Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

VAT od aut na nowo!

Data publikacji: Autor: Maciej Pobocha

Fot. Paweł Nowak Za około trzy miesiące zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące odliczania podatku VAT przy zakupie samochodów.

Prezydent Aleksander Kwaśniewski podpisał znowelizowaną ustawę o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że nastąpią zmiany w sposobie definiowania samochodu dostawczego i zakresie ograniczeń w odliczaniu VAT-u przy zakupie aut przez firmy.

 

Prezydent nie zdecydował się na zawetowanie przepisów mimo zastrzeżeń zgłaszanych przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. W opinii dołączonej do dodatkowego sprawozdania Sejmowej Komisji Finansów Publicznych dotyczącego poselskiego projektu nowelizacji ustawy o Fot. Paweł Nowak VAT (druk nr 3691-A) Urząd stwierdził, że ustawa o podatku od towarów może naruszać VI Dyrektywę UE.

 

Zgodnie z nowymi przepisami 100 proc. VAT-u można będzie odliczać przy zakupie aut ciężarowych (dopuszczalna masa całkowita powyżej 3,5 tony) oraz dostawczych. Za dostawcze uznawane będą samochody z jednym rzędem siedzeń i zamontowaną za nim kratą lub szybą. W przypadku zakupu auta z więcej niż jednym rzędem siedzeń można będzie odliczyć 100 proc. VAT-u, jeśli część przeznaczona do przewozu ładunków okaże się dłuższa niż połowa długości wnętrza pojazdu mierzona od przedniej do tylnej szyby lub krawędzi podłogi w przypadku braku tylnej szyby.

 

Odliczanie VAT-u możliwe będzie również przy zakupie samochodów osobowych wykorzystywanych do działalności gospodarczej. Nie może ono jednak przekroczyć 60 proc. podatku i być wyższe niż 6 tys. zł. Niemożliwe będzie także odliczanie podatku VAT zawartego w cenie paliwa, na co przepisy zezwalają w przypadku samochodów ciężarowych i dostawczych.

 

Znowelizowane przepisy dotyczące odliczania VAT-u przy zakupie aut wejdą w życie 90 dni od momentu ogłoszenia ich w Dzienniku Ustaw. Zastąpią obowiązujący obecnie tzw. wzór Lisaka.

 

Wzór Lisaka umożliwia przy zakupie samochodów osobowych wykorzystywanych do działalności gospodarczej odliczenie jedynie 50 proc. podatku z faktury i maksymalnie 5 tys. zł.

Podatek VAT w pełnej wysokości można odliczyć tylko w wypadku samochodu spełniającego równanie:

 

Ł = 357 kg + n x 68 kg

 

Ł – ładowność pojazdu

N – liczba miejsc łącznie z miejscem kierowcy określona w wyciągu ze świadectwa homologacji.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Karol (gość)

    Jak widać nasi politycy nie skalkulowali sobie prostej rzeczy.Ograniczając liczbę samochodów mogących stanowic własność firm jako ciężarowe z pełnym odliczenie VAT-u, ograniczają ich liczbę na rynku, co z kolei zmniejsza również wpływy do i tak okradanego przez wiadome ich pomyłki i zmiany budżetu.Może się mylę ale im korzystniejsze warunki zakupu i uzytkowania pojazdów tym więcej jednostek zdecyduje sie na ich zakup co z kolei prowadzi za soba kolejne korzyści.NP.sprzedaż nowych aut,wpływy z paliwa,z ekspoatacji,być może nawet i rynek by sie ruszył pod wpływem możliwości rozwoju-przecież rynek motoryzacyjny jest podstawą wymiany dóbr i usług.Politycy,analitycy,doradcy-głowa słuzy do myślenia a nie kombinowania..

  • ToT (gość)

    Przeczytałem w pewnej gazecia pewne uzasadnienie wycofania wzoru Lisaka: otóż podobno był on zbyt skomplikowany.No faktycznie, skoro dla naszego rządu problemem jest obliczyć wynik z tego prostego równania a proponują coś co trzeba dokładnie przeczytać,zastanawiać się o co chodzi a potem podjąć decyzję w salonie prz pełnych danych samochodu,to nie dziwię sie że nasza gospodarka funkcjonuje tak jak funkcjonuje.A może my zwykli Polacy mamy mniej rozwinięte umysły od naszego rządu, bo jak widać dla nich takie równanie to rzecz trudna...

  • Rafał (gość)

    Ciekawe jak zareaguje na to Unia Europejska, wszak jesteśmy jej członkiem. Może zaskarżyć tę nowelizację , chyba mamy takie same prawa jak inni w europe zjednoczonej.

  • Nolotek (gość)

    No dobrze ale co w takim razie z homologacja? Jezdzilem przez ostatnie lata Wranglerem kory spelnial wzor Lisaka, byl zarejestrowany jako dostawczy. I do zeszlego roku bez problemu odpisywalem Vat z paliwa. Po wejsciu w zycie nowych przepisow pomimo spelniania przez Wranglery wzoru Lisaka stracily one mozliwosc odpisywania vatu z paliwa poniewaz Chrysler nie mial na ten model homologacji ciezarowej. Czy ktos sie orientuje jak kto wyglada w tej chwili? Czy wystarczy tylko spelniac nowe zalozenia czy tez nadal do tyc zalozen trzeba jeszcze okazac sie swiadectwem homologacji od producenta?

  • juro (gość)

    A dlaczego mam jechać do klienta tak wielkim samochodem żeby naprawić telewizor

  • hans (gość)

    przecez w naszym żądzie to sami złodzieje i kretacy afera z a aferą czy tak powinien wyglądac człowiek reprezętujacy kraj o czym to swiadczy utrudniają firmą rozwoj a sprzedali nasz kraj czy to uczciwe bo chyba nie dlaczego pozwqalamy na rzadzenie w naszym kraju ludzom ktorzy nie maja pojecia przecierz oni zyja z nszych pieniedzy to oni powinni nam dawac szanse sie rozwijac a nie utrudniac jak nie umią niech pujdą na szkolenie do sasiadow to moze sie czegos nauczą rodacy podniesmy sie i powiedzmy wreszcie swoje zdanie !!!!!!!1

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości