Niewielki i skromny samochód, który w 1975 r. zaczynał swoją wielką, rynkową karierę, rósł i
dojrzewał, przejmując technologie, rozwiązania techniczne i wyposażenie od swoich starszych braci z koncernu Volkswagena. Każda z kolejnych generacji zyskiwała solidniejsze nadwozie, większą funkcjonalność i sprawniejsze silniki. Kompleksowe podejście do każdej modernizacji pozwalało skutecznie eliminować słabe punkty poprzednika.
Obecna, czwarta generacja, zbudowana została na płycie podłogowej, która zdała egzamin w Skodzie Fabii. Nie można mieć zastrzeżeń ani do precyzji wykonania auta, ani do jakości materiałów. Podobać może się wysoki komfort jazdy, bezpieczne podwozie, bogate wyposażenie oraz szeroka gama nowoczesnych silników.
[polecane]22700111,22708445;1[/polecane]
5-drzwiowy samochód o długości 389,5 cm, szerokości 165 cm i wysokości 146 cm dysponuje bagażnikiem o pojemności 270/1030 l. Dla osób potrzebujących większy bagażnik lepszy będzie
czterodrzwiowy sedan, o ponad 28 cm dłuższy od hatchbacka, z bagażnikiem o pojemności 432 l. Jest on jednak produkowany w Brazylii, a przez to trudno dostępny na naszym rynku.
Polo ciekawie prezentuje się także w odmianach Fun i Cross (nieco podwyższone, nawiązujące wyglądem do terenówek), a także w sportowej GTI. Jest nawet coś dla miłośników ekologii (oszczędna wersja Blue Motion), ale w Polsce to rzadkość.
Czwarta generacja Volkswagena Polo wystartowała jesienią 2001 r. z czterema silnikami benzynowymi - 1.2 (54 KM), 1.2 12V (64 KM), 1.4 16V (75 KM) i 1.4 16V (101 KM), dieslem 1.9 D (od 2003 roku nazywany SDI, 64 KM) i dwoma turbodieslami - 1.4 TDI (75 KM) i 1.9 TDI (101 KM).
Jesienią 2002 r. oferta wzbogaciła się o benzynowego 1.4 16V FSI, z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Rok później pojawił się z kolei nowy turbodiesel 1.9 TDI o mocy 130 KM.
Podczas modernizacji jesienią 2005 r. podniesiono nieznacznie moc silników 1.2, 1.2 12V i 1.4 16V (odpowiednio do 60, 70 i 80 KM). Wprowadzono także zupełnie nową jednostkę 1,6 l o mocy 105 KM. Polo najlepiej spisuje się z benzynowym, 101-konnym 1.4 16V, ale nieźle radzi sobie też 1.4 16V FSI. Godne uwagi są mocne i oszczędne turbodiesle 1.9 TDI (101 i 130 KM).
Nawet słabsza wersja spisuje się znakomicie, a mocniejsza zapewnia wręcz sportowe emocje. Warto zauważyć, że obie jednostki wysokoprężne mają bardzo podobne zużycie paliwa. Niestety, TDI w typowy dla siebie sposób hałasują i wibrują, znacząco obniżając komfort jazdy.
[b]Eksploatacja
Polo nie jest mistrzem niezawodności, ale problemy pojawiające się podczas eksploatacji tego modelu nie są poważne. Najlepiej prezentują się silniki, których największym mankamentem są wycieki oleju po większych przebiegach. Można też spodziewać się awarii osprzętu - alternatora, pompy cieczy chłodzącej, cewek zapłonowych. Nawet napęd rozrządu w jednostkach benzynowych
nie wymaga szczególnej troski. Najmniejsze silniki (1.2 i 1.2 12V) mają trwały i praktycznie bezobsługowy łańcuch rozrządu.
W innych wersjach, dysponujących paskiem rozrządu, wystarczy dbać o wymianę przy zalecanym przez producenta przebiegu. Znacznie baczniej trzeba przyglądać się paskowi rozrządu w turbodieslach, a najlepiej wymieniać je nieco wcześniej, niż zaleca producent. Kłopoty ze skrzynią biegów mogą pojawiać się po przebiegu 100 tys. km.
Wiele aut używanych ma właśnie taki albo większy przebieg, dlatego fachowa ocena stanu przekładni bardzo się przyda. Tym bardziej, że przy okazji można zlokalizować wycieki oleju, często trapiące skrzynię biegów. Ciężkie działanie pedału sprzęgła zwiastuje zatarcie linki sprzęgła. Gdy opór będzie zbyt duży, linka w końcu pęknie.
Szybko koroduje układ wydechowy, ale poszczególne jego segmenty można zastąpić tanimi zamiennikami. Gorzej, gdy pęknie kolektor wydechowy, a w przypadku Polo nie jest to rzadkością. Wydatek będzie wówczas poważniejszy. Dalekie od ideału jest działanie instalacji elektrycznej. Awarie rozmaitych odbiorników prądu zdarzają się często, a najwięcej kłopotów sprawiają centralny zamek, sterowniki szyb i przeciwkradzieżowa blokada zapłonu.
Historia modelu
1975 – premiera modelu
1977 - wersja sedan (Derby)
1981 – II generacja
1994 – III generacja
1997 – wersja Variant (kombi)
2001 – IV generacja
2005 – face lifting
Zalety
- wysoka jakość wykonania
wysoki komfort jazdy
szeroka gama silników
Wady
- mały bagażnik
- hałaśliwe turbodiesle
- wysoka cena
Wybrane dane techniczne (wersje hatchback z manualną skrzynią biegów)
Wersja | Poj. skok. (cm3) | Moc maks. (KM/obr./ min) | Maks. mom. obr. | Prędkość maks. (km/h) | Przyśp. 0-100 km/h | Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.2 | 1198 | 60/5200 | 108/3000 | 157 | 16,5 | 4,8/7,6 |
1.2 12V | 1198 | 64/5400 | 112/3000 | 162 | 14,9 | 5,1/7,6 |
1.2 12V | 1198 | 70/5400 | 112/3000 | 167 | 14,5 | 4,8/7,6 |
1.4 16V | 1390 | 75/5000 | 126/3800 | 172 | 12,9 | 5,2/8,8 |
1.4 16V | 1390 | 101/6000 | 126/4400 | 188 | 10,9 | 5,5/9,4 |
1.4 16V FSI | 1390 | 86/5000 | 130/3750 | 178 | 12,1 | 4,7/7,7 |
1.8 Turbo (GTI) | 1781 | 150/5800 | 220/1950 | 216 | 8,2 | |
Diesle | ||||||
1.9 D/SDI | 1896 | 64/4000 | 125/2200 | 160 | 17,0 | 3,9/6,2 |
1.4 TDI | 1422 | 75/4000 | 195/2200 | 170 | 13,6 | 4,0/5,6 |
1.9 TDI | 1896 | 101/4000 | 240/1800 | 188 | 10,7 | 4,0/6,4 |
mgr inż. Andrzej Jastrzębski, rzeczoznawca
Za dobrze utrzymane Polo trzeba z reguły zapłacić więcej, niż za podobne auta z tego samego segmentu. Wyższa cena zakupu nie musi jednak oznaczać straty, bo model ten ma bardzo niski spadek wartości. Polo to samochód dojrzały konstrukcyjnie. Godny polecenia jest silnik 1.4 o mocy 75 lub 100 KM. Natomiast jednostka 1.4 TDI jest oszczędna, ale o niskiej kulturze pracy.
** więcej zdjęć VW Polo w
naszej galerii**
.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?