Godny polecenia jest silnik 1.4 o mocy 75 lub 100 KM. Natomiast jednostka 1.4 TDI jest oszczędna, ale o niskiej kulturze pracy.

 

 

** więcej zdjęć VW Polo w

naszej galerii

**

 

 

 

 

.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty