Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Vauxhall nieznany

Data publikacji: Autor: Rafał Jabłoński

Fot. Vauxhall: Brytyjska firma Vauxhall zaczęła produkować samochody w 1903 r. Pojawiają się u nas niczym przelotne ptaki. To brytyjskie Vauxhalle – wozy niemal niesprzedawalne, bo z kierownicą po prawej stronie.

Pojawiają się u nas niczym przelotne ptaki. Są kilka dni, po czym znikają. Na szczęście. To brytyjskie Vauxhalle – wozy niemal niesprzedawalne, bo z kierownicą po prawej stronie.

 

Vauxhall należy do najrzadszych marek na polskim rynku. To zdumiewające, że firma, która przed kilkoma laty produkowała jeszcze ćwierć miliona aut, jest u nas nieobecna. Ale powód tej absencji jest cokolwiek istotny. Fot. Vauxhall: Brytyjska firma Vauxhall zaczęła produkować samochody w 1903 r.

 

Kto z Czytelników próbował ostatnio wyprzedzać na przykład ciężarówkę, siedząc z „angielskiej” strony? Jeśli chcecie pozbyć się ukochanej teściowej, to posadźcie ją koło siebie. Zejdzie na zawał serca. Kierowca takiego wozu musi bowiem Fot. Vauxhall: Model Velox z 1959 r. nie spowodował wzrostyu sprzedaży. A taki ładny... wysunąć się do połowy na przeciwległy pas, żeby cokolwiek zobaczyć. I to jest powodem niesprzedawalności tych aut na kontynencie. Bo zamiast nabywać Vauxhalla, można kupić po prostu Opla. Będzie się odróżniał tylko znaczkiem na masce.

 

A wszystko zaczęło się tak pięknie... W roku 1903 założono firmę produkującą 5-konne samochodziki, które w kilka miesięcy później zaopatrzono we wsteczny bieg. To była sensacja! Pisały o tym nawet londyńskieFot. Vauxhall: Victor z 1964 r. to kolejny model z literą „V” w nazwie. Też nie odniósł sukcesu. gazety. Firma rozochociła się do tego stopnia, że w 1905 roku wypuściła model turystyczny o 6 biegach. Jego następca zajął prestiżowe miejsce w niemieckich zawodach o puchar księcia Henryka Pruskiego. To był bardzo fajny facet – brat cesarza. Podobno gdyby Henio siedział na tronie, to nie wybuchła by I wojna światowa. A tak, przeszedł do historii  jako wynalazca wycieraczki przedniej szyby. I z powodu motoryzacyjnych Fot. Vauxhall: Ponieważ Vauxhall nie zwiększał sprzedaży, decydenci w General Motors postawili na unifikację z Oplem. ciągotek został dodatkowo uhonorowany - w 1913 roku Vauxhall wypuścił sportowy, 25-konny model - Prince Henry tourer.

 

Po nieszczęsnej wojnie firma wpadła w łapy amerykańskiego General Motors. Podobnie, jak parę lat później, Opel. I oto – zagadka. Dlaczego model Vauxhalla z 1931 roku nazywał się Cadet, a Opla – Kadett? Fot. Vauxhall: Vauxhall Cavalier to Opel Ascona.

 

W siedem lat później zbudowano jeden z najtańszych brytyjskich wozów. Mały Vauxhall miał ledwie trzy biegi i rozpędzał się do 60 kilometrów na godzinę, ale kosztował tylko 158 funtów. To była półroczna pensja polskiego inżyniera. Szło dobrze, produkcja rosła, ale wybuchła kolejna wojna. I poszło źle.

Fot. Vauxhall: Współcześnie produkowane modele mają nawet wspólne nazwy z Oplem – na zdjęciu Vauxhall Vectra.  

W latach 50. firma próbowała ratować się seriami niezłych aut - „na V”. A więc były to: Victor, Velox, Viva i Ventora. Niestety „V” nie pomogło. Zmieniono więc alfabet i zrobiono Carltona oraz Royla. Nawet sprzedawały się na kontynencie, oczywiście z fajerą po normalnej stronie. Fot. Vauxhall: Vauxhall Astra III

 

Niestety pod koniec lat 70 koncern GM wpadł na pomysł unifikacji z Oplem i teraz mamy Vauxhalla Corsę, Astrę czy Merivę. No i produkcję na gigantycznym poziomie 130 tysięcy sztuk.

Fot. Vauxhall: Największy problem Vauxhalla – kierownica po prawej stronie. Na kontynencie europejskim auto jest niesprzedawalne.  

Ale w tym tunelu jest światełko – firma przymierza się do nowych modeli, na przykład Vauxhalla Monaro, nieco różniącego się od Holdena o tej samej nazwie czy Pontiaka GTO. Niestety  Monaro i tak nie pojeździ po Polsce. Ta cholerna kierownica...

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Zdzichu (gość)

    po co taki ten artykuł - przeciez sie nie zarejestruje w Polsce auta z kierownica po prawej stronie heheheh ( pomijam zabytki )

  • j.do ździcha (gość)

    to jest po to,żebyś mógł poszerzyć swoje horyzonty myślowe - jeżeli do tej pory tego nie robiłeś.spróbuj to człowieka wzbogaca!

  • sedzia (gość)

    macie racje po polowie, 1 ze uczy sie historii, a 2 ze zachwyt nad vauxhallem, tylko po co , skoro ma kolko po prawej stronie

  • Ziuta (gość)

    No artykuł jest po to, żeby każdy Polak wiedział, jak wyglądają i jak nazywają się angielskie auta. :)

  • Smasher (gość)

    Jesli to opel to przekładka kosztuje jakieś 1000-2000 zł, zaleznie od rynku wtónego. Oczywiscie mowa o straszych modelach. A samochodzik fajny bo mało takich w Polsce.

  • jack (gość)

    czy ktos zna moze warsztat gdzie przerabiaja samochody na Left Hand Drive? prosze o kontakt. ps bylem w Polsce z bratem Honda na angielskich blachach to po dotarciu do celu powiedzial ze takiego szoku jeszcze nie przezyl i wiecej ze mna nie jedze :) pozdrawiam [img]http://www.eurosan.pl/nixon/01/av-jack.jpg[/img]

  • wojtas (gość)

    wiadomość dla JACKA, przerabiam auta angielskie na wersje europejskie moj tel.600972752,e-miel autoserwiswojtkowski@wp.pl

  • Madzia (gość)

    A ja jezdzilam BMW po prawej strone nic trudnego tyle ze to jest nie normalne zeby miec kierownice po prawej Angole to czubki i nie znaja sie na autkach;) chociaz dobrze placa ;)

  • Adam (gość)

    Witam, Piszecie ze przeróbka Opla to koszt 1000-2000zł a ile by kosztowała przeróbka 10 letniego Vauxhall-Omega B na polską wersję kierownicy ? Czekam na oferty. adamix@op.pl

  • scottie (gość)

    witam wszystkich i pozdrawiam. Właśnie zakupiłem vauxhall vectra 1997r 1,8 ecotec i mam zamiar przearobić kółko na lewo szukam osoby a raczej warsztatu na północy polski który by się tego podjoł.

  • boe (gość)

    witam!!! szukam osoby, lub warsztatu ktory zajmuje sie przerobka anglikow: vecta, astra ,omega roczniki 96.97.98. na strone europejska czyli z prawej na lewa. poszukuje w wojewodztwie lubuskim i okolice. poszukuje takze kupcow angielskich aut. odpowiedzi prosze kierowac na maila januszz79@o2.pl

  • Martinek (gość)

    Mam Renault Lagune z 2000 roku z pierownica po prawej stronie. Szukam wiadomości odnośnie przełożenia kierownicy w takim samochodzie. Interesują mnie koszty i ewentualne adresy warsztatów. Oto mój mail: marcin.nowaruda@interia.pl

  • Galas (gość)

    poszukuje warsztatow z dolnoslaskiego ktore przerabiaja auta angielskie na ''cywilizowana'' strone .prosze o kontakt galasisko@o2.pl lub 0698262490

  • cygan (gość)

    witam poszukuje samochodu z kierownica po prawej stronie chce go kupic we wrzesniu w polsce jesli ktos ma taki samochod na sprzedarz to podaje namiary 032 7804394 jagus9@op.pl pozdrawiam

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości